Bukefalos 28 år!

Leda ponny

Glimris

Trådstartare
Hur lär ni era barn leda en ponny? Med tyglarna över halsen eller med tyglarna som när man rider. Funderar på vilket som är lämpligast. Tappar man hästen är det väl bra om de ligger kvar på halsen. Men "visar" man upp hästen håller man ofta som med grimskaft. Anledningen till frågan är att ta ett ridmärke för de yngsta, där de ska leda runt hästen på ridbanan.
 
Sv: Leda ponny

Är det barn som kan trappa hästen > så tyglar som man rider. Själv fördrar jag att ha som grimskaft för min häst vill inte gå fram om man håller under halsen, han går på slak tygel.
 
Sv: Leda ponny

Tyglarna som man rider lär vi eleverna, ifall de tappar hästen minskar risken att hästen trampar på tygeln.
 
Sv: Leda ponny

Om man låter tyglarna ligga kvar är det mindre risk att hästen trasslar in sig i dem om den sliter sig och det är mindre att hålla i händerna. Tar man tyglarna över halsen och håller i båda händerna är det mindre risk att man tappar hästen. Jag räknar med att barn ändå inte klarar att hålla kvar i en häst som kastar sig, alltså ska de låta tyglarna ligga kvar som när man rider tills de är stora och hästkunniga nog att kunna hålla i en orolig häst.
 
Sv: Leda ponny

då jag gick på ridskola så skulle man ha någon form av "tvåhands grepp" tyglarna över skallen, ena handen under käken på hästen och andra längst ut på tygeln

// frej som är urusel på att förklara:o förhoppningsvis förstår bukefolket hur jag menar :D
 
Sv: Leda ponny

Tyglarna som när man rider på små hästar, tyglarna nere och 2hands greppet Frej beskrev på större hästar, är det en mindre människa som leder större häst är det lättare att hålla kvar om hästen slår upp huvudet.

Min 10åriga kusin(kort i växten) tar in och ut "hennes" häst i hagen, dvs ett halvblod på 170, hon hade inte riktigt nått upp att ha tyglarna uppe :p.
Men hon har också lett ponnyer i några år och vet hur man leder rätt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 621
Senast: Juli0a
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 710
Hästhantering Om jag behöver hoppa av min häst vid ridtur och leda henne känner jag att det inte riktigt blir helt optimalt säkerhetsmässigt att led...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 626
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 824
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp