Bukefalos 28 år!

Lifehack i stallet?!

Isolerad sån tempererad varmvattenbalja med sladd? Hörde om en här i närheten som ville ha en till sin häst men blev nekad av stallägaren för den skulle bli så dyrt med elen. Hur mycket kan det kosta om man räknar med att det är 20 gr kallt i 30 dagar, (i värsta fall) vad kostar strömmen max? För det kan väl knappast kosta mer än några hundringar i månaden?
Snarare max en hundring.
 
Den här mojängen var en spännande uppfinning! Kostar en förmögenhet men den funkar kanon!
pa-peneira-limpa-baias-613311-MLB20508208867_122015-O.jpg

Pá-peneira Limpa Baias
 
Min far har byggt en ram och spänt ett nät över 1*1cm rutor.
Det lutar man mot boxväggen och kastar upp allt spån, bajs och gammalt ensilage stannar kvar och det rena spånet trillar igenom.
Det blir renare i boxarna och mindre spill.
Jag funderar verkligen på den här nätramen! Det låter så himla smart! Vore toppen om vi kunde få se en bild! (Undrar om det funkar med kycklingnät, eller om spånet fastnar i de maskorna? De kan ju vara lite vassa. Bärnänt, som man har på bärbuskar, de kanske funkar?) Vet du vad din pappa använt för nät? Och hur stor är ramen ungefär?
 
Är det sant? Det är ju jättestora hål i dem, men principen funkar? Man kan kan ta dubbla galler och sätta dem lite omlott så hålen blir mindre?

Vad tänkte du använda för nät?

Ja hålen är stora men det fungerar ändå! Kanske inte till en häst som smular ner allt bajs men annars. Jag har satt dem omlott, hade tänkt mig något stadigare rutnät eller dubbelt vanligt hönsnät. :)
 
Ja hålen är stora men det fungerar ändå! Kanske inte till en häst som smular ner allt bajs men annars. Jag har satt dem omlott, hade tänkt mig något stadigare rutnät eller dubbelt vanligt hönsnät. :)
Absolut värt att testa! (Jag var inne på nån slags bärnät som skulle vara enkelt att sätta fast och inte så tungt, men spånet och lortarna kanske bara studsar på det när det blir lite töjbart... ?)

Nu vill vi att du genast bygger, testar, utvärderar och avlägger rapport om din mock-ram. Tacksamt vore flera kort i olika vinklar, ritningar med mått, instruktionsfilm samt rekommenderad godsak man kan ägna sig åt att avnjuta den tiden man sparar in på mockningen! :d
 
Senast ändrad:
På beskrivningen låter det som putsnät, sånt som man har som armering under puts. Det har kvadratiska rutor.
Aha! Jaa! Googlade och de ser ju perfekta ut! Lagom stora hål verkar det vara med! :up: Hur kunde du veta det?!
Det gallret ser ju lika dant ut som det i mockar-skyffeln längre upp i tråden! 595 kr för 1×25 meter, man kanske skulle tillverka och sälja mockar-nät för en hundring styck? Måste få tag på en byggare som kan sälja en meter, tror det räcker till att börja med! :d
@mily Ska vi dela på en rulle och göra lite business? ;)
 
Aha! Jaa! Googlade och de ser ju perfekta ut! Lagom stora hål verkar det vara med! :up: Hur kunde du veta det?!
Det gallret ser ju lika dant ut som det i mockar-skyffeln längre upp i tråden! 595 kr för 1×25 meter, man kanske skulle tillverka och sälja mockar-nät för en hundring styck? Måste få tag på en byggare som kan sälja en meter, tror det räcker till att börja med! :d
@mily Ska vi dela på en rulle och göra lite business? ;)
På min lokala bygghandel säljs det metervis, har köpt för att ha i botten på ute-höbingarna
 
Det finns putsnät på xl bygg för 58 kr metern!
@warg Är näten stadiga i sig själva så man kan luta det mot boxväggen som det är eller behöver man staga upp det med nån sorts ram eller lister så det inte säckar ihop?
 
Det finns putsnät på xl bygg för 58 kr metern!
@warg Är näten stadiga i sig själva så man kan luta det mot boxväggen som det är eller behöver man staga upp det med nån sorts ram eller lister så det inte säckar ihop?
Tror att en ram behövs oavsett vad för nät man har. Så att det kan stå stabilt då man slänger skit på det :)
 
Det finns putsnät på xl bygg för 58 kr metern!
@warg Är näten stadiga i sig själva så man kan luta det mot boxväggen som det är eller behöver man staga upp det med nån sorts ram eller lister så det inte säckar ihop?
Det är stabilare än hönsnät, men tveksamt om det kan stå för sig själv - jag skulle rekommendera en ram. Om inte annat för att det ligger i rulle och gärna rullar ihop sig.
 
Gummiskrapa tycker jag är bäst till att skrapa bort hår från schabrak.
Magic brush står ju att man kan använda till det, men det repa och gjorde mitt ena schabrak fult under

Jag har en jättebra borste till det, hittade den billigt på Sweden horse show 2014, tror den kostade 20-30 kr. Nån slags mjuka gummiborst på den, fungerar jättebra och repar inte. Mjukare än en gummiskrapa, har sett liknande borstar på andra ställen också.
 
Nej den är betydligt mjukare än en Magic brush :) gummiskrapa fungerar säkert lika bra om man inte har en sån där borste som jag råkade hitta. Ett väldigt lyckat fynd måste jag säja! Googlade fram en bild..

25881_re_l.jpg

Den där finns att köpa hos en av kedjorna som börjar på H och slutar på e. :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 8 månader

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp