Lidande häst fick avlivas - ägaren döms

"Hästägaren har framfört att djuret börjat hälta vid treårsålder. En hovslagare hade då verkat hovarna men tyckte så småningom att ägaren tillsammans med sin pappa kunde sköta det själva. Hovslagaren ska också ha visat pappan hur verkningen gick till."

Vad sjutton var det för en hovslagare :crazy::mad: ???
 
"Hästägaren har framfört att djuret börjat hälta vid treårsålder. En hovslagare hade då verkat hovarna men tyckte så småningom att ägaren tillsammans med sin pappa kunde sköta det själva. Hovslagaren ska också ha visat pappan hur verkningen gick till."

Vad sjutton var det för en hovslagare :crazy::mad: ???

Fast om man skyller på hovslagaren verkar man kunna komma undan med tanke på att den enda påföljden blev böter.
 
Jag fattar inte riktigt, när jag hade barfotahästar och anlitade "barfotaverkare" så skrevs det överallt om hur det är mitt ansvar som ägare att anlita behörig och utbildad personal för att sköta hästens hovar och att om något blir fel för att jag anlitat "obehöriga" typ så blir det på min skalle och inte den som faktiskt skött hovvården.
Jag fick då intrycket av att det alltid är ägarens skyldighet att hålla sig såpass informerad att man kan avgöra om hovslagaren gör ett vettigt jobb.
Hur man då kan komma undan (för ja, den här ägaren kommer verkligen undan) med att skylla på att man "förlitat sig på pappan" känns otroligt märkligt. När fan ska de på riktigt ta tag i folk som vanvårdar djur?? :rage::rage::rage:
 
Fast om man skyller på hovslagaren verkar man kunna komma undan med tanke på att den enda påföljden blev böter.

Det är min tolkning också. Det hade varit intressant om de verkligen tagit rätt på hovslagaren och denne erkänt att det var den instruktion som den yrkeskunniga hovslagaren lämnat. OM det är så att hovslagaren delegerat hovvårdandande insatser på det sätt som beskrivs (vilket jag tvivlar på) känns det allt annat än seriöst och hovslagaren borde nog också vara med i domen.
 
Det är min tolkning också. Det hade varit intressant om de verkligen tagit rätt på hovslagaren och denne erkänt att det var den instruktion som den yrkeskunniga hovslagaren lämnat. OM det är så att hovslagaren delegerat hovvårdandande insatser på det sätt som beskrivs (vilket jag tvivlar på) känns det allt annat än seriöst och hovslagaren borde nog också vara med i domen.
Sedan vet vi ju inte heller vad "hovslagaren" är för någon? ÄR det en "yrkeskunnig hovslagare"? Är det en SJV-godkänd hovslagare? En outbildad hovslagare? En hovslagare som jobbar svart på sin fritid? En hästkunnig vän till familjen? En sk barfotaverkare? Jag förmodar att ansvaret ser olika ut, beroende på vilken kategori man tillhör?
 
Sedan vet vi ju inte heller vad "hovslagaren" är för någon? ÄR det en "yrkeskunnig hovslagare"? Är det en SJV-godkänd hovslagare? En outbildad hovslagare? En hovslagare som jobbar svart på sin fritid? En hästkunnig vän till familjen? En sk barfotaverkare? Jag förmodar att ansvaret ser olika ut, beroende på vilken kategori man tillhör?
Fast oavsett så är det ägaren till hästen som har det yttersta ansvaret för hästens skötsel och vad spelar det då för roll vem hovslagaren är? Min hovslagare kan ju inte hållas som ansvarig för att jag får för mig att börja sko själv för att jag tycker en helskoning är för dyr?
 
Fast oavsett så är det ägaren till hästen som har det yttersta ansvaret för hästens skötsel och vad spelar det då för roll vem hovslagaren är? Min hovslagare kan ju inte hållas som ansvarig för att jag får för mig att börja sko själv för att jag tycker en helskoning är för dyr?
Det håller jag absolut med om. Men jag misstänker ändå att de väl måste finnas någon sorts skillnad om en av jordbruksverket godkänd hovslagare delegerar hovvård till en djurägare, eller om familjens outbildade hovslagarkompis visar hur de ska verka själv? Jag tycker - precis som du - att man som djurägare själv är ansvarig, men en godkänd hovslagare har väl OCKSÅ något sorts ansvar? Enligt lagen alltså.
 
Från Ridsport:
"En hovslagare, som tidigare verkat den nu avlivade hästens hovar, ska enligt hästägaren ha sagt att ägaren tillsammans med sin pappa kunde ta hand om hovarna och visat pappan hur hovarna skulle verkas, skriver Sydöstran som rapporterar om fallet."

och:
"Åklagaren ville att ägaren skulle dömas för djurplågeri. Det anses dock inte vara bevisat att ägaren handlat med uppsåt eftersom ägaren bland annat litat på det som hovslagaren rekommenderade och därför döms personen för brott mot djurskyddslagen. Hästägaren ska böta 12 500 kronor, uppger Sydöstran."

:crazy:
 
Och Hippson:
"Kvinnan hade haft hästen sedan den var föl, då hon köpte henne tillsammans med mamman. Redan som treåring ska hon ha fått problem med hovarna och en tid anlitade man en hovslagare.
Enligt kvinnan ska hovslagaren ha sagt att de kunde klara av verkningen själva. Hovslagaren ska ha visat hennes pappa hur man gör och därefter har de verkat själva.
Stoet hade fång och haltade emellanåt. Någon gång under åren, då stoet har blivit sämre, har hovslagare återigen tillkallats."

Man kan väl inte bara "visa hur man gör"??? Så himla lätt är det väl ändå inte...
 
Det håller jag absolut med om. Men jag misstänker ändå att de väl måste finnas någon sorts skillnad om en av jordbruksverket godkänd hovslagare delegerar hovvård till en djurägare, eller om familjens outbildade hovslagarkompis visar hur de ska verka själv? Jag tycker - precis som du - att man som djurägare själv är ansvarig, men en godkänd hovslagare har väl OCKSÅ något sorts ansvar? Enligt lagen alltså.
Fast det är ju lite det som är kruxet, att oavsett vad en hovslagare/"hovslagare" påstås säga/sagt så ligger ansvaret på djurägaren och som hästen ser ut på bilderna har jag väldigt svårt att tro att någon hovslagare har varit inblandad senaste året.

Det är en sak att man filar lite själv om det behövs mellan hovslagarbesöken, men att helt utesluta hovslagare och inte tillkalla veterinär när hästen är halt är en dödssynd så ägaren kom alldeles för lindrigt undan. :rage: :banghead:
 
Fast det är ju lite det som är kruxet, att oavsett vad en hovslagare/"hovslagare" påstås säga/sagt så ligger ansvaret på djurägaren och som hästen ser ut på bilderna har jag väldigt svårt att tro att någon hovslagare har varit inblandad senaste året.

Det är en sak att man filar lite själv om det behövs mellan hovslagarbesöken, men att helt utesluta hovslagare och inte tillkalla veterinär när hästen är halt är en dödssynd så ägaren kom alldeles för lindrigt undan. :rage: :banghead:
Håller med.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hästens liv fick inte att rädda. ... Källa / Läs mer: https://www.tidningenridsport.se/hast-halkade-ner-for-slant-fick-avlivas/
Svar
0
· Visningar
571
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter ett tips till länsstyrelsen hittades två vanvårdade hästar inlåsta i ett stall med hänglås. Hästarna hade inte lämnat sina boxar...
Svar
8
· Visningar
1 459
Senast: Shaggy
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästen hade mycket ont i hovarna och svårt att gå. Men ägaren gjorde inget för att mildra smärtan. Nu döms hon för att ha plågat djuret.
Svar
0
· Visningar
722
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En hästägare i Skåne åtalas för brott mot djurskyddslagen. Bland annat lämnande hon sina djur utan tillsyn i två dagar. ... Källa / Läs...
Svar
0
· Visningar
337
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp