Latex vs ullstoppning

A

anna210

Vilket är bäst? Vad skiljer mellan de båda stoppningarna?
 
latexstoppning är svår att stoppa om eller anpassa stoppning efter hästryggen, de är som fördiggjutna paneler. Ullstoppningen kan man ta ur, fylla på och stoppa om om hästen t.ex. behöver ha sadeln höjd just baktill. Men det är väl lite av en smaksak, jag föredrar ullen! Men man ska se till att det är en utbildad sadelmakare som stoppar sadeln, då ullen kan bli knölig annars. Likaså behövs den stoppas om efter några år.
 
Kan latexpanelerna "sätta sig"?
Kan de förändras efter en tid ,tex bli hårda? :confused:
Latexpaneler verkar ju bra på det sätt att det inte kan bli knöligt...
 
Latex formar ju sig efter hästryggen i den mån det är möjligt, men en ullstoppad sadel kan en sadelmakare stoppa om så att den passar just den hästen, vilket inte går med en latexstoppad sadel.

Tror inte den just blir knölig, men troligtvis sätter den sig efter ett tag, latex är ju inte heller outslitligt. :smirk:
 
de sätter sig ja, det är väl det som är problemet ibland också. De kan bli jätteplatta och kompakta efter ett antal år, och då är det inte alltid som det är något att göra åt.
Är lädret på bossorna afastlimmat på panelerna så är det i princip kört. En bra stoppad ullsadel knölar sig inte på många år
 
Varnar hårt för latexpanelerna som inte sätter om sig vid hästbyte!!!!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 242
Senast: Badger
·
Utrustning Hoppas det finns någon som är riktigt duktig på olika ullstoppningar här! Jag har en superduper känslig, riktig prinsessa på ärten...
Svar
15
· Visningar
1 443
Senast: caballus
·
Utrustning Numera är min upplevelse att de flesta sadlarna som tillverkas tillverkas med latexstoppning. Istället för ullstoppning som var...
Svar
7
· Visningar
1 128
Senast: Ace
·
Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 077
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp