Bukefalos 28 år!

Leva med häst

Sv: Leva med häst

Hur ska man veta hur man ska prioritera då? Kommer jag ångra att jag la ner så mkt pengar och tid på hästen? Jag vet att det är värt otroligt mycket för mig och hästen kommer alltid ha ett betydligt större värde än pengar. Jag skulle känna mig tom utan hästar. Livet skulle tappa lite mening. Så måste jag välja? Kan man inte både få kakan och äta den också? Jag ska nog inte sitta och fundera så mycket... Man mår nog inte så bra av att undra över om man kommer ångra något eller inte. I stora drag ångrar jag ingenting i mitt liv och jag kan tycka att ånger är en jäkla onödig grej egentligen. /eek!;)

Bara du vet hur du vill prioritera.

Men det behöver ju inte vara antingen eller heller.

Du skulle tex kunna ha en halvfodervärd? Då delar ni på både kostnader och skötsel av hästen. Då får du både mer tid och pengar över och kan göra lite mindre resor iaf om det är det du vill göra.
Eller så gör du dig av med hästen och istället är medryttare på någon annans häst? Då har du möjlighet att rida ibland men det kostar dig en spottstyver i jämförelse med att ha en egen häst?

Det ena behöver inte utesluta det andra. Jag har numera en medryttare ca 2 dagar i veckan och det är faktiskt jätte skönt att inte behöva motionera hästen då utan kan lägga den tiden på mina andra intressen :)
Hon tar även hand om honom om jag vill åka iväg på semester osv, nu har jag visserligen råd att hålla hästen och resa så mitt problem har varit att hitta ngn jag vill överlåta mitt hjärta till när jag är borta men nu kan jag det utan att oroa mig det minsta :)

Så jag tycker du ska fundera över alternativ om att dela din häst med någon eller kasnke medryttare om du inte vill vara utan häst?
 
Sv: Leva med häst

Hade egen häst/hästar mellan 97-08,och sen en foderhäst från januari -10,till december-10,nu är jag utan häst,och kommer så förbli. Jag vill inte lägga alla mina pengar på hästen längre,vi har köpt hus,och vill renovera det,och kunna ha slantar över varje månad,nu kan jag köpa kläder varje månad utan problem,istället för att spara i flera månader för att kunna köpa ett par jeans ungefär. Vi kan gå på restuarang och äta,jag kan gå till frissan,vi kan resa m.m. Och det är underbart! :love:

Jag behöver inte känna mig låst,och ha panik över att hinna med stallet innan det och det ska göras,jag ser faktist BARA bra saker med att vara utan häst,men då hade jag faktist tröttnat lite innan också,jag hade inget motivation till att rida,och det kändes bara jobbigt att åka ut i snöstorm för att mocka och pyssla om hästen lite. Om jag hade haft samma intresse som tidigare så hade det säkert varit värt alla pengarna,men just nu i livet så är det inte det.

Men jag har min hund,och den här månaden så har han kostat mig ca 6000:- i veterinär,för nån månad sen så var det 4000:-,för ett år sen,ca 7000:-,så vist har jag även nu utgifter som gör att lönen försvinner snabbare,MEN,hunden älskar jag,och skulle aldrig tänka mig ett liv utan hund,så om det är värt det,ABSOLUT,men häst,ABSOLUT INTE,men det är för att jag som sagt inte har intresse av det längre,jag rider en gång i veckan på ridskolan,det räcker alldeles perfekt! Nu längtar jag efter att få rida! Bara att betala en summa varje månad,sen rider,sen åker hem,ingen oro över tappade skor,täcken,snöstorm,hältor och ridning,och det är så himla underbart!
 
Sv: Leva med häst

Kan tillägga: OM jag hade haft stall hemma på gården så hade jag säkert tänkt annorlunda! Då har man ju hela tiden uppsikt över hästen,kan bestämma själv när man ska släppa in och ut,kan fodra lite tidigare en dag i fall man skulle i väg på något,och kunde ta stallet i omgångar i fall man hade bråttom,tex kanske mocka vid utsläpp och görá iordning foder och hö till kvällen,samt att tiden att åka till och från stallet skulle försvinna.

Men då ska det ju också krävas att man har en bra lösning för dyngstack och få bort den,få hem hö på ett enkelt sätt m.m.
 
Sv: Leva med häst

Ånger är männskligt. Man kan aldrig ändra på det som redan skett, men man kan forma framtiden.

Du är väldigt ambivalent just nu. Att äta kakan och samtidigt ha den kvar är svårt, även om du äter en liten bit av kakakan så är den inte lika stor som från början. Men spelar det någon roll? Du ville ha kakan och den är ju godare att äta upp än behålla tills den blir möglig.

Så ät kakan, men bli inte ledsen för att den sedan tog slut.
 
Sv: Leva med häst

vad som är värt pengarna och tiden man lägger på sin häst beror ju både på hur stort intresset är och hur man vill prioritera. De summor jag lägger på hästarna är så självklara att jag inte ens reflekterar över dem. Likaså tiden. Jag ser hästhållning som en livsstil, och den har jag valt själv och prioriterar den framför allt annat. Jag kan inte tänka mig att ta medryttare eller lämna bort hästarna till nån annan. Skulle inte klara av att lämna över ansvaret.
Men om du känner att det blir för mycket, har du fått bra råd här i tråden.
Hoppas du kan komma fram till vad som blir bäst för dig.
 
Sv: Leva med häst

Jag har faktiskt funderat i de banorna. I dagsläget har jag medryttare en dag i veckan som betalar en mindre summa och det är rätt skönt, även om det inte är mkt. Men jag kommer behöva mer avlastning i höst, både tidsmässigt och ekonomiskt framförallt. Så jag har funderat på fodervärd/delfodervärd, ska höra med de jag känner, för jag lämnar inte bort henne till vem som helst. Sälja finns inte på kartan.
 
Sv: Leva med häst

Har haft min häst i snart 9 år. Han har ks, pålagringar fram, knäledsinflammation h bak och blev förra året opererad två gånger för cancer. Trots allt detta rids/tömkörs han minst fem dgr/v, gärna mer då han är en pigg pojke som älskar att träna :D

Han är värd all min tid och alla mina pengar! Jag kan inte tänka mig ett liv utan honom och även om jag någon gång har medryttare brukar jag åka upp till stallet bara för att ge honom en morot och en puss. Han är min bästa vän och jag mår bra av att umgås med honom!!!!

Det blir ju en del prioriteringar. Åker bort några dagar per år, annars är jag hemma och jobbar o sköter hus, häst, hund och katter. Livet är bra :)

Men det är ju hur jag vill ha mitt liv! Det betyder inte att det passar alla andra för det! Jag har inget intresse av att resa, köpa massa nya kläder och gå på krogen. Klart jag skulle vilja ha mer pengar, jobbar övertid för att ha råd med allt som min kille behöver men för mig är det värt varje öre...
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 401
Senast: Miiikaela_
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 688
Senast: Exile
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 193
Senast: tuaphua
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
851
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp