Bukefalos 28 år!

Ledsen häst

R

Rexona74

Hej!
Är det någon som vet hur man hanterar en ledsen häst?
Det är nämligen så att hästens stallkompis är borta för gått, och nu är denne häst ledsen över detta..! Kan man rida som vanligt?
 
Sv: Ledsen häst

nej, visst de tänker inte riktigt så, men trots det finns det mängder av exempel på hästar som blivit deprimerade när deras "bästis" försvunnit. det är nog inte så vanligt men när det händer kan det yttra sig som håglöshet, aptitlöshet och så vidare.

till ts: jag har själv inga egna erfarenheter av det. en fråga bara: har hästen annat sällskap?
 
Sv: Ledsen häst

Rida som vanligt kan du göra även om hästen är på dåligt humör, det är nog värre att låta den stå och bli apatisk. Frågar som virra om den blev av med allt sällskap eller om den har kvar hästkompisar? Är den helt själv är ju självklart lösningen att snabbt hitta en ersättare!! Ingen häst ska behöva vara ensam!
 
Sv: Ledsen häst

Fel att säga att hästar inte tänker så. De har starka känslor och kan bli djupt deprimerade när kompisen försvinner. Hade ett föl som dog förra vintern tio månader gammalt, och alla hästarna, inte bara mamman, stod apatiska vid staketet i flera dagar och ville ingenting. Fölets bästis, en valack som ALDRIG är sjuk, fick kolik dagen efter...
Ta hänsyn till din deppiga häst, kräv inte för mycket men ägna dig åt den, ta en mystur i skogen, ut och gå kanske, pyssla i boxen.
Det finns naturmedel att ge hästar som sörjer, men det får man inte skriva här!
Skicka mig ett PM om du vill veta.
 
Sv: Ledsen häst

Min ungponny Casco förlorade sin bästa vän i sommras, det var bara dom två som stod tillsammans för båda behövde mer bete en dom andra, sen en dag så skulle hästen tas bort, Och Casco letade efter hästen Monsun överallt sprang och gnäggade och va vädligt låg i en / två veckor typ , jag tillbringade vädligt mycket tid med honom dom veckorna och så , Men han är helt bra nu, :heart
 
Sv: Ledsen häst

Gör något nytt! Börja träna trick eller kör gymkhana, lär er tolka. Vad som helst som skakar om hästens värld lite. De blir gladare och mer kommunikativa av sånt, det behöver inte vara något "nyttigt" som är dressyr eller tävlingsinriktat. Bara lek med varandra lite. Jaga hästen (På ett lekfullt sätt!) i hagen med en prasslig påse och "undersök" den tillsammans, det stärker er relation och när hans flockkänsla på ett bra sätt.
 
Sv: Ledsen häst

Håller med black_sage om att göra nya saker, få hästen att tänka till och jobba. Däremot håller jag inte med om plastpåsen eller att jaga hästen i hagen, kan lätt bli fel.. Flera av mina vänner har hästar som blivit lekta med och de vägrar komma när man ska hämta dem i hagen! Springer så fort man kommer.. Fd ägarna lekte "tafatt"! Annars är det bara att vänta, den kommer söka sig till nån annan häst istället för den saknade. Mitt varmblod har sin bästa kompis en halv km bort, så hon rymmer till henne om hon får en chans, (och även tvärtom, fast båda har andra som sällskap) så visst har de speciella vänner.
 
Senast ändrad:
Sv: Ledsen häst

Hästar tänker inte riktigt så.

Fast de kan blir väldigt oroliga och otrygga om en viktig kompis försvunnit, om de är lite osäkra individer särskilt. Oftast går ju ropandet över snabbt, men vi hade för två år sen en häst som aldrig gav upp oron efter en äldre som fått tas bort, som den gått med hela livet i hagen.

Så även om de inte tänker som människor så kan de må väldigt dåligt och vara stressade. I detta fall så mkt att det t o m övervägdes att ta bort denna häst (som också var mkt gammal) Det "löste" sig dock :crazy: genom att den sparkade i väggen så illa vid pc-chock några månader senare, och kotan splittrades.

Vet inte hur det gått annars. Den mådde mkt dåligt efter att kompisen togs bort. (OCh ja det fanns många andra hästar att gå med)
 
Sv: Ledsen häst

Vilken idioti att säga att hästar inte tänker så.
Hästar sörjer varandra och de kan bli upprörda över att skiljas från individer de tytt sig till. Jag har varit med om åtskilliga tillfällen där detta är fakta. Sen om det handlar om sorg eller ångest av annat slag är för oss omöjligt att veta.

För att minska bråk skulle jag inte rida en häst som betede sig illa efter en separation. Istället skulle jag gå med den i lina på promenader, kanske klickerträna så att den får ngt enkelt och pos att fokusera på. Men fungerar den som vanligt finns ingen anledning att ändra rutinerna sålänge hästen trivs med dem. Däremot så är klickerträning en humörhöjare för nästan alla hästar jag träffat på. ;)

Nr 1 är alltid att göra tillvaron så positiv och trevlig som möjligt.

För vår den blev en häst så utom sig när den skiljdes från min att 1 vecka efter flytt och flera kilo senare (efter konstant springande) fick de flytta efter oss till samma stall. :D Men jag har sett det otaliga gånger före och efter det.
 
Sv: Ledsen häst

Visst kan de bli oroliga av att det fattas en häst i gänget.

Men jag vill ändå inte riktigt tillskriva dem mänskliga kännslor om du förstår vad jag menar.
 
Sv: Ledsen häst

Visst kan de bli oroliga av att det fattas en häst i gänget.

Men jag vill ändå inte riktigt tillskriva dem mänskliga kännslor om du förstår vad jag menar.

Nä det vill inte jag heller, där håller jag helt med:D
Mer oro/otrygghet är det. Ofta osäkra hästar som reagerar starkt.
 
Sv: Ledsen häst

pyssla lite extra på alla sätt och vis.
klart våra små hästar också kan vara ledsna och nere..
 
Sv: Ledsen häst

Min ungponny Casco förlorade sin bästa vän i sommras, det var bara dom två som stod tillsammans för båda behövde mer bete en dom andra, sen en dag så skulle hästen tas bort, Och Casco letade efter hästen Monsun överallt sprang och gnäggade och va vädligt låg i en / två veckor typ , jag tillbringade vädligt mycket tid med honom dom veckorna och så , Men han är helt bra nu, :heart

Var Monsun en brun ponny med bläs, möjligtvis lite arabinslag?

Jag tror att jag tävlade mot den när jag red ponny. Länet stämmer iaf...
 
Sv: Ledsen häst

Det är klart du kan rida som vanligt. Du har väl ridit hästen själv förut va? Då borde den vara på samma humör nu, och precis som hopp_o_galopp sa så är det bättre att hitta på saker med den istället för att den ska gå och bli apatisk.

Frågar som en del andra; Har hästen något annat sällskap? Om inte så vore det väl klokt att skaffa någon liten shettis som sällskap, de är ju inte särskillt dyra i drift så att säga ;)
 
Sv: Ledsen häst

Fel att säga att hästar inte tänker så. De har starka känslor och kan bli djupt deprimerade när kompisen försvinner. Hade ett föl som dog förra vintern tio månader gammalt, och alla hästarna, inte bara mamman, stod apatiska vid staketet i flera dagar och ville ingenting. Fölets bästis, en valack som ALDRIG är sjuk, fick kolik dagen efter...
Ta hänsyn till din deppiga häst, kräv inte för mycket men ägna dig åt den, ta en mystur i skogen, ut och gå kanske, pyssla i boxen.
Det finns naturmedel att ge hästar som sörjer, men det får man inte skriva här!
Skicka mig ett PM om du vill veta.

Håller med, hästar har känslor och de kan bli ledsna precis som vi människor!

Lite extra pyssel, godis och kärlek hjälper nog.

Fint namn förästen :angel:
 
Sv: Ledsen häst

Hej!
Är det någon som vet hur man hanterar en ledsen häst?
Det är nämligen så att hästens stallkompis är borta för gått, och nu är denne häst ledsen över detta..! Kan man rida som vanligt?

Om du har möjligthet kan du ju byta box så att den får lite nytt, hage osv om möjlighet finns :)
 
Sv: Ledsen häst

Hästar tänker inte riktigt så.

Min ponny är ett bevis på att dom kan känna saknad ett tag :). min ponny blev"KÄR" i ett fjordingsto som stod hos mig på bete över sommaren. Han lämnade inte hästen en sekund i hagen, Dagen fjordingen åkte så sprang han och skrek och letade henne, Dagen efter när han kom ut så sprang han till ett hörn i skogshagen där vägen går förbi och väntade på henne. Han brukade vänta där då dom var ute och red på fjordingen, men nu kom hon aldrig tillbaka, Han stod där i 5 dygnoch gnäggade och bara väntade på henne... Tyckte så synd om han:cry:
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 557
Senast: animalasia
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 572
Senast: Askur2017
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 325
Senast: Lutten
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
12
· Visningar
1 267
Senast: Human
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp