Bukefalos 28 år!

Lasta häst med hjälp utav linor?

Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

Nu förtiden kan vi skratta åt det men när jag hade min c-ponny så var han helt femtanjävlig med det här emd lastning och han var inet rädd för att åka för de dagar när han kände för det så gick han in i transporten.

Innan vi fick koll på det vad vi skulle göra för att kunna lasta honom så stötte vi på en del människor på tävlingar som minsan visste hur man lastade hästar..

Jo men visst ja, ingen har lyckats ännu.. Oftast fungerade en sak en gång, ( vi försökte: rida in i transporten, springa in, lyfta in honom, dra in honom, muta in honom, vänta in honom, satte transporten i hagen med mat i, täckte huvudet med skynke och gick in med honom.)

Han var smart den, till slut provade vi kapson och då lärde han sig att då gjorde det ont på nosen en längre tid om han inte gick, han fann sin övermäktige:rofl:

Det finns hästar som tänker lite mer än andra, man kan aldrig säga att en metod är rätt eller fel. på en tävling lyfte sex vuxna män in honom i transporten..( kan tilläga att ju äldre han blev ju lättare blev han o lasta sen) jag tycker inte heller att man ska skratta åt någon som har problem med att lasta för de kanske har provat det mesta redan?
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

KL
När jag var ung så gick min sköthäst på ridskolan ej att lasta.
Den var mkt duktig på att hoppa så vår machoridlärare RED in den i släpet- hängde sig på takkanten o hoppade av bakåt.

En annan stackare fick sen gå hela dagen med den, medans ryttaren satt i kafeterian:crazy:
Vet inte hur vi kom hem:confused:

en annan megafin dressyrhäst( hade fått fri betäckning av Flyinge) gick ej att lasta vare sig i släp eller lastbil. Den la sig ner.

Antar att det är därför som jag som vuxen tycker att det är av stort värde att ha självlastande o trygga hästar.

KL

jag har "bara" hört talas om att hästar lägger sig ner i transporten eller vill till att lägga sig men varför gör dom det är det för att dom får panik och vad gör man i så fall för såå stort är det ju inte inne i en transport :confused:
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

sätt en longerings lina i grimman. gå in snurra den ett varv runt bommen å sen gå ut bak igen och gå runt hästen så du får linan runt rumpan då kan du trycka bakifrån samtidigt som du drar hästen frammåt men som sagt de bästa e om ni är några stycken som hjälps åt en som lastar å 2 som korsar linorna i baken på hästen.
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

sett många skrivit olika svar o så.
kanske blir ngt samma, men vi hade prob innan o vi hade ut en nh tränare som visade oss en massa. ja skulle iaf testat om jag var du att ha en repgrimma, o ex en longerlina i repgrimman. O lägga din tyng på henne/honom o inte dra men fort hästen går fram släpper du efter osv. det hjälpte oss massor. fort vi hade repgrimman kunde vi gå rakt in..
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

Jag var ej med vid lastningen. Förr var släpen dessutom mindre än idag.
den fick inte ligga i lastbilen pga avgaserna- hette det då.

Men hästar är smarta.
Dessa ridskolehästar åkte varje sommar långt- till Gotland o då stog den, fastän de åkte i "slaktbilar", men just den hästen hade vägg mellan sig o de andra.
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

KL

jag har "bara" hört talas om att hästar lägger sig ner i transporten eller vill till att lägga sig men varför gör dom det är det för att dom får panik och vad gör man i så fall för såå stort är det ju inte inne i en transport :confused:

De får panik för att det känns som att de inte kan balansera upp sig. Löses bäst genom att ta ut mellanväggen så att de får stå brett.

Min förra häst var en "självlastare (gick in lös själv i transporten), efter några år fick han plötsligt panik när transporten började rulla. Han hade då blivit bredåkare men fungerade bra (och lastade fortfarande sig själv) då vi flyttade mellanväggen helt åt sidan.
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

Men du. Jag tror inte att de tänkte på att ta bort mellanväggen.
Förr fanns det ju inga bommar bak, utan bara en lina.

Släpen var oxå väldigt smala i spiltan.

Min kompis var så dum o tyckte att hennes stora häst skulle gå in i ett sådant utan att flytta på väggen ens vid lastningen.
Vad hände. jo den ville inte.
min andra kompis tog då hästen, flyttade på väggen o hästen gick in.

jäkla principer bara.:mad:
Spiltan för en stor häst bör vara 90- 100cm bred.
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

sätt en longerings lina i grimman. gå in snurra den ett varv runt bommen å sen gå ut bak igen och gå runt hästen så du får linan runt rumpan då kan du trycka bakifrån samtidigt som du drar hästen frammåt men som sagt de bästa e om ni är några stycken som hjälps åt en som lastar å 2 som korsar linorna i baken på hästen.

Tack, men jag har inga lastningsproblem :angel:
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

Min häst åker inte så ofta ca 2-3ggr/år.
Ibland blir hon tveksam, då tar jag en lina runt baken så går hon in.

Allra bästa lösningen på problmet har dock varit själva transporten. Hon vägrar gamla, mörka med en skakig ramp (vilket jag kan förstå). Med en step-up (ramplös) kliver hon rakt på.
Verkar vara själva vingla runt på rampen som hon tycker är otäckt.
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

jag har gjort det några gånger, inte på mina egna hästar för jag är livrädd för att dem ska fastna. men när jag hjälpt andra och lasta så gör jag ju bara som jag blir tillsagd i princip...

men jag kommer aldrig mer att lasta med linor, inte om jag måste hålla i dem i alla fall. jag och en bekant skulle lasta hennes istadiga valack, som bara är envis. han vill inte helt enkelt. han är inte rädd eller någonting, och hon tycker att det är så frustrerande. vi hade en lina bakom rumpan på honom som jag höll i, och han var halvvägs in i transporten när han stannade och bara stod. jag spände linan lite så att han skulle få tryck framåt och då tog han ett steg bakåt istället, varpå ägaren blir skogstokig och rycker till i hästen samtidigt som hon ryter till. hästen går från 0 - 100 i princip och slänger sig bakåt och jag slungas två meter upp i luften och landar som en pannkaka på en sommarhård grusväg. så jag är inget fan av linor.
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

Jag tycker Cornelias metod där den allra bästa!!

Och om hästen reser sig så gäller det bara att vara med, så blir det inget krångel. Det gäller att "känna iförväg" hur hästen tänker och vad som händer härnäst.
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

Det allra viktigaste vilken metod man än använder är att ge eftergift så fort hästen gör rätt. Man ser många som står och drar i hästen, drar när hästen backar för att den inte ska backa mer, drar i hästen när den går framåt för att den ska gå mera framåt.

Hur ska då hästen veta vad man vill? Om hästen står still håll ett löst tryck eller drag, om hästen backar tryck eller dra hårdare. Så fort du ser en reaktion hos hästen ( det räcker att den bara gungar till allra minsta framåt) se till att släpp på trycket, så fort hästen stannar eller börjar röra sig bakåt, använd trycket igen.

Kom ihåg att detta är INGET MOT DIG, du kanske redan kan allt det här, det vet inte jag. Hoppas det löser sig med hästen.
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

Det är lättare om hästen får förtroende för en o följer en överallt- då går den in i släpet oxå.

en ovan häst bör få undersöka den lite först.
 
Sv: Lasta häst med hjälp utav linor?

Numera går mina hästar på bara de ser att linorna sitter fast i släpet ...
Numera går min häst inte i närheten av transporten om den ser att det finns linor och slänger sig ut om det rör sig något vid sidan av transporten.
 

Liknande trådar

Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 655
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 932
Senast: Cattis_E
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 103
Hästhantering Var på lokal hoppning idag. Och blev både förvånad och förfärad över det här med hästar i transporten utan tillsyn. Om en häst är stökig...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
7 964
Senast: Beeboppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp