Ledtillskott - vilka preparat finns?

W

Whiskey

Glucosamin, chondroitinsulfat, msm... Allt för ben o leder. Vilka preparat innehåller 1 el flera av dessa ämnen? Hur stor är koncentrationen? Hur mycket ska ges per dag? Har du gett det o hur tyckte du att det var?

Det är ju rena djungeln numera i tillskottsfoderbranchen. Är ute efter att hitta bäst o effektivast medel för pengarna. :idea:
Ridsport o dyl tidningar svämmar ju över med annonser av ledtillskott. Är de effektiva?

Har själv under åren provat på hästarna följande:

Bioglucomin , biofarmab, glucosamin, köper på EKO
Biosynov , biofarmab, chondroitinsulfat.köper på EKO
MSM , biofarmab, msm, köper på EKO
(kan inte få min dator att vilja öppna pdf-filerna som anger innehållet)
På EKO finns även glucosamnin från Emin, men den har inte samma formel som biofarmabs. Jag fick förklarat för mig av en kompis som är sjuksköterska att den inte är lika effektiv. Stämmer det? Nån som vet? :confused:
gluco-flex , TRM-ireland, glucosamin + msm, 4,5l 1300:- i falsterbo,
. . funderar på att ge Stride MP 20g/dag istället från samma tillverkare
per 20 g per 1 kg
Glucosamine HCl 6,250 mg 312,500 mg
Methylsulfonylmethane 3330 mg 166,500 mg
Chondroitin Sulphate 125 mg 6,250 mg

cosequin , ?, glucosamin, köpt via veterinär för ngr år sedan

Jag tycker gluco-flex o ffa cosequin gett resulat. Men det sistnämnda är väldigt dyrt (ja, de är de iofs allihop...) o då frågar man sig om de dyraste är bäst eller? :confused:
 
Sv: Ledtillskott - vilka preparat finns?

Flexijoint
Innehåller:
Askorbinsyra (C-vitamin) 50 000 mg/kg Glukosamin HCL 150 000 mg/kg
Hajbrosk 50 000 mg/kg Kobolt 25 mg/kg
Kondroitin Sulfat 150 000 mg/kg Koppar 200 mg/kg
Mangan 200 mg/kg MSM 150 000 mg/kg
Saccharomyces Cerivisae jäst 10 000 mg/kg Zink 300 mg/kg
 
Sv: Ledtillskott - vilka preparat finns?

oj, hajbrosk? Det lät lite udda? Är det vanligt att man har sånt i sånna här typer av tillskott?
 
Sv: Ledtillskott - vilka preparat finns?

det är ett BRA ledtillskott, dessutom är Saccharomyces Cerivisae jäst är kanon för magen.....
 
Sv: Ledtillskott - vilka preparat finns?

....Glömde

Rekommenderad dosering:

Upp till 140 cm: 10 gram per dag
140 - 150 cm: 15 gram per dag
160cm och uppåt: 20 gram per dag
 
Sv: Ledtillskott - vilka preparat finns?

Det blir ju bara 3g glukosamin per dag åt stor häst (plus lite från hajbrosket).
PL
 
Sv: Ledtillskott - vilka preparat finns?

Tveksamt. Normaldos av artrox till människa är 1,5 g per dag, jag rekomenderar runt 10 g till stor häst. Men visst ingen vet riktigt, man vet att det tas upp men inte tex hur stor del levern tar hand om.
PL
 
Sv: Ledtillskott - vilka preparat finns?

peter_lundin skrev:
Tveksamt. Normaldos av artrox till människa är 1,5 g per dag, jag rekomenderar runt 10 g till stor häst. Men visst ingen vet riktigt, man vet att det tas upp men inte tex hur stor del levern tar hand om.
PL

Nja, det stämmer nog inte...för JAG äter av samma preparat..tar 2 krm om dan och på 2-3 dar blev jag som en annan människa i ryggen...idag är jag nästan helt smärt fri....2 krm är som 10-15% av vad en häst får i sig.....
 
Sv: Ledtillskott - vilka preparat finns?

Stride innehåller per kg
Glukosamin 72 000 mg
MSM 200 000 mg
Kondroitinsulfat 47 500 mg

Dosen är 50 g/dag

Stride Maintenance program innehåller
Glc-amin 312 500 mg
MSM 166 500 mg
Kondr-sulfat 6250 mg

Samma dos. Det är tänkt att man ska ge den översta första månaden och därefter den nedre. Varför vet jag dock inte! Men jag har haft bra resultat av det.
 
Sv: Ledtillskott - vilka preparat finns?

I ridsport finns det reklam för bla Cortaflex. Någon som vet något om det? :confused:
 
Sv: Ledtillskott - vilka preparat finns?

Vet inget om det förutom att det ska vara ganska dyrt? Någon som vet om det stämmer? (Cortaflex alltså!)

Mvh Huntress
 
Sv: Ledtillskott - vilka preparat finns?

martha skrev:
....Glömde

Rekommenderad dosering:

Upp till 140 cm: 10 gram per dag
140 - 150 cm: 15 gram per dag
160cm och uppåt: 20 gram per dag


och dom stackarna mellan 150 och 160, får dom inget?? :angel:
 
Sv: Ledtillskott - vilka preparat finns?

Köpte Glukosaminsulfat av veterinären, kostade 650kr för ett kilo. Men jaf har inte använt det så länge så jag vet inte om det fungerar. Det ska tydligen vara den sorts glukosamin som är lättast för kroppen att ta upp, om man jämför med tex glukosaminhydroklorid.
Läste om en örtblandning för leder, Hilton Reflex. Nån som har erfarenhet av den?
 
Sv: Ledtillskott - vilka preparat finns?

en av tävlingshästarna i vårat stall får cortaflex.. de är kanon å DYRT... hon som äger hästen ska beställa nu, en hink.. vet itne hur stor men som mineral hinkarna.. kostar ungeför 2000 tror ja.. vet itne om de va med frakt å allt..
 
Sv: Ledtillskott - vilka preparat finns?

Har fått Equiflex av veterinären, DYRT...1000 kr för en förpackning, den räcker en månad med initaldos. Undershållsdosen räcker längre.

Dosering
Initialdos: Ett dospulver á 50 g en gång per dag i 30 dagar.
Underhållsdos: Efter initialdos i 30 dagar ges ett dospulver á 50 g
varje till varannan dag.

Garanterat innehåll per 100 g
Glukosaminhydroklorid 7200 mg
Kondroitinsulfat 4750 mg
Metylsulfonylmetan (MSM) 20000 mg
Laktos till 100 g

Förpackning: 30x50 g dospulver.

Har dock inte märkt någon effekt ev det, nu har hon fått det i snart 2 månader....
 
Sv: Ledtillskott - vilka preparat finns?

Min får Cortaflex. Hon har ätit det i en vecka och blivit betydligt rörligare. (Eller så inbillar jag mig, eller så beror det på att hon har haft täcke på sig... :angel: )

Jag beställde utomlands, det blev betydligt billigare än att köpa i Sverige. Jag betalade ca 870 kronor för två burkar vilket räcker i ca 4 månader tror jag.
 
Sv: Ledtillskott - vilka preparat finns?

Exakt samma innehåll som Stride, som jag rekommenderade ovan, och samma pris också. Får höra om du tycker dig märka ngt resultat när du använt det ett tag.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ledtillskott - vilka preparat finns?

Jag ger mina hästar gurkmeja för lederna,
finns i storförpackning i vanliga mataffärer.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har kollat runt på marknaden (och här på forumen) för att försöka hitta vilket som är det bästa fodertillskottet som man kan ge en häst...
2 3
Svar
41
· Visningar
11 727
Senast: ZorréZaid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp