Bukefalos 28 år!

Less på att behöva försvara mitt val!

Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

jag tycker det finns ett stort behov av kontrollerad avel på huskatter, det är ju beroende på att de paras hip som hap som det föds fler än det finns bra hem till och att mång råkar illa ut. Just nu handlar därför den kontrollerade aveln mest om att minska ner den.


Lite OT,
Behöver kroksvans opereras? finns det flera anledningar till att svansar böjer sig?
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Ja om folk kunde ta sitt ansvar å kastrera sina bondkatter/huskatter om dom inte ska avlas på skulle vara en stark fördel.

Kommer aldrig ihåg vad det heter när man opererar bort livmodern på honkatterna.

Vad e kroksvans egentligen? Våran förra katt hade en liten krok på svansen men vi antog bara att svansen blivit klämd i en dör när hon var riktigt liten d.v.s. innan hon kom till oss men hon k´hade kanske kroksvans egentligen?
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Ingen av dessa åkommor anser jag vara vanligt hos bondkatter.
Navelbråck, kryptorkism och kroksvans


Anser? Hur stort antal katter baserar du påståendet på?

Svansknick ser jag oftare på huskatt än jag hör fåglar kvittra. Även navelbråck har jag sett ganska frekvent.

En katt med svansknick avlas väldigt väldigt sällan på gällande raskatter. Gällande huskatter, vem vet?
Så länge "aveln" på huskatt sker på det sätt den gör lär vi aldrig få veta.
 
Senast ändrad:
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Jag tycker inte heller denna diskussionen leder någon vart men att visa raser har problem med föda naturligt är ingen nyhet.

Följande är saxat från Agrias hemsida, undantag från försäkringen.
Ingen av dessa åkommor anser jag vara vanligt hos bondkatter.
"Navelbråck, kryptorkism och kroksvans
- Plastikoperationer. Med plastikoperation menas en kirurgisk korrigering
av hud, slemhinnor eller någon annan kroppsdel i de fall avvikelser i
kattens konstitution eller utseende orsakar medicinska problem"

Ang onödigt att föda upp bondkatter, vad finns det för nödighet att föda upp raskatter?

Men shit, sådana saker som navelbråck och kryptorkism är ju något som i regel uppdagas vid veterinärbesiktning och hur många huskatter veterinärbesiktigas? Så gott som alla raskatter veterinärbesiktigas innan de flyttar, kan du säga detsamma om huskatter?

Kroksvans har jag som sagt aldrig stött på hos katt, däremot svansknick och det medför i 99 fall av 100 inga som helst problem för katten och behöver aldrig korrigeras och återigen, det är väldigt sällan sådant uppdagas hos huskatter. Många knickar hos raskatter är sådana som VETERINÄRER har missat men som erfarna uppfödare och domare har lagt märke till. Hur många erfarna domare och uppfödare känner igenom gemene mans huskatt?

Hos raskatter updagas väldigt mycket just för de undersökts så förbaskat noga, till skillnad från huskatter (i allmänhet).
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

kl

Hur vanligt är navelbraock?

oavsett huskatt eller raskisse. utan i största allmännhet
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Allvarliga bråck är väldigt ovanligt, framförallt på raskatter där avel på katter med navelbråck inte är tillåtet. (En av de undersökningar alla katter måste gå igenom för att få användas i avel). De flesta bråck beror (förmodligen) på att ungen blivit dragen hårt i navelsträngen under dräktighet eller födsel, och det syr man bara ihop när man ändå söver katten för kastrering.

Stora bråck är livshotande och måste opereras när ungen är liten, men det är som sagt mycket ovanligt på raskatter. Bland katter som inte passas vid förlossning dör sannolikt de ungarna redan de första dygnen. Buken kan vara mer eller mindre öppen så att innehållet åker ut genom naveln.
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Enligt min vet är små bråck ganska vanliga, både på ras- och huskatter. Ofta har ägaren aldrig märkt dem när han känner det, och det är inte farligt för katten. För säkerhets skull är det inte tillåtet att avla på en katt som haft ens det minsta lilla navelbråck.
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Enligt min vet är små bråck ganska vanliga, både på ras- och huskatter. Ofta har ägaren aldrig märkt dem när han känner det, och det är inte farligt för katten. För säkerhets skull är det inte tillåtet att avla på en katt som haft ens det minsta lilla navelbråck.

Anledningen till att ja undrar är för att min lilla skogisblandning har ett litet navel brock. Som en litten ärta på magen. Vet tyckte inte att de va nån fara med det så vi har inte tagit bort de än.

därför ja undra om de va vanligt. Skulle de inte vart de så hade de vart typiskt mej att få en sån katt =)
Är ju ja som har den könlösa katten åxå:D
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Tack för svar på min fråga, Sassy och ni andra!

Fast jag tror bara att det var Sassy som läste exakt vad jag skrev;). Jag skrev inte att bondkatter alltid får 6-7 ungar - jag skrev att när det är 6-7 ungar i kullen verkar det oftast vara bondkatter. Det är lite skillnad. (Vill dock än en gång dessutom betona att det inte är fakta på nåt vis, mer en känsla jag fått).
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Följande är saxat från Agrias hemsida, undantag från försäkringen.
Ingen av dessa åkommor anser jag vara vanligt hos bondkatter.
"Navelbråck, kryptorkism och kroksvans
- Plastikoperationer. Med plastikoperation menas en kirurgisk korrigering
av hud, slemhinnor eller någon annan kroppsdel i de fall avvikelser i
kattens konstitution eller utseende orsakar medicinska problem"

Jag har sex katter, fyra bondkatter/huskatter och två devon rex. En av katterna har svansknick, devon. En av katterna har navelbråck -bonde. Två av katterna har så kallade "Twisted legs", alltså extra tår, bägge bönder (varav den ena även har navelbråcket).
Har jag bara haft extrem otur med mina huskatter eller kan det möjligtvis vara så att bara för att dom parat sig som dom vill så är inte aveln den sundaste?

Kan tillägga att ingen av katterna haft problem av det jag räknat upp.
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

*KL*

Jag har kunnat följa en(eller i ett fall två) individer från flera generationer bondkatter för att de funnits i släkten eller bekantskapskretsen. Tyvärr var jag för liten för att veta något annat än att kattungar är söta när jag eventuellt kunde påverka något. Katt 1 är stammodern för linjen, katt 2 avkomma till henne osv.

1. Inte helt stabil i temperamentet, kunde t ex attackera mot ansiktet. Fick flera kullar, vad jag kan minnas med 1-3 kattungar. Blev gammal men vet ej exakt hur gammal.

2. Supermysig katt med kanontemperament. Fick två kullar med 3 resp 2 levande ungar, i båda fallen även dödfödda ungar. Fick vid 13 års ålder för högt tryck i ena ögat som opererades bort, tre år senare blev det samma sak med andra ögat vilket ledde till avlivning.

3. Ytterligare en väldigt trevlig och mysig katt. Fick en kull med 1 unge. Avlivades vid ca 6 års ålder pga tumörer.

4. Uselt temperament, kunde t ex hoppa upp mot benet och bita så hårt att blodet rann, konstant skygg och aggressiv. Svår att könsbestämma även för veterinär. Fick en kull med 4 ungar. Avlivades pga att undertecknad krävde att den åtminstone kastrerades och ägaren kände att han ändå inte hade tid för den.

5 + 6. Hane, supertrevligt temperament. Avlivad vid två års ålder pga återkommande epilepsiliknande anfall som snabbt blev värre. Ingen obduktion gjord. Hona, även hon med trevligt temperament men lättskrämd och trots mycket anstränging inte rumsren(hon har både låda och kattlucka). Hon är född med en tå för lite på en framtass, vilket gör att hon haltar om hon går på exempelvis grus.

Jag har svårt att tänka mig att det här är något unikt exempel på hur det ser ut bland bondkatter - men inget av det här är något som kommit till något försäkringsbolags kännedom, ögonoperationen på 2 gjordes trots avsaknad av försäkring. Naturligtvis finns det mängder av friska bondkatter, men jag vill gärna kunna följa linjer bakåt och vara säker på att hälsotester gjorts om jag ska köpa en kattunge. Jag kan mycket väl tänka mig att ha bondkatt igen, men i sådana fall blir det någon från ett katthem, jag tänker inte stödja någon som låter sin katt få ungar bara för att det är gulligt.
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Känns som att denna tråden helt tappat fokus och blivit raskatt vs bondkatt.

För att besvara era frågor.
1, nej många huskatter besöker nog inte vet regelbundet. Förstår inte varför man skulle det heller? (förutom vaccinationer och dyl).
Jag har inte sett några lidande, självdöende bondkatter men jag kanske har bott på en snäll landsbygd.

2, jag anser inte att rasaveln är sundare nej.

3, Är problemet att det finns för många katter borde det vara lika illa att avla fram raskatter som bondkatter.

4, jag lägger ned denna diskussionen nu. Men om ts undrar varför många ifrågasätter hennes Devons kanske hon ska läsa denna tråd och inse att what goes around comes around.
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

1, nej många huskatter besöker nog inte vet regelbundet. Förstår inte varför man skulle det heller? (förutom vaccinationer och dyl).
Jag har inte sett några lidande, självdöende bondkatter men jag kanske har bott på en snäll landsbygd.

Lidande, självdöende katter brukar dra dig undan för att dö/tillfriskna så det är rätt ovanligt att man ser dessa katter. De bara "försvinner" och ingen kan förneka att många utekatter mystiskt "försvinner".

4, jag lägger ned denna diskussionen nu. Men om ts undrar varför många ifrågasätter hennes Devons kanske hon ska läsa denna tråd och inse att what goes around comes around.

Problemet är att folk uttalar sig utan kunskap. Du är inte insatt i devon rex-aveln och du bör då låta bli att uttala dig om den, men likt så många andra utgår du ifrån att aveln är osund eftersom rasen inte ser ut som den gamla hederliga bondkatten.

Inom devon rex-aveln har man nog slitit mer än inom någon annan ras för att bredda avelsbasen, detta genom att para in andra raser så att inavel kan undvikas. Så ja, jag blir förbannad när folk som inte vet vad de snackar om uttalar sig om devon rex som en inavlad och sjuk ras för det är den inte.
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

jag anser att den är framavlad för att vara vacker och inte för att vara nyttig/främja viktiga egenskaper för en katt.
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

4, jag lägger ned denna diskussionen nu. Men om ts undrar varför många ifrågasätter hennes Devons kanske hon ska läsa denna tråd och inse att what goes around comes around.

Folk ifrågasätter mina katter baserat på okunskap.
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Sanningen är inte alltid enkel eller ens densamma för olika människor.

Din sanning och min sanning om tex innekatter skiljer sig åt.
Att då kalla antingen din eller min uppfattning för okunskap är sänka sig till samma låga nivå.
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

jag anser att den är framavlad för att vara vacker och inte för att vara nyttig/främja viktiga egenskaper för en katt.

Lägg till att de är avlade för att passa bra som sällskapskatter. Du kanske tycker det är fel att ha sällskapskatter, att alla katter ska vara råttjägare men det är liksom en helt annan sak. Att föda upp trevliga sällskapskatter som ja, följer en viss rasstandard (som inte på något sätt leder till ohälsa hos katten) är inte detsamma som osund avel.

Vad är det för viktiga "kattegenskaper" en devon rex inte har?
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Det är inte raskatt vs bondkatt, det är inställningen vissa har som tråden handlar om.
Ingen av oss med raskatter har nått emot bondkatten i sig, tvärtom är vi många som har eller har haft bondkatt. Däremot så har vi åsikter om diskussionen du för, dvs raskatt vs bondkatt och denna diskussion på en felaktig statistik. Just den typ av statistik som du sitter och för fram här är klart vilseledande och absolut inte rättvis mot raskatterna eller deras uppfödare. Självklart reagerar man eftersom den sätter våra katter i dålig dager och får raskattaveln att verka vara nått den inte är. Du verkar inte vilja inse detta, att så länge bondkatten procentuellt har färre försäkrade individer så kan den aldrig bli rättvis. Dom flesta huskatter med problem ser inte försäkringsbolagen, dom finns inte med i deras statistik. Pga att dom inte är försäkrade, pga att dom aldrig blir veterinärbesiktade och för att dom inte tas in vid eventuell död. Att utekatter (framförallt på gårdar) drar sig undan för att dö är ingen nyhet, fick jag reda på för över 15 år sen. Endel hittas, endel tas av andra djur. Dom finns inte med i försäkringsbolagens statistik. Vem vet, hälften av dom kanske dör i nån av dina mystiska sjukdomar? Detta utan din vetskap eftersom dom inte undersöks.

Självklart är raskatter framavlade för att vara vackra, men också för att ha ett bra temprament och framförallt vara jämna i tempramentet. Precis som hästar och andra djur avlas fram för sin ägares skull. Hästar avlas ju sällan fram för att vara nyttiga, eller hur? Det är ju egentligen bara nordisen och ardennern då, i alla fall dom som tas fram för att jobba inom jord/skogsbruk. Dom flesta andra raserna tas ju fram för att vara bra ridhästar, ingen direkt nytta.
 
Senast ändrad:
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Din okunskap visar sig i att du inte är insatt i katternas situation. Det handlar inte om skilda åsikter, utan om att du inte kan basera en rättvis sjukdomsstatistik på försäkringsfall.
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Då är det ju (återigen) en fråga om husdjur vs. fria djur. En häst har ingen nytta av bra hoppteknik eller snygga gångarter, en ko har definitivt inte nytta av de mängder mjölk hon producerar osv. Att vara ett djur i människans tjänst innebär stora förändringar jämfört med att vara vild, så är det bara.

En raskatts uppgift är att vara trevligt sällskap, då behövs "bara" bra hälsa och ett trevlig temperament. Utseendevariantioner har ingen funktionell skillnad för katten sålänge man håller sig inom normalspannet, och det har definitivt inte någon betydelse för en omhändertagen innekatt. (Långt ifrån alla hundraser skulle klara av att ta egna byten i det vilda. Alla kattraser klarar det, även om det finns raser som är mindre lämpade för uteliv). eftersom exemplet i den här tråden är Devon så tar vi det... Det är en extremt "duglig" kattras, smidig, atletisk, muskulös och intelligent. Ett synnerligen dåligt exempel om man vill prata om raser som inte klarar av ett naturligt beteende.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Glöm klimatförnekare, rasister, gubbslem, flat-earthmänniskor, foliehattar och allt vad det nu må vara som provocerar skiten ur folk nu...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
8 692
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 229
Senast: Wonna
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 141
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Valp 2025
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp