Ledig från dagis någon dag i veckan, hur?

mino

Trådstartare
Ni som har barnen hemma från dagis någon eller några dagar i veckan, hur har ni valt att lägga upp det? Förlänger helgen? Ledigt en dag mitt i veckan? Ledig tis+tor? Vad är fördelar och nackdelar med olika upplägg?
 
Sv: Ledig från dagis någon dag i veckan, hur?

På måndagar är de lediga med mig, på fredagar med sin pappa.
Tidigare hämtade farmors tidigt på tisdagar, mormors på onsdagen och så gick vi omlott torsdagen för att komma på halvtid.

Nu går de fortfarande halvtid men får gå hel dag tisdag (farmors börjar bli för gamla för ansvaret), hämtas redan 12 på onsdag av mormors och vi går omlott torsdagen.

För oss har det fungerat kanon, vi får en lång helg tillsammans och jag tror det är bra att de får vara en dag ensam med vardera föräldern. Jag vet att en del föredrar att ha mer "utspridd" förskolevecka men för oss har det fungerat perfekt.
Rent jobbmässigt så tycker jag att det är skönt med en förlängd helg, en dag mitt i veckan ger inte samma avstressning.

Är det någon speciell utflykt el. likn. på någon av deras lediga dag hör förskolan av sig och frågar om vi vill lämna den tiden så de får vara med. Väldigt trevligt gjort tycker jag!:love::bow:
 
Sv: Ledig från dagis någon dag i veckan, hur?

Rasmus är ledig varje måndag och varannan tisdag. Funkar jätte bra. Jag tror inte för oss att de skulle spela någon roll om han var ledig mitt i veckan eller i början/slutet.
 
Sv: Ledig från dagis någon dag i veckan, hur?

*svarar båda*
Jag tänker mest på om det blir förvirrande för barnet att inte veta om det är dagis eller inte om det är mer uppsplittrat. Samtidigt skulle jag tycka att det var skönare att ha en ledig dag insprängd i veckan. Men ska man iväg är det ju helt klart mer praktiskt med långhelgsvarianten.

Farmor och farfar går i pension i vår och de skulle nog vara intresserade av att ha en dag i veckan. Nu har vi iofs 2,5 mil till dem vilket inkluderar trasslet med bil och framför allt bilbarnstolar och vagnar.

Hur värdefullt anser ni att det är för barnen? Märks det skillnad på dem tycker ni? Vad är minimigränsen för att det ändå ska hänga med i verksamheten?
 
Sv: Ledig från dagis någon dag i veckan, hur?

Min personliga uppfattning (som personal) är att det inte är bra om det blir för långa uppehåll, ex ledig ett par dagar ihop med helgen. Jag vet att både jag och andra pedagoger tycker att det är bättre att gå fem dagar i veckan men kortare dagar än att vara helledig någon dag och gå långa dagar de andra dagarna.

Tyvärr är det ju inte alltid genomförbart.

(Dock är alla barn individer och reagerar olika)
 
Sv: Ledig från dagis någon dag i veckan, hur?

Jag tycker halvtid på förskolan är perfekt, d.v.s. ca 20h/vecka. De hänger med i gruppen men får ändå mycket föräldratid.

Jag tror inte ett dugg på att det inte skulle vara bra att köra långhelg, vi har som sagt inte haft några som helst problem och barnen har verkligen långa helger (hemma 4 dagar, förskola 3 dagar).
Däremot så gick inte våra barn någon "långdag" förrän de var över 3 år, nu har de två rätt långa dagar och en kort i mitten.

En helledig extradag gör att det finns en helt annan möjlighet att utan stress göra något speciellt. Men är alternativet att barnet går 7-18 de andra 4 dagarna skulle jag hellre välja att köra kortare dagar.

Slutligen så är ju alla barn individuella, hade vi märkt att barnen inte trivts på förskolan eller inte kom med i gruppen hade vi valt att lägga om våra tiden så att det passade barnen bättre.
 

Liknande trådar

Småbarn Hur fungerar det på er förskola? Jag har ett jobb där jag jobbar helger vilket innebär att jag alltid har ledig dagar på veckodagarna...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 880
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 929
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
575
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 076

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp