Bukefalos 28 år!

Låna ut på foder

E

_Erik_

Bara funderade på om det kloka "bukefolket" har några tips till en som skall låna ut sin ponny på foder ??!?! egna erfarenheter ...något specciellt man skall tänka på ??

Vad skall stå i kontraktet ?? (har ju ideér själv men något som man kanske inte normalt tänker på...)

Tack på förhand !:idea:
 
Sv: Låna ut på foder

Ett bra tips är att du skriver in vad det kostar per dygn om fodervärden kommer tillbaka med hästen tidigare än avtalat. Det är ganska vanligt att fodervärdar tror att förpliktelser gäller bara från hästägarens håll, men det är inte alls kul att få hem en häst flera månader för tidigt och man inte har stallplats.:eek: Det kan bli dyrt för hästägaren, och det finns ju alltid ett skäl till att man lånar ut en häst på foder. Vanligen tids el. platsbrist...el. ekonomiska orsaker, skälen kan vara många.

I fortsättningen kommer jag att ha med en klausul om att det kostar 40 kr / dygn + moms att lämna tillbaka en häst före kontraktstidens utgång. Det skall förhoppningsvis täcka vad det kostar att atalla in hästen någonstans i närheten om ja ginte har plats själv. Bor man i storstad får ju summan flerdubblas.
 
Sv: Låna ut på foder

Ett ordentligt kontrakt där allt är väldigt tydligt tycker jag är mycket viktigt.
Missförstånd uppstår så lätt. För ett tag sen var det uppe en tråd om
vad som skulle stå i kontrakt, där kom fram bra grejer. Sök i forumet
så hittar du den kanske :)
 
Sv: Låna ut på foder

Hej har haft min ponny ute på foder ett par gånger. Det jag har lärt mig är att allt ska stå i kontraktet. Exakt vad som följer med och gjärna beskrivning i vilket skick det är när det skickas med och vad som händer om det kommer tillbacka skadat. Vad hästen minst ska ha foder. Att fodervärden är skyldig att höra av sig ett antal gånger per år.
Allt du kan tänka dig för att du ska känna dig säker att din lilla häst får det bra.

Jag har därimot lova mig själv att alldrig mer lämna i väg min lilla ponny efter så många nitar vissligen har jag haft bra fodervärdar. Han kom hem för ett par månader sedan och det är nog många månaders innan han är den lilla ponnyn som jag lämnade ut. :(
Ps han var inte dåligt skött utan bara dåligt uppfostrad och kommit på många dumheter.

:banana: Karin :banana:
 
Sv: Låna ut på foder

Nej, det är min c-ponny isåfall, inte shaggy. Med honom satar jag förfullt inför tävlings säsongen just nu!!! Så du kan va lugn !! :D Tycker att jag inte hinner med henne riktigt längre och har väl blivit lite stor ...:angel:
 
Sv: Låna ut på foder

Tack för alla Tips !! Tror jag är i det klara med ungefär hur man ska skriva ...:idea: ;)
 
Sv: Låna ut på foder

jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av att låna ut ponny
på foder mm

men det kan jag inte riktigt fatta hur folk som tar en häst på foder
kan behandla en häst så illa eller skita och ge den mat mm.:devil: :devil:
eller så är det så att vi hästägare är pråliga :idea:

hadde jag själv haft möjligeht att låna en häst så skulle jag vara så rädd om den :love:

det enda tipset efter alla skräckhistorier
jag har läst och hört är väll
att ska du ha hästen på foder
ha den i närheten.
 
Sv: Låna ut på foder

1. Köp ett färdigt kontrakt, så du vet att du har ett juridiskt korrekt som håller om det blir en tvist
2. Skriv ner ALLT hästen får med sig i form av utrustning och liknande...likadans..att ev oaktsamhet så ex utrustningen går sönder ska bekostas av fodervärden
3. Ev. vite ska utgå ifall fodervärden inte håller sig efter kontraktet.

...försök använda ditt sunda förnuft,men skiv heldre ner allt du kommer på även om det kan låta dumt...bätrre ta det säkra före det osäkra.

//B
 
Sv: Låna ut på foder

Hej

Vad är det för ponny? Har du redan en fodervärd eller söker du efter en , funderar själv på att ta en eller 2 st b eller c-ponnys på foder för utbildning och ev lite avel! du får gärna berätta lite mer om vad det är för ponny och hur du har tänkt dig!
 
Sv: Låna ut på foder

Phu! Trodde du fått totalt hjärnsläpp först, men då förstår jag....:D
Visste inte att du hade en ännu mindre pålle än Shaggy....;)

/Carina :eek:
 
Sv: Låna ut på foder

jo..de har jag allt..hehe... min gammla läromästare..:love:
Nej shaggy skulle aldrig komma på frågan att lånas ut inom de närmsta åren iaf ... haha...

Nej jag har redan fodervärd ... så allt är klart!!
Men tack ändå ! :)
 
Sv: Låna ut på foder

Skriv in i kontraktet att du har rätt att häva kontraktet. Det är inte kul att ha häst ute på foder som inte sköts ordentligt men ändå inte är vanvård......
 
Sv: Låna ut på foder

åk och hälsa på, OFTA.

bra tips att ge ett pris på vad hästen kostar per dag, då förstår fodervärden verkligen hur dyrt det är!

Lycka till!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 113
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 077
Senast: Petronilla
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: linlar1
·
Hästvård Hej! Min EMS-ponny skall börja behandlas med Metformin. Veterinären har tyvärr gått på semester och jag ska försöka få tag på någon av...
Svar
1
· Visningar
447
Senast: M_Elin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp