Bukefalos 28 år!

lastproblem

tinissen

Trådstartare
i 4h höll vi på igår o skulle lasta ett stort halvblod vi var 8 pers totalt som löste av under de 4 h men hästen totalvägrar, stegrar, slänger sig tror vi försökte med allt utom lugnande.
någon som har något tips på sådant? han är alltså inte rädd utan bara bestämt sig för att inte gå in i transporten!:confused:
ska iallafall imon försöka hitta en något högre transport.

tack på förhand
 
Sv: lastproblem

När vi hämtade min häst så var han likadan. Han slängde sig, drog och stegrade sig, puttade till och med kull min pappa x)
Efter ca2h ställde vi transporten mot en vägg (utan fönster) och satte rep bakom rumpan. Efter lite motstånd gick han in och det va bara sätta sig in i bilen och åka fort som fan!
Om jag hade vart häst hade jag inte heller velat stå där inne, ingen lockande tanke precis.

Har ni bara haft hästar i transporten förrut? eller något annat djur också, en del hästar reagerar nämligen på det och vill inte gå in för att det t.ex. har vart nötkreatur i transporten.
 
Sv: lastproblem

Se till att det är en boggitransport, och helst med fronturlastning.
Jag har lasttränat hästar genom att få dem att gå rakt igenom transporten ett antal gånger, sedan stanna upp en stund inne i transporten (gärna med lite mat) och därefter utökat till att lägga på bommarna. Det har gått jättebra.
Senaste hästen jag hämtade var enligt säljaren svårlastad, men jag tror inte det tog mer än en kvart innan han stod i släpet. Det som gjorde susen var att vi öppnade upp fronturlastningen.

Immer
 
Sv: lastproblem

För det första, tar det mer än 30 min så är det ingen större idé. 4 h är inte ens snällt att hålla på. :crazy:

Du skrev att ni provat allting, har ni provat att täcka huvudet med något? Det funkade väldigt bra på min häst som inte var rädd men heller inte ville gå nära släpet. 10-15 åk-ggr med 'luva' sen var hon lättlastad och går på själv utan något på huvudet.

Annars, tycker jag att ni ska ta hjälp av någon riktigt duktig, för att hålla på och härja med en häst i 4 h är inte förenligt med god djurhantering.
 
Sv: lastproblem

Låter ni fronturlastningen fortfarande vara öppen när ni lägger på bommarna? Jag har inga problem att få min (tidigare mycket svårlastade) häst att gå in om främre lämmen är öppen. Dock går det trögare om den är stängd. Har dock inte vågat ha den öppen när vi lägger på bommen bakom henne om hon nu skulle frestas att hoppa över frambommen.. Nu har hon iof aldrig visat sådana tendenser alls tidigare.
Mvh Irja
 
Senast ändrad:
Sv: lastproblem

Min fråga ovan var riktad till Immer men det syntes inte..Jo, nu kom det fram- ursäkta
 
Senast ändrad:
Sv: lastproblem

Ja, jag har provat båda varianterna. Dvs både att lägga på frambommen innan och att inte göra det. Jag tror att det som har störst betydelse är att hästen kan gå igenom transporten och se att den inte är så farlig att kliva upp i.

I fallet med den senaste hästen jag hämtade var frambommen av när han klev på. När han väl kommit in stod han så stilla och fint att det var lätt att lägga på bommen.

Immer
 
Sv: lastproblem

Jag har en häst som inte gillar att åka transport. Det jag har gjort är att träna, träna, träna och träna.
Att vänja honom vid transporten och försöka avdramatisera lastningen har gjort susen för min pålle.
Har hållit på i månader med att bara gå in i transporten och ätit mat, sedan backat ut igen. Vi är fortfarande inte framme vid målet än, men har kunnat åka iväg på träning några gånger nu allafall. Lastningen har då tagit 5 min totalt (med två hästar).
Innan vår lastträning har vi en gång hållit på i nästan två timmar, då vi skulle åka hem från ett träningspass och hade inget annat val.

Men ta det bara lugnt och ta det steg för steg. Lastningen ska också vara roligt tycker jag. :D

En grej som en horsemanship-tränare tipsade mig om var att ta bort frambommen när man lastar. :idea:
Många hästar kastar sig ut precis när man själv gått under bommen. Anledningen är att de inte ser vart vi tar vägen, vi försvinner och dyker upp igen. Tar man bort bommen/fäller den åt sidan så kan man bara gå rakt in.
Stäng bara alla dörrar och lemmar om ni gör det, annars kanske hästen går ut den vägen.

Lycka till! ;)
 
Sv: lastproblem

Svarar lite på allas inlägg!
Hästen ifråga är min som skulle åkt tillbaka hit. De försökte idag igen och vet inte mer än vad ja fodervärden sagt att de inte gick!

När de kom o hämtade honom gick de efter tio minuter.. två försök när jag ledde honom.. Vet inte om han är mammig av sig.
Jag ska ordna transport o åka o hämta honom imorgon hoppas på det bästa!

Han själv tävlade en massa för ca fem år sen så att åka transport har inte varit något problem innan!

Jag som ägare känner mig hemsk när han åstadkommer så mycket problem för dem :(:(
 
Sv: lastproblem

Ja, för min häst lossnade det helt när hon kunde gå rakt igenom transporten. Vi har sedan gradvis stått kvar en kort stund, så en längre stund osv. Men när frontutlastningen är stängd är hon inte alls lika pigg på att gå in även om hon till slut gör det. Ska, nog som du, prova att lägga på bommarna när hon redan är inne och med fronten öppen. Hon står alltid så fint och stilla där inne och har aldrig visat någon tendens att pressa sig ut "fel" väg.
Tack för svar! Irja
 
Sv: lastproblem

Svarar lite på allas inlägg!
Hästen ifråga är min som skulle åkt tillbaka hit. De försökte idag igen och vet inte mer än vad ja fodervärden sagt att de inte gick!

När de kom o hämtade honom gick de efter tio minuter.. två försök när jag ledde honom.. Vet inte om han är mammig av sig.
Jag ska ordna transport o åka o hämta honom imorgon hoppas på det bästa!

Han själv tävlade en massa för ca fem år sen så att åka transport har inte varit något problem innan!

Jag som ägare känner mig hemsk när han åstadkommer så mycket problem för dem :(:(

bara en tanke: om hästen varit lättlastad tidigare och du själv lastar den utan problem, och den blivit svår NU hos fodervärd, så kanske det är fodervärden som är problemet? tycker inte du ska känna dig hemsk om hästen funkar för dig men inte för dem, då är det deras fel.
 
Sv: lastproblem

vad beträffar vems fel det är att hästen inte går på kan jag säga direkt att det är ingens!, hästen har bara bestämt sig för att han inte vill åka därifrån thats it! både jag ägaren o ett antal andra har försökt, han är inte rädd för att åka utan bara ren tjurighet! alla är vana hästmänniskor o jag har aldrig haft problem med lastning av någon häst jag haft tidigare o det är en hel del, veterinären vill ge lugnande, men frågan är om det hjälper, vi ska försöka göra ett försök med hästlastbil oxå, försökt med 3 olika transporter men tvärstopp. beundrar dig M som du kämpade igår.
ha en bra dag allesammans iaf!
 
Sv: lastproblem

Min häst är svårlastad, inte lika svår som den här verkar vara, men ändå. Så när hon skulle åka till ett nytt stall anlitade vi en transportfirma. Och så fick jag lite lugnande av vet. att ge henne. Funderade länge på om jag skulle ge henne det eller inte. Flera här inne var starkt emot det och andra inte. Rådgjorde med vet. och beslutade till sist att prova.
Det lugnande medlet märktes knappt, tog bara udden av det värsta liksom. Hon var inte ett dugg vinglig eller nånting. Nån som inte kände henne skulle inte kunna gissa att hon fått lugnande.
Gubben som kom med lastbilen var jättelugn och förtroendeingivande och hon gick in på 5 min. Inget våld alls.
Lastbilen var ganska liten, men han öppnade upp hela sidan, så det blev en jätteöppning och mycket ljusare.
Så ja, lastbil kan jag rekommendera.
 
Sv: lastproblem

Vinshning kallas det, tar max 3 min och hästen försöker bara en gång innan dom så flitigt går på.
 
Sv: lastproblem

vad beträffar vems fel det är att hästen inte går på kan jag säga direkt att det är ingens!, hästen har bara bestämt sig för att han inte vill åka därifrån thats it! både jag ägaren o ett antal andra har försökt, han är inte rädd för att åka utan bara ren tjurighet!

Det finns hästar som är så livrädda för att gå på transporten att de blir fullständigt blockerade och liksom "fryser fast".
Detta beteende förväxlas ofta med tjurighet.

Immer
 
Sv: lastproblem

Detta låter kanske konstigt, men ofta kan det vara så att hästen inte alls förstår vad som förväntas av den, trots att den åkt förut.

Läste om en annan som haft problem med att hästen vägrade gå på. Hon tog hjälp av en annan tjej som tränade hästen på marken, först att gå mellan bommar, stanna, gå fram och backa på kommando. Sedan öka svårighetsgraden med lite presenning som man hängt över ett par tunnor, osv tills hästen gjorde det den blev ombedd om och förstod att det förväntades att den skulle stanna och gå på kommando trots att det var smala passager och läskiga saker.

Jag vet inte om det här kanske skulle hjälpa dig men mitt råd är att ta hjälp av någon irl som är kunnig på just detta.


Själv kör jag en Fautras och det underlättar betydligt när man kan öppna de stora dörrarna i fram och det inte är någon läm som är ivägen. Step in är himla smidigt.
 
Sv: lastproblem

inget kul när det inte funkar och tillslut kan det bli farligt.
Vi har haft tur med vår häst att han inte skadade sig. han sparkade puttade omkull en ja nästan allt som går o han smet nästan ut på nissastigen. men ut på en väg kom han iaf.
Vi klarade det inte så vi tog ut Silvio wirth, en jätte duktig kille som håller på med NH, massa prob hästar, ja allt du kan tänka dig.
Han jobbade med honom i paddocken runt 1½ timme, o då utan transport. o så sa han det är inga problem att lasta den här hästen. o sedan gick han ut med honom, longerade en gång förbi transporten. o sedan gick han rakt in med honom.! Vi stod med munn o ögon öppna o trodde inte det var sant.!!
O nu idag kan vi lasta honom själva på absolut inte mer än 5min. :)
Han använde repgrimma, vilket funkat utmärkt, kanske skulle testa?.
O sedan har vi longerlina ist för grimmskaft.
 
Sv: lastproblem

Svarar till er alla.
Att ja vi var ute i lördags och försökte igen, gick bra i början o nu i efterhand inser man väl att man borde slutat när de gick bra. För sen gick de sämre.

Vi har ringt runt och kollat med personer som var med när han tävlades flitigt för ngåra år sen o de sa att han alltid gått in men aldrig i ett reko slääp (som vi ahde sist). Han tyckte tydligen de va trångt.

Så vi testar åter igen med ett nytt släp på onsdag.. känns så hemskt när han gör så. Mycket möjligt att han blivit rädd nu. Men han fryser inte fast heller utan .. svårt o förklara men han fryser inte fast iaf.

Lastbil har vi beslutat att vänta med då ja några i bekantskapen hemma som har mycket mer koll på detta med lastbilar o grejer än mig, säger att de kan sluta med brutna ben när han inte vill istället...

Ni kan tro att detta känns tungt.. vet inte helelr varför han börjat med detta nu och tidigare varit så gott som glad att gå in i en transport!
 
Sv: lastproblem

Vinshning kallas det, tar max 3 min och hästen försöker bara en gång innan dom så flitigt går på.

Jo tjena! Dels är det förbjudet, sen är det stor risk för skador på hästens nacke!

Hälften av mina lastträningskunder är just hästar som fått panik när nån idiot försökt vincha in dem...

Lastning handlar om ledarskap, träning träning och åter träning...

/Migo
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 655
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
1 921
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 435
Senast: bellala
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 666
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp