Lek med grannar

soom

Trådstartare
När jag var liten så sprang ungarna och lekte utomhus, man lekte med dom som var ute eller knackade på hos barn i grannskapet. Gör era barn såhär idag? Ålder?
 
Mina barn är för små, men min systers dotter som snart blir 8 år gör så! Både de och vi bor i ett område med hus och radhus runt en gård, hon har massor med vänner i samma ålder i husen runtomkring och har i åtminstone två år sprungit över till dem och ringt på eller sprungit ut på gården för att se vilka som är ute. Tänker att det beror mycket på hur man bor också, här är det ju enklare än vad det är om man bor ute på landet eller i en större stad med mer trafik.
 
Ja, här i vårt område är det många barn som går över till varann och leker. Nu är min äldsta bara 5 år så han får inte gå iväg själv ännu men han har 2 kompisar som är 6 år som ofta kommer hit och knackar på 😊 En av anledningarna till att vi valt att bo i ett bostadsområde, för att barnen bara ska kunna gå ut och hitta någon att leka med 🥰
 
Min äldsta är bara fyra och får inte gå från tomten själv än, men jag tror att det ändå är så det funkar fortfarande här i kvarteret.

Granntjejerna (som är i yngre skolåldern) verkar alltid springa över till varandra och leka och den som bor närmast kommer titt som tätt över och leker med dottern om hon är ute :heart

Ser vi grannbarnen (speciellt ett som är lika gammal som vår) på lekplatsen intill händer det också att vi går dit tillsammans!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
När jag var liten så sprang ungarna och lekte utomhus, man lekte med dom som var ute eller knackade på hos barn i grannskapet. Gör era barn såhär idag? Ålder?

Ja, här där vi bor gör de det. Min dotter gjorde det från 5 års ålder. Blev vän med en grannflicka som 4 år när de båda lekte på lekplatsen här utanför. Och en annan flicka nåt år senare. Den flickan är hennes bästa kompis fortfarande nu när de är i tonåren.
 
Inte själva än, folk kör alldeles för fort genom vår by för att jag ska våga släppa iväg dom själva. Vet inte när jag kommer våga det faktiskt. Sen är 5-åringen väldigt försiktig och vill ha med minst en av oss föräldrar som stöd.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Kan tillägga att vi bor i lägenhet med hus som står i en ”kvadrat” runt en stor innergård, perfekt för barnen att vara ute själva och leka och man har bra koll från balkongen 😊
 
Ja så gör barnen här i vårt område. Vår dotter på 4 år är för blyg för att gå själv och knacka på men har några vänner som brukar komma hit och knacka på. De får vara ute och leka själva med regelbunden tillsyn.

Vissa dagar är det många barn som leker tillsammans. Då brukar de gå mellan tomterna och lekplatsen så plötsligt har man 4-5 barn på tomten ett tag. Sen går de någon annanstans.

Riktigt barnvänligt att bo såhär.
 
När jag var liten så sprang ungarna och lekte utomhus, man lekte med dom som var ute eller knackade på hos barn i grannskapet. Gör era barn såhär idag? Ålder?
Gjordes runt 5-6 årsåldern. Men det är inga barn ute och leker nu, de är på aktiviteter som fotboll alla dagar i veckan så de som återstår får spela dataspel med vänner längre bort.

Om någon ser ett gäng 12-14 åriga killar på cykel/vid ICA el dylikt så får de svår nervchock och skriver det på Facebookgruppen att det är -oroligt- i grannskapet och barnen måste bort typ.
 
Jag gjorde aldrig så själv som barn, var liksom inte tillräckligt socialt självsäker för det och ville inte. Min dotter gjorde det inte heller, eller bara i väldigt liten omfattning, men det berodde nog mest på att det fanns begränsat med barn i lämplig ålder där vi bodde.
 
Det skulle jag också ha blivt, fy farao så hemskt! 😅 Att barnen leker ihop när de träffas ute (om de vill) är en sak, men knacka dörr känns gränslöst.
Ja, jag ogillar det starkt! Låt mig vara ifred i mitt eget hem, liksom! (men jag vet att andra ser det på annat sätt och jag vet att jag är introvert :) )
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ja, jag ogillar det starkt! Låt mig vara ifred i mitt eget hem, liksom! (men jag vet att andra ser det på annat sätt och jag vet att jag är introvert :) )
Så är det ju! Kulturen är också olika i olika kvarter. :) Jag tänker mest att folk är introverta även som barn och att det är svårt att säga nej i ansiktet på folk. Jag fick be mamma säga nej högt så att det hördes genom telefonen även när kompisarna ringde. Står de redan utanför dörren går ju inte det.
 
Så är det ju! Kulturen är också olika i olika kvarter. :) Jag tänker mest att folk är introverta även som barn och att det är svårt att säga nej i ansiktet på folk. Jag fick be mamma säga nej högt så att det hördes genom telefonen även när kompisarna ringde. Står de redan utanför dörren går ju inte det.
Precis! Jag var ju (minst) lika introvert som barn och ville liksom leka ensam ibland och framförallt få någon sorts framförhållning innan jag skulle leka med kompisar. Och alla-leker-med-alla-i-hela-kvarteret var jag inte alls intresserad av! :)

Jag tycker det är mycket lättare att vara introvert som vuxen än vad det var som barn! Delvis för att jag såklart är vuxen och har förståelse för att det existerar extroverta personer också, men faktiskt allra mest för att det gentemot vuxna finns en förståelse för och respekt för att vuxna kan vara introverta. Den förståelsen finns inte riktigt när det gäller barn, tycker jag, utan där förutsätts barn automatiskt vilja leka med barn hela tiden - oavsett var, när och med vem.... vilket ju inte alltid är sant!
 
Tack för alla svar! Anledningen till frågan är att dottern har ett väldigt stort sug efter detta. Vi bor i en liten by med ca 100 invånare och här FINNS barn i samma ålder, men man ser dom aldrig. Har försökt skapa kontakt utan att lyckas. Funderar på att flytta 🫥
 
Tack för alla svar! Anledningen till frågan är att dottern har ett väldigt stort sug efter detta. Vi bor i en liten by med ca 100 invånare och här FINNS barn i samma ålder, men man ser dom aldrig. Har försökt skapa kontakt utan att lyckas. Funderar på att flytta 🫥

Kan du följa med henne och knacka :)? Min dotter är ganska blyg innan hon lärt känna folk, jag har hjälpt henne etablera kontakterna.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
418
Senast: Harrysen
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 352
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
938
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 942
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp