Latin-hjälp

Rosenblad

Trådstartare
Jag undrar om någon vet vad Remember tomorrow heter på latin? På svenska motsvarande Minns imorgon. Något tips var jag kan försöka söka fram det någonstans?

Tack på förhand :bow:
 
Jag bara älskar latin och önskar jag hade pluggat det. Det var skitkul på Komvux när jag läste Allmän språkkunskap, språkens historia och uppbyggnad är så vansinnigt intressant. Den lilla latin jag kan lärde jag mig då samt när jag pluggade växtnamn.
 
Jag bara älskar latin och önskar jag hade pluggat det. Det var skitkul på Komvux när jag läste Allmän språkkunskap, språkens historia och uppbyggnad är så vansinnigt intressant. Den lilla latin jag kan lärde jag mig då samt när jag pluggade växtnamn.
Samma här, betydelsen av de latinska växt- och djurnamnen är väldigt kul och bara det hade motiverat att läsa latin istället för ganska meningslös tyska som jag gjorde.

Fagus sylvatica var det första växtnamnet jag lärde mig på latin och det är fortfarande en favorit i all sin enkelhet.
 
Samma här, betydelsen av de latinska växt- och djurnamnen är väldigt kul och bara det hade motiverat att läsa latin istället för ganska meningslös tyska som jag gjorde.

Där har du min svaga sida, alla tror man kan alla växt och djur på latin bara för att man klassiker men det är jag kass på. Tacka vet jag De bello Gallico eller en hederlig hexameter som Phyrramus et Thisbe:)
 
Där har du min svaga sida, alla tror man kan alla växt och djur på latin bara för att man klassiker men det är jag kass på. Tacka vet jag De bello Gallico eller en hederlig hexameter som Phyrramus et Thisbe:)
Man kan ju inte intressera sig för allt, då blir det ingen reda med något :)
 
Jag bara älskar latin och önskar jag hade pluggat det. Det var skitkul på Komvux när jag läste Allmän språkkunskap, språkens historia och uppbyggnad är så vansinnigt intressant. Den lilla latin jag kan lärde jag mig då samt när jag pluggade växtnamn.
Det är väl inte för sent ännu, bara sätt i gång. Du och Anders B kan väl slå er i hop.:idea:
 
Nä, latinet hur intressant det än är får vika sig för astronomi och astrofysik :)
Jag har alltid varit avundsjuk på naturvetare, jag valde helklassiker för att slippa allt med matte, fysik o d. Jag har insett att jag är humanist och får vara glad att jag kan ta hand om min ekonomi, allt med siffror är "grekiska" för mig.
 
Där har du min svaga sida, alla tror man kan alla växt och djur på latin bara för att man klassiker men det är jag kass på. Tacka vet jag De bello Gallico eller en hederlig hexameter som Phyrramus et Thisbe:)

Si vis pacem, para bellum ;) några fraser kan jag (även om den inte kommer från gamle Julius).

Jag är lite sur på De Bello Gallico, hans beskrivning av kelterna har hängt med länge och gör dem inte rättvisa. Det är skönt att det börjar komma mer modern forskning om dem också :up:

/ja, det blev en introduktionskurs i keltiska studier också :o
 
@athena_arabians
Det är inte bara Julius som behärskade konsten att uttrycka sig, denna sentens går helt tillbaka till Platons bok Nomoi (Lagarna).

Jag kan vara enig i att Caesar var något ensidig i sin beskrivning av kelterna men som alla romare hade han uppfattningen att alla utanför Rom var, i större eller mindre grad, barbarer och vi har köpt den romerska uppfattningen faktiskt fram till nutid.

Jag tror vi skulle gilla varandra, vi har tydligen samma inställning till kunskaper. Diversity:idea:

Jag letar efter en introduktionskurs i gemmologi bara för att jag gillar ädelstenar och vill veta mer.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har annonserat på fb om att jag söker jobb. Man brukar få konstiga svar. Ibland går det inte att få svar på frågor man har om jobbet...
Svar
2
· Visningar
590
Senast: Wille
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: liiinnea
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
499
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp