Lastbilens fel?

Jag har själv körd åt DSV på Norge och som dirrekt svar när jag klagade på allt för många inhämtningar hos kund för att det skulle gå ut över min möjlighet att stå på första losstället dagen efter i Norge, fick jag dessa svar.
1. Distribusjons bilarna skulle komma för sent till terminal.
2. Utländsk ekipage for göra högst tre hämtningar hos kund som skal till terminal/annan inrikes kund utöver sitt eget gods till utlandet.

Märk väl att ingen av de stora aktörerna inom spedition, trots att de har strikt ansvar och straffrättsligt ansvar inom kör/vilotider samt cabotage för att alla transporter de anlitar, någonsin har fällts för cabotage eller brott på upplägg för kör/vilotider...
Men det där gäller ju bara ett fåtal, det finns många fler utländska lastbilar som kör åt vem vet typ och de kan hämta upp gods som egentligen skulle varit på en inhemsk bil, men får det för att det blir billigare.
Men visst det ska vara på lika villkor för alla, så det slipper bli sådan prispressning och åkereier kryper på knäna för att få körningar och sen kursar för att de inte går runt.
 
Nej, jag tycker inte att det är chaufförens fel bara för att hen kör lastbil mer än någon annans. Det finns dåligt folk överallt.

Denna tråd påminner mig om den stackars lastbilschauffören som körde på en reparationsbil på motorvägen inte långt från mig (passerade själv olyckan och fick se en polis kräkas bredvid vad som var kvar av bilen/personen...) och sen fick chauffören sitta i häkte osv eftersom han dödat en man genom att köra på honom (tänk hur dåligt han måste ha mått??). Allt han hade gjort var att han tittat på GPS;en när han körde och inte uppmärksammat att en bil stod med vägen, och en man bakom bilen... Usch :( (människan som blev påkörd hade reparerat en buss och skulle precis packa sina saker och åka iväg när lastbilen kom)

Lastbilschauffören hade 400 m fri sikt och missade att se servicebilen med saftblandare på. Det hade gått ut varning över radion men han förstod inte för den var på svenska och han var polack. Lastbilen bakom var förvånad att han inte gick ut i vänsterfil. Jag anser att den villkorliga domen var ett skämt för kör man ett mordredskap på 60 ton ska man fanimig ha koll, i ännu högre grad än när man kör sitt mordredskap på 1-2 ton. Så fort du sätter dig i en bil ska du komma ihåg att det är få icke bilburna trafikanter som överlever en närkontakt med den i hastigheter över 50km/h.

Självklart, men det är liksom en sån simpel grej som ledde till ett hemskt avslut för någon annan. Men jag tror verkligen att han lärde sig någonting i alla fall.

Det var inte "en simpel grej" och det är den attityden som dödar. När du kör bil så kör du bil, ingenting annat. Man fipplar inte med mobilen, GPS:en eller ett skrikande barn. Man kör bil.
 
Senast ändrad:
Jag vet inte om lastbilschauffören alltid får skulden men ser jag en rubrik med en lastbil i diket (speciellt på vintern) så utgår jag ifrån att det är icke-svenskt ekipage och oftast har jag rätt. Cynisk, javisst.

Vad gäller lastbilschaufförer som lägger sig i häcken på en verkar det vara jämnt fördelat mellan svenska/icke-svenska ekipage :meh:

OBS! Jag har inte källor på det utan det är mina personliga observationer efter 2000+ mil/år på våra landsvägar :p

Sedan tänker inte många i personbilar på att det är samma effekt om de lägger sig i häcken på en mc som när en personbil har en lastbil i häcken. Mc kommer att stanna MYCKET snabbare än personbilen. Vad tror ni händer då? :crazy: Jag har en kompis som kör mc som var i en sådan olycka. Nu gick det väldigt långsamt från början så kompisen var i det närmaste intakt, mc:n skrot. Bilföraren fick vinka farväl till sitt körkort ett bra tag.
Där tyckte jag du tog upp något riktigt bra. Speciellt den där jämförelsen med MC:n. :up:
Jag vet själv hur många det är i trafiken som ligger för nära oavsett fordon och oavsett vem som kör före (kanske dock inte om det är en polisbil före, enda undantaget eller?). Det är väldigt få som faktiskt utnyttjar 3-sekundersregeln och man kan faktiskt bli bötfälld om man ligger för nära, tyvärr finns det för få poliser på våra vägar så risken att åka dit är minimal.
Ett exempel är det ligger en lastbil först och den som ligger bakom lastbilen ligger så nära att det inte ser när det är fritt och gör då sådana där farliga "går ut och tittar", däremot den som ligger bakom den bilen, ser mycket tidigare när det är fritt för den slipper oftast gå ut och titta.
Vidare är det inte bra att ligga precis bakom en lastbil, för vi ser er inte. Jag har för mig det är någonstans mellan 50-70m direkt bakom lastbilen som vi inte ser pga död vinkel. Men oavsett ska man inte ligga för nära, man ska ha såpass avstånd att man får stopp på sitt ekipage helst utan att åka in i ekipaget framför.
 
Nej, jag tycker inte att det är chaufförens fel bara för att hen kör lastbil mer än någon annans. Det finns dåligt folk överallt.

Denna tråd påminner mig om den stackars lastbilschauffören som körde på en reparationsbil på motorvägen inte långt från mig (passerade själv olyckan och fick se en polis kräkas bredvid vad som var kvar av bilen/personen...) och sen fick chauffören sitta i häkte osv eftersom han dödat en man genom att köra på honom (tänk hur dåligt han måste ha mått??). Allt han hade gjort var att han tittat på GPS;en när han körde och inte uppmärksammat att en bil stod med vägen, och en man bakom bilen... Usch :( (människan som blev påkörd hade reparerat en buss och skulle precis packa sina saker och åka iväg när lastbilen kom)

Jag trodde verkligen att du var ironisk. Tittar man på GPS-en när man kör och inte på vägen ska man inte vara i trafiken.

Håller med @athena_arabians att straffet var alldeles för lågt.
 
Mitt intryck är inte att den tunga trafiken hängs ut orättmätigt, varken i media eller i privata diskussioner. När det hackas på tung trafik tycker jag att är det som regel är befogat.

Diskussionen om hur nyttig och viktig lastbilstrafiken är för samhället, är något annat och hör imo inte hemma i samma diskussion som den om trafiksäkerhet och trafikbeteenden. Det känns ganska främmande att olika acceptans för trafikförbrytelser beroende på hur "viktig" trafikantgruppen på något sätt skulle vara.

Jag kör 3500 mil om året, till största del personbil på motorväg, och ser en hel del. Farliga och riskbenägna trafikanter finns i alla led, privatbilister liksom yrkestrafikanter. Somliga typer av riskbeteenden skiljer mellan fordonsslagen, medan andra riskbeteenden är gemensamma. Att t ex pyssla med annat medan man kör, och därmed tappa uppmärksamhet och ha svårt att hålla sitt fordon i körfältet, förekommer frekvent bland båda grupperna. Korta avstånd och mycket stora hastighetsöverträdelser står personbilisterna främst för. Mindre hastighetsöverträdelser är ungefär lika; det är ett helt försumbart fåtal av tunga ekipage med släp som håller 80 km/h, och linjebussar på motorväg håller inte sällan 110-115.

När det gäller ogynnsam konkurrenssituation för svenskflaggade lastbilsåkare, så är det inte så lätt att komma runt. Vi har ju i grunden en fri rörlighet för människor, arbeten och tjänster, inom EU. Att kostnadsläget ser annorlunda ut i andra länder går i längden inte att trolla bort genom kompenserande begränsningsåtgärder. Andra branscher måste också anpassa sig - typexemplet är ju byggbranschen med ffa polska hantverkare. Däremot tycker jag det är självklart att ställa samma krav på fordon och chaufförer oberoende av hemland.
 
Lastbilschauffören hade 400 m fri sikt och missade att se servicebilen med saftblandare på. Det hade gått ut varning över radion men han förstod inte för den var på svenska och han var polack. Lastbilen bakom var förvånad att han inte gick ut i vänsterfil. Jag anser att den villkorliga domen var ett skämt för kör man ett mordredskap på 60 ton ska man fanimig ha koll, i ännu högre grad än när man kör sitt mordredskap på 1-2 ton. Så fort du sätter dig i en bil ska du komma ihåg att det är få icke bilburna trafikanter som överlever en närkontakt med den i hastigheter över 50km/h.



Det var inte "en simpel grej" och det är den attityden som dödar. När du kör bil så kör du bil, ingenting annat. Man fipplar inte med mobilen, GPS:en eller ett skrikande barn. Man kör bil.
Tack för att du klarade upp det. Jag såg som sagt bara bussen som hade stannat, och sen på hemvägen minutrarna efter krocken. Hörde inte något från nyheterna mer än vad de TRODDE var anledningen där och då, vem mannen var mer än "han lagade bussen" osv. Bara information som de lyckats få fram timmen efter olyckan. Men nu ser jag lite annorlunda på det :)
 
Mitt intryck är inte att den tunga trafiken hängs ut orättmätigt, varken i media eller i privata diskussioner. När det hackas på tung trafik tycker jag att är det som regel är befogat.

Diskussionen om hur nyttig och viktig lastbilstrafiken är för samhället, är något annat och hör imo inte hemma i samma diskussion som den om trafiksäkerhet och trafikbeteenden. Det känns ganska främmande att olika acceptans för trafikförbrytelser beroende på hur "viktig" trafikantgruppen på något sätt skulle vara.

Jag kör 3500 mil om året, till största del personbil på motorväg, och ser en hel del. Farliga och riskbenägna trafikanter finns i alla led, privatbilister liksom yrkestrafikanter. Somliga typer av riskbeteenden skiljer mellan fordonsslagen, medan andra riskbeteenden är gemensamma. Att t ex pyssla med annat medan man kör, och därmed tappa uppmärksamhet och ha svårt att hålla sitt fordon i körfältet, förekommer frekvent bland båda grupperna. Korta avstånd och mycket stora hastighetsöverträdelser står personbilisterna främst för. Mindre hastighetsöverträdelser är ungefär lika; det är ett helt försumbart fåtal av tunga ekipage med släp som håller 80 km/h, och linjebussar på motorväg håller inte sällan 110-115.

När det gäller ogynnsam konkurrenssituation för svenskflaggade lastbilsåkare, så är det inte så lätt att komma runt. Vi har ju i grunden en fri rörlighet för människor, arbeten och tjänster, inom EU. Att kostnadsläget ser annorlunda ut i andra länder går i längden inte att trolla bort genom kompenserande begränsningsåtgärder. Andra branscher måste också anpassa sig - typexemplet är ju byggbranschen med ffa polska hantverkare. Däremot tycker jag det är självklart att ställa samma krav på fordon och chaufförer oberoende av hemland.
Det är egentligen inte så konstigt att det förekommer samma saker oavsett vilket fordon, med tanke på att den som kör vårdslöst med lastbilen gör troligen det med sin personbil också och omvänt. Det är dessutom väldigt vanligt att fok pillar med mobilen när de åker på motorväg.
Såg en gång en lastbil som vingla som sjutton, trodde först chauffören va full, men när jag körde om såg jag att föraren hade mobilen på ratten... :banghead:
Att det körs för fort på motorvägen ser inte jag som något problem (håller själv laglig hastighet), så länge trafiken kan flyta på obehindrat. Det ställer dock till det när en lastbil går typ 1-2 km/h fortare än den som låg framför och ska om till varje pris, och därmed bryter mot en av trafikens grundregler (att inte hindra trafiken), när denne segar sig kilometer efter kilometer om den andra lastbilen.

Däremot vanliga mötesvägar där anser inte jag att man ska köra för fort oavsett fordon, och speciellt inte inne i samhällen eller förbi skolor/dagis där det är 30 km/h.

Jag tror dock att anledningen till att många kör för fort är dagens stress, vi ska hinna med så mycket som möjligt på kort tid. Själv orkar jag inte stressa, ibland är det bättre att ligga kvar bakom den där bilen som man egentligen tycker kör för sakta om den kör i 70 på en 80 väg och oftast så vinner inte dom som kör om och kör för fort någonting, mer än att de får betala mer i bränslekostnader.

Du säger att när det hackas på tung trafik så är det befogat. Är det då befogat att dra all tung trafik över en och samma kam? Det skulle väl vara detsamma som om jag skrev att jag tycker alla personbilar är idioter för att en personbil gjort en idiotomköring av mig? Eller hur menar du?
 
Du säger att när det hackas på tung trafik så är det befogat. Är det då befogat att dra all tung trafik över en och samma kam? Det skulle väl vara detsamma som om jag skrev att jag tycker alla personbilar är idioter för att en personbil gjort en idiotomköring av mig? Eller hur menar du?
Jag menar att de gånger jag hör eller läser att någon hackar på en förare av tunga fordon så är det som regel befogat gnäll. Inte att någon klumpar ihop lastbilschaufförer och menar att alla är stollar. :)
 
Jag menar att de gånger jag hör eller läser att någon hackar på en förare av tunga fordon så är det som regel befogat gnäll. Inte att någon klumpar ihop lastbilschaufförer och menar att alla är stollar. :)
Jaha, du menar så. Tja det är väl typ detsamma när jag hör kollegorna gnälla på vissa trafikaner i trafiken. Tack gode nåd att inte alla är sådana som det som de gnäller över. :p
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 292
Senast: SiZo
·
Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: Entourage
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 496
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 017
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp