Bukefalos 28 år!

Lite frågor när barnet har föräldrar från olika länder

turbofling

Trådstartare
Jag och pojkvännen ska bli föräldrar i mars nästa år och vi håller förfullt på att planera och få grepp om många praktiska saker. Det blir lite mer eftersom vi bor i olika länder (jag här, han i Österrike). Planen är nu att han kommer hit och vi bor här de första månaderna och sen kommer vi flytta ner till Österrike så han kan plugga klart. Det är ungefär 1 år som han har kvar att plugga då, efter det vill jag tillbaka hit men det kan bli så att vi stannar där.

Det vi funderar mest på just nu är saker som barnbidrag och föräldrapenning. Vad vi förstår så kommer barnet få barnbidrag därifrån när vi bor där. Pappan kommer även få föräldrapenning därifrån. Det vi funderar på är föräldrapenningen från Sverige, kommer jag att kunna få det härifrån fast att jag inte bor i Sverige? De där första 10 dagarna till pappan, kan min pojkvän få dom fast att han inte är skriven här i Sverige? De första månaderna när vi bor här, ska barnet då få barnbidrag och jag föräldrapenning här då? Vi är studenter båda två.

Ska ta kontakt med försäkringskassan, men vill ha lite "kött" på benen innan jag ringer dom, annars brukar jag glömma hälften av det jag tänkt fråga. Det är ju några här som bor/bott utomlands så jag tänkte att ni kanske vet hur det fungerar?

Medborgarskap är också en sån sak vi funderade lite på. Vad vi lyckades läsa oss till så kan barnet bara få dubbelt medborgarskap om föräldrarna är gifta. Kommer våt barn då atomatiskt att få svenskt medborgarskap när det födds i Sverige? Finns det något annat sätt för barnet att få dubbelt medborgarskap än genom att vi är gifta?
 
Sv: Lite frågor när barnet har föräldrar från olika länder

Klart barnet kan få dubbelt medborgarskap fast ni inte är gifta! Håller på att ansöka om det andra medborgarskapet till min son. Svenskt får han automatiskt iom att han är född här av mig som är svensk. Kontrollera däremot om Österrike godkänner dubbelt medborgarskap. Det gjorde inte Sverige för ett par år sedan men jag vet att det är ändrat nu.

Däremot tror jag inte du får föräldrapenning om du flyttar utomlands. Man får lov att vara utomlands med föräldrapenning men mer som en vanlig semester. Tror det finns en gräns på antal månader.
 
Sv: Lite frågor när barnet har föräldrar från olika länder

Österrike verkar ha samma regler ang medborgarskap som Sverige, eller så var det bara där man var tvugen att vara gift för att barnet skulle få ha dubbla (lätt att röra ihop när vi läst så mkt).
Det var också någon som sa att om man kom tillbaka till Sverige efter en tid utomlands så hade man ändå kvar sina föräldrapenningsdagar (som man inte använt när man bott utomlands). Vet du om det stämmer?
 
Sv: Lite frågor när barnet har föräldrar från olika länder

Barnet far ju automatiskt svenskt medborgarskap iom att du, mamman, ar svensk. Det spelar ingen roll vart i varlden du foder barnet - jag fick mina barn i england och de ar svenska medborgare. Och iom att de foddes i England och pappan ar engelsman sa ar de automatiskt engelska medborgare ocksa. Dubbelt medborgarskap alltsa :idea:
 
Sv: Lite frågor när barnet har föräldrar från olika länder

I Sverige får barnet automatiskt mammans medborgarskap om föräldrarna inte är gifta och pappans om de är gifta.
 
Sv: Lite frågor när barnet har föräldrar från olika länder

Måste passa på att fråga!

Hur är det om man i "efterhand" vill ansöka om dubbelt medborgarskap, kan man det, och godkänner alla länder varandra?

Dottern är född i Sverige, har svenskt medborgarskap, men hennes far är från Spanien och har spanskt medborgarskap.

Vet du hur det ligger till med sånt Görel? Kan hon få dubbelt medborgarskap?

Vet att för flera år sen när jag bodde i Spanien så kunde jag inte få spanskt medborgarskap om jag inte avsade mig mitt svenska.
 
Sv: Lite frågor när barnet har föräldrar från olika länder

Så vitt jag är rätt informerad (har mina böcker på jobbet) så godkänner Sverige numera dubbelt medborgarskap men jag vet inte vilka länder som godkänner det ihop med svenskt.
 
Sv: Lite frågor när barnet har föräldrar från olika länder

En kompis kompis jobbade i England ett tag och fick barn där med en engelsman. Sen flyttade de till Sverige och då fick hon helt plötsligt föräldradagar fast hon inte visste att hon skulle få det. Tror dock inte hon fick ta ut svenska dagar i England.
 
Sv: Lite frågor när barnet har föräldrar från olika länder

En kompis kompis jobbade i England ett tag och fick barn där med en engelsman. Sen flyttade de till Sverige och då fick hon helt plötsligt föräldradagar fast hon inte visste att hon skulle få det. Tror dock inte hon fick ta ut svenska dagar i England.

Precis - min man fick brev från Försäkringskassan om att ta ut sin pappaledighet när vi flyttade hem från Belgien. Då är han ändå engelsman och hade inte något "sparat" i svenskt säkerhetssystem.

Det där med medborgarskap varierar beroende på land men det är bara att kontakta ambassaden för landet ifråga så reder de ut det. En bra grej är att anmäla barnet till ambassaden redan vid födseln.
 
Sv: Lite frågor när barnet har föräldrar från olika länder

I Sverige får barnet automatiskt mammans medborgarskap om föräldrarna inte är gifta och pappans om de är gifta.

Men så var det i alla fall inte för oss när vi fick barn. Vi är gifta och mannen har inte svenskt medborgarskap, men vårt barn fick svenskt medborgarskap.
 
Sv: Lite frågor när barnet har föräldrar från olika länder

Har inte ni adopterat?

Då blir det annorlunda.
 

Liknande trådar

L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 229
Senast: TinyWiny
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 566
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 802
Senast: Mineur
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 333
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp