Lastbilens fel?

Jag förstår att han mådde dåligt över att ha kört ihjäl en människa men "Allt han gjorde var att titta på GPS:en när han körde"? Man skall inte titta/hålla på med något annat när man kör. Man skall titta på vägen.
Självklart, men det är liksom en sån simpel grej som ledde till ett hemskt avslut för någon annan. Men jag tror verkligen att han lärde sig någonting i alla fall.
 
Jo, JAG läser artiklar som ofta inte når ut till "svenssons" av en eller annan anledning, men bara för att jag läser dom artiklarna ändrar inte det hur de flesta ser på just lastbilar.
Utan lastbilen stannar Sverige. Konkurrens är bra men på lika villkor. Tror inte du kan överleva på 2000 i månaden.
 
Utan lastbilen stannar Sverige. Konkurrens är bra men på lika villkor. Tror inte du kan överleva på 2000 i månaden.
Jag vet redan det, men frågan är gör resten av Sverige det, de som inte jobbar inom branschen?
ninja.gif
 
Mycket beror kanske på att vi har väldigt många östeuropeiska förare på våra vägar. Olagliga cabotage körningar är väl mer
regel än undantag där, fusk med vilotider o.s.v , det känns inte som om det är svenska förare oftast.
Om du är yrkeschaufför har du väl, eller läser http://www.trailer.se/ och http://www.tidningenproffs.se/start/? Där får man ju ofta information som inte vanlig press bryr sig om att skriva om.

Cabotaget är närmast obefintligt, förutom inom de statliga-, läns- och kommunala transporterna, då alla de stora aktörerna som DSV, DHL, Shenker mfl är väldigt noga med att skicka de utländska bilarna till norge, finland eller danmark på de flesta uppdrag, och inrikes bara i undantagsfall. De aktar sig dessutom väldigt noga för att använda utländska aktörer till inhämtning till terminal, så vida godset inte skal utomlands.
 
Cabotaget är närmast obefintligt, förutom inom de statliga-, läns- och kommunala transporterna, då alla de stora aktörerna som DSV, DHL, Shenker mfl är väldigt noga med att skicka de utländska bilarna till norge, finland eller danmark på de flesta uppdrag, och inrikes bara i undantagsfall. De aktar sig dessutom väldigt noga för att använda utländska aktörer till inhämtning till terminal, så vida godset inte skal utomlands.
Vänta lite här nu... cabotage obefintligt?! Hur menar du nu? Det kryllar ju med utländska trailrar på våra Svenska vägar. :eek:
Kan du utveckla hur du tänker? Jag har en tanke, men vet inte ifall det är så du tänker.
 
Vänta lite här nu... cabotage obefintligt?! Hur menar du nu? Det kryllar ju med utländska trailrar på våra Svenska vägar. :eek:
Kan du utveckla hur du tänker? Jag har en tanke, men vet inte ifall det är så du tänker.

Ja det skulle jag gärna vilja se siffror på också.
 
Om cabotage vore obefintligt, hur kommer det sig då att http://cabotagestudien.com/sv/om/ finns?

"Vad är cabotage?
Enligt EU betyder cabotage att en nationell kommersiell godstransport utförs av en operatör som tillfälligt är i landet. Cabotagetrafik inom EU regleras sedan 2010-05-14 i direktivet (EC) 1072/2009. Målet med att tillåta att tillfälliga inrikes godstransporter utförs av utländska åkerier är enligt EU att detta reducerar antalet tom-körningar efter det att en internationell transport har avslutats. Att detta påstående stämmer finns det idag inga bevis för. Enligt artikel 8 i direktivet får en utländsk åkare genomföra tre cabotagetransporter (d.v.s. mellan två punkter i landet operatören tillfälligt vistas i) efter det att den internationella transporten lastas av."

edit: visst det finns "kombitrafik" i dag också..
 
Vänta lite här nu... cabotage obefintligt?! Hur menar du nu? Det kryllar ju med utländska trailrar på våra Svenska vägar. :eek:
Kan du utveckla hur du tänker? Jag har en tanke, men vet inte ifall det är så du tänker.

Visst kryllar det med utländska bilar, MEN, de kör inte gods hämtat på svensk terminal/företag till svensk terminal/företag. De svenska speditörerna som hyr in dessa ekipage är mycket nograna med att se till att inget utländsk ekipage kör mer en ett lass inrikes sverige innan de skickar iväg dem till tex norge med ett lass från svenska firmor, d'r de sedan lastar upp på norska firmor och sedan återvänder till sverige var det hela upprepas.

Det som upprör svenska (och norska) åkare är att dessa ekipage kan köra mycket billigare pr mil så att speditörena väljer utländska ekipage framför inhemska när de beställer transport.
 
Visst kryllar det med utländska bilar, MEN, de kör inte gods hämtat på svensk terminal/företag till svensk terminal/företag. De svenska speditörerna som hyr in dessa ekipage är mycket nograna med att se till att inget utländsk ekipage kör mer en ett lass inrikes sverige innan de skickar iväg dem till tex norge med ett lass från svenska firmor, d'r de sedan lastar upp på norska firmor och sedan återvänder till sverige var det hela upprepas.

Det som upprör svenska (och norska) åkare är att dessa ekipage kan köra mycket billigare pr mil så att speditörena väljer utländska ekipage framför inhemska när de beställer transport.
Hur vet du allt detta? Tänker mer på att de inte kör någon inrikes körningar.
Om det vore så väl att de kör från ett land till ett annat, men det finns små åkerier i Sverige som sysslat med inrikeskörningar som går i konkurs pga de utländska som konkurrerar ner priset. Jag får inte "ekvationen" att gå ihop. :cautious:
 
Hur vet du allt detta? Tänker mer på att de inte kör någon inrikes körningar.
Om det vore så väl att de kör från ett land till ett annat, men det finns små åkerier i Sverige som sysslat med inrikeskörningar som går i konkurs pga de utländska som konkurrerar ner priset. Jag får inte "ekvationen" att gå ihop. :cautious:

Jag har själv körd åt DSV på Norge och som dirrekt svar när jag klagade på allt för många inhämtningar hos kund för att det skulle gå ut över min möjlighet att stå på första losstället dagen efter i Norge, fick jag dessa svar.
1. Distribusjons bilarna skulle komma för sent till terminal.
2. Utländsk ekipage for göra högst tre hämtningar hos kund som skal till terminal/annan inrikes kund utöver sitt eget gods till utlandet.

Märk väl att ingen av de stora aktörerna inom spedition, trots att de har strikt ansvar och straffrättsligt ansvar inom kör/vilotider samt cabotage för att alla transporter de anlitar, någonsin har fällts för cabotage eller brott på upplägg för kör/vilotider...
 
Det kanske är för att man reagerar mer på saker en lastbil gör?
Om jag och hästen blir passerade av en personbil i full fart så kanske hästen studsar till för att den är oförberedd. Kommer en lastbil och kör om i full fart så blir man ju livrädd, även om de gör precis samma fel. Personbilen händer ju hela tiden så då morrar jag så är det bra sen. Skulle lastbilsgrejen hända skulle jag upprört berätta för alla jag känner.

Jag blir mer orolig om en lastbil kör ända upp i arslet på min bil när det är vinterväglag än en personbil.
 
Visst kryllar det med utländska bilar, MEN, de kör inte gods hämtat på svensk terminal/företag till svensk terminal/företag. De svenska speditörerna som hyr in dessa ekipage är mycket nograna med att se till att inget utländsk ekipage kör mer en ett lass inrikes sverige innan de skickar iväg dem till tex norge med ett lass från svenska firmor, d'r de sedan lastar upp på norska firmor och sedan återvänder till sverige var det hela upprepas.

Det som upprör svenska (och norska) åkare är att dessa ekipage kan köra mycket billigare pr mil så att speditörena väljer utländska ekipage framför inhemska när de beställer transport.
Den ogynnsamma konkurrensen har flera olika beståndsdelar;
- En svensk åkare måste "rulla in" 120kr per mil för att avlöna chaufför och driva bilen med all vad det innebär.
- En utländsk som utför samma jobb kan i vissa fall klara sig med 50kr per mil.
- Enligt EU beslutet om cabotagereglerna får utländska chaufförer under en veckas tid utföra 3 transporter inom vistelsetiden i Sverige, detta för att motarbeta tomtransporter. Därefter ska bilen lämna landet, men detta missbrukas och fusket är utbrett. Det talas om att det finns 2000 utländska lastbilar som aldrig lämnar Sverige.

Hur f-n vet du det?
 
Fast jag kan tycka att framför jag ett 60ton (snart 64ton) tungt ekipage så har jag mer ansvar. Vi är varken smidiga eller kan stanna fort, därför måste vi ha en bra framförhållning för att undvika olyckor.
Tänk om flera lastbilschaufförer kunde förstå det där. Just hemkommen från bilsemester och jag vet inte hur många lastbilar som på smala 70 vägar både dagtid i skymning och i beckmörker ligger bara någon meter från mig och gärna både tutar och blinkar för att jag ska köra fortare eller köra av och släppa fram dom. Känns högst osäkert när dom ligger så nära, speciellt på dom vägarna där det kryllar av vilt som lätt hoppar ut från skogen. Bara en tidsfråga innan dom där kör ihjäl någon.

Var mer regel än undantag att dom körde som idioter. Kan ju säga att jag är måttligt förbannad på dessa lastbilar i dagsläget. Sen finns det säkerligen några som kör som dom ska med sunt förnuft med en hastighet som passar situationen men min erfarenhet är tyvärr inte den att dom gör det.
 
Sveriges och Norges mest bevakade och hatade yrkesgrupp, dax att vi ställer lastbilarna fullständigt i en månad och ser hur samhället klarar sig utan oss till att köra varor fram och tillbaka. Ser ju bara hur folk i städerna skriker så fort sopgubbarna stannar för en väcka:D:devil:
*OT*Det var ju en strejk då lastbilschaufförer ställde sig stilla 1h vid 12-slaget varje dag i ngn vecka. Protest mot bättre arbetsvillkor tror jag, någon som vet hur det gick?

Jag har mött chaufförer utav olika slag. Det är väl lite som med vanliga förare, alla är olika i lynnet och i att avgöra situationen. En del skiter fullständigt i sina medtrafikanter och tar farliga risker, andra har mycket mer respekt för att dem sitter och kör flera ton tunga last och kör därefter, just för att en olycka kan göra såpass enorma skador oavsett vad lastbilen träffar.
 
Tror lastbilschaufförer verkligen att vi som inte jobbar "inom branschen" är kompletta idioter som inte begriper att lastbilar behövs i trafiken för att frakta ut livsmedel och annat till butiker runt om i landet? O_o
Tyvärr finns det faktiskt vanliga människor som faktiskt är så dumma ja, inte alla men många. Vilket är tragiskt. :/
 
Det kanske är för att man reagerar mer på saker en lastbil gör?
Om jag och hästen blir passerade av en personbil i full fart så kanske hästen studsar till för att den är oförberedd. Kommer en lastbil och kör om i full fart så blir man ju livrädd, även om de gör precis samma fel. Personbilen händer ju hela tiden så då morrar jag så är det bra sen. Skulle lastbilsgrejen hända skulle jag upprört berätta för alla jag känner.

Jag blir mer orolig om en lastbil kör ända upp i arslet på min bil när det är vinterväglag än en personbil.
Då är det dåliga chaufförer med dåligt omdöme bakom ratten. Vet den finns ett forum på nätet där lastbilsfantaster samlas och de gillar inte hästar på den sidan, de tycker inte de har på vägen att göra och hästtransporter är bara i vägen enligt dom och man ska åka upp i röven på dom och tuta och visa sig omogen typ, usch va jag inte gillar sånt beteende. :rage:
 
Tänk om flera lastbilschaufförer kunde förstå det där. Just hemkommen från bilsemester och jag vet inte hur många lastbilar som på smala 70 vägar både dagtid i skymning och i beckmörker ligger bara någon meter från mig och gärna både tutar och blinkar för att jag ska köra fortare eller köra av och släppa fram dom. Känns högst osäkert när dom ligger så nära, speciellt på dom vägarna där det kryllar av vilt som lätt hoppar ut från skogen. Bara en tidsfråga innan dom där kör ihjäl någon.

Var mer regel än undantag att dom körde som idioter. Kan ju säga att jag är måttligt förbannad på dessa lastbilar i dagsläget. Sen finns det säkerligen några som kör som dom ska med sunt förnuft med en hastighet som passar situationen men min erfarenhet är tyvärr inte den att dom gör det.
Ja, det är riktigt tråkigt och inte gör tidspressen det bättre.. Redan nu händer det väldigt många olyckor med lastbil inlandade, för många enligt mig. Jag får en känsla ibland att vissa lastbilschaufförer "glömmer" att de kör en lastbil och tror att de kan köra precis som om de körde en personbil, men så är inte fallet och kommer aldrig bli heller.
 
Jag vet inte om lastbilschauffören alltid får skulden men ser jag en rubrik med en lastbil i diket (speciellt på vintern) så utgår jag ifrån att det är icke-svenskt ekipage och oftast har jag rätt. Cynisk, javisst.

Vad gäller lastbilschaufförer som lägger sig i häcken på en verkar det vara jämnt fördelat mellan svenska/icke-svenska ekipage :meh:

OBS! Jag har inte källor på det utan det är mina personliga observationer efter 2000+ mil/år på våra landsvägar :p

Sedan tänker inte många i personbilar på att det är samma effekt om de lägger sig i häcken på en mc som när en personbil har en lastbil i häcken. Mc:n kommer att stanna MYCKET snabbare än personbilen. Vad tror ni händer då? :crazy: Jag har en kompis som kör mc som var i en sådan olycka. Nu gick det väldigt långsamt från början så kompisen var i det närmaste intakt, mc:n skrot. Bilföraren fick vinka farväl till sitt körkort ett bra tag.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 291
Senast: SiZo
·
Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: Entourage
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 496
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 017
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp