Laptop Pris?

vanillin

Trådstartare
Hur mycket kostade din laptop?
Jag undrar hur mycket pengar andra lägger på att köpa dator, tänker då främst på en laptop.
Hur tänkte du när du köpte en billig eller dyr dator? Hade du egentligen råd med den eller hur finansierade du den? Hur många år räknar du med att den funkar?

Jag förstår inte hur till exempel så många unga studenter har råd att lägga 15000-20000kr på en laptop så tänkte kanske jag skulle hitta lite svar här om hur jag kan tänka inför mitt nästa laptopköp :).
 
Hur mycket kostade din laptop?
Jag undrar hur mycket pengar andra lägger på att köpa dator, tänker då främst på en laptop.
Hur tänkte du när du köpte en billig eller dyr dator? Hade du egentligen råd med den eller hur finansierade du den? Hur många år räknar du med att den funkar?

Jag förstår inte hur till exempel så många unga studenter har råd att lägga 15000-20000kr på en laptop så tänkte kanske jag skulle hitta lite svar här om hur jag kan tänka inför mitt nästa laptopköp :).
Jag köpte en beg. IBM Thinkpad för kanske 5-6 år sedan och kommer nog ha den ungefär lika länge till, den är från 2006 så över tio år gammal nu. Gav 2000 kr har jag för mig, sen har jag köpt till SSD. Det jag ville ha var högupplöst 4:3 IPS-skärm, bra tangentbord, robust och sist men inte minst skall den vara ljudlös och min Thinkpad är den enda som uppfyller samtliga kriterier, behöver man inte så snabb processor och inte spelar är den nog fortfarande den bästa som finns att få.
 
Min Lenovo som är ca 2,5 år gammal köpte jag för 7000 kr, nedsänkt från 8000 kr. 17", Intel core i7, 8 gb ram, CPU 2,2 GHz.
Jag ville ha något rejälare, även om den köptes inför skolstart. Stor skärm, och kapacitet att klara av tyngre aktiviteter som Photoshop förutom surf film och musik var viktigt. Den håller förhoppningsvis minst 2 år till.
Jag tog den på kreditkortet, vilket innebar typ avbetalning.
 
Min Lenovo som är ca 2,5 år gammal köpte jag för 7000 kr, nedsänkt från 8000 kr. 17", Intel core i7, 8 gb ram, CPU 2,2 GHz.
Jag ville ha något rejälare, även om den köptes inför skolstart. Stor skärm, och kapacitet att klara av tyngre aktiviteter som Photoshop förutom surf film och musik var viktigt. Den håller förhoppningsvis minst 2 år till.
Jag tog den på kreditkortet, vilket innebar typ avbetalning.
Samma här, fast kostade 5 900 tack vare sonens skatterabatt. Har ingen stationär dator längre.
 
Tror min kostade runt 6-7000 kronor. Jag använder elektronik (dator, telefon, plattor) tills de säckar ihop fullständigt och vill då köpa grejer som inte känns utdaterade efter två år. Dessutom så är jag ytlig nog att vilja ha snygga grejer. Förra datorn höll i fem år. Denna är inne på sitt sjätte tror jag och visar inga tecken på att tackla av (peppar, peppar, ta i trä).
 
Min kostade närmare 14000 för 3 år sedan... den är så pass bra att den klarar tunga spel å dyl. Men jag spelar inte ens men jag vill ha en rapp dator och valde därför en speldator. Funkar kalas. Värt pengarna kommer ha den många år framöver
 
Köpte precis en som kostade 1990 kr. Den håller kanske inte jättelänge (men vem vet?), och ska användas till att skriva och surfa på. Inget speciellt avancerat, så det känns inte som om man måste lägga en förmögenhet då....
 
Var tidigare mycket skeptisk till Mac - men jag får nog säga jag är nöjd över att jag investerade de pengarna (lägre mellanpriserna nånstans).
Det känns när man sätter sig vid nån annan dator idag att en del känns bökigare. Är inte den som fascineras av mängder med finesser så de program som följer med passar mig bra. De klarar både att öppna och spara i officeformat om man vill, så varför skulle jag ha de programmen.
 
När jag pluggade och råkade spilla mjölk i min dator var det pappa som betalade en ny. ;) Tror det kan vara så för en hel del studenter.

Andra köpte på avbetalning, hade sparpengar, lånade av föräldrar/kompisar osv.

Edit: Jag glömde visst svara på frågan. Datorn kostade ca 19 000.
 
När jag pluggade och råkade spilla mjölk i min dator var det pappa som betalade en ny. ;) Tror det kan vara så för en hel del studenter.

Andra köpte på avbetalning, hade sparpengar, lånade av föräldrar/kompisar osv.

Edit: Jag glömde visst svara på frågan. Datorn kostade ca 19 000.

Att man spiller mjölk eller att pappa betalar?
 
Jag har en MacBook pro, har haft den några år nu och den funkar lika bra som när den va ny.
Jag köper aldrig en pc igen. Dom är ju hopplöst dåliga. Den förra jag hade började sega efter 2 år. (Den va inte billig heller).
Pc är skräp.
 
Att man spiller mjölk eller att pappa betalar?
Både och? :D Men jag menade att pappa betalar, det var ganska många av mina kursare som fick hjälp med dator av sina föräldrar.

Kom på att jag la 7000 själv, men pappa betalade resten.

(Det var en Macbook Pro, inköpt 2009, och den har tuffat på klockrent i alla år, varit utlånad ett par vändor till datorlösa kompisar för deras studier samt fungerat som utvecklingsdator för mig när jag varit mellan jobb. Idag används den som huvuddator av min internetaktive pappa, så den datorn har betalat sig själv många gånger om.)
 
Har nog köpt för 4-5000. Jag använder dom bara för surf/kolla film och det funkar dom för. Tar aldrig med dom hemifrån eller sånt.
Min första höll i herrans massa år, den pensionerades efter att en kompis kille skulle hjälpa mig byta fläkt men sabbade själva chassit.
Nuvarande har jag haft i typ 3 år och den funkar fortfarande felfritt.
 
Köpte en 15" MacBook Pro som present till mig själv för drygt två år sedan, precis innan dollarn blev dyrare. :D Tror jag gav runt 17 000 kr för den (efter prisjusteringen kostade samma modell en bit över 20' kr).

Snuskigt mycket pengar, men säger som @Blueberry: Det är ren och skär perfektion.
 
Hur mycket kostade din laptop?
Jag undrar hur mycket pengar andra lägger på att köpa dator, tänker då främst på en laptop.
Hur tänkte du när du köpte en billig eller dyr dator? Hade du egentligen råd med den eller hur finansierade du den? Hur många år räknar du med att den funkar?

Jag förstår inte hur till exempel så många unga studenter har råd att lägga 15000-20000kr på en laptop så tänkte kanske jag skulle hitta lite svar här om hur jag kan tänka inför mitt nästa laptopköp :).
Köpte bättre begagnad på tradera, nypris ca 12.000:- jag gav 2500:-. Jättenöjd.
 
MacBook Air 13", köpte december 2011 o den är som ny fortfarande.
Kostade kring 12 000 ny har jag för mig, köpte på avbetalning.
Värd varenda krona :love:
 
Har en MacBook Air, inköpt våren -14 och kostade då ca 9000 kr. En present från pappa då laptopen jag köpt för ca 7000kr mindre än ett år tidigare då jag skulle börja plugga bestämde sig för att lägga av 3 dagar innan jag skulle lämna in en uppgift :meh:

Kommer absolut köpa en ny Mac när den här lägger av, men det borde vara rätt många år dit då den fortfarande känns som ny :love:
 

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 905
Senast: Inte_Ung
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
923
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 161
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
830
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp