Lindra foglossning

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mabuse

Trådstartare
Kan man göra något för att lindra/förebygga foglossning? Eller är det bara att bita ihop och se glad ut om man har sån otur att man får det?
 
Sv: Lindra foglossning

Det finns flera trådar om ämnet.

Du kan inte förebygga, däremot tror jag att sjukgymnast kan hjälpa och sen att man får ett grav.bälte.
Inte lyfta tungt osv.

De säger också att det kan försvinna lika snabbt som det kom!
 
Sv: Lindra foglossning

Jag fick remiss till sjukgymnast, fick där tips på övningar att göra hemma, hade också kunnat fått vattenjympa - dock hade den uppehåll när jag mådde som sämst.

Jag fick också köpa mig ett bälte att spänna runt höfterna, det hjälpte en hel del.
 
Sv: Lindra foglossning

Men om sjukgymnastik fungerar borde det väl funka i förebyggande syfte också? Om man har tränat upp de musklerna på förhand?
 
Sv: Lindra foglossning

I o m att det är hormonellt har jag väldigt svårt för att det går.
Sjukgymnastiken är väl mer för att hjälpa till att "hantera", du kan ju inte bota med det.
 
Sv: Lindra foglossning

Man ska undvika assymetriska rörelser i den mån det går, dvs gå i trappor och cykla är ingen höjdare... Och att försöka hålla ihop benen när man t.ex vänder sig i sängen eller ska resa sig därifrån.
Sen minns jag inte mer av de råd jag fick när jag var till sjukgymnasten i andra graviditeten, dvs för drygt 2 år sen...
 
Sv: Lindra foglossning

Jag tror att man kan få mindre besvär av foglossning om man är vältränad innan graviditeten. Är man gravid och har fått foglossning kan man inte bota den, bara undvika en del rörelser och hoppas på att det inte blir värre.
 
Sv: Lindra foglossning

ja fast i min bok står det att just cykling ska vara bra!
 
Sv: Lindra foglossning

Cykling sägs ju vara bra till olika "krämpor" just för att man inte belastar benen med sin tyngd men ändå motionerar. Vet dock ej med foglossning och cykling...
 
Sv: Lindra foglossning

men foglossning är ju en hormonell uppluckring, hur skulle det kunna hjälpa att vara vältränad?
Att musklerna ska hjälpa till att hålla ihop fogarna antar jag att du menar då... men funkar det verkligen...?
 
Sv: Lindra foglossning

Mabuse skrev:
Kan man göra något för att lindra/förebygga foglossning? Eller är det bara att bita ihop och se glad ut om man har sån otur att man får det?


Haha, jag måste bara berätta om min felläsning!

Läste förlossning istället för foglossning, och kom ända till sista meningen innan jag insåg att det måste vara något fel. :angel: "förebygga förlossning"
:) :o :D :banana:
 
Sv: Lindra foglossning

Bäckenuppluckring sker hos alla gravida, men det är ju inte alla som får ont av det. Ärligt talat så tror jag inte att det är någon som kan säga säkert varför vissa får ont och andra inte. Jag har läst både att träning minskar risken att drabbas av foglossning och att det inte spelar någon roll hur vältränad man är. Fast rent intuitivt känns det inte som elitidrottare hör till kategorin med grym foglossning.
 
Sv: Lindra foglossning

kan det inte också vara så att elitidrottare är lite "tåligare" mot smärta än oss vanliga dödliga?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn 4 åringen är superförkyld med en fruktansvärd hosta. Hon tycker såklart att det är jättejobbigt och blir ledsen vilket gör att hon...
Svar
4
· Visningar
633
Senast: Kilauea
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 252
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Jag orkar inte mer. Allting kroppsligt bara går åt helvete. Är det inte det ena är det det andra. Jag har ont, foglossning som gör att...
17 18 19
Svar
379
· Visningar
23 605
Senast: sthu
·
Utrustning Håller på och provar ut ny hoppsadel till min häst och hon trivdes superbra i en Prestige Roma Jump. Vi fick den ändrad till rätt...
Svar
12
· Visningar
860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp