Bukefalos 28 år!

Jo, jag vet - leasing är en oerhört bra affär för leasingbolagen. Att sälja bil tycker jag inte är något problem, sålde två förra veckan.

Däremot att köpa bil är ju lite trixigare, men jag är ekonom och har därför problem att lämna vinsten till någon annan än mig själv...
 
Själv skulle jag inte vilja ha någon av dem, men jag skulle ta Volvon för att Golfarna är dötråkiga och är överskattade och har inte alls lika bra kvalitet som dom vill att man ska tro. Volvo har även billiga delar.

Jag håller med. Golfs kvalitet är klart överskattad.
 
Har hört nånstans att man inte får dra av lika mycket för resor i deklarationen om man har leasingbil. Har dock inte kollat om det stämmer.
 
Jo, jag vet - leasing är en oerhört bra affär för leasingbolagen. Att sälja bil tycker jag inte är något problem, sålde två förra veckan.

Däremot att köpa bil är ju lite trixigare, men jag är ekonom och har därför problem att lämna vinsten till någon annan än mig själv...

Vi hade stora problem när vi sålde sambons bil förra hösten. Priset var bland de lägsta på blocket och det var inga konstigheter med bilen, men det tog ändå över 2 mån innan den var såld...

Alla företag måste gå med vinst, så är det. Men det är ju också en vinst för banken om jag tar lån. Men du får jättegärna redovisa en uträkning på vad som blir billigast :) Det är himla intressant att dela upp kostnaderna och se vad det ligger på månadsvis :)
 
Jag kör v40 och är nöjd. Älskar min bil. Dock måste jag byta/skaffa en till om det blir en hund till, för det blir som lite trångt att trycka in två vovvar i bagaget.
Det är en diesel, miljöbil- drar ca 0,55 nu stadskörning. D4an. Vi har back-kamera och sensorer bak. Det tycker jag var värt vartenda öre när man framförallt är inne på trånga parkeringar i stan. Annars saknar jag inget =)
 
Provköra ska jag absolut göra, jag hann inte igår när vi kollade runt.

Volvon ser större ut, jag har inte kollat upp säkerheten i den (men är inte volvo känt för att ha säkra bilar?), golfen hade lite roliga grejer, såsom kör man under 30 km/h så stannar den om man kommer för nära, eller är nära en krock, eller hur säljaren förklarade. Den hade även trötthetsvarning, adaptiv farthållare mm.

Sånt har ju Volvo också, men golfen kanske har det redan som standard? Vi kunde välja till trötthetsvarning och nå mer lull-lull. Adaptiv farthållare har vi - men aldrig använt. Använder den vanliga farthållaren istället.
 
Volkswagen har ju lite problem med sina FSI motorer samt DSG automatlådan, kan var bra att kolla upp det mera....
 
Det är helt omöjligt att göra någon beräkning utan att känna till förutsättningarna.

Tycker du att det är värt så mycket pengar varje månad, tycker jag absolut du ska satsa på den lösningen. Själv är jag på tok för snål för att betala så mycket för lukten av ny bil.
 
Det är helt omöjligt att göra någon beräkning utan att känna till förutsättningarna.

Tycker du att det är värt så mycket pengar varje månad, tycker jag absolut du ska satsa på den lösningen. Själv är jag på tok för snål för att betala så mycket för lukten av ny bil.

Jag är snål i det mesta, jag är ju smålänning :p Men just detta ägandet tilltalar mig, en helt ny bil utan ett lån på 150 000 på banken och kontantinsats, samt slippa betala för service/försäkring som inte är jättebillig. Jag vet alltid vad bilen kommer att kosta varje månad, exklusive bensin, men det har man ju koll på. Smidigt ägande helt enkelt :) Sen är jag lite nördig när det gäller säkerhet, jag vill ha bra säkerhet och en bil att lita på!
 
Sånt har ju Volvo också, men golfen kanske har det redan som standard? Vi kunde välja till trötthetsvarning och nå mer lull-lull. Adaptiv farthållare har vi - men aldrig använt. Använder den vanliga farthållaren istället.

Golfen hade det som standard :)
 
Provkör ordentligt! Jag hade volvo förr och tyckte att jag satt bra, men nu när jag kör golf tycker jag att jag satt ganska långt ifrån optimalt i mina volvo, golfen passar mig fantastiskt mycket bättre vad det gäller sitt/körkomfort.
 
Provkör ordentligt! Jag hade volvo förr och tyckte att jag satt bra, men nu när jag kör golf tycker jag att jag satt ganska långt ifrån optimalt i mina volvo, golfen passar mig fantastiskt mycket bättre vad det gäller sitt/körkomfort.
Just körkomfort är viktigt. Man sitter i bilen ganska många timmar.

Jag hyrde en V40 när min bil blev utdömd och den var förfärlig att komma in och ut ur, och jag såg inte ut. Alla rutor var små och jag fick ingen sikt åt något håll.

Sonatan - den som dog - var skön att sitta i och jag hade full koll på var jag hade bilen. Jag satt som en kung men min dotter tyckte den var outhärdligt obekväm. Vi har väldigt olika kroppar. Nu har jag köpt en annan bil och det blev den mycket för just komforten. Stolarna passar min kropp.

Så provsitt ordentlig både fram- och baksäte.
 
Just körkomfort är viktigt. Man sitter i bilen ganska många timmar.

Jag hyrde en V40 när min bil blev utdömd och den var förfärlig att komma in och ut ur, och jag såg inte ut. Alla rutor var små och jag fick ingen sikt åt något håll.

Sonatan - den som dog - var skön att sitta i och jag hade full koll på var jag hade bilen. Jag satt som en kung men min dotter tyckte den var outhärdligt obekväm. Vi har väldigt olika kroppar. Nu har jag köpt en annan bil och det blev den mycket för just komforten. Stolarna passar min kropp.

Så provsitt ordentlig både fram- och baksäte.

Absolut, det blir provkörning innan jag bestämmer mig helt!:)
 
Har hört nånstans att man inte får dra av lika mycket för resor i deklarationen om man har leasingbil. Har dock inte kollat om det stämmer.
Har man tjänstebil så får man dra av mindre per mil. Det är fullt logiskt eftersom man inte betalar alls lika mycket per mil för att köra.
 
Om du ska ha en alldeles ny bil spelar nog egentligen märket mindre roll. De flesta problem uppkommer inte förrän bilen har fått ett par år och mil på nacken. OM du inte råkar få ett fabriksnytt måndagsexemplar-dom finns bland alla märken.

Hade jag skullat välja hade jag inte skaffat varken en Golf eller S40. Jag hade hellre haft en litet billigare bil som Renault eller Ford och ha litet mer utrustning.
 
Om du ska ha en alldeles ny bil spelar nog egentligen märket mindre roll. De flesta problem uppkommer inte förrän bilen har fått ett par år och mil på nacken. OM du inte råkar få ett fabriksnytt måndagsexemplar-dom finns bland alla märken.

Hade jag skullat välja hade jag inte skaffat varken en Golf eller S40. Jag hade hellre haft en litet billigare bil som Renault eller Ford och ha litet mer utrustning.

Håller med. Dessutom slipper man ju inte servicevgiften, den är bara inbakad i leasingavgiften.
Skulle jag dessutom bara köra 2 mil enkel väg klarar man ju sig med en billigare bil, även om den är leasad. Jag hade tillochmed funderat på Dacia, man kan ha så mycket roligare än att betala massor för en bil.
 
Jag vill bara tillägga litet vad gäller ekonomi och säkerhet.
De flesta nyare bilar är mycket säkra, så det behöver man inte tänka så mycket på numera.
Ekonomiskt så är det billigast att köpa begagnade bilar i ett lägre prisläge så att man inte behöver sälja dem när man är klar med dem utan då skrotar dem i stället.
Det som avslutar en bil är oftast i ngte att den slutar fungera utan att den slutar gå genom besiktningen.
Och det kommer ju inte plötsligt.
De mest pålitliga bilarna är de något äldre som har gått igenom en bra verkstad.

Jag är helt beroende av mina bilar, de måste bara fungera och skulle därför aldrig köpa en ny bil eller leasa.
I det läget så räknar försäljarna med att problemen kommer och att de löser det då, men det brukar då ta några timmar.
Jag har inga timmar att vänta i det läget utan det måste bara fungera.
 
Vi har en Volvo V50 miljlklassad dieselmotor. Är nöjd med den, drar lite bränsle och har absolut funkat till vår lilla familj. Fick precis andra barnet och då kan det möjligen bli trångt om man ska på semester men med ett barn har den passat oss bra iaf.
 

Liknande trådar

Äldre Jag skulle behöva lite hjälp att bena ut mina tankar inför kommande bilköp Jag har i dagsläget inte en susning och enda kriteriet som...
2
Svar
31
· Visningar
2 346
Senast: hastflicka
·
Äldre Jag står inför ett bilköp i höst och tycker att jag har lite ont om idéer. Jag letar efter en större bil, stor nog för att kunna ha...
2
Svar
21
· Visningar
3 083
Senast: glittra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp