Bukefalos 28 år!

lastproblem

Sv: lastproblem

Jag lastade en nordistravare för några månader sen, han var väldigt stark, både psykiskt och fysiskt. Efter många olika saker insåg vi att vi fick ha tålamod. men han gick som en ångvält vart han ville. Jag satte på repgrimma och ledde honom runt transporten och bilen, när jag stannade skulle han stanna och när jag gav en liten signal skulle han backa. När han var uppmärksam för mitt kroppsspråk gick vi tvärs över lemmen, utan att begära något, när de funkade stannade vi och backade av igen, och så höll vi på så, efter ett tag gick vi på lemmen framifrån istället, men backade av, gick på o.s.v tillslut gick han in. Men det viktiga viktiga var att det var jag som bestämde när vi skulle gå av, alltså tvingade jag inte fram mer än att han gick med på det...Tidskrävande men kanske värt att testa? lycka till:)
 
Sv: lastproblem

Det är vanligara än man tror att hästar är "bredåkare". Dom kan ha varit hur lättlastade som helst innan och sen bara tvärt vägrar dom att gå på. Har ni provat att flytta mellanväggen åt sidan så att dte blir mer plats?

Min häst blev en ängel att lasta efter att han börjat få åka brett, jag höll på i 7 h en gång (hade inget val än att få med honom den dagen).
 
Sv: lastproblem

Har själv en svårlastad häst!
Har nog oxå försökt med allt som går!
Har tidigare kunnat lägga grimskaftet över halsen och bara skickat in henne. Det har aldrig hänt nåt när vi åkt transport, men en dag så bara vägrade hon gå in. Det började med att det tog kanske 10 min längre att lasta, och för varje gång vi skulle lasta tog det längre tid.
Senast (förra året)skulle jag iväg och tävla, vi stod i 3 ½ timme, utan resultat, hon står och tjurar, kastar sig lite åt sidorna, går på folk utan att bry sig, går halvvägs upp på lemmen för att sedan gå lugnt tillbaka. Men in går hon inte!!!
Provat att åka utan mellanvägg, med resultatet att hon på nåt sätt flyttat hela gummimatten till ena sidan! :eek:
Provade senare att bara lasta henne, hon och jag utan att vi skulle nånstans, och hon gick halvvägs in i transporten och kunde äta havre. Väl inne hörde hon något och gick ut, och jag tänkte det att aldrig att hon går in igen. Utan att jag gjorde nåt gick hon tillbaka in och åt havre! Så jag hoppas att hon en dag kommer gå rätt in igen!
 
Sv: lastproblem

När vi skulle ta hem våra ponnies ville inte den ena gå på, fast han var kolugn, så vi flyttade hans fötter en efter en tills han var inne i transporten. Fast det kräver iofs att hästen står stilla.
 
Sv: lastproblem

Hejsan! Svarar alla igen!
Vi har nu fått tag på ett annat släp som inte är ett Reko-släp.
Hoppas de gör skillnad och att det bara är människor han känner sen innan som är med.

Vi flyttar mellanväggen alltid när han ska in, eller jag gör de!
Imorgon är det inte säkert att vi har någon mellanvägg med överhuvudtaget!

Hoppas på det bästa!

Till Immer. Jag antar att det var jag som stavade fel! Har blivit en kratta på det där med svenska på sista tiden =)
 
Sv: lastproblem

Nja, jag skummade snabbt igenom tråden, och såg inte om du stavat fel. Men flera andra har gjort det. Inget ovanligt iofs, det stavas ofta fel på just det ordet. Tramsigt kanske att påpeka, men det ser löjligt ut när det står lemmen istället för lämmen.

Immer
 
Senast ändrad:
Sv: lastproblem

Haha jag var också sån att jag rättade innan. Men har börjat prata massor med en som har dysleksi o verkar som om jag blivit sämre!


Nåja imorgon kommer vi försöka lasta med träns, hingstkedja och sammanlagt tre linor. En som hjälp mig massor med hästar som ska med, så vet inte vad allt ska vara till men litar ngt extremt på dessa människor. Så hoppas gamlingen har en positiv inställning till de hela så att de går fort:P
 
Sv: lastproblem

kan kanske glädja dig med att smirre tagit tillbaka lite rang sen vi släppte in unghästen, ett framsteg. kommer vara i stallet imon ifall det skulle vara något. såg förresten att gamlingen o min lillpojke är släkt:) haha så liten världen kan vara. tack för alla tips o råd hoppas det ska vara till hjälp.
 
Sv: lastproblem

Haha jasså? Va tufft!
Fick du mina sms? Dumma telefon... :( Funkar inte alls mer!

Jag hoppas på de bästa imorgon, vi kommer antagligen behöva låna en longerlina till vi har bara två st nämligen :P
 
Sv: lastproblem

vi har gått med honom så han har vart med alla 4 ben på lemmen från sidor o så går det bra med så fort han ska in i transporten är det stopp, provat med värmlandsvagnen, thule 105, rekotrailer, trane m.m provat m repgrimma lockat m allt vi kommit på, täckt över huvudet, flyttat transporten i andra riktningar, har heller inte hjälpt att fronten varit öppen så förmodligen tycker han det är för litet. veterinären ville plegga honom men jag tror inte det hjälper eftersom han inte verkar rädd utan bara verkar tycka det är trångt o därför protesterar. jag hoppas verkligen det ska gå bättre imorgon.
 
Sv: lastproblem

idag gick det jättebra gick in på tredje försöket:) tack för alla tiups råd o åsikter
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 995
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
1 926
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 451
Senast: bellala
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 685
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp