Bukefalos 28 år!

Lasta häst med hjälp utav linor?

C

Cairo

Jag har aldrig behövt använda linor till att lasta någon utav mina tidigare hästar, för de har alla nästan sprungit in och älskat att åka transport. Nu har jag dock en häst hemma på foder som har visat sig vara jättesvår att lasta. Jag har inte så stort erfarenhet av så pass svårlastade hästar som den här hästen är, så jag vänder mig till er som är mer haja på just den biten.

Hon har inte åkt transport på 4 år innan hon kom till mig för ett par veckor sedan. Det var ägaren som kom med henne hem till mig och hon berättade att de trixat i nästan 1 timme och till sist tog de rep och då gick hon in. Jag försökte lastträna henne idag men hon tvärvägrar och ställer sig på bakbenen eller hoppar åt sidan och liksom gömmer sig bredvid transportens sidor. Jag kunde ha provat att använda linor, men jag tycker det är så äckligt. Kan inte hästen trassla in sig i linorna?
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

Nu vet jag inte om det är lämpligt att använda denna metod på din häst, jag känner ju inte den. Men du kunde ju kolla hur reaktionen blir...

Först och främst tycker jag ju att du och hästen borde diskutera ledarskap innan ni börjar diskutera lastning, men om du nu absolut måste ha på hästen så..

Jag tar en longerlina som jag trär bakifrån, under bommen och sedan tillbaka ut.
Hästen ställer jag på rampen så nära det går.
Änden på longerlinan löper ut på den sidan där transportväggen är.
Sedan lägger jag linan bakom hästen halvvägs mellan has och svansrot typ.
Nu har det blivit så mycket hävstång att jag lätt kan hålla emot om hästen vill backa. Försöker den stegra så spänns repet vid hasen = obehagligt och då slutar de med det. Backar de så drar de samtidigt själv in sitt huvud. Linan som löper på utsidan hindrar också att de kastar sig ner på sidan av rampen.
På det här viset kan jag visa hästen att jag har styrkan att hålla emot, och då brukar de lugna sig.
Man ska alltså INTE dra in hästen, utan linan visar vägen och så står man bara och väntar tills de slappnar av och tar ett steg in. Då drar man efter på linan så man kan avbryta vilda backningar.

Detta har funkat fint på mina islänningar, men de är inte "hysteriska" av sig. Jag vet inte hur det skulle funka på din. Men man kan alltid testa lite försiktigt, och blir det alltför livat är det ju bara att släppa efter så kommer hästen ut.

Men som sagt, att ta reda på varför den inte vill lasta sig är prio 1 tycker jag...
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

Om man ska använda linor ska man inte vara själv utan minst två helst tre personer. Just för risken att trassla in sig i dem.

Själv gillar jag inte heller linor men hade för något år sedan en foderhäst som alltid varit lastad med linor vid sidan av transporten. Förmodligen ännu mer drastiskt från början med det vet jag inget om.
Så för att kunna lasta henne behövde jag sätta en lina i den vänstra sidan av släpet. När jag lyfte dem gick rakt på utan något som helst motstånd. Utan lina blev hon stående eller om man pressade henne gick till vänster om släpet. Nu var det ju inte min häst och ägaren hade godtagit det här med linan så jag lät henne fortsätta med det så länge hon var här.
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Du har ingen bild? :D
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

Här er det bästa metoden ledarskap.

När man går in i en transport så tycker ju hästen att de ser läskit och utäckt ut men om ni har ett bra band till varandra kommer hästen inte att tveka efter som den litar på dig.

Jag har inte varit med om händelsen men en som lärde mig grunderna i NH hade problem emd lastningen med sin häst, hon sa att det var rent otäck att lasta honom. Men när hon övade ledarskap med honom så har de inte värkat varit något större problem.

Det här med linor och sånt tycker jag inte värkar så bra. Man ska ju inte tvinnga in hästen då blir den ju inte mindre skrämd en innan.
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

Jag har en äldre häst hemma som tidigare gått på ridskola och fått lära sig att om man vägrar tillräckligt länge så kanske människan ger upp.

Oftast går hon på efter några minuters fastfrysning i backen, men någon gång har maken kommit med linan bakifrån. Inte så att den har gått emot henne utan bara visat henne och då har hon liksom bara klivit på och betett sig som om hon först då förstod oss.
Så i vissa fall kan linor fungera, men jag använder det helst inte.

En del hästar se linan som ett tvång och gör allt den kan för att bli av med den och då är det väldigt lätt och snabbt hänt att hästen trasslar in sig hur många medhjälpare man än har.

Du har fått bra tips på ledarskapsövningar och jag tycker du ska prova dom till att börja med.

/M
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

Hmm.. tror att jag har sett någon på forumet.. ska leta..
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

Äh, vad svårt det var att söka..
baldur


Supersnygg bild va? :eek::o Jaja.. kanske du förstår hur jag menar? På bilden till vänster visar jag i vilken höjd jag lägger linan när jag lägger den runt rumpan..
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

Vi använder lina direkt om pållen inte vill gå in, sålänge hon inte är rädd såklart! I början var hon det, men då funkade det med att locka lite försiktigt. Nu har hon verkligen fått för sig att man inte ska! ;) Men 1 gång med linan och sen har hon gått nästan rakt in..
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

Min lin- metod:
Tre personer, varav en leder hästen. (Det går med två personer också.)
Två linor som fästs på var sida om lämmen, lämpligen i fästena för luckstängningen.
Linförarna ramar in hästen med linorna, men rör inte hästen med dem.
Hästen leds mot lämmen. Stannar förmodligen, då "duttar" linförarna med linorna mot hästrumpan. Så snart hästen visar ansats att röra sig framåt slutar duttandet.
Om hästen vägrar röra på sig kan man dutta kraftigare och också korsa linorna bakom hästen så att det blir ett tryck framåt. Det är jätteviktigt att duttandet eller trycket upphör så snart hästen rör sig framåt! Man håller emot endast då hästen trycker bakåt eller blankvägrar att tänka framåt, resten av tiden är linorna helt lösa.
Se upp så att linorna inte kommer för långt ner, det är viktigt att linförarna har koll på sin lina!

Jag och maken har lastat många fastfrusna hästar med denna metod, och också hästar som har betett sig precis så som du beskriver. Lugnt och fint, inget ryckande och dragande och slitande.
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

Snygg beskrivning :)
Jag lastar också så, fast jag håller inte linan bakom benen. Jag står bredvid och matar in linan allt efter som hästen går in. Bra när man är själv och hästen inte vill gå in själv. Fördelen med den här metoden är att man kan stänga bommen bakom och även luckan innan man går fram och sätter fast hästen.
Den här metoden har alltid funkat för mig. Tidigare hade jag (egentligen min dotter) en svårlastad liten islandshäst som var mycket bakskygg och rädd för nästan allt. Den här metoden funkade perfekt för henne. Till slut så gick hon in utan lina. Felet var att jag var i närheten. :confused: Det var min dotter som hon litade på och gjorde allt som hon bad om. Jag gick in i stallet en vända så var hästen lastad när jag kom ut igen.:eek:
Jag vet inte hur det funkar på större hästar. Men det bör inte vara någon skillnad.
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

Ska jag lasta en ovillig häst själv så sätter jag fast en lina på transportens högra sida, lägger den runt hästens bak och står själv på hästens vänstra sida. Själv väljer jag att hästen går in själv, d.v.s. jag släpper grimman/tränset med grimskaftet/tyglarna över hästens hals. Jag vill absolut inte lägga något runt bommen fram eftersom det garanterat föder mottryck om det drar i grimman.
Jag försöker då att lasta varje dag och ge kraftfodret i transporten.

Det är att rekommendera att man har hjälp de första gångerna, bäst är att ha två medhjälpare, korsa linorna bakom hästen, ställa sig vid transportens sida och samtidigt sätta tryck medan du leder in hästen.

Jag tillhör dem som inte gillar att tjafsa i onödan. Hellre använda linor och få lastningen gjord på ett nafs och sedan befästa det genom att lasta varje dag för att eftersom helt slippa linor (alla mina hästar har sedan själva gått in i transporten direkt jag lett dem mot den) än att stå timme ut och fösa runt hästen. Den ska helt enkelt aldrig märka att den faktiskt kan sätta sig till motstånd.
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

Min lin- metod:
Tre personer, varav en leder hästen. (Det går med två personer också.)
Två linor som fästs på var sida om lämmen, lämpligen i fästena för luckstängningen.
Linförarna ramar in hästen med linorna, men rör inte hästen med dem.
Hästen leds mot lämmen. Stannar förmodligen, då "duttar" linförarna med linorna mot hästrumpan. Så snart hästen visar ansats att röra sig framåt slutar duttandet.
Om hästen vägrar röra på sig kan man dutta kraftigare och också korsa linorna bakom hästen så att det blir ett tryck framåt. Det är jätteviktigt att duttandet eller trycket upphör så snart hästen rör sig framåt! Man håller emot endast då hästen trycker bakåt eller blankvägrar att tänka framåt, resten av tiden är linorna helt lösa.
Se upp så att linorna inte kommer för långt ner, det är viktigt att linförarna har koll på sin lina!

Jag och maken har lastat många fastfrusna hästar med denna metod, och också hästar som har betett sig precis så som du beskriver. Lugnt och fint, inget ryckande och dragande och slitande.

Det där funkar ända tills hästen reser sig och låter sig falla bakåt över linorna, utan att bry sig om sitt eget liv.
Då lyckas inte stackaren som håller i grimskaftet att hålla emot, och då lär sig hästen att det är ett utmärkt sätt att slippa på.
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

Jo, när hästen vet att man har linan brukar de bara gå in själva direkt. I alla fall är min valack sån. Ibland går han in utan lina, vägrar han så bråkar vi inte utan tar bara fram linan och då går han bara på.
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

Om jag var du skulle jag INTE göra som skuggi berättade.
Varför? Jo jag har gjort så med min häst... hur det gick.. jo visst gick han in.. men vägen dit? Har du sett hur en katt ser ut om man binder fast den i en pinne och den vill komma loss? Min häst fladdrade runt transporten och var helt galen och gjorde den ramsne. Detta är alltså INTE en metod man ska använda sig av om man inte är VAN och vet preciiis vad och hur man ska göra, det kan gå MYCKET illa!! Extremt viktigt är också att man verkligen har linor som håller och inte som det finns en risk att de brister. Brister dom.. ptja då kommer du aldrig kunna lasta igen. Själv ska jag ta ut lasttränare på fredag och efter det kanske jag kan komma med några bra tips.
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

Men man undviker den där kasta-sig-bakåt-och -ramla-över-linangrejen eftersom man är så varsam med linorna, minsta tecken på att hästen reser sig eller blir orolig så släpper man allt tryck, dvs tar bort linorna helt från hästen.
Jag har hittills aldrig varit med om att en häst har rest sig med denna metod, just för att man släpper allt tryck om man märker att hästen reagerar för starkt.
Däremot har jag många gånger varit med om att hästar har rest sig och ramlat åt alla håll när man har kört "vanliga" metoder, typ dra, försöka släpa in hästen med linorna, driva på med pisk osv.

Det finns ju alldeles utmärkta metoder inom NH för att lasta hästar, men de kräver att man har tid att träna mycket och inte har bråttom just då.
Den här "duttmetoden" funkar när man inte har den tiden!
Numera går mina hästar på bara de ser att linorna sitter fast i släpet ...
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

Har haft några hästar som behövts linas in i transporter (tror inte det är speciellt ovanligt faktiskt:D)

man behöver ju lite medhjälpare då.
brukar använda 2 longerlinor och sätter dom i kryss bakom hästrumpan så hästen känner att det tar emot när den vill bakåt,linorna ska hållas löst när hästen tänker framåt.

tror det är vanligare att behöva lina in hästar som är "gårdshästar" dvs inte är tävlingshästar som åker till både träningar/tävlingar flera ggr i veckan.Min häst jag har nu har åkt transport 3-4ggr under snart 6 år,det är inte speciellt mkt...han är inte rädd för transporter,han kan ställa sig och sova på rampen:cool: men behöver lite extra hjälp med sista biten in (annars kan man bli ståendes där hur länge som helst:p )

har du egen transport är det inte svårare än att du last-tränar mkt.
lycka till:)
Mvh Arabizar
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

Tack alla för era god tips och råd! :bump:

Jag ska testa med att ha två medhjälpare som korsar ett par linor bakom henne nästa gång. Det borde ju fungera tycker man. Hon visar inga tecken på att vara rädd för transporten utan hon är bara så extremt tjurig. :devil:
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

Försök träna på ledarskap då istället för att tvinga in henne i transporten med linor... säger hon ifrån och reser sig och typ kastar sig bakåt, trampar snett på rampen så kan hon göra sig illa och sedan kan du aldrig lasta igen.

Är hon envis får du vara envisare och det anser jag inte att man är om man tvingar en häst in med linor bakom röven.
Anledningen till att jag gjrode som jag gjorde med linan runt bommen var för att jag var tvungen att komma iväg på stört till kliniken med min olastbara häst.

Men det aldra viktigaste, var försiktig och lär dig vikten av eftergift, och ordentlig eftergift, jobbar du med det så kommer du garanterat komma både längre och snabbare fram med din häst.
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

Jag har aldrig behövt använda linor till att lasta någon utav mina tidigare hästar, för de har alla nästan sprungit in och älskat att åka transport. Nu har jag dock en häst hemma på foder som har visat sig vara jättesvår att lasta. Jag har inte så stort erfarenhet av så pass svårlastade hästar som den här hästen är, så jag vänder mig till er som är mer haja på just den biten.

Hon har inte åkt transport på 4 år innan hon kom till mig för ett par veckor sedan. Det var ägaren som kom med henne hem till mig och hon berättade att de trixat i nästan 1 timme och till sist tog de rep och då gick hon in. Jag försökte lastträna henne idag men hon tvärvägrar och ställer sig på bakbenen eller hoppar åt sidan och liksom gömmer sig bredvid transportens sidor. Jag kunde ha provat att använda linor, men jag tycker det är så äckligt. Kan inte hästen trassla in sig i linorna?


Min häst var en knäppis.

Hon vägrade gå in i transporten om jag INTE använde lindorna!! så fort jag tog fram lindor eller longeringslinor och satte fast på sidorna så gick hon snällt in!

och dom få gångerna det inte gick med lindorna så bad jag min stallkamrat hjälpa mig och han var en stor man och om han röt på henne en gång med manlig djup röst så gick hon in direkt. hon ville bara ha lite manlig uppmärksamhet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 648
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 902
Senast: Cattis_E
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 086
Hästhantering Var på lokal hoppning idag. Och blev både förvånad och förfärad över det här med hästar i transporten utan tillsyn. Om en häst är stökig...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
7 936
Senast: Beeboppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp