Lite orolig för dräktig katt.

P

pluvdo

Min katt är dräktig, men jag vet inte hur långt gången hon är.

Jag började känna väldigt svaga rörelser för första gången för 21 dagar sedan.

I lördags fick jag ut lite mjölk ur en av hennes spenar. Vet dock inte om det var först då man kunde få ut mjölk, men det var först då jag testade.

Senaste veckan eller så har hon varit väldigt slö och bara legat och vilat hela tiden. Hon har legat på en plats och sedan efter ett tag rest sig och gått och lagt sig en bit bort. Bara slängt sig ner på sidan, liksom.

Stundtals så andas hon ganska snabbt, vilket oroar mig. Detta har pågått i flera dagar.

Jag har försökt ta tempen på henne då och då under de senaste två veckorna. I början kom temperaturen upp i kanske 38 grader, men senaste gångerna har den legat mellan 37.3 och 37.7. Jag vet ju inte om termometern är pålitlig eller ej, men... om den nu har rätt, vad kan vara fel som gör att hon har så låg temperatur? Jag vet ju att den kan gå ner inför förlossningen, men här har det inte varit någon förlossning.

Jag pratade med en veterinär i förrgår och hon tyckte att jag kunde ha is i magen och avvakta eftersom katten fått ungar en gång tidigare, för ett år sedan, och eftersom hon äter, dricker och går på lådan som hon skall.

Men vad tror ni?

Hon blir väldigt stressad av att gå till veterinären så därför vill jag helst undvika det, men samtidigt så vill jag ju inte att vare sig hon eller ungarna dör.
 
Sv: Lite orolig för dräktig katt.

Nu kanske jag låter sträng men har du inte tagit reda på ngot om kattfödslar mm när du insåg att katten var dräktig?

Det finns en anledning tillatt man ska hålla koll på hur länge honan har varit dräktig. Om du inte alls har någon aning om när hon blev prad antarjag att det är en utekatt? Om så är fallet ska honan hållas inne från och med nu till kattungarna är 12v och leveransklara.

Andas hon snabbt med öppen mun?
Har magen sjunkigt?
har slemproppen gått?
 
Sv: Lite orolig för dräktig katt.

Nu kanske jag låter sträng men har du inte tagit reda på ngot om kattfödslar mm när du insåg att katten var dräktig?

Det finns en anledning tillatt man ska hålla koll på hur länge honan har varit dräktig. Om du inte alls har någon aning om när hon blev prad antarjag att det är en utekatt? Om så är fallet ska honan hållas inne från och med nu till kattungarna är 12v och leveransklara.

Andas hon snabbt med öppen mun?
Har magen sjunkigt?
har slemproppen gått?

Alltså, jag har läst på om kattfödslar och jag har haft katter som fått kattungar förr. Senast för ett år sedan och då gick allting bra. Jag kan inte minnas att jag var så orolig då utan lät bara katten sköta det hon skulle. Nu har jag själv blivit mamma och då har jag blivit mycket ängsligare av mig när det gäller allt.

Jag kommer inte hålla henne inne hela tiden när hon fött ungarna. Så fort veterinären tycker det är lägligt så skall hon kastreras i alla fall, så att hon inte går och blir dräktig igen. Jag skall hålla henne inne till födseln och har hållit henne inne i två veckor hittills. Bortsett från tre korta perioder då mina föräldrar varit här och släppt ut henne.

Hon andas snabbt, men inte med öppen mun. Hon ser dock lite besvärad ut på ansiktsuttrycket. Dock inte just nu. Nu tvättar hon sig bara och går runt och sätter och lägger sig lite här och var.

Jag vet inte om magen sjunkit, för jag vet inte hur man ser det.

Slemproppen har så vitt jag märkt inte gått. Hon fick ungar för ett år sedan och när slemproppen gick då så började hon skrika direkt och kort senare kom första ungen. Så jag hade nog märkt om slemproppen gått. Nu har det inte kommit någon vätska alls därifrån.
 
Sv: Lite orolig för dräktig katt.

Bra att du ska kastrera, det finns redan för många huskatter. Att magen ramlat ner ser man oftast på att katten uppifrån ser ganska tunn ut. Magen hamnar liksom mer under än på sidorna så att säga. Kastrera gör man oftast först när ungarna slutat dia. Då kan hon vara dräktig igen, så kolla med din veterinär hur sent h*n aborterar. Sen är det väl bara att se till så man kan vara hemma från jobbet några veckor ifall nått händer mamman.
 
Sv: Lite orolig för dräktig katt.

Bra att du ska kastrera, det finns redan för många huskatter. Att magen ramlat ner ser man oftast på att katten uppifrån ser ganska tunn ut. Magen hamnar liksom mer under än på sidorna så att säga. Kastrera gör man oftast först när ungarna slutat dia. Då kan hon vara dräktig igen, så kolla med din veterinär hur sent h*n aborterar. Sen är det väl bara att se till så man kan vara hemma från jobbet några veckor ifall nått händer mamman.

Ja, jag pluggar nu och i värsta fall får jag väl be om att få läsa på distans under en period. Så det bör inte vara några problem ifall det skulle behövas.

Menar du ifall något händer med förlossningen, med kattungarna eller efter en kastrering?

Jag tror i alla fall hon tar väl hand om kattungarna. Det gjorde hon förra gången.
 
Sv: Lite orolig för dräktig katt.

Ja, allt kan hända. En uppfödare förlorade sin hona för inte så länge sen. Honan behövde snittas, och sen blev det så allvarliga komplikationer att honan dog 1 dygn senare. Har man ingen amma så får man nappa dom i sånna lägen, det görs varje-var tredje timme i 4 v ungefär. Att hon skött ungarna bra är ju positivt, men det är ju massa annat som ska klaffa också. Ute kan hon bli tagen av nått djur, bli påkörd osv. Börjar hon löpa finns risken att hon är borta några dagar för parning, då är det ju du som får nappa ungarna under tiden.
Ett snitt på jourtid kan gå på över 10.000, så det gäller att ha tillgång till en massa pengar också, nått många i din sits (nu säger jag inte att du är sån) inte alls har nån aning om. Osv.
 
Sv: Lite orolig för dräktig katt.

Ja, allt kan hända. En uppfödare förlorade sin hona för inte så länge sen. Honan behövde snittas, och sen blev det så allvarliga komplikationer att honan dog 1 dygn senare. Har man ingen amma så får man nappa dom i sånna lägen, det görs varje-var tredje timme i 4 v ungefär. Att hon skött ungarna bra är ju positivt, men det är ju massa annat som ska klaffa också. Ute kan hon bli tagen av nått djur, bli påkörd osv. Börjar hon löpa finns risken att hon är borta några dagar för parning, då är det ju du som får nappa ungarna under tiden.
Ett snitt på jourtid kan gå på över 10.000, så det gäller att ha tillgång till en massa pengar också, nått många i din sits (nu säger jag inte att du är sån) inte alls har nån aning om. Osv.

Att det kan gå på så mycket visste jag inte, nej. Så mycket pengar har jag inte, men förhoppningsvis kan man få det på avbetalning då.

Den honan som snittades, hade hon fått ungar förr? Hur märkte de att något var fel med henne?

Ifall något skulle hända med honan skulle jag göra mitt bästa för att hitta en amma åt ungarna eftersom jag vet hur viktigt det är för dem att ha en mamma.

Jag bor i alla fall i ett bra område så jag är inte orolig för att släppa ut henne sen när ungarna är något äldre. Då kommer ju de få gå ut lite också när jag är med.

Jag har bestämt med sonens pappa att han skall komma hit ikväll och ta med sonen till sig imorgon förmiddag till söndag kväll så att Zäta, mamman, får lite lugn och ro i alla fall.
 
Sv: Lite orolig för dräktig katt.

Avbetalning är det få veterinärer som godkänner. Men vi får väl hoppas att det går bra, även om man nog bör ha kollat upp sånt.
Hon hade fått 3 kullar innan tror jag. Min Yogas mamma snittades på andra kullen. Yoga (av alla) hade lite bråttom ut och hamnade tvärsöver och täppte till. Man får ha koll om det händer nått vid värkarna och att honan orkar. Har hon värkar men inget händer får man ha koll. Ser man att hon börjar tröttna och inget har hänt så är det ganska bråttom in till veterinären.
 
Senast ändrad:
Sv: Lite orolig för dräktig katt.

Kostnaderna skenar lätt iväg vid en operation. Jag har själv nyligt åkt in för bukoperation på katt + inläggning, hade jag inte haft en bra försäkring hade jag fått hosta upp 12000kr. Det är få ställen som tar avbetalning utan allt måste betalas på en gång.

En hona kan börja löpa kort efter en förlossning och kan bli dräktig om honan träffar en hane. Så jag anser du bör tänka om att släppa ut honan innan hon är kastrerad. Risken är även stor att hon förolyckas ute och du står där med kattungar som behöver nappas dygnet runt.
 
Sv: Lite orolig för dräktig katt.

Tack för era svar. Här har det fortfarande inte kommit några ungar och jag vet inte om hennes mage har sjunkit heller. Den är fortfarande rund på sidorna. Är den det om den sjunkit? Nåväl, hoppas verkligen ungarna kommer snart. Och att det inte uppstår några komplikationer.
 
Sv: Lite orolig för dräktig katt.

Ikväll födde Zäta fyra välskapta ungar. Det känns nästan som att någon är kvar i henne, en som inte rör på sig, men det kan likväl vara typ hennes inälvor eller så. Väldigt svårt att avgöra, men jag får väl hålla koll på henne helt enkelt. Nu ligger i alla fall ungarna och diar och allt har hittills gått bra. Är dock lite orolig för att Zäta blöder ur slidan, men det är väl å andra sidan inte så konstigt efter en förlossning. Hon blöder inte mycket utan litegrann.
 
Sv: Lite orolig för dräktig katt.

Ikväll födde Zäta fyra välskapta ungar. Det känns nästan som att någon är kvar i henne, en som inte rör på sig, men det kan likväl vara typ hennes inälvor eller så. Väldigt svårt att avgöra, men jag får väl hålla koll på henne helt enkelt. Nu ligger i alla fall ungarna och diar och allt har hittills gått bra. Är dock lite orolig för att Zäta blöder ur slidan, men det är väl å andra sidan inte så konstigt efter en förlossning. Hon blöder inte mycket utan litegrann.

Det kan vara livmodern du känner men även en död kattunge...
Hur mycket blöder hon? rinner det eller droppar de?
 
Sv: Lite orolig för dräktig katt.

Det kan vara livmodern du känner men även en död kattunge...
Hur mycket blöder hon? rinner det eller droppar de?

Innan blödde hon så att det kom på lakanet under henne när hon satt upp. En liten ring, typ. Nu blöder hon inte alls, eller i alla fall inte så det märks. Kanske var livmodern då? Kan det vara så att livmodern blir hårdare när den drar ihop sig för att bli mindre och att det är därför det känns som någon kattunge eller något? Det känns nämligen bara som att där är något då och då, inte hela tiden. När hon stod upp inatt så kändes det inte som där var något över huvud taget.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 287
Senast: Hazel
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 475
Senast: emma-vsm
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 262
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 342
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp