Linda benen i transporten?

niardasp

Trådstartare
Om man lindar benen i transporten, vad ska man ha för lindor och paddar? Hur hårt ska dom sitta? Hur högt/lågt?
Vad tycker ni é bäst, lindor eller transportskydd?
 
Jag har varit tvungen att använda lindor de få gånger jag har transporterat min häst hittills,(har inte tagit tag i att köpa transportskydd eftersom det är så sällan) men en gång när hon reste en längre sträcka med buss så gick ena lindan upp... :crazy:

Så jag rekommenderar att skaffa riktiga transportskydd!

Jag använder stallbandagen och kombinerar med boots. D.v.s. tjocka paddar och fleecelindor som jag lindar ända ner till bootsen.
 
Ska du ha linder när du kommer fram att tex rida med så ha den under transportskydden!!! Bara lindor eller benskydd räcker INTE!!!! Om hästen inte åker så ofta är ju risken ännu större att han tycker det är svårt att balansera sig och trampar omkring och då kan han trampa sig och få jättefula skador! Åker han ofta är det ju väl värt att satsa på ett par riktigt bra, tjocka som går upp över hasor och knän! (kan tillägga att transportskydd var garanterat med på listan över produkter att ha hemma när pålle kom!!)
Kan aldrig va "för dyrt"! (tänk på vad veterinären kostar!!)
 
det beror på, en del hästar klarar inte av transportskydd! jag funderar på att börja linda min istället... han kan inte stå stilla öht, han galopperar nästan i transporten.
sådana paddar, sådana lindor och eltejp för säkerhets skull! :)
 
Har man en häst som är van att åka transport så tycker jag att lindade ben går utmärkt i hop med boots. Och som en annan nämde här på tråden så kan man ju tejpa som en extra säkerhet så att de ej går upp. Själv använder jag transportskydd, tycker detta är smidigare och mer praktiskt för min del. :)
 
Jag använder fleece el yllelindor. Fleecelindorna har en tendens att knöla ihop sig men de är tjocka och bra. Yllelindorna är smidigast och spån fastnar inte lika lätt i dem.

Har rätt tjocka paddar under. Lindar alltid ända ner till hoven.

Hööks har tjocka fleecelindor och Börjer lite tunnare (föredrar Hööks). Yllelindorna har jag köpt på finska motsvarigheten till Granngården men de är från Velj. Whalsteen så en svensk travshop borde iaf kunna ta hem dem.
 
Har sytt sådana paddar och lindar sen med lindor + tjocka boots. Fungerar ypperligt på min häst.
 
Jag tycker det är att föredra med ett par BRA transportskydd el. transportskydd med lindor under.

Men jag föredrar nog ett par fleecelindor vid transport, och som någon skrev så är det ju bra om man tejpar dem så
att de inte går upp.
 
Jag har lindor + boots, lindar med fleece eller "stickade" lindor, lindar ner över kotan/ballarna, och sätter boots över...

Jag tycker att linder och boots är bra mycket bättre än "såna där billiga" transportskydd... :smirk:
 
när min varit lindad i transporten hade han fleecelindor och ca 1,5 cm tjockpadd som nådde er till hoven upp på framknäna och under hsen på bakbenen.

Åker korta sträcker nu bara och då e de enklast med trasnportskydd
 
Har aldrig använt lindor i transporten som skydd och kan inte tänka mig att de ger ett lika bra skydd som lite rejälare transportdamasker. Stallbandage kan väl aldrig tåla så mkt stryk om hästen av någon anledning skulle misshandla sig själv under resans gång...? Men lindor kombinerat med boots och tjocka paddar är helt klart bättre än andra "vanliga" benskydd om man inte har tillgång till transportdamasker. :bump:
 
Har läst både den här tråden och en tidigare tråd gällande transportskydd el. paddar/lindor. Alla verkar föredra transportskydd för de skyddar bättre.
Måste lägga in ett litet motargument här. Har flera i min närhet som använder höga transportskydd av olika märken. Och jag tycker att de allra flesta glider på hästarnas ben. Och det är inte bra, de har glidit så hästarna har stått och stampat på dem, hästarna har snubblat på dem osv.

Och det här med att de skyddar hasen så himla bra, gör de verkligen det? Tycker att de är rätt så "öppna" vid hasen, alltså de sitter inte åt. Säg att man råkar ut för en svårare olycka, då tror jag inte att de skyddar så värst bra.
Dock inte sagt att lindor är bättre, de kan ju som sagt gå upp och hästen kan trassla in sig.

I fallet om lindor eller transportskydd är bäst så tror jag det kvittar faktiskt. Finns nog lika många för/nackdelar för båda produkterna.

/ Isa
 
Jag använder rejäla transportskydd vid kortare transporter och lindor i kombination med boots om vi ska åka längre. På en längre resa blir min häst ibland lite orolig, och gör hon några krafsande så åker transportsydden ned och det gör henne verkligen orolig.

Jag har tjocka paddar och tejpade lindor vid riktigt långa resor. Vid halvlånga har hon BoT paddar.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, Jag har länge varit sugen på incrediwears exercise circulation bandages, då jag har testat deras humanprodukter. Jag har förstått...
Svar
2
· Visningar
954
Senast: zarmino
·
Utrustning Använde min hästtransport för att flytta möbler i helgen och upptäckte då att träet på nedre delen av rampen har murknat:cry: Det är...
2
Svar
31
· Visningar
1 878
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej, skulle behöva köpa nya benpaddar och lindor. Vad ska man köpa? Tips på ngt prisvärt?Ska inte användas vid ridning utan mer som...
Svar
3
· Visningar
550
Senast: Fiorano
·
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 371
Senast: Buongusto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp