Bukefalos 28 år!

Lifehack i stallet?!

Mitt bästa tips är att om man inte har en hårsnodd, så kan man ta en gummisnodd, från hästen! Tog det idag!;)
 
Isolerad sån tempererad varmvattenbalja med sladd? Hörde om en här i närheten som ville ha en till sin häst men blev nekad av stallägaren för den skulle bli så dyrt med elen. Hur mycket kan det kosta om man räknar med att det är 20 gr kallt i 30 dagar, (i värsta fall) vad kostar strömmen max? För det kan väl knappast kosta mer än några hundringar i månaden?
Min kostar nästan inget i elkostnad. Pappa räknade ut det och det var under 1:- per dygn.
 
Min kostar nästan inget i elkostnad. Pappa räknade ut det och det var under 1:- per dygn.
Va!? Snålgubbe! :eek: En krona om dan! Hon som hade hästen hade erbjudit sig att betala nån hundring extra i månaden för elen! Nu var de tvungna att åka ut extra och knacka hål i isen för den frös ju under natten. Vad kostade de inte i månaden för att åka flera mil till stallet för att fixa det?! För inte gjorde bonden det när han skulle släppa ut hästarna på morronen, det ingick inte i hyran att fixa vatten till hagarna! :mad:
 
Mina vattentips är att håva ur ev. is med en barnhåv och sedan hälla på en kanna kokande vatten så dröjer det flera timmar innan ny is bildas.

Sommartid håvar man ur insekter och gräs ur karet med håven. En sådan tätmaskig håv som kallas krabb-håv och kostar runt 20:-. Som extra bonus finns de med söta färger! :love:
 
Va!? Snålgubbe! :eek: En krona om dan! Hon som hade hästen hade erbjudit sig att betala nån hundring extra i månaden för elen! Nu var de tvungna att åka ut extra och knacka hål i isen för den frös ju under natten. Vad kostade de inte i månaden för att åka flera mil till stallet för att fixa det?! För inte gjorde bonden det när han skulle släppa ut hästarna på morronen, det ingick inte i hyran att fixa vatten till hagarna! :mad:
För att spara ytterligare el lägger jag en tjock frigolitskiva över baljan på natten och en vattenfylld plastdunk som tyngd så den inte blåser iväg. Gäller bara att få morgonutsläpparen att ta bort skivan då, kanske blir svårt i ditt fall låter det som. Vilken ohjälpsam snål gubbe ja!
 
Jodå, de släpade ut hetvatten oxå, men det hade varit betydligt enklare att bara fylla på vatten på kvällen när de skulle rida, och att det kunde vara varmt/drickbart nästa dag. Nu fick de fylla vatten på kvällen, för ingen hade tid att gå runt med flera vattendunkar i flera hagar på morronen före jobbet... Då var det bara att fylla på som vanligt på kvällen, och åka ut nästa morron, hacka hål i isen och sleva upp den (funkar bra med durkslag oxå, rosa!) Och fylla på med en dunk hetvatten i varje hage, då höll sig vattnet öppet ett tag. Sen gillade inte alla hästar att dricka iskallt vatten, utan var törstiga när de fick komma in... :(
Tur det är varmt nu! Tills nästa vinter ska jag peppa henne att kräva en termobar!
 
Bor alldeles för långt upp i norr för att en frigolitskiva skulle hålla värmen, tyvärr! :down:
Experimenterande med att bygga in vattenbaljorna med frigolit, bygga en trälåda att ha den i samt ett mindre hål upptill för att det inte skulle frysa så fort. Testade alla möjliga grejor, bla heta petflaskor som skulle guppa omkring i vattnet, de frös fast i isen... :meh:
 
För att spara ytterligare el lägger jag en tjock frigolitskiva över baljan på natten och en vattenfylld plastdunk som tyngd så den inte blåser iväg. Gäller bara att få morgonutsläpparen att ta bort skivan då, kanske blir svårt i ditt fall låter det som. Vilken ohjälpsam snål gubbe ja!
Ja, du menar på ditt hos vatten hos dig! Sorry, läste fel! Då fattar jag, det var ju smart! :up:
 
För att spara ytterligare el lägger jag en tjock frigolitskiva över baljan på natten och en vattenfylld plastdunk som tyngd så den inte blåser iväg. Gäller bara att få morgonutsläpparen att ta bort skivan då, kanske blir svårt i ditt fall låter det som. Vilken ohjälpsam snål gubbe ja!
Det finns färdiga lock att köpa från thermobar! jag köpte sådana när jag tröttnade på frigolitskivor och stenar...
 
Underlätta allt som går.

*Thermobar på lösdriften, inget mer hacka is och tina hinkar.
*Fyll vattentunnor med slang, hinner mocka medans vattnet fylls.
*Ställ ströet där det ska vara. Har halmbalen i lösdriften och behöver bara dra ner från den när det ska ströas.
*Hårdgjorda ytor vid grindar, lösdrift och foder, bättre för både folk och hästar.
*Fodrar i höhäck med småmaskigt nät över, räcker att fodra 3 hästar ca varannan vecka, minimalt med spill också.
*Krokar i taket i sadelkammaren framför elementet för att torka täcken på.
*Täckeshängare (sådan som brukar sitta på boxdörrar) och rund gardinstång som sitter på lagom avstånd över elementet för att torka benskydd, handdukar, handskar mm över.
*Torrboll etc i sadelkammaren.
*Rengöringskrok för träns i taket, men med möjlighet att hänga upp i själva kroken i taket så att man inte slår huvudet i den när den inte används.
*Hund/kattkarda för att borsta undersida på bomlöspad i fuskull, blir som ny.
*Borsta av insidan på utetäcken (etc) ed ryktsten, rasar bort i drivor.
*Infällda fack på stallgången (inbyggda i väggen) för borstar och krats - behöver inga lådor, hinkar eller påsar till borstar.
*Om det går att lösa byggnadsmässigt - ha lösdrift, stallgång, sadelkammare, boxar i anslutning till varandra -> kan släppa ut och in hästarna istället för att leda.
*Ha allt som används nära till hands, inte i lådor längst ner i en garderob.
 
@trofé Tack för många bra tips!
Hur har ni gjort fack infällda i väggarna? Vilket material är väggarna? Kul om du har bild!
Har tyvärr ingen bild nu. Men när vi byggde stallet och byggde väggen mellan lösdriften och stallgången så reglade vi upp (som man gör på vanliga väggar) och istället för att sätta panel på båda sidor överallt, så hoppade vi över en liten bit på sidan som stallgången och satt in reglar så att det blev helt tätt. Om man tänker sig som det ser ut vid fönster i hus inifrån. Att fönstret är lite försänkt så att man får en fönsterbräda, så ungefär.
 
Jag läste i en tråd (kan ha varit denna, minns inte) om någon som hade skoskåp utanför varje box för borstar och sånt. Det lät så smart att jag har gjort likadant. Såna här: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30110832/
En på facebook sålde sina för 40 spänn styck, nu sitter ett på varje box och det blev verkligen så bra! Lättare att sopa utan massa lådor och hinkar på golvet, de sitter i bekväm höjd så man slipper böja sig ner efter borstarna, och snyggt med likadana på alla boxar. Dessutom får man en liten hylla ovanpå varje skåp att kunna lägga ifrån sig typ telefonen på, istãllet för att lägga den på golvet eller balanserandes på en boxvägg som jag gjort innan :angel:. Rekomenderas! :)
 
När jag var liten, så cirkulerade tipset om en bettvärmare. Man sydde av teddy en liten sovsäck till bettet, som med sitt träns hängde i en kall sadelkammare, och när man skulle rida, mitt i smällkalla vintern, behövde man inte värma bettet, eftersom man hade en bettvärmare i teddy, som hållit bettet varmt. :eek: Dummaste stall-hacket ever. Det blev bara hästen som fick hacka tänder.
 
Vi hade också dem skolådorna i gamla stallet, mycket praktiskt!

I nya stallet har jag köpt en rullvagn från IKEA som jag bara älskar! Bara att rulla fram när jag ska göra ordning hästen oavsett om han står i boxen eller på uppställningsplatsen :)

201657833162310_sbig.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp