Bukefalos 28 år!

Lastproblem

cactuspower

Trådstartare
Jag har en bekant som jag brukar hjälpa när hon ska lasta sin nordsvensk. Ibland går hästen in utan problem, bäst går det om man går i lite rask takt så hon inte direkt hinner stanna upp och tänka utan att man knatar rätt in, men ibland är det ju inte alltid så enkelt, det är väll snarare sällsynt att hon gått rakt in men det har skett vid något tillfälle jag varit med i alla fall.

Men ibland, som t.ex. idag så skulle hon lastas före träningen, då parkerade hon brevid en lång häck på ena sidan och vi tog longerlina på andra sidan, får man hästen att gå fram till linan så knallar hon in i transporten utan vidare sedan.

Men, nu till problemet och mina funderingar. Som idag när vi skulle åka hem så prövade vi att lasta in hästen utan linor, hon står som i en annan värld och är liksom inte kontaktbar? :confused: det är liksom helt "off". Ett tag prövade jag att peta på henne med spöet, alltså inte att jag slog hårt - men jämför med att hästen har en liten insikt på sig, som den reagerar utav - så brukar jag stå och liksom peta med spöet, för att irrititera så att hästen tänker framåt. Men hon är liksom helt "off", man kan stå och peta på henne i flera minuter utan en enda reaktion (min reagerar åtminstone efter ett eller två pet) , frågan är om hon tycker det är så pass obehagligt så att hon inte vill gå in och därför blir så pass passiv och stänger av eller om hon helt enkelt blir nonchalant och skiter i oss? Jag tycker det är svårt att veta, för tar man sedan linor så går hon in nästan på en gång (om inte direkt!)


Vad ska man göra i en sådan här situation? Det är bara linor som fungerar men vi vill gärna börja klara oss utan det snart, hästen är relativt resvan och målet ska vara att hennes matte kan klara av att lasta henne på egen hand, men det går ju inte när hon bara fryser fast.. Det är precis som om hon stänger av nervsystemet enda tills hon får syn på linorna, då går hon in i princip direkt..

Det hjälper inte att vänta ut henne (jag har tålamod) , men hon bara är "borta", locka med godis eller något annat. Hästen är ju rätt så matglad annars också men inne i transporten vill hon inte gärna ha något godis, hon bara struntar i det.


Någon som har några tankar och idéer? Testar hon? Tror ni hon tycker det är obehagligt så att hon stänger? Det vore intressant och dela liknande situationer med andra och veta vad man ska tänka och vad man kan träna på för att komma vidare, målet är som sagt att hästens matte ska kunna bli oberoende utav hjälp vid lastning.
 
Sv: Lastproblem

Om hon är som avstängd kan de vara att de är så mörkt i transporten har hon någon lampa i transporten?? om hon inte har de kan hon ju testa att sätta in en. Det är ju som om hästen går in i en mörk gråtta.
 
Sv: Lastproblem

Vissa hästar reagerar ju med att stänga av helt när de blir stressade, så troligast blir hon stressad när hon ser transporten.. personligen tycker jag om Montys metoder..
titta på den här filmsnutten så kanske du får några bra tips :)
http://www.youtube.com/watch?v=uGsOV_eOYXk
 
Sv: Lastproblem

Hejsan svejsan!
Är det en speciell grimma Halter eller vad han pratar om, eller vad menar han, och om det är det så vad har den för funktion, och var kan man hitta den.

Ha en trevlig påsk!:bump:
 
Sv: Lastproblem

Vissa hästar reagerar ju med att stänga av helt när de blir stressade, så troligast blir hon stressad när hon ser transporten.. personligen tycker jag om Montys metoder..
titta på den här filmsnutten så kanske du får några bra tips :)
http://www.youtube.com/watch?v=uGsOV_eOYXk

Är det så enkelt??? Att bara hålla på och backa och backa?

Jag kan bara lasta min häst från stalldörr eller någon typ av vägg. Försöker jag lasta mer öppet så står hon på bakbenen.

Jag är lugn och försöker inte dra in henne med våld eller något i den stilen. Men hon vet om att hon är starkare än mig.

Lasta jag från stalldörren så kliver hon rakt in utan problem. Och hon är lugn att köra.

Vill ju att hon ska gå och lasta vart som helst, hur som helst eftersom det inte är på alla ställen man kan lasta från en vägg eller stalldörr.

/Lizzie
 
Sv: Lastproblem

Ja han använder en speciell grimma (Dually training halter) som han själv har designat.. men jag brukar faktiskt använda en vanlig grimma, jag drar en longerlina genom sidoringen, över nosen och fäster på andra sidan, ungefär samma effekt.
Den har den effekten att den ger ett tryck över nosen om hästen drar emot och skapar eftergift när den gör rätt.
står mer på hans hemsida http://www.montyroberts.com/

Trevlig påsk till dig med :)
 
Sv: Lastproblem

Grejjen med att backa är väl att det helatiden ska bli jobbigare för hästen att inte göra rätt...
Men man får börja på backen utan transport och träna med den speciella grimman, gå fram och backa, gå fram och backa osv.. så hästen lär sig vad trycket över nosen betyder och att den får eftergift när den gör rätt..

sen är det hela säkert mycker enklare när man heter monty roberts ;)
 
Sv: Lastproblem

Grejjen med att backa är väl att det helatiden ska bli jobbigare för hästen att inte göra rätt...
Men man får börja på backen utan transport och träna med den speciella grimman, gå fram och backa, gå fram och backa osv.. så hästen lär sig vad trycket över nosen betyder och att den får eftergift när den gör rätt..

sen är det hela säkert mycker enklare när man heter monty roberts ;)

Att jag undrar beror på att jag tränar min pålla mycket från backen. Backar jag så backar hon, smyger jag fram så smyger hon med i samma takt, går jag fort så håller hon samma tempo. Så jag tycker ledarskapsträning från marken funkar bra. Förutom då hon ser en transport då ;) Ska testa att ställa fram transporten och bara få henne att gå framåt och bakåt vid rampen. Vilken förändring som helst i hennes beteende vid lastning skulle vara bra.

/Lizzie
 
Sv: Lastproblem

Ja det låter ju jättebra, ibland glömmer de allt när de ser läskiga transporten, men då hon följer dig så bra annars så har ni ju en bra grund att bygga vidare på :)
lycka till och glad påsk
 
Sv: Lastproblem

Ja han använder en speciell grimma (Dually training halter) som han själv har designat.. men jag brukar faktiskt använda en vanlig grimma, jag drar en longerlina genom sidoringen, över nosen och fäster på andra sidan, ungefär samma effekt.
Den har den effekten att den ger ett tryck över nosen om hästen drar emot och skapar eftergift när den gör rätt.
står mer på hans hemsida http://www.montyroberts.com/

Trevlig påsk till dig med :)

Tack för ditt svar...

Har kollat in "grimman" på hemsidan, och jag undrar nu bara om det är helt säkert att använda den utan "utbildning", alltså det är klart att man ska använda sitt sunda förnuft så klart, men är den skarp liksom?
 
Sv: Lastproblem

Hej
Jag har lärt en antal hästar att gå på utan problem med Monty's metod. Det funkar toppen. Men det gäller att backa hästen vid rätt tillfälle. Grimman han har kan man ersätta med en vanlig repgrimma. Tänk bara på att ALDRIG binda upp hästen inne i transporten med den eller nån annanstans.
/ C
 
Sv: Lastproblem

Hej
Jag har lärt en antal hästar att gå på utan problem med Monty's metod. Det funkar toppen. Men det gäller att backa hästen vid rätt tillfälle. Grimman han har kan man ersätta med en vanlig repgrimma. Tänk bara på att ALDRIG binda upp hästen inne i transporten med den eller nån annanstans.
/ C

NÄR är det rätt tillfälle att backa hästen då? Ska jag backa när hästen tvärstannat och växt fast framför trailern? Ska jag vänta en stund och sedan backa?

Min pålla följer mig bra vid övrigt arbete från marken, men när hon ser en trailer så stänger hon av helt.

/Lizzie
 
Sv: Lastproblem

Hej
Vill bara säga att detta är svårt att förklara med ord det är lättare med handling men jag ska försöka. Du ska backa hästen innan den fastnar. Tänk framför dig att det är en grym fest inne i transporten. Tänk årets party liksom. Sen ska du tänka att din häst får inte lov att gå på festen. Backa av o mer hindra hästen från att gå på. Till slut blir hästen nyfiken o kliver rätt in. Jag föredrar att skicka in mina hästar i transporten. Men det är ju ett fritt val. Jag tycker man har bättre koll då. Sen så blir det ju lättare att lasta själv också.:)
Men det är inte hästen som ska backa utan du som ska backa den. Om hästen backar så backar du lika långt som den backade först.
Hoppas du blev lite klokare. Hör av dig via PM om du tror att jag kan hjälpa dig mer. Lycka till , jag hållr tummarna
/ C
 
Sv: Lastproblem

Eftersom hästen går på när ni har linor har ni egentligen inga stora "lastningsproblem" (så som jag ser det). Risken är om ni börjar exprimentera för mycket att ni FÅR problem. Hästen (och ni) mår bra med rutiner. Att använda M Roberts metoden fungerar verkligen - förutsatt att man har rätt timing. Men jag tycker inte att man ska/behöver använda den om hästen går på snällt med linor (som ju ert fall används enbart för att visa vägen - inte att "trycka på med". Eller hur?

En odramatisk metod ni kan testa är att lägga in lite av hästens gödsel i transporten, lägga in lite hö (i hästens åsyn - det skadar inte om han är lite hungrig!) och sedan låta honom gå på själv. Rek att ni då har linor som vägvisare de första gångerna.
 
Sv: Lastproblem

Min häst är lika dan, hon ställer sig på rampen och sen ingen reaktion, det är då jag blir förbannad på henne, eftersom hon inte är rädd för fem öre utan bara står där och kollar på allt annat, men slår du med ett spö sparkar hon, (hon har antagligen blivit illa behandlad som liten, vi vet ej mkt om henne).

Nu sist sparka hon även mot linan och bommen fast däremot gick hon rätt in och ut in och ut hela tiden men man kan inte stänga...

TRÅDLÅN*
Tror ni då att det kan hjälpa med att jag börja gå med lina mot baken på henne bara vanligt typ i paddocken och så så hon lär sig att inte kicka , då kanske hon inte gör det mot bommen sen heller ?!

Skulle behöva lite hjälp, men en sak som kommer underlätta enormt är att vi nu ska köpa egen transport vilket kommer göra att hon i af känner igen sig och lukten... (:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 115
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 572
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 512
Senast: Habina
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 648
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp