surprice1985

Trådstartare
Vill ha massa info om denna rasen :d Så bara ös på! Bilder hade oxå vatt kanoners! Någon som har en landseer här??
 
Sv: Landseer

Det mesta :) Har suttit o letat runt efter nästa kommande hund o hittade denna, föll pladask! Historien bakom dom har jag hittat en del av. Hur är dom till sättet, med barn o djur, hur länge lever dom (med tanke på storleken), medfödda problem m höfter eller annat?
 
Sv: Landseer

Det mesta :) Har suttit o letat runt efter nästa kommande hund o hittade denna, föll pladask! Historien bakom dom har jag hittat en del av. Hur är dom till sättet, med barn o djur, hur länge lever dom (med tanke på storleken), medfödda problem m höfter eller annat?

Förstår att du föll pladask, dom är underbara.. jag har 8st :o och föder upp dom i mindre skala.. Du har fått ett mail/pm om min hemsida.

Dom är pigga och livliga, vill vara me och göra saker. Dom är inte så "lugna"/sävliga som man kan tro pga av deras storlek.
Dom trivs mkt ute och älskar vatten.

Dom älskar alla i en familj men följer oftast en favorit i familjen mest.. Däremot är det viktigt att visa att man är konsekvent (egentligen som med alla raser).

Vi har "problem"/blivande problem som ep i rasen. Höfter/Armbågar är över lag bra. Rasen är inte sönderavlad så vi har god koll på vilket matrial vi kan använda- dock är matrialet MKT litet och man får välja avelsmatrial med omsorg och passa sig för att inte korsa linjerna såklart.
Importer är viktigt för att få rasen att utvecklas o leva vidare.

Det är en dyr ras att ha vad det gäller foder, främst det första 15 månaderna. Jag vill verkligen poängtera det för många missar det när dom åker från uppfödaren.
Köper man en Landseer (o andra stora raser) så gör man väl det delvis för att man vill ha en stor o kraftfull hund, då krävs det verkligen att man har ett foder som är passande för LARGE BREED varianter.
Detta är för att deras höfter,ryggar och armbågar och övriga leder ska hålla och utvecklas på rätt sätt. Hd/ed fel kan även hundarna få om dom inte får rätt näring under uppväxten. Alltså inte ENBART påverkat på aveln även om aveln givetvis är lika viktig.

Jag ska ärligt säga att det syns på valparna många gånger om köparen använt sig av kvalitetsfoder el inte.

Man ska däremot inte skaffa landseer om man inte gillar att röra på sig, lägga pengar på ett bra foder, el om man inte gillar att damsuga.
När dom fäller så fäller dom rejält och man kan i regel borsta av det mesta på en gång och då får man en naken hund =) ha ha nä skämt o sido...

Jag kan berätta hur mkt som helst, fråga gärna, kolla in hemsidan om du vill el kasta iväg ett mail så ska jag svara.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Någon som vet någonting alls om denna sällsynta ras? Trodde den var ”ny”, men det verkar som om den godkändes av FCI redan på 60-talet...
Svar
4
· Visningar
592
Senast: kolblakkur
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 519
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
991
Senast: Viva
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 749
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp