Bukefalos 28 år!

Ledsagare på tävlingar

E

Eos

Är det någon här som har erfarenhet av att få lov att ta med en ledsagare enligt LSS (lag om stöd och service för vissa funktionshindrade) på tävlingar?

Jag har varit ut och tävlat lite på olika handikapptävlingar det senaste året. Men nu verkar det vara slut med det inför år 2005... :cry: . Min LSS-handläggare vill inte ge mig timmar till ledsagning i samma utsträckning längre för att åka iväg på tävlingar. Och utan någon person (ledsagare i mitt fall) som är behjälplig i vissa situationer så klarar jag inte av att åka. Vad ska jag göra? Finns det någon som har förslag på en lösning på problemet? Finns det någon tävlingsryttare son är villig att dela med sig av hur ni har löst frågan (om den, eller något liknande fall är aktuellt för dig vill säga) med assistans? Jag själv, är den enda funktionshindare ryttaren som åker från klubben jag tävlar för.

Tacksam för svar! :)
 
Sv: Ledsagare på tävlingar

tja,det rä väl bar att gå till LR det..har du inet personlig assistans?

De kan inte godtyckligt avslå saker de redan gett dig timmar för innan utan att ha en -jäkligt bra-motivering för det..
Mitt råd är att skaffa advokat,det kan vara värt pengarna,för de ser att du faktsikt är beredd att ta strid,o så gå vidare upp till LR när du får avslaget.

I LSS står det GODA LEVNADSVILLKOR till skillnad från SOL.s skäliga(el ngt likande) levnadsvillkor.

du anser uppenbarlgben att ledsagning till tävlingar är god levnadsstandard för dig..i god levnadstandard anses man ha ett behova av att leva som medelsvensson..fråganb är om medelsvensson tävlar av något slag??;)

har medelsvensson häst tex?

är i samma sits men värre sedan många år med mål ändå upp i KR.

man kan säga att du skall INTE ge dig,men spar också på energin fö rdu kommer att behöva den.

läs på så mycket du kan om LSS och dina rättigheter,ju mer påläst du är,detso mer kan du beöta dem,desto större chans har du att få det du har rätt till

Inte lätt,inte roligt,men intressant.

har du ett kooperativ el företag eller så som sköter din assistans bör de hjälpa dig med detta,o det kan då täckas via den statliga pengen du har för din assistans.

jag har en advokat som är guld värd,o hade jag inte haft henne vete tusan hur jag hade levat då

förmodligen inet alls


ta dige n funderare på om du är villig att ta striden,sen löper du hela linan ut..men var påläst,ha alla udnerlag,se statistik över andra i din sitaution,ifrågasätt godtyckliga avslag,ring o prata med länsstyrelsen osv.

gör dte du kan,för då ser de attdet är åtmistone ETT skröppel de inet kan kör aöver som de vill..vilket alla andra,som inet kan tala för sin sak,också har nytta av...

lycka till

Thina
 
Sv: Ledsagare på tävlingar

Du kan som tidigare nämnts alltid överklaga. Utöver det ska handläggaren alltid ge en motivering till varför ett biståndsbeslut ändras, har du fått någon motivering?
 
Sv: Ledsagare på tävlingar

Idag fick jag en motivering varför mitt biständsbeslut kan komma att ändras. Det är pågrund av att jag har varit ute på 3 aktiviteter (bl.a. 2 tävlingar) utanför mitt närområde och övernattat på dessa aktiviteter, de senaste 5 månaderna. Och att jag ska åka på ett antal tävlingar till utanför mitt närområde anses vara mer än goda levnadsvilkor som det står om i lagen.
Men det är sant man kan alltid överklaga om jag inte får rätt... Har bla haft ett annat fall uppe i RR.
 
Sv: Ledsagare på tävlingar

Hur kan man få tag i en advokat om man inte har personlig assistans utan endast ledsagning? I och med att jag inte är beviljad personlig assistans så kan jag inte vända mig till något kooperativ.
 
Sv: Ledsagare på tävlingar

prova med Bratt -Feinsilber i sthlm
de är experter på sådant här.

Dock,du bör vet atta timpengen ligger mellan 1000-2000 kr/ timme...

kanske kan ditt rättsskydd ta det?I hemförsäkringen?

De är -väl värda-pengarna för dte blir oerhört mycket jobb gjort för de pengarna...

Har du varit uppe i RR så bör du redan ha vanan inne..jag tycker resonemnaget låter märkligt och tycker du skal gå upp t åtminstone LR.
T ahjälp av handikappkonslutenten på förbundet o se vilka som har ledsagare o får åka på nationella o inetnationelal tävlinagr.

kom ihåg att du INTE bedöms enl SOL,dvs skälig levnadsnivå(existensminimum) utan enl LSS,GODA levnadsvilkor,dvs vad "mdelesvensson" kan tänkas ha råd och lust med utifårn konjunkturen.
Du bär allstå jämföra dig med en perosn i din ålder,med samma typ av geografiska boenden,levnadssstil osv...

Hojta lite om diskriminering också.
de skla som statens representant inet lägga sig i vad du har för fritidssysselsättning så länge det kan antas att medelsvensson kan syssla med det.

du -måste bevisa-att fler än du har ledsagning och sysslar med det här,at fler medelsvenssons syssklar med et här,att kostanden för din syssselsättning är jämförbar med annan hobby(ta ishockey) osv.

men som sagt.jag kanvarmt rekommendera Bratt-Feinsilber.

Thina
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 856
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 056
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Hej! Jag tävlar inom dressyr för funktionsnedsatta ryttare på elitnivå och tränar flera gånger i veckan. Min träning sker dels till...
Svar
0
· Visningar
834
Senast: Eos
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 588

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp