Bukefalos 28 år!

Lasta häst med hjälp utav linor?

Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

tror det är vanligare att behöva lina in hästar som är "gårdshästar" dvs inte är tävlingshästar som åker till både träningar/tävlingar flera ggr i veckan.

Det tror jag också. Jag blev nästan förvånad när min häst, som är en travare och har startat på travbanorna i 9 år, inte gick in utan linor. Han blir nervös bara han ser transporten framkörd, stackaren. Utan linor kan man bli stående till domedagen, med en häst som på sin höjd får upp framhovarna på rampen. När man långt om länge har fått in hästen i transporten så är han nästan i upplösningstillstånd. Jag tycker det känns bättre då att ta fram linorna från början. Man behöver inte röra hästen, det räcker att hålla upp dem, en vid var sida, så går hästen in lugnt och sansat. Han backar ytterst sällan, det är åt sidorna som han svajar ut.

Nu tillhör jag skaran som inte har egen transport, och jag har därför inte lagt ner nån energi på lastningträningen. Hade jag gjort det, så borde väl planen ha varit att försöka ta bort mer och mer av det psykiska trycket från linorna tills hästen kan gå in utan. Men det funkar bra med linorna och hästen håller sig lugn (så lugn som den hästen kan ;) ).
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

Vissa hästar fungerar linor på.

Min är en speciell dam som har mkt envishet i sig, vds: Varför måste jag åka i den där? och blir totalt vettskrämd och ställer sig om hon får ett par linor bakom sig. Så på henne måste man vara listig... :mad:
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

KL

Den största anledningen till att hästarna är rädda är för att folk kör som tokar med sina hästar i släp bakom! Jag har åkt i ett släp i 25 km i timman och FÖRSIKTIGT och det lät som 2a världskriget där i. Glöm inte att om man ska lastträna och vill bli av med att hästen är rädd så måste man också köra LÖJLIGT försiktigt.. och när du väl kör läjligt försiktigt så kör du ännu försiktigare! Fortsätter man köra som en galning så spelar det ingen roll hur mycket man lasttränar, hästen kommer fortsätta vara rädd och vägra gå in ändå.
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

Det är inte hastigheten som gör hästen rädd utan förarens bedrövliga kurv/start/broms teknik.

Vi håller lagstadgad 80 km och alla våra, stora som små går på släpet utan tjafs/spö/linor/kvastar


AM
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

Hej på er!

Jag gillar oxå lin-metoden, om man vet var man har sin häst, och kan se på den hur den kommer att reagera...
Det enklaste stalltipset tycker jag är TRÄNS! Det funkar oftast bättre, hästen inser då genast att matte är den starkare.
Ett annat tips är ju att back in transporten till stalldörren om man har möjlihet, så att det bara finns en väg, och det är i i transporten.
Det kan oxå vara bra om hästen är lite hungrig, då kan den få sin mat i transporten, och alla vet ju att vägen till hästen hjärta går genom magen...
Det finns säkert 1000 tips till, men det är viktigt att komma ihåg att det statistiskt sett är det farligtaste man kan göra med en häst. (lasta och lasta ur alltså)

Ha det bra!
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

En grej som jag har kört med tjuriga ponnyer när det inte funnits tid att träna ledarskap eller annat är helt enkelt att lägga en jacka eller tröja över huvudet på hästen. Funkar på vissa hästar iaf. Med hästen jag red innan stod det två med vars en lina på var sida om transporten och de korsade linorna bakom hästen när den gick in. Och efter att min pappa kört henne ett tag (kör mjukt och lugnt utan att köra alltför sakta) så kunde hon gå in utan linor på hemvägen och med en lina när vi skulle köra iväg hemifrån för säkerhetsskull.

lycka till!
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

Om jag var du skulle jag INTE göra som skuggi berättade.
Varför? Jo jag har gjort så med min häst... hur det gick.. jo visst gick han in.. men vägen dit?

Jag sa ju att det där kan man göra beroende på vilken häst man har och hur den beter sig. En häst som beter som som en vildkatt skulle jag inte heller försöka detta på. Men en häst som inte blir rabiat, utan bara helt enkelt inte VILL, är en annan sak.

Men eftersom varken du eller jag känner TS häst så måste ju TS fundera på vad som kan funka bäst på just den hästen.
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

Som sagt, det är så olika hur hästar fungerar. Min häst skulle aldrig gå in med "duttmetoden" den försökte jag lääänge först. Då står han bara kvar. Sedan har folk ökat på trycket med korslagda linor och då har han bara rest sig och låtit sig falla.
Honom måste man visa att jag KAN tvinga dig, men jag gör det inte om du går in självmant.
De är olika som sagt. En sak funkar inte på alla.
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

KL

Den största anledningen till att hästarna är rädda är för att folk kör som tokar med sina hästar i släp bakom! Jag har åkt i ett släp i 25 km i timman och FÖRSIKTIGT och det lät som 2a världskriget där i. Glöm inte att om man ska lastträna och vill bli av med att hästen är rädd så måste man också köra LÖJLIGT försiktigt.. och när du väl kör läjligt försiktigt så kör du ännu försiktigare! Fortsätter man köra som en galning så spelar det ingen roll hur mycket man lasttränar, hästen kommer fortsätta vara rädd och vägra gå in ändå.

AMEN :bow::bow:

(om jag kört lite oförsiktigt, eller om någon annan kört min häst är han direkt mer svårlastad nästa gång)

Jag tycker man ser otroligt mycket folk som kör med transport som de kör med bara bilen... Tror inte de har testat att åka inuti nån gång. Bara att krypköra nerför en backe som svänger var ASobehagligt...
Så, ett bra tips till alla tycker jag :bow:
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

Jag gör så här.

Häst+westerngrimskaft (alt ett grövre rep, lägre än ett vanligt grimskaft). Sen börjar man på en öppen yta.

Fäst grimskaften i grimman på sidan av grimman, med andra änden så vevar du som en propeller frammåt nedåt, du står vid sidan av hästen. Fryser hästen, så klatschar du till den med repänden på halsen.

Hästen kommer att tycka att du är skitjobbig, den kommer först att försöka fly, slacka repet, och ryck till så hästen hamnar i en liten volt runt dig. Då kommer du att slita hästen ur balans, och vips, så tror den att du är starkare än den.
Så fort hästen ämnar att gå ett steg rakt fram, så rycker du undan "propellern", så att den stannar.

En normalhäst lär sig på 15 minuter att det enda stättet att få matte att sluta veva med det där j*vla repet är att gå rakt fram.
Och fryser man eller försöker gå därifrån så får man repstumpen i skallen. Det gör inte ont, men det är hutlöst irriterande.

Gör exakt likadan framför en öppen transport. Hästen står still=veva. Hästen frysen=repstump i halsen. Hästen flyr= slacka och ryck tillbaka. Gå rakt fram= aaahha, det där j*vla vevandet slutar.

Man kan fuska lite i början och ha någon inne i transporten som lockar men en havrehink eller nåt godis.

Tiden kan skilja sig lite från häst till häst, men min egen lastades på fyra timmar när han skulle levereras till mig, nu lastar jag själv på två minuter.

Vill bara påtala risken med att använda lina, som beskrivits, så måste vi komma ihåg vilka krafter vi kan sätta igång. En liten sketen longerlina rycker en häst av, och att få delarna på en grimma att flyga all världens väg är en baggis. Inget jag rekommendrar
 
Senast ändrad:
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

funkade inte på min iaf. han gick omkull. :crazy:
är hästen verkligen rädd så kan man inte tvinga den med linor!!! det funkar bara om den inte har lust...

enda sättet att få en rädd häst att gå in är att övertyga den om att transporten är en trevlig plats!! jag fodrade min i transporten, och han fick backa ut och gå in som han ville, så han inte kände sig pressad. tar lite tid men efter ett tag börjar dom tycka att transporten inte är så tokig ändå, dessutom får man ju mat där.
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

Ett tips är att alltid ha en krubba full med godis inne i transporten. Detta lär sig hästen fort!
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

Jag vet en utmärkt hästhantering/lastningsträning-person, som inte bor så långt ifrån dig!
Rekommenderas varmt!
Du kan PM.a så ska jag tala om vem det är.
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

har läst alla andras svar och vill berätta om ännu en individ..
polarens förra ponny.. blåvägrade att gå in i transporten, inte rädd men vägrade om man inte hade lina, det räckte med lina på vänsstra sidan com hölls rakt bakåt så gick hon rakt in.. utan lina = ingen lastning..
medryttare fick lära sig den hårda vägen, dom trodde dom kunde lasta utan lina på hemvägen från tävling och lämnade således linan i hemstallet.. var det 1 h 45 min dom (plus 3-4 till på tävlingsplatsen) försökte innan de lyckades låna en lina och fick in hästen på bara 2 personer och under minuten med lina? :smirk:

går hästen inte stadigt och lugnt med lina så fortsätt med det, vad skadar det att man har linan om hästen bara spatserar rakt in i transporten med den? hellre lina in hästen snabbt än att stå närmare 2 timmar med en vildhingst (kan man tro) utan att få in den? vad är mest stressande?
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

KL

Om man lastar med linhållare som kan sin sak, ska den som leder inte dra i hästen, utan bara se till att huvudet är riktad in i trailern.

Sen är det linhållarnas uppgift att baxa in den.
Om den som leder drar i det läget- ja då får man lätt en häst som reser sig.- ajabaja.

Alla som vill dra in den via huvudet eller står på luckan i timmar måste tänka om.
Led bort hästen o gå sen bara rakt på.
Oftast är det ledaren som tvekar o förutsätter att det ska bli problem.-Ledaren bromsar hästens ingående- medvetet eller omedvetet med sitt agerande.
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

.

Fäst grimskaften i grimman på sidan av grimman, med andra änden så vevar du som en propeller frammåt nedåt, du står vid sidan av hästen. Fryser hästen, så klatschar du till den med repänden på halsen.

:rofl:
Ursäkta om jag skrattar men just detta såg vi på Strömsholms parkering vid ett tillfälle.
Vi, dvs jag min gubbe och en ettårig hingst skulle gå förbi några "vevare".
Dom skulle lasta en fölmärr med föl vid sidan.
Fölungen drog iväg på parkeringen och märra vägrade gå in...så klart.
Då snurrade dom med nåt rep.

Eftersom dom tog all plats så fick vi stå där och vänta.
Ettårshingsten blev klart stressad av dessa galna människor med linor som snurrade i luften.

Till slut fick vi gå fram till dom och säga att dom fick fan va still ett tag så att vi kunde komma fram och förbi.

Och så gjorde vi.

Vårt släp stog precis inteill deras.
Vi öppnade bakluckan, jag tog hingsten, lastade, stängde luckan och frågade sedan om dom behövde hjälp.

Nä, dom skulle fixa det.

Jojo..tänkte i. Med 4 människor, lös fölunge och mammig märr och ett vevande rep...

Glömmer aldrig den händelsen..Amatörer.. :D

Fattar heller inte vitsen.
Varför inte bara gå in i släpet???

Lyft in fölet, mamma går in och stäng luckan.

AM
 
Senast ändrad:
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

Jag lastade på samma plats ett par damers häst.
Å vad de höll på:rofl:

Lastade min o tog sen in deras- i tofflor:bump:

hjälper ej till där ägarna har fått hästen att börja resa sig- de får ta hand om sin egen skit.:mad:
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

Ganska stor underhållning där.. :D

Folk släpar med hinkar, linor, rep och spö.
Mer lastgrejor där än dagisets leksaker.
Och ofta ser man redan när dom går ut från kliniken av vilken sort det är.

Vi brukar ha vadslagning jag och gubben där ute.

- Den där går inte in. Sätter matlagningen på det.
-Du får mocka den boxen i morgon om den går in utan tjafs.

:D:D

Ibland får man gripa in men igentligen har man inget att göra med andras ouppfostrade hästar. :crazy:

AM
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

Ganska stor underhållning där.. :D


Vi brukar ha vadslagning jag och gubben där ute.

- Den där går inte in. Sätter matlagningen på det.
-Du får mocka den boxen i morgon om den går in utan tjafs.

:D:D


AM

:rofl: tiotecken:rofl:
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

KL
När jag var ung så gick min sköthäst på ridskolan ej att lasta.
Den var mkt duktig på att hoppa så vår machoridlärare RED in den i släpet- hängde sig på takkanten o hoppade av bakåt.

En annan stackare fick sen gå hela dagen med den, medans ryttaren satt i kafeterian:crazy:
Vet inte hur vi kom hem:confused:

en annan megafin dressyrhäst( hade fått fri betäckning av Flyinge) gick ej att lasta vare sig i släp eller lastbil. Den la sig ner.

Antar att det är därför som jag som vuxen tycker att det är av stort värde att ha självlastande o trygga hästar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 655
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 931
Senast: Cattis_E
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 103
Hästhantering Var på lokal hoppning idag. Och blev både förvånad och förfärad över det här med hästar i transporten utan tillsyn. Om en häst är stökig...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
7 943
Senast: Beeboppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp