Bukefalos 28 år!

Lite hjälp önskas

skogsflicka

Trådstartare
Min vovve är nu ca 7 1/2 månad. En amerikans cockerspaniel.

Han har alltid varit duktig att komma på inkallning, ibland har han tagit lite mer tid på sig, men kommit tillslut. Och han brukar vara duktig på kolla vart jag är då vi är ute och går.

Nu har han börjat göra som så (inte varenda gång) att....

när vi går på skogspromenader så blir han som tokig, han springer långt bort och lyssnar inte alls lika bra (han kommer, men mer när han tycker, eller då vi gömt oss och han inte ser), sen kommer han en stund och sticker iväg igen.

Det är inte så att han tar upp något spår, utan han springer i fullt ös framåt bara, och man får ju hojta en hel del för att få kontakt med honom.

Skogen innehåller ju mycket störningar, och mycket lukter så det kanske stör honom en del från att lyssna på mig.

Han är jätteduktig att vara kring mig då jag ber honom komma fot, eller busar med honom, så det blir ju att jag måste vara busig och rolig hela promenaden om jag vill ha honom hos mig.

Hur skall jag träna honom att hålla sig kring mig? Eller är det såhär nu kanske bara en peiod (skogen har ju varit snöbelagd tills nyligt och han har inte hunnit vänja sig vid allt). Eller har han börjat komma in i trotsåldern?

Och hur skall jag göra då han kommer efter att varit sådär långt bort, han är ju duktig som kommer tillbaka, men han skulle inte sprungit iväg så.


Kan det vara att han får för lite motion? Han får en lång skogspromenad varje dag, blir oftast just över 1 timme.
Vi brukar träna en stund på fotbollsplanen också varje dag, typ - fot, sitt stanna kvar osv, samt lite apport.
Sen får han några kortare turen under dagen på mellan 15-40min.


Detta blev kanske lite rörigt, men jag hoppas ni förstår mitt problem.
 
Sv: Lite hjälp önskas

det är väl ganska vanligt att de får selektiv hörsel i den åldern? sätt på en sele och en lång lina (utan ögla!) som du kan trampa på om han sticker, tills han sansat sig lite.
 
Sv: Lite hjälp önskas

Jag skulle sätta på sele och lina, tills han börjar bli lite lyhörd igen.

Sedan skulle jag träna mkt följsamhet, då inkallning är ju egentligen en nödåtgärd när träningen misslyckats. Har man tränat sin hund i att vara följsam så behöver man aldrig kalla in.

Nu är det mycket träning som krävs och man måste självklart acceptera att både tikar och hanar kommer in i både spökålder och könsmognad. Sedan får man även ta hänsyn till vilken ras och individ man har. Utifrån det tar det olika lång tid med denna träning.

Men håll hunden i lina och erbjud spännande aktivering under promenaderna. Att gå ut på promenad med en hund under träning är inget "nöje" utan det är att vara 110% uppmärksam hela tiden. Man kan inte tänka på annat eller gå och prata med en kompis. Man måste iakta och upptäcka allt innan hunden gör det.

Lär honom skvallerträning, det är ju ändå hunden och inte Du som ska aktiveras och jobba på promenaderna. Skvallerträning är dessutom superkul för både Dig och hund!
 
Sv: Lite hjälp önskas

hmmm, hur tränar man följsamhet?? Mina hundar har alltid varit följsamma, men det är inget jag direkt tränat...det enda jag har gjort är att försöka få dom att kolla mig var jag är på prommisarna...att jag bara viker av då o då...sen tror jag att det kan vara lite rasbundet också...jag har ju blandisar med BC i och dom ÄR ju bara såna...lillvalpen gör jag samma med och än så länge har han koll på mig även om det drar iväg ibland....fast inte så långt....så jag kanske tränar det äändå fast jag inte tänkt på det förut.......men det finns ju raser som skiter blankt i sånt också skulle jag tro.....
 
Sv: Lite hjälp önskas

martha skrev:
men det finns ju raser som skiter blankt i sånt också skulle jag tro.....

Det tror jag med... Mina hundar går aldrig långt ifrån mig. De har sin gräns. Det tror jag inte är genom nån slags träning utan det bara är så. Vid 30 m från matte så börjar det att bli lite läbbigt. De förföljer inte vilt heller, för det är för långt bort. Men de kan stöta upp. Det har hänt... Iaf en gång med hare. Kanske en till gång. Lillan satt en flock med Rå i rörelse här i vintras. Det var INTE roligt. Snacka om att komma snabbt tillbaka ;) Å det har inget med lydnad att göra.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 617
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 407
Senast: Praefatio
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 666
Övr. Hund Jag har på sista tiden låtit min hund bestämma vart vi ska gå när vi är ute på dagens längre runda, och det är så mycket roligare att...
Svar
13
· Visningar
2 377
Senast: McFlurry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp