Bukefalos 28 år!

lastningsproblem..

N

Novum

Någon av er kanske läste min gamla tråd där jag frågade om råd då min häst lyckades kasta sig så mycket att bakbommen gick sönder.

Nu har vi i alla fall lasttränat varje dag i en vecka och nu är han stensäker då det gäller att gå in. Han försökte till och med lasta sig själv då transporten råkade stå på stallplanen öppen.

Problemet uppstår då han väl är inne. Minsta lilla rörelse vi gör så backar han ut och försöker vi tänga bakbommen så kastar han sig ut osv. Hur fasiken tränar man bort det här?

Jag vet att han är klaustrofobisk och jag vet inte vad mer jag kan göra än att fortsätta lasta och sedan backa ut men någon gång måste jag ju kunna stänga. Helst innan måndag då vi ska till kliniken :/
 
Sv: lastningsproblem..

kanske köra mycket 'litningsövningar', så han litar på dig ocg de som ska lasta honom. kanske gå igenom trånga utrymen, under en presenning och sådär så han blir van vid lite trängre utrymmen och samtidigt lita på er. Kanske kan ni (om ni har tid) stå med han läänge inne i transporten, så han för vänja sig vid att bara stå där, och när ni stått där en ganska lång tid gå ut. När ni gjort så ett par gånger kanske ni kan börja röra er runtom, stänga bommen och sedan ta bort den innan han får 'panik'. kanske kan utvecklas genom att ha bommen uppe längre och längre tid, tillslut kanske ni kan stänga helt och gå därifrån.

Hoppas det går bra :)
 
Sv: lastningsproblem..

Jag har haft samma problem. En NH-tränare har hjälpt mig, och sedan har det varit lasta varje dag. Inte försöka hindra hästen om den vill gå ut, du vinner aldrig. Ge maten i transporten. Röra vid hästen i transporten, ha ljud för sig, vill hästen gå ut så låt den, men sedan direkt in igen. Långsamt toleransträna den vid alla ljud. Träna en timme, in i stallet och pusta. Träna lite igen.
Förhoppningsvis tycker hästen så småningom att det är jobbigare att backa ut hela tiden, än att stå kvar i transporten, när den känner att den kan/får backa om den tycker det blir för jobbigt.

Gärna ha mat inne i transporten så att det är trevligt, men inte locka med mat.
Helst ljus, luftig transport.

Försöka få hästen att inte bara gå rakt in, och rakt ut, utan lyssna på dig och ta t ex 2 steg fram, 2 bak, 5 fram, 2 bak osv.

Så småningom stänga bakom, men bara en liten stund, och sedan öppna igen.

Lycka till!
 
Sv: lastningsproblem..

tyvärr är Tid svaret på din fråga, vilket jag inser är svårt i detta fallet då du behöver lasta.

det är svårare då hästen "lärt sig" att den kan ta sig ut. den har då befäst beteendet som den lärt sig lönar sig.

jag har själv haft häst med klaustrofobi som gjort liknande, och dessutom kommit ut ngra gånger (hos tidigare ägarna). För honom var vägen lång. vi fick träna träna träna. i början "stängde" vi bakom honom genom att börja med att hålla ett kort rep bakom som tog emot. även om vi släppte efter i början. sen blev det långt dressyrspö som "tog emot" bakom. Det som vande honom var att det var under en så pass lång period vi tränade att det hela liksom blev mer förståerligt för honom. Han lärde sig att man inte ska stå och trycka mot repet/dressyrspöet utan att trycket lättade om han INTE trängde bakåt. vi fick avdramatisera att han ville bakåt i början, dvs no big deal de gånger han ville det - bara in igen.

När det väl var dax att stänga var han såklart rädd ändå när vi stängde, och spänd och försökte trycka/sparka mot bakbommen när vi öppnat. Men han avreagerade till sist då det tog emot och han inte kom ut. Då han lugnat sig så öppnade vi och då stod han kvar tills vi sa till, för han hade blivit så pass korrigerad av bakbommen som inte gav vika. sen har vi kört mycket och ofta och det har blivit bättre och bättre. Han tyckte länge att det inte var ngn höjdare att få bommen stängd och luckan upp, men han har numera köpt det. Jag är dock noga med att inte låta honom stå i trailern så länge när vi inte kör och när vi väl stannat. det är en fin balansgång, för samtidigt ska man inte lära hästar som vill ut att såfort trailern stannar så är det ut som gäller, men med en extremt klaustrofobisk häst får man samtidigt acceptera att dess obehag att vara instängd är starkt och därmed inte göra det svårare för hästen än man behöver. Under åkning har de oftast fullt upp men när man stannar kan de uppleva klaustrofobin som mkt jobbig. Vi stannar, öppnar framdörren, klappar, låter honom kika ut genom dörren, äta lite godis och småpratar tills vi ser att han är avspänd och inte har tankar på att kasta sig bakåt. då öppnar vi och han väntar även om han kan vara lite spänd vissa gånger, tills vi tagit bort bommen och ber honom gå ut.
det som avgör det hela är att han är så pass bekväm i trailern genom så frekvent och långvarig träning, att han åtminstonde inte är rädd för själva trailern. då blir det acceptabelt att stå kvar.
det andra som avgör är att han ett par ggr i början kastade sig mot bakbommen och försökte slå sig ut, men det inte fungerade. han har respekt för bommen nu och vet att det inte funkar så.
det tredje är att hästen måste svara för tryck och eftergift. det kan vara grimskaftet, eller din röst, eller bägge kombinerat. På min är det kombinerat, vi har tränat honom så när vi tränat ut och in i trailern och upp och ner och fram och tillbaks in och halvägs in och trekvarts in i trailern osv osv. minsta lilla tryck i grimskaftet och ett NEJ nu, så stannar han och går fram igen för tryck.

som sagt det är oerhört mkt blod svett och tårar men det går, om man bara tar det lugnt och verkligen TRÄNAR.
om du måste till klinik så måste du. i det fallet skulle jag faktiskt göra så att när han går in och du har honom inne och kan stänga så stäng och sen kör ni till kliniken. sen får ni ta det som det kommer hur han reagerar på det och ni kommer därifrån. ta med dig mycket folk som kan hjälpa till.

varmt lycka till. har varit i din sits, men det löser sig om man bara har is och ork i magen.

alltid mat inne i trailern och den får bara när den väl är inne och står där snällt, och givetvis när ni stängt och när ni åker.

har du provat att låta den åka brett? ta bort mellanväggen om den är klaustrofobisk? att strö med halm om den står på halm i box, kan också hjälpa att göra det hela mer inbjudande. Min åker som sagt jätteduktigt och fint idag, men han kan aldrig ngnsin åka smalt, tror inte han kommer lära sig det heller och det är hursomhelst inget jag känner att han behöver lära sig, då han uppenbarligen tycker det är så jobbigt om det blir för trångt, och fungerar så pass bra när det är bättre med plats.

mvh/m
 
Senast ändrad:
Sv: lastningsproblem..

Tack för svaren :)

Han stod jätteoroligt då han åkte brett enligt den förra ägaren men vi ska prova det igen (visserligen med mellanvägg inte utan som de hade) då det faktiskt blir luftigare i transporten.

Ja jag vet att det bara är att träna träna träna som gäller. Men det är ju så att hästarna i stallet måste gå i hagen i skift = 6 h ensam i hagen/ dag. Jag har inga ridmöjligheter alls då det inte finns någon ridbana och ingen häst som är tillräckligt lugn att följa med ut i skogen. vilket han måste ha då han får panik om han blir själv (ska också tränas bort men jag har ingen lust att göra det nu med snö upp till låren).

Hästen i fråga är 4 år och hingst och tanken är att han ska kastreras på tisdag för att jag sedan ska kunna flytta han till ridklubben för att komma igång med ridningen igen. (stallet han står i nu var en nödlösning för ett par veckor då inget annat stall ville ta emot en hingst och gården ska dessutom säljas nu..)

Jag har ångest då jag tänker på vilket liv han lever, han går och skrotar i hagen 6 h och resten av tiden står han i boxen förutom den tiden som går åt att lastträna. Han måste verkligen därifrån NU och jag är totalt rådlös.

Då jag fick hem han för drygt en månad sedan så gick lastningen bra men han kastade sig ett par tre ggr efter att luckan kommit upp. Efter det stod han kolugnt hela vägen hem (70 mil med stopp på vägen osv) Det var heller inga problem vid urlastningen förutom att han frös fast lite innan han backade ut en centimeter i taget.

När vi sedan skulle tillkliniken för tre veckor sedan så var klockan runt 6 på morgonen, kolsvart ute och snön yrde. han gick på och kastade sig ut, gick på igen stod kvar lugnt tills bommen hade stängts och luckan var på väg upp. Problemet var bara att det hade hunnit bildats en ishinna så luckan gick inte att stänga helt och det var när de sännkte ner luckan igen han började kasta sig och lyckades tillslut ha sönder bakbommen.

Oj nu blev det långt men jag ville berätta hela läget :) Ingen som har några tankar för hur man snabbt kan komma iväg till kliniken?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: lastningsproblem..

Om lastproblemen uppkom snabbt, så verkar de inte så djupt rotade, så det borde kunna gå. Det bästa är väl en erfaren person som kan lasta hästen åt dig, jag har sett NH-tränare få på svårlastade hästar på 40 minuter, då tog det 40 minuter tills de var avslappnade och bekväma med transporten, inte tills de klev på transporten första gången...
Men du bör nog vara väldigt noggrann i fortsättningen, man kan rasera lastträning snabbt om man slarvar och hästen blir skrämd igen, vilket ju är lätt hänt.
 
Sv: lastningsproblem..

Ja jag ska se om jag kan hitta någon som kan hjälpa mig. Jag är själv nästan rädd för att stänga luckan så det är nog bäst om jag inte är i närheten.

Men nu måste vi verkligen komma iväg till kliniken, jag kan inte ha han kvar i det stallet längre :/
 
Sv: lastningsproblem..

Ja, jag förstår att han är svårlastad nu, efter att han fått åka 70 mil förra gången. Men det reder sig säkert med tiden. Åk med honom ofta och korta sträckor. Beträffande lastningen och körningen till kliniken nu: du kan köpa ett dämpande medel hos veterinären och ge honom det strax före ni ska lasta, det kanske kan hjälpa. Kommer inte ihåg vad det heter, det är ett gult granulat.

Lycka till!
 
Sv: lastningsproblem..

Det gula granulatet heter Vetranquil, det dämpar hästen en del så länge de inte har hunnit hetsa upp sig när man ger det. Hur bra det funkar vid lastning vet jag inte, inte heller om man bör köra hästen med det i kroppen. Om hästen har fått lugnande på klinik så kan man ju lasta dem med det i kroppen, men man kan ju inte köra förrän de har piggnat till. Vetranquil är ju lite annorlunda, så det kanske går att köra dem med.
 
Sv: lastningsproblem..

Jag har lasttränat nästan varje dag i snart 10 dagar och vi började med att gå på rampen med båda fram och sen backa av och efter det tre hovar på rampen och sen backa av tills att han var inne med alla fyra. Vi har fortsatt att backa av innan han sjäv har backat. Vi har även tränat på att stå bredvid transporten och "viftat" med rampen och han bryr sig nu inte om den överhuvudtaget.

Nu har vi kommit så långt att han mer än gärna går in i transporten, direkt utans tjafs, det är nästan omöjligt att stoppa han istället. Idag kunde jag klappa honom över hela kroppen även baken, jag kunde till och med trycka där bommen kommer att hamna utan att han kastade sig ut. Han väntade snällt tills att jag sa åt honom att backa.

Är jag naiv om jag tror att jag kommer att kunna stänga in honom så småningom utan att ta till ett spö och säga åt honom på skarpen om han backar ut. För det är det enda råd jag fått av hästmännisor häromkring, att slå han varje gång han backar ut. Jag vill gärna tro att jag kan klara det utan våld, men jag vet inte är jag dum som tror det?
 
Sv: lastningsproblem..

Jag har ungefär samma lastningsproblem som du och har jobbat mycket med det! Jag har bra hjälp av en vän till mig som är PNH-utbildad. Med hennes hjälp har vi lärt oss massor. Nu lastar han sig själv, jag sänder in honom, vi jobbar nu för att kunna stänga bakom, precis som du. Det jag gör just nu är att jag sänder in, sen grejjar jag bakom, klappar honom med carrotsticken, med händerna osv, slamrar och slår i sidor, mellanvägg och med luckan. Lyfter upp luckan osv. Jag har också lagt på tryck bakom, där bommen hamnar, antingen med carrotsticken eller med bommen lös. "hemligheten" som fått det att funka är att han FÅR backa ut. Han har hela tiden fått backa så fort han känner att han behöver. Så jag tror INTE på metoden att straffa honom om han vill backa. I början, när jag väl kunde sända in, backade han så fort jag rörde mig bakom. Men det blir ju, som någon skrev, jobbigt för honom att backa ut hela tiden. Han lär sig också lita på mig. Jag kommer inte stänga förrän han tycker det är okej! Han har hela tiden möjligheten att backa ut och det gör att han slappnar av!!

Hon som hjälpt mig liknade det vid om du som människa ska gå in i ett utrymme på 60X60 cm, du vet inte hur länge du ska vara där, vad som kommer hända där inne, om du får någon mat, vatten osv. Tänk dig först att någon slår, drar och trycker in dig i detta utrymme. De får förmodligen in dig med våld men hur kul är det? Och kommer du gå in nästa gång?? Nej, då krävs våld igen... På det viset kan man lasta häst, och många gör det. Men om man i stället, som hon liknar den metod jag använder vid; någon tar dig i handen och säger, "det är okej, gå så långt du vill, är det obehagligt är det okej att backa. Jag är med dig men pressar dig inte." Och sen mycket beröm när hästen går framåt, inget negativt alls när hästen backar!! (Supersvårt att låta bli att säga nej...:crazy:) Bara låt hästen backa och sen sänd in igen.

På det viset har min häst alltså lärt sig att lasta sig själv, från att ha behövt linor och allt möjligt... Nu travar han ofta in i transporten om jag inte hinner bromsa honom... :) :p Och på samma sätt kommer jag få honom att acceptera att jag stänger bakom. Han får fortfarande backa ut precis när han vill, jag kommer inte stänga bakom förrän jag får lyfta upp luckan ända upp och hålla den där utan att han vill gå ut!

Jag är så glad att ha fått den här hjälpen!! Vi har fått ett mycket bättre samarbete. Arbetet vi gör från marken går ut på att få honom att respektera mig, att inte välja vägen ÖVER mig, t ex genom att trycka med bogen. Jag ska kunna bromsa, backa, flytta framdel, bakdel, åt sidorna, framåt och bakåt. uppåt och nedåt genom tryck. Det här är också en viktig del!!

Supersvårt att förklara så här, men ta gärna hjälp av någon som kan detta!! Tjejen som hjälper mig jobbar alltså enligt PNH, Parrellis horsemanship. :banana::banana:
 
Sv: lastningsproblem..

Skönt att höra att jag inte är ensam och vad roligt att ni har kommit så långt!! :)

Vårt mål är först och främst att han ska kunna lastas och sedan stå kvar, därefter är målet att jag ska kunna lasta han själv.

Det känns som att jag har kommit en bra bit påväg nu även han travar in om jag inte är snabb nog att bromsa. Han tycker fortfarande att rampen är lite läskig att gå på så vissa gånger så hoppar han in istället (tur att man har en stadig transport :angel: ) Hur som helst så fortsätter jag nog på min linje även fast jag klassas som mesig här hemma. Det får jag ta för jag vill inte behöva jävlas med han varje gång jag ska åka och det kommer jag att få göra om våldar in han nu.
 
Sv: lastningsproblem..

Jag sitter i precis samma sits som du! Jag har en häst som absolut inte går att lasta och vet exakt hur hopplöst och jobbigt det är när man måste iväg med dem.
Du har fått många kloka råd av andra här i tråden och jag har inte så mycket att tillägga. Låt det ta tid, var lugn och konsekvent så ska du se att du så småningom har en lättlastad häst.

Om du nu måste iväg, kan du inte ringa veterinären och be att få ut lugnande medel? Jag gav min häst Sedalin sist vi var tvingade att åka och då gick han rakt in i transporten utan bråk. Du har ingen B-kortslastbil som ni kan få låna och köra honom i? Det fungerade också jättebra på min häst.
 
Sv: lastningsproblem..

Om han tycker att rampen är läskig skulle jag träna mer på det. Sänd honom över rampen fram och tillbaka, alltså utan att han går in i transporten. Från höger sida av rampen till vänster osv. Jag börjar alltid så med min häst när jag lasttränar för att se att han inte tränger mig, att han håller sina bogar för sig själv... :smirk: Jag kan lägga honom på en volt runt mig där han går över rampen på ena delen av volten. Förstår du hur jag menar?? :crazy:
 
Sv: lastningsproblem..

Rampen i sig är inga problem längre :) men transportens ramp (den enda vi har tillgång till varje dag) har ett hål i gummimattan bara ett litet och det är det hålet han hoppar över om han får chansen. Det går bra att lasta ändå men det är ju lite läskigt att det är en annan färg just där :angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: lastningsproblem..

Väcker en gammal tråd till liv och hoppas att ni finns med. Vad gör ni när era hästar tränger er med bogen?
Jag är urusel på att svinga västernrep:angel:
 
Sv: lastningsproblem..

Hmmm... Svårt att förklara så här, finns säkert någon annan som kan förklara bättre. Ska försöka, annars får jag filma.. ;)

Jag jobbar helt enkelt med att flytta undan bogen.. Använder rep och repgrimma, "svingar" dock inget rep utan står precis framför honom och visar med handen och hela min kropp att vi ska gå åt t ex vänster. Då ska han flytta vänster samtidigt som jag går ditåt. Utan att jag tar i grimman, han ska följa min hand och kroppens riktning. Förmodligen måste du ta i grimman till att börja med innan hästen fattar. Går han framåt blir det ju över mig och då använder jag carrot sticken för att flytta undan bogen åt sidan i stället för framåt, över mig. Det blir nästan som en framdelsvänding eftersom han ska följa min hand och inte gå över mig...

:crazy: Fattar du????
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 340
Senast: jemeni
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 234
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 897
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej. Jag vänder mig hit då jag är i behov av andras erfarenheter, tips och lösningar på hur man kan göra när man har en 1 åring som går...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 048

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Pall till hög säng?
  • Kattbilder #9
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp