Bästa tillskottet vid ledproblem?

Det tog väl 2-3 veckor innan man kunde märka nån förbättring och hon får fortfarande 2 msk/dag som underhållsdos, så även Erlichiastoet. Hon var stel och styltig i sin aktion på morgonen, sträckte sig mycket och behövde tid att mjuka upp sig men nu kan det bära av rakt ut i hagen i "flygande fläng" direkt från boxen. De knäppande lederna är väl inte helt borta men är mycket bättre, det knäpper ju nån gång i alla hästar.

Hur länge 600 gr räcker exakt kan jag inte svara på men jag har köpt 4-5 förpackningar sen i januari så vad blir det, 2-2.5 månader.
 
Hej!
Jag har provat Cortaflex, Cosequin, Emins Glucosamin och Bioglucomin.
De som jag såg kalasresultat med var Cortaflex och Cosequin, de andra inte i närheten av samma... Gick över från Bioglucomin (vilket jag provade först) till Cortaflex såg då en enorm skillnad, gick därefter över till Cosequin och märkte ytterligare en förbättring i smidighet och knäppning i leder, när Cose. sen tog slut hade jag inte råd med en ny burk för 2500:- och provade därför Emins "högkonc", skillnaden var väldigt stor tycker jag och även priset per dos blev väldigt mkt.

Jag har räknat fram pris per dos för några olika, och Cortaflexen är billigast om man beställer från "ett visst" pålitligt och billigt företag i england. 908 gram kostar då strax under 750:- inkl. frakt.
(Har räknat på underhållsdosen, alla preparaten har ju en startperiod med ca dubbla mängden.)

Cortaflex
7 g/dag
Ca pris per dos 5,8 :-

BIOGLUCOMIN
15g/dag
Ca pris per dos 11,5:-

Cosequin (1,4 kg 2500:- i sverige, i USA~ SEK 1500, men vet ej vad frakten kostar...)
6.6 g/dag
Ca pris per dos 11,7:-

Emin Glucosamin (KCL!!)
15 ml/dag
Ca pris per dos 13,2:-

Emin och Bioglucomin är också betydligt lägre koncentrerade än de andra och dyrare...... (dålig kombination!)

Sen skulle jag gärna vilja ha information om preparatet Stride, ett irländskt glucosaminprep. som verkar högkoncentrerat och mkt. bra, men pris??

Jag köper nu återigen Cortaflex och är nöjd men skulle helst ge Cosequin om plånboken tillät det....

MVH/Linda
 
När du räknar priset/dag för cosequin räknar du på priset i sverige eller på priset i USA då?
 
Jag räknade på sverigepriset, har inte lyckats hitta nåt företag som skickar till sverige... :(
 
Är dagsdosen för Cortaflex olika beroende på hur stor häst man har? I så fall hur stor häst har du räknat för? (Tycker det låter för bra för att vara sant... ;))
 
Nej, inte enligt burken, då börjar man med 14 g i kanske 2 veckor (kommer ej ihåg) och däefter 7 gram som underhållsdos. Har man en mini häst kan man ju säkert ta mindre dos, jag kör 7 gram på min pojk som väger 425 kg!
Visst är det inte så farligt!?!?
908 gram räcker i 4 månader.
 
Hur mycket innehåller varje dagsdos av de olika aktiva ingredienserna då? Är det mera glucosamin i en dagsdos Cortaflex än i en dagsdos av Bioglucomin (7 g Glucosamin) till exempel?
 
Hej Rumpnissen, se Pm ang. köpställe av Cortaflex!

Ylvalill: Jag har skrivit upp att Cortafl. innehåller (per Kg)
6795 mg L-Glutamine (Glcosamine isolates) samt lika mkt. chondroitin isolates men jag glömde kolla på burken när jag var i stallet idag så jag är inte helt hundra!
Ja Cortaflex har högre koncentrat av glucosamin än Bioglucomin som innehåller 4660 mg Glucosamin /kg, och ingen chondroitin eller MSM. Men man ger dock dubbelt så mycket av bioglucominen än cortaflexet (15g/dag).

Jag tror ändå att cortafl. har lyckats betydl. bättre än biogl. med sitt preparat; mindre molekyler => lättare upptagningsförmåga!

Cosequin innehåller drygt 54000 mg Glucosamin HCL /kg och såvitt jag vet så kommer bara Stride upp i samma koncentrat av prep. på marknaden.
 
Jag undrar om det inte är det min tränare är återförsöljare av, han importerar något Glucosamin tillskott från England i alla fall. *funderar* :mad:
 
Jag har fastnat för Equimins Flexijoint.
Innehåller per kg
150 000mg Glukosamin
150 000mg Chondotrin
150 000mg MSM
C-vit, zink,
Kostar ca 850:- för ett kilo.
 
Det låter ju jätteintressant, vart köper du det och hur stor dos??
MVH/Linda
 
Ähum, ursäkta jag såg just att jag sa fel pris, 924:- kostade det visst! :o
 
min gamle gosse får ett par matskedar äppelcidervinäger varje dag,hans leder har blivit bättre. :)
 
Sv: Bästa tillskottet vid ledproblem?

Jag hittade en sida i USA där man kan köpa Cosequin (1400 gr) för ca 1120 kr + frakt! Vet dock inte vad frakten kostar, mailade dem men mailen fungerade inte så jag tänkte prova att faxa istället. Jag återkommer om jag får svar! Vi är kanske några stycken som är intresserade av att beställa ihop så vi kan dela på fraktkostnaden?

http://www.agri-med.com/site/255063/product/COSEQU-1400
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bästa tillskottet vid ledproblem?

Glucosamin är väl i tablettform? Hur stor dos ger ni? En människa ska enl rekomendationerna på burken äta 1 tablett 3 gånger/dag, men hur mycket kräver en häst?
 
Sv: Bästa tillskottet vid ledproblem?

De flesta glucosamin-preparaten till häst är nog i pulverform!
 
Sv: Bästa tillskottet vid ledproblem?

MSM=organiskt svavel jättebra för lederna.Min häst har fått det i 1 1/2 år efter att han fått behandling med tuppkam o kortison 3ggr för kotledsinflammation.Behandlingarna hjälpte inte,men efter att han börjat få MSM och fått vila ett par månader så var han bra igen.Han har även blivit mkt mjukare i musklerna,inte alls så spänd längre.Jag tar det själv oxå eftersom jag har problem med värk o det fungerar,men man får ge det lite tid.Man blir pigg av det oxå.Jag köper MSM av märket Ion-silver.Kolla på www.ion-silver.com
där finns det många berättelser från nöjda användare.:banana: :bump:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst får Glucovet som innehåller: Innehåll per 100 g MSM (metylsulfonylmetan) 62,50 g Glukosamin (HCI) 22,50 g Kondroitin...
Svar
0
· Visningar
771
W
Foder & Strö Glucosamin, chondroitinsulfat, msm... Allt för ben o leder. Vilka preparat innehåller 1 el flera av dessa ämnen? Hur stor är...
2
Svar
20
· Visningar
3 313
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp