Lite "NH" - träning innan träningen?

H

Hermione Granger

Helvrickad rubrik kanske, och egentligen är det kanske inte NH i den benämingen som ni ser det.

Men i vilket fall, när du t. ex. leder din häst, spelar ingen roll var kan vara efter eller innan träningen eller kanske till hagen. Brukar du träna nått speciellt med din häst som du alltid gör? Kanske svänga precis när du ber den, eller kanske stanna.

Visst, detta är precis hur hästen ska uppföra sig, men jag undrar ändå :)

Annars, har ni några tips på vad man kan göra vid dessa tillfällen för att träna hästens uppmärsamhet på dig som ledare? :bump:
 
Sv: Lite "NH" - träning innan träningen?

Jag tränar typ alltid lite. Ser den slags NH jag sysslar med (självlärd med hjälp av Hempflings böcker) som ett tankesätt och en livsstil. Varenda sekund jag är i närheten av min häst styr jag henne genom kroppspråk, röst och tankar. Jag kommunicerar hela tiden med henne genom ögonen, signaler med kroppen och min attityd. Om hon är ouppmärksam på mig brukar jag förstärka genom att använda rösten, för att få hennes koncentration. Annars, om hon t ex blir orolig/rädd så flyttar jag henne i olika riktningar för att ta kontroll över hennes kropp och få hennes uppmärksamhet riktad mot mig istället.

I princip brukar jag busa lite med henne varje dag. Kanske plocka av tränset efter ridningen och skritta av lös. Eller bara ta ut henne och låta henne beta lite medan jag myser i solen. Eller allmän träning på olika rörelser. Det kan t ex vara att backa, gå öppna, stanna och sedan komma osv. Alltså sådant som man lär hästen :)
 
Sv: Lite "NH" - träning innan träningen?

Jag tränar ALLTID "NH" (eller vad tusan man ska kalla det jag pysslar med :p ) Oavsett om jag tar in hästen från hagen, borstar den i stallgången, går på skogspromenad med den (eller promenad genom centrum som jag gjorde häromdagen :D hahaha), rider eller jobbar med den på ridbanan. Är alltid noga med att hästen går där jag placerat den, stannar när jag ber den om det, flyttar dit jag vill, lyssnar på mig, gör allt jag ber den om villigt och följsamt, är trygg hos mig, aldrig någonsin går på mig osv. När jag promenerar med henne vill jag att det knappt ska märkas att hon är med, hon ska bara följa mig med löst hängande grimskaft, vara uppmärksam på mig och aldrig streta emot.
Jag gör ofta någon liten övning före ridningen :) Då är hon liksom uppmärksam och koncentrerad redan innan jag sitter upp :)

Tips för att få en RIKTIGT lydig och uppmärksam häst: var petig som tusan!!! Du får det du ber den om.
 
Sv: Lite "NH" - träning innan träningen?

Har egentligen inte tänkt på det som att jag tränar nh varje dag men det gör jag ju:) Min häst tar jag alltid ut från hagen lös (vi har trä staket runt framsidan på stallet och alla hag öppningar går till denna inhägnad) Han står alltid snällt och väntar bredvid mig tills jag har stängt till hagen,och följer sedan snällt efter mig till stalldörrarna när jag går in för att öppna hans box står han lugnt kvar och väntar utanför (med stalldörrarna öppna) tills jag kommer ut igen och säger kom nu ,först då går han in, till skilnad från dotterns ponny som det inte går att lämmna utanför med dörrarna öppna,så fort man försvunnit utom synhåll så går hon in i stallet för att leta upp något att äta (är en urmysig men tjock shettis som är totallt mat fixerad):love:
 
Sv: Lite "NH" - träning innan träningen?

Tror att det är svårt att få en riktigt bra ledar-relation till hästen om man använder sig av olika regler vid olika tillfällen.
När jag hanterar min häst så använder jag mig alltid av NH *också självlärd med inspiration från KFH*
Det är liksom mitt sätt att göra, inget jag går ock tänker på..
 
Sv: Lite "NH" - träning innan träningen?

Jag tränar typ alltid lite. Ser den slags NH jag sysslar med (självlärd med hjälp av Hempflings böcker) som ett tankesätt och en livsstil. Varenda sekund jag är i närheten av min häst styr jag henne genom kroppspråk, röst och tankar. Jag kommunicerar hela tiden med henne genom ögonen, signaler med kroppen och min attityd. Om hon är ouppmärksam på mig brukar jag förstärka genom att använda rösten, för att få hennes koncentration. Annars, om hon t ex blir orolig/rädd så flyttar jag henne i olika riktningar för att ta kontroll över hennes kropp och få hennes uppmärksamhet riktad mot mig istället.

I princip brukar jag busa lite med henne varje dag. Kanske plocka av tränset efter ridningen och skritta av lös. Eller bara ta ut henne och låta henne beta lite medan jag myser i solen. Eller allmän träning på olika rörelser. Det kan t ex vara att backa, gå öppna, stanna och sedan komma osv. Alltså sådant som man lär hästen :)

så är de för mig med!:)
 
Sv: Lite "NH" - träning innan träningen?

Jag brukar träna på att stanna och då är det ju meningen att hon ska stanna upp bakom mig, inte brevid eller framför. Står hon för långt fram backar jag henne.. När jag stannar brukar jag stanna upp hastigt och gärna med händerna i sidan och kanske stampa till med fötterna för att få hästen uppmärksam. När jag har händerna i sidan blir jag större och får mer "ledarpower", haha så känner jag iaf :)

Ja det finns mycket mer men just detta att hästen ska vara bakom en är något många borde träna på.

Det är detta jag gör innan jag ska rida. Men tränar mycket lös- och vanlig longering, typ join-up och sådant när vi inte rider för att hon ska veta sin plats osv. Då brukar det som sagt bli mer NH och lite mer ordentligt ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lite "NH" - träning innan träningen?

Jag tycker många glömmer bort just den här vardags träningen. Att hästen inte får lov att gå förbi, på eller över en, inte tränga sig igenom grinden, går att kontrollera och flytta fram och tillbaka utan problem. Många har svårt för just att vara konsekvent varje dag. Och se varje tillfälle med hästen är ett träningspass, även om när man hämtar hästen från hagen och ryktar osv.
 
Sv: Lite "NH" - träning innan träningen?

Halvt knapplån :)

Tack för alla bra svaren! Precis så jag menade :) Man lär sig hela tiden tack vare er bukare :banana:

Hoppas på ännu fler svar!
 
Sv: Lite "NH" - träning innan träningen?

Jag tycker många glömmer bort just den här vardags träningen. Att hästen inte får lov att gå förbi, på eller över en, inte tränga sig igenom grinden, går att kontrollera och flytta fram och tillbaka utan problem. Många har svårt för just att vara konsekvent varje dag. Och se varje tillfälle med hästen är ett träningspass, även om när man hämtar hästen från hagen och ryktar osv.

det är något som alla ägare borde kunna med sina hästar! hur många blir inte översprungna av sina egna hästar vid ut och intag till hagen tex?
 
Sv: Lite "NH" - träning innan träningen?

Halvt knapplån :)

Tack för alla bra svaren! Precis så jag menade :) Man lär sig hela tiden tack vare er bukare :banana:

Hoppas på ännu fler svar!


Det som Pilot nämnde är precis sånt som alla borde träna med sina hästar varje dag :) Det är lika viktigt som allt annat, för funkar den delen funkar också ridningen mycket bättre! Sen finns det jätte mycket inom NH som är bra att träna ;)
 
Sv: Lite "NH" - träning innan träningen?

Jag har skrivit så mkt om NH förr, hinner inte riktigt det just nu.
Jag ville egentligen bara poängtera en liten sak:
NH är inget man tränar.
Det är en livsstil man väljer att leva genom tillsammans med sin häst.
Från att man kliver ur bilen på stallplan tills att man kliver in i bilen när man ska åka hem.
Det är inte bara den tiden man tar ut hästen i paddocken och kör lite ledarskapsövningar som NH ska börja att gälla.
Allt man som hästhållare gör räknas in inom ramarna för NH.
Kroppspråk, ansiktsuttryck, ja , allt.
Hur du hanterar häsen när du mockar, borstar, utfodrar och rider.
Ja verkligen allt..

Det var egentligen bara det jag ville säga. ;)

Vill ni veta mina synpunkter inom Natural Horsemanship och läsa lite om vad jag har skrivt så skickar jag med en liten länk till min hemsida:

http://monixx.zoomin.se/index/3938.html

Ha en bra dag nu alla!:bow:
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 146
Senast: AbCdE
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 331
Senast: MML
·
R
Hästhantering Jag har en för mig ny häst, ganska ungt (8) sto (swb), hon är snäll och välriden men osäker. Hon tycker det är läskigt att lämna flocken...
2
Svar
21
· Visningar
2 974
Senast: WSLPZF
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 022
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp