Bukefalos 28 år!

Less på att behöva försvara mitt val!

Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Sluta ta åt dig, jag talar inte om dig utan de jag stött på, som bevisligen inte har den blekaste aning om vad de talar om.
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

svarar er allihopa.

jag tycker inte det är jämförbart med varken hästar eller hundar, de har man för ett syfta, de ska prestera.

katter däremot ska vara sällskap, det klarar vilken ras som helst.
alltså tycker jag inte att man kan anse den ena mer nödvändig än den andra.
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Alla har rätt till sin åsikt men tyvärr är folk ofta väldigt osmidiga.

Jag har massor med synpunkter på mångas katter här, liksom ni har på mina. Men jag förstår inte vad man får ut av att kritisera någon annan? Ni kommer inte ändra er katthållning, jag kommer inte ändra min.

Tyvärr kommer det alltid finnas de som bara måste yttra sin åsikt oavsett vad. Lättast är att ignorera de, börjar man diskutera ger man de precis vad de vill ha.

Det man ska akta sig för är att döma andra, respektera deras åsikt så är chansen större att de respekterar din. Att kalla någon okunnig är som att be om mothugg.

mitt första svar och fortfarande det jag anser.
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Alla kattraser klarar det, även om det finns raser som är mindre lämpade för uteliv). eftersom exemplet i den här tråden är Devon så tar vi det... Det är en extremt "duglig" kattras, smidig, atletisk, muskulös och intelligent. Ett synnerligen dåligt exempel om man vill prata om raser som inte klarar av ett naturligt beteende.

Jag håller med - jag tror mest det beror på att de ser väldigt konstiga ut för den ovane, vi är inte vana vid att katter kan se ut så. Perser har ju egentligen ( i mitt tycke) ett lika extremt utseende, men de är vanligare, så där reagerar man inte lika mycket. Och då skulle jag säga att en perser än mindre funktionell som frilevande jägare än en Devon. De perser jag har träffat har inte varit mästerjägare på något sätt, de har ofta små tänder, och de behöver hjälp med pälsvården. Renodlade sällskapskatter, i mitt tycke.
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

svarar er allihopa.

jag tycker inte det är jämförbart med varken hästar eller hundar, de har man för ett syfta, de ska prestera.

katter däremot ska vara sällskap, det klarar vilken ras som helst.
alltså tycker jag inte att man kan anse den ena mer nödvändig än den andra.

Jag har aldrig påstått att någon ras skulle vara mer nödvändig än den andra, däremot är de olika raserna olika i temperament och hos huskatten finns ju alla möjliga variationer. Variationer som är väldigt bra eftersom vi människor vill ha olika egenskaper hos våra djur. En del vill ha lugna katter, andra vill ha katter med mycket action. Vissa vill ha en att med lättskött päls, andra tycker om att burra in ansiktet i en tjock och lång päls. Några vill ha katter som alltid vill vara med medan några andra vill ha mer självständiga katter.

Jag är fortfarande nyfiken på vilka "kattegenskaper" det är devon rex saknar. :smirk:
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

jag tycker inte det är jämförbart med varken hästar eller hundar, de har man för ett syfta, de ska prestera.

Hur många tävlar med sina hundar? Hur många finns det inte som bara skogsrider sina hästar eller tränar bara lite ibland för nöjes skull?
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Hur många tävlar med sina hundar? Hur många finns det inte som bara skogsrider sina hästar eller tränar bara lite ibland för nöjes skull?

Jag tror tyvärr att denna synen på katter är väldigt vanlig. En katt är ju bara en katt, vet du :smirk:
Jag kan undra, vad som gör ex. hästavel okej och sund när kattavel inte är det?..
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Hästar tycker jag inte går att jämföra, även om det finns en del sällskapshästar så är de inte framavlade för det. De har blivit det genom skador eller sjukdomar.

I hundvärlden finns det hundar som avlats just för sällskap.

Men i kattvärlden finns det ju inget annat än för sällskap, utställning anser jag inte vara en prestation.
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Devon saknar tex en redig päls för att kunna springa ute även på vintern.

Ang egenskaperna anser jag skillnaderna vara så små att det inte behövs 48 olika raser.

Men visst, jag förstår också att folk vill ha en särskild ras. Jag tycker tex att heliga birmor är urläckra. Men jag klarar mig fint med bondisar.
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Devon saknar tex en redig päls för att kunna springa ute även på vintern.

:eek: Visst, det finns dåligt pälsade devon rex, men en bra pälsad devon rex har inga som helst problem med att vara ute, inte större problem än vilken korthårig huskatt som helst.

69_l.jpg


1.jpg


3.jpg


7.jpg
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Jamen att du klarar dig fint med dina katter är ju bra, för då är det don efter person. Att döma ut hela rasaveln för det är ganska långt därifrån, och med argumentet: det finns ingen verklig anledning till avel.

Min version av en idealisk sällskapskatt skiljer sig garanterat från tex Humlans eller MissFidelis. Jag vill ha katter som är högaktiva, extremt sociala och med lättskött, ofällande päls.

Humlan lugna, söta och fluffiga raggisar är så långt ifrån detta man kan komma. Ändå anser vi båda att vi har våra "perfekta katter".

Dina uttalanden är ju typiska exempel på hur man gör skillnad på katter och andra djur som husdjur....
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Jag tycker det är skillnad. Och lekfulla eller slöa katter kan du finna bland bondisar också varför skapa en helt egen ras för nåt så litet.
Pälsskillnaden kan jag förstå men inte varför det ska finnas 28 långhåriga raser och 48 korthåriga.

Vet inte om denna diskussionen leder nån vart?
Vi tycker olika.
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Då skulle det ju räcka med en långhårig och en korthårig sällskapshundsras med. :smirk:

Och hästar, så många olika sporter finns det ju inte, så en hoppras, en dressyrras osv. Visst låter det roligt?

/Asso, med kastrerade innekatter - bondkatter (fd hemlösa :eek: )och för biologisk mångfald.
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Jag anser att det är betydligt större skillnad på hund och hästraser.

Säger inte att det inte ska få finnas men att mena att de behövs mer än bondkatterna kan jag inte hålla med om. J
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

vad heter din ras? Rusian blue? Jasså fäller inte de heller? Anledningen att jag köpte just cornish var för att jag inte ville ha katthår överallt, kul att höra att det finns fler raser att välja bland trots att jag har det kravet, trodde de krulliga var de enda då.
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Jag tycker också att bondkatter behövs lika mycket som andra raser, tycker de är underbara, men jag tycker att aveln på dem behöver begränsas så att vi slipper alla hemlösa och värdelösa katter. Anledningen till att jag valde raskatt (cornish rex) var att jag inte ville ha katthår överallt (egoistiskt? Javisst!) Nu har jag upptäckt att de passar väldigt bra som innekatter då de är så otroligt atletiska och smidiga att de verkligen kan använda lägenheten till max på höjden och därför får otroligt mycket större boyta än t.ex en bondkatt skulle få (om jag jämför med de bondkatter jag träffat) Inte heller bondkatters päls lämpar sig väl speciellt bra för att vara ute allt för mycket på vintern? Deras päls är väl anpassad för att isolera mot värme och inte kyla? Jag tycker det är stor skillnad på olika raskatter, kan inte se många likheter mellan t.ex sibirisk, perser och cornish, till och med devon och cornish tycker jag det är väldigt stor skillnad på, mest estetiskt då, men det är viktigt för mig.

Nu är det väl här väldigt långt ifrån diskussionen om ute vs. innekatt, men det är ju lätt att börja prata avel när man kommer in på katters värde, själv tror jag att det finns många olika sätt att hålla katter bra, och att katter kan vara lyckliga som både inne och utekatter, det gäller väl just det att katten skall ha ett värde för sin ägare så att denne bryr sig om att utvärdera hur den håller sin katt och lägga tid och energi på att katten skall ha det bra
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

vad heter din ras? Rusian blue? Jasså fäller inte de heller? Anledningen att jag köpte just cornish var för att jag inte ville ha katthår överallt, kul att höra att det finns fler raser att välja bland trots att jag har det kravet, trodde de krulliga var de enda då.

Korat. De fäller i nivå med en CRX, dvs litegrann på våren och lite päls i deras sovkorgar. Andra raser med samma pälskvalitet fungerar likadant: burma och bengal tex.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Glöm klimatförnekare, rasister, gubbslem, flat-earthmänniskor, foliehattar och allt vad det nu må vara som provocerar skiten ur folk nu...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
8 677
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 220
Senast: Wonna
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 114
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp