Laptop Pris?

Största problemet är att det är sånt man i princip inte kan kontrollera.
Sant.
Jag väljer nästa (som sagt lätt begagnade) laptop utifrån det närmaste jag kan komma "beprövad erfarenhet", den HP 8510w som nu börjar bli ohjälpligt mörbultad och sprucken har ändå överlevt närmare 10(!) år av res-/fältjobb samt kontorsjobb. Min tidigare arbetsgivare valde generellt HP ProBook och EliteBook just pga stryktåligheten.

Prestanda i den datorn har räckt till professionellt arbete med både ljud- och bildbehandlingsmjukvaror fram till bara härom året då jag i en stund av blåögdhet (läs: idioti) övergav Win7 för Win8 och (oundvikligen) Win10, och jag orkar inte ge mig på projektet att nedgradera. Datorn går numera på knäna av det flashiga och allsmäktiga operativsystemet, det blir inte något kvar till applikationerna som rullade fläckfritt under Win7... Nästa maskin får Win7 och inget annat.
 
Tack :)
@Elementary @Snubbelfot

Det blir ju så mycket dyrare bara för att jag vill ha en 2 in 1 med ok specs.. en utan touch är så mycket mer för pengarna och säkert stabilare.

Här kommer en detaljerad beskrivning vad jag är ute efter :).
Det den ska användas för är främst studier, ta med på föreläsningar osv. ganska ofta. Lite bildredigering kanske på fritiden för skoj skull men det brukar det inte bli så mycket tid för :p.
Jag vill kunna köra många fönster och program uppe samtidigt med anteckningarna och hoppa fram och tillbaka och kopiera text och bilder mellan dem.
Tänk 1-2st. 1000 sidors kursböcker i pdf/digitalt format, ämnesrelaterat datorprogram med bilder o video, ett anteckningsprogram och webbläsare med flera tabs och youtube uppe samtidigt.

De jag valt mellan och själv hittat är Lenovo Thinkpad 460 yoga (10 000kr som det lutar mot nu pga. hälften billigare mot de andra), och Lenovo Thinkpad X1 yoga och Dell XPS 2-in1 (20 000kr-klassen). ((Jag vill helst ha X1 utspecsad med oled och 1tb hårddisk men då kostar den 30 000kr :rofl:.))

Det jag vill ha är att det ska vara en 2 in one (med palm rejection) med penna och bra tangentbord, prioriterar kvalitet over looks, vill ha en dator som inte går sönder och helst funkar i över 5 år! haha right att det finns.. jag tror nästan inte på jultomten längre, det är sådant andra pratar om finns bara men jag hoppas ju fortfarande :D, (och vill helst köra linux) bra batteritid, intel core i7, minst 8 gb ram, 13"-15", så billig som möjligt och så liten som möjligt då jag pluggar och pendlar. För att få ned priset så prioriterar jag ned hårddisk, bildkvalitet och ljud osv.
 
Senast ändrad:
Det där tycker jag är svårt, för något säger mig att det vid en närmare titt kanske inte är enbart processormodell, minnesstorlek och batteritid som skiljer. Är den ena typ 25% lättare än den andra så kan det vara en hel del skillnader i hårdvarukonstruktion förutom just CPU/RAM/batteri, och de skillnaderna kan vara svåra att värdera. Just prestandaskillnaden skulle jag inte själv värdera till dubbla priset, inte alls, men det kan finnas andra bitar som inte framgår ur specifikationen, som t ex hur generellt stryktålig datorn är.

Mina tankar.. Båda är ju Lenovo Thinkpad, som ska vara inriktad mot företag och tåligare och bättre byggda som jag förstått, x1 serien ska vara mer exklusiv säkert, och 460 är från 2015 som ju är gammalt i 2 in 1 världen som ju är ganska ny? men båda ska vara testade med samma test för laptops enligt militärstandard fast har inte kollat på resultaten ;). Jag tänker också att om den e större kanske den är tåligare och bättre byggd? samma med lenovo p40 yoga, fattar inte vad som är skillnad annat än priset om den är byggt lika solid som en tegelsten eller vadå :D. Köpa apple är så mkt mindre val :rofl:.. men nu är det inte ett alternativ då de inte har touch o penna, ipad pro räknar jag inte som dator..
 
OT
Förresten om ni inte visste det redan, att när man surfar på mobilen och om man trycker på den lilla dinosaurien när offlinesidan kommer upp, så kan man spela ett spel där den hoppar över kaktusar :love:.
 

Liknande trådar

Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 476
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 207
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 431
Senast: WBanna
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
948

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp