Bukefalos 28 år!

Lite hjälp/råd?

nannle

Trådstartare
Har hamnat i en situation som jag har lite svårt att ta ställning till. Har antagligen innerst inne, någonstans fattat ett beslut men inget som kommit upp till medvetande nivå än...

Så här är det: Min häst, varmblodig travare är väldigt frisk och har under dessa 12år i min vård enbart krävt utkallande av veterinär två gånger. Ena gången hade hon fått in skit i ögat som jag inte klarade av att få ut själv, andra gången pga en spark precis ovanför ett öga. I dagsläget är damen 29år, springer fortfarande i hagen med de andra 3 hästarna, ligger ner och sover och ser inte riktigt ut som hon är 29år. Har dock det senaste halvåret fått en lite "tröttar" blick i ögonen och man märker att hon ser och hör en aningen sämre. Tar även lång tid på sig att äta hö men är inte mager. Har fortfarande kvar liiiite av vinterpälsen längst ner på sidorna av magen trots B-vitaminer, ryckt osv. Trots att hon springer med de andra ser man att hon blivit stelare speciellet i framdelen.

Damen står i ett litet stall (uteboxar) i skogen där det är lugn och ro. Vi har trivts väldigt bra under dessa 7 åren som vi kamperat där. Nu har stallägaren berättat att de inte kommer bo på gården i vinter pga de senaste årens massiva problem med snöröjning och dylikt. Alltså står jag utan stallplats till hösten. Jag hade gärna sett att min häst fått bo kvar i detta stall till det är dags att vandra vidare till de gröna ängarna.

Nu mitt bryderi. Är det etiskt försvarbart att leta reda på en ny stallplats och flytta min dam eller ska hon få sluta sina dagar till hösten när det är dags att stalla in? Kommer hon klara en flytt med allt vad det nu innebär? Blir det ett värdigt liv med så många nya förändringar och saknaden efter hennes bästa kompis? Tycker det här är super svårt. Sitter jag här hemma och funderar tycker jag det nog är bäst att hon får sluta sina dagar men så kommer jag ut till satllet och ser denna trots allt fräscha och pigga häst och då tycker jag inte det är bäst att hon får sluta sina dagar längre... Hur hade ni gjort? Vad tycker ni andra hästmänniskor är mest rätt?
 
Sv: Lite hjälp/råd?

Jag hade låtit henne somna in, hur hemskt det än känns.

Åldrandet går fort när de väl kommit "så långt", och jag hade hellre sett att min häst fick somna in medan hon fortfarande mår bra. Du har ju trots allt märkt tecken på åldrande och plötsligt kommer den dagen då du inte längre har något val, då hade jag hellre sett att hästen mådde bra även sin sista dag i livet.

Risken är att om du flyttar henne så åldras hon betydligt snabbare pga. stressen.

Det är ju lätt att säga för oss över internet, som inte känner hästen. Hade det varit min egen hade det också varit ett svårt beslut, men det är det enda rätta att göra tycker jag.
 
Sv: Lite hjälp/råd?

Du vet bäst själv eftersom du känner henne men jag skulle antagligen ta bort om hon vore min häst. Hon har levt ett långt liv och åldern börjar visa sig, inte mycket än men det kommer att visa sig mer och mer. Du kan ju kolla runt och se om du hittar någon stallplats som passar henne lika bra som nu om du känner att det inte är dags än.
 
Sv: Lite hjälp/råd?

Hade jag varit i dina kläder hade jag låtit henne somna in. Hon har haft ett långt värdigt liv, och jag tycker inte du ska utsätta henne för den stress det innebär att byta stall, byta kompisar, byta rutiner osv. Att flytta är mer stressande för en häst än många tror. Som du skriver har hon börjat visa tecken på åldrande och att hon kanske inte har sådär jättelång tid kvar. Vem vet, kanske bara ett år eller kanske t.om mindre. På gamla hästar kan förloppet gå väldigt fort.

När jag köpte min häst fanns det en väldigt gammal häst i stallet. När jag provred gick den i hagen med de andra, var pigg och såg nyter ut. När jag hämtade min häst lite drygt en månad senare var den väldigt dålig. Den var mager, var oerhört svullen i skapet, kunde inte kissa, ville inte äta och var tufsig och matt i pälsen samt var oerhört trött och allmänpåverkad. Fick reda på att den skulle avlivas nästa dag. En månad och hästen var som förbytt.

Tycker du ska låta henne somna in i den trygga miljön hon är van vid. 29 år är ändå en respektabel ålder för en häst så du ska inte känna att du sas tagit bort henne i förtid. Hon har haft ett långt lyckligt liv tillsammans med dig. Det är inte mer än rätt att hon får somna in i en trygg miljö, omgiven av sina vänner och de hon känner och litar på.
 
Sv: Lite hjälp/råd?

Jag tycker att du med gott samvete kan kolla dig omkring efter en stallplats som kan tänkas passa henne om det känns rätt för er. Du känner trots allt hästen bäst och hur hon antagligen reagerar, det är bara ni som kan avgöra om det inte känns dags än. Men känner du att låta henne somna in är det bästa där hon känner sig trygg så är det absolut inget fel med det heller, 29 år är äldre än många hästar når, speciellt i det skicket du beskriver henne i.

Jag ska själv flytta min äldre dam (24 år) till hösten, hon är pigg och glad, galloperar i hagen som en annan unghäst och är fin i kroppen förutom hosta om hon skulle hamna i dålig miljö. Det gör att jag inte skulle ens överväga avlivning, hon är väldigt anpassningsbar. Men jag är ändå glad att det är nu och inte om 5-6 år som jag måste leta nytt stall.

Jag hoppas att du kommer fram till ett beslut som känns bra!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 554
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 511
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 389
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 918

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp