Bästa tillskottet vid ledproblem?

ylvalill

Trådstartare
Har kollat runt på marknaden (och här på forumen) för att försöka hitta vilket som är det bästa fodertillskottet som man kan ge en häst med problem i lederna (främst till hästar med förslitningsproblem och inflammationer i lederna).

Mina "undersökningar" har mest resulterat i att jag har hittat en massa olika alternativ, men jag vet inte särsklit mycket om dem så jag skulle behöva hjälp med att sammanställa information om dessa och vill även veta vad ni har för erfarenheter av de olika tillskotten.

De fodertillskott som jag har "hittat" är:

* BioGlucomin - innehåller glucosamin, pris ca 350 kr/mån
* Glucosamin (tror det är från Emin) - innehåller glucosamin, pris ca 250? kr/mån
* BioSynov - baserat på Gurkmeja
* Cortaflex - pris 1060 kr för 900g (men hur mycket ger man /dag???)
* Flexijoint
* NAF Superflex - innehåller både glucosamin, MSM och Chondroitin Sulphate
* MSM
* Cosequin - superdyrt, vet ej exakt dock
* Gurkmeja - olika åsikter om ifall detta verkligen är verksamt (i alla fall om man ger vanlig "kryddgurkmeja", eftersom den inte är behandlad med hänsyn till att tillvarata de "aktiva ingredienserna").

Det som skulle vara intressant att veta om alla dessa tillskott är:
* Vilka aktiva ingredienser ingår?
* Hur mycket ingår (per dagsdos) av de aktiva ingredienserna?
* Vad blir priset per månad för en stor häst vid normal dagsdos?
* Positiva/negativa erfarenheter?

Vill veta allt! ;)
 
hmm.. är inte riktigt säker, men jag tror att alger är bra bl.a till ledbesvär. det bästa är att prata med en "örtmänniska", de har säkert något som är bra till din häst!
mvh madde
 
Hej!

Jag har använt Bio-glucosamine från Biofarmab på en äldre häst som började bli stel i sina leder med mkt bra resultat. Jag tror på det och skulle använda det igen om jag hade behov av det. Emins Glucosamine har inte lika hög halt av verksam substans som Biofarmabs.

Tror dock inte på att bota ledproblem med ovanstående, däremot på att förebygga.

Lycka till.
 
hej.

hej. min häst har haft kotledsinflammationer nyligen varav jag har blivit rekommenaderad av veterinär att ge Bio glucomin för förebyggande syfte.
en annan tjej i stallet som har haft mkt problem överhuvudtaget med sin hästs ben ger cortaflex en gång om dagen, och han är frisk än! dock är det dyrt har jag förstått. hon hade flytande just nu kostade ca 1300 kr räcker 3 veckor. pulverformen var lite billigare 4 veckor 1000 kr tror jag.
 
jag har en häst i stallet, en fd galoppör på 21-år.. mkt stel o har ledbesvär.. ägaren köpte bio- glucamin , (eller liknande stavning)en liten burk som jag tyckte var mkt dyr för sin storlek, o ingen av oss märkte någon skillnad på hästen när han fick det o när det var slut eller innan vi började.. men det kan ju vara bra till andra hästar, bara att d inte hjälpte denna..
 
Har inte prövat nåt annat än gurkmeja men här fungerade det. Ett sto hade jätteproblem med leder under konvalescensen efter en Erlichia infektion. Tipsades om gurkmeja och gav henne de första 2 veckorna 1/2 dl/dag, gick sen ner till 2 msk/dag. "Gammelstoet" börjat få lite knäppande leder och visar lite morgonstelhet fick 2 msk/dag för att se om det hade någon verkan, vilket det hade. Köpte i storpack 600 gr för 35 kr i en affär som för mat och kryddor från jordens alla hörn.

Tron kan ju som sagt försätta berg
 
Jag märkte ingen direkt skillnad på min gamling förren efter 3 månader. Alla kosttillskott tar ca 3 månader innan effekten syns så det är inte konstigt att ni inte märkte skillnad. Nu är han jättemjuk och fin i lederna och inga besvär med morgongallor som han hade förut. Jag tycker glucosaminet har gjort en fantastisk skillnad på hoinom (han är 24 år).
 
Min får ingefära och jag tycker att han har blivit smidigare! Men det är en helt ovetenskaplig observation.

Jag hackar färsk ingefära och kör i mixer till ett grovt mos. Lägger "luftigt" i en glasburk och fyller på med matolja så att det täcks. Han får en rågad tesked om dagen.
 
Vi håller på och utvärderar MSM på vår äldre herre. En bekant har använt det till sin travhäst och han lovordar det. Vi har bara gett det i två veckor ännu och kan inte uttala oss så mycket. Sen beror det ju förstås på orsaken till att man skall ge tillskott och om man har valt rätt preparat till rätt orsak så att säga.

Msm betalade vi 48 euro för 500 g burk. Rekommenderad dos är 10 g per dag, första veckan två gånger om dagen sen en gång om dagen.

Vitt kristalligt pulver som inte verkar smaka något utan han äter sin kvällsmat likadant med pulvret i som han gjort utan.
 
Jag har hört om detta förut och att det ska vara ännu bättre än Glucosamin. Du får gärna PM:a mig om var man får tag i det. Och hur det verkar funka.
 
MSM kan du hitta på www.hastbutiken.se under fodertillskott. Grossist är www.equmins.se, där kan du hitta din närmsta återförsäljare. Själv handlar jag från Hästbutiken. Flexijointen som jag ger av samma märke innehåller högvärdigt glucosamin samt MSM. Burken är 1 kg och räcker lite över 3-månader för mig.
 
Jag har gett biofarmabs Bioglucomin i ganska exakt 2 år. Fick det rekommenderat av deras fysioterapeut som behandlat min häst som sista utväg då hon var utdömd. Men hjälp av det medlet och igångsättning så blev hästen frisk och har så varit (peppar, peppar) sedan dess. Nu är fullt igång och tävlar hoppning och dressyr upp till 1.30. Om det beror på bioglucominen eller inte vet jag inte men jag vågar inte sluta i alla fall. Under tävlingssäsongen och uppbyggnads säsongen så ger jag 2mått om dagen men vid nertrappning och vila bara 1 mått om dagen.

Priset beror på hur stor förpackning jag köper. Senast köpte jag 6kg för runt 3700:- och det räcker 400 dagar om man ger 2 mått om dagen. Men normalt så köper jag 2 kg som räcker 122 dagar och den kostar ca 1450:-
 
"MSM kan du hitta på www.hastbutiken.se under fodertillskott. Grossist är www.equmins.se, där kan du hitta din närmsta återförsäljare. Själv handlar jag från Hästbutiken. Flexijointen som jag ger av samma märke innehåller högvärdigt glucosamin samt MSM. Burken är 1 kg och räcker lite över 3-månader för mig. "

Men om man kikar på deras sida så doserar du i så fall på ponny upp till 140cm?! En stor häst över 165 cm ska ha 40g/dag vilket blir 1204 kronor i månaden!
 
Min häst har haft kotledsinflammation på båda sina framben. Nu är hon frisk men veterinären sa till mig att jag skulle ge henne Bio glucomin i ca 3 månader nu under igång sättningen för att skona lederna så mycket som möjligt. Han sa att det fanns vetenskapliga bevis för att just bio glucomin verkligen fungerar. Men han tyckte inte att det är tillräckligt att ge en kur på bara 1 månad utan att kroppen behöver 2-3 månader på sig så att man får en ordentlig effekt.
Jag har även kollat på "ört alternativ" men ännu inte hittat nått som jag litar på...
Om någon vet nåtte bra "ört alternativ" så blir jag jätte glad om ni kan maila det till mig.
mirjada@astrom.net
 
Men om man kikar på deras sida så doserar du i så fall på ponny upp till 140cm?! En stor häst över 165 cm ska ha 40g/dag vilket blir 1204 kronor i månaden!

Vart kollar du??? 1 kg ska doseras med 20 gram per dag. Priset för 1 kg är 858:- per kg. Full dosering på 20 gram , skulle då räcka i 50 dagar. Skulle bli 17 :- dagen och 517:- i månaden. Men jag doserar hälften av det som är angivet och får ändå mer glucosamin till min häst än om jag använder andra preparat. (Glukosamin HCL 150 000 mg/kg)
Inte billigt men bra!!!!
 
Benämning Kvantitet Pris Köp
MSM (Methyl Sulphonyl Methane) 0,35 kg 391 kr Ej inloggad
MSM (Methyl Sulphonyl Methane) 1 kg 1 004 kr Ej inloggad


Innehållsförteckning:
MSM är i kristallform och är lätt att strö över fodret.

MSM



Övrig information:

Rekommenderad dosering:
Upp till 140 cm: 10 - 20 gram per dag (1 - 2 mått)
140 - 160 cm: 20 - 30 gram per dag (2 - 3 mått)
160 cm och uppåt: 30 - 40 gram per dag (3 - 4 mått)

Förvars torrt och svalt

Allt detta kopierat från deras sida. (Eguimins)
Då blir det på stor häst 160 och uppåt 40g/dag vilket ger 1204,80:-/månaden

hmmmm räknar vi på samma sak :confused:, MSM????
 
""Gammelstoet" börjat få lite knäppande leder och visar lite morgonstelhet fick 2 msk/dag för att se om det hade någon verkan, vilket det hade. Köpte i storpack 600 gr för 35 kr i en affär som för mat och kryddor från jordens alla hörn."

Hur lång tid med den doseringen tog det innan du märkte någon skillnad? Försvann knäppningarna helt? På vilket vis var hon morgonstel, hur vart det efter?
Hur länge räckte dessa 600g?
 
Vad dyra alla tillskotten är . Jag kör med örtblandning på min gamling 22 år. En kanonblandning som stimulerar cirkulationen, stödjer njurar, lever och sägs hjälpa mot reumatism och andra ledproblem. Kostar 205 kr kilot och det räcker ca 1,5 mån. Han har blivit hur fin som helst och är pigg som en 6-åring igen. Mobility mix heter den och den är från Dodson & Horrel. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst får Glucovet som innehåller: Innehåll per 100 g MSM (metylsulfonylmetan) 62,50 g Glukosamin (HCI) 22,50 g Kondroitin...
Svar
0
· Visningar
771
W
Foder & Strö Glucosamin, chondroitinsulfat, msm... Allt för ben o leder. Vilka preparat innehåller 1 el flera av dessa ämnen? Hur stor är...
2
Svar
20
· Visningar
3 313
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp