Bukefalos 28 år!

Litet akvarium - fisktips?

Sv: Litet akvarium - fisktips?

Ingen fisk alls, det enda man kan tänka sig är
2464328564moddad_BM_LEKDR_KT_SIDA_71_1_.jpg


Det är en dvärgrasbora och den har en rekommendation på 35 liter (eller mer naturligtvis). Fast jag skulle inte ha fisk i ett så litet kar iallafall.

Eller som du redan fått svar om: räkor!
 
Sv: Litet akvarium - fisktips?

Hittade några till man faktiskt kan ha i så små kar. Fick hjälp på Zoopet att hitta dem!

Dario Dario
dario_dario_hane_-_daniel60.jpg


Endlers Guppy
AA_rene-endlersN_kopiera_redigerad-1.jpg


Killis
2464328564mod_P_g_PUSSAS_13_1_.jpg


Mångbandad snäckletare
1303.jpg
 
Sv: Litet akvarium - fisktips?

Jag hade haft guppys i ett så litet akvarium. Men även svärdbärare och andra småfiskar hade åkt ner.
Glöm inte att trots att det är litet behöver du en algätare/mal.
 
Sv: Litet akvarium - fisktips?

En kamphane kanske? Riktiga juveler, speciellt Crowntails. :love:
 
Sv: Litet akvarium - fisktips?

Dario dario var ju jätteläckra! kanske skulle vara nått till mitt 45-liters... :angel: kan du berätta något om dem? Jag får bara fram att man måste vara goldmedlem på Zoopet om man ska kunna få se artbeskrivningen.
 
Sv: Litet akvarium - fisktips?

Glöm inte att trots att det är litet behöver du en algätare/mal.

Nejdå, det är jag medveten om.

Faktum är att jag redan har haft ett gäng fiskar i akvariumet förut. Som ren nybörjare trillade det i fiskar jag aldrig ens skulle tänka tanken på att stoppa ner där i idag, men sist bodde det en kampfiskhane (Bobo ;)) och tre otocinclusar (algätare) där i.

Jag har inga egentliga planer på att starta upp akvariumet igen, jag bara funderar över vad det egentligen finns för fiskar som kan tänka sig att bo så smått.

Hur är det med salamandrar, förresten? Vad kräver de för akvarium?
 
Sv: Litet akvarium - fisktips?

Klippte in rakt av från Zoopet:

Dario Dario

Kött- och allätare. Äter i akvarium helst levande eller fryst foder men kan även vänjas till granulat- och flingfoder.
I sin naturliga miljö återfinns den i tättbeväxta och relativt grunda områden (små strömmar eller vid flodbanken).
Scharlakansbadisen leker ofta bland växter. Vid parningen slingrar sig hanen runt honan som avger ca 25-60 ägg. Honan jagas sedan bort och hanen vaktar reviret. Efter ca 2-3 dygn kläcks äggen och ynglen gömmer sig i täta snår.
Den är en fredlig fisk, även om hanarna är något revirhävdande mot andra av samma art. Den kan mycket väl gå i ett sällskapsakvarium med andra små fiskarter. Man kan hålla ett par eller en trio i ett 20 liters akvarium, i ett större akvarium kan man hålla fler.
Akvariet skall innehålla många gömställen som skapas framförallt med hjälp av växter (gärna mycket flytväxter och javamossa). Bra kvalitet på vattnet är nödvändigt.
Hanarna är betydligt större än honorna och de är också klart färggrannare
Tyvärr är det relativt ovanligt med honor i handeln så därför är risken stor att man bara får hanar vid inköp.
 
Sv: Litet akvarium - fisktips?

Svärdbärare kräver minst 60 liter och 50 cm i längd på karet, så det skulle bli lite för trångt. Några guppy skulle kunna fungera hyfsat, de kräver minst 40liter dock, så man kan inte ha många.
 
Sv: Litet akvarium - fisktips?

Kan man inte ha en kampfisk i det?
 
Sv: Litet akvarium - fisktips?

Man kan ha det, den siamesiska vill ha minst 50 liter dock, och 50 cm i längd på karet:
172.jpg


Men det finns en till kampfisk, fredlig kampfisk, den kräver minst 30 liter och 30 cm längd på karet:
171.jpg
 
Sv: Litet akvarium - fisktips?

Så hanarna går inte ihop riktigt lr? Vad vill de ha för pH?
 
Sv: Litet akvarium - fisktips?

Se där :D Då har man lärt sig något nytt!
 
Sv: Litet akvarium - fisktips?

Jag antar att det var kampfiskarna du undrar över?




Den siamesiska kampfisken går att hålla i par eller flera honor till en hane (önskvärt), men hanarna slåss även om karet är stort tyvärr. pH till den bör ligga på 6-8.

Den fredliga kampfisken kan man hålla i både par och flera hanar, men vill man hålla flera hanar måste karet vara minst 100 cm långt. pH till den bör ligga på 5,5-7.
 
Sv: Litet akvarium - fisktips?

Jag tycker att det här med fisk och deras levnadsvillkor är oerhört spännande, och kanske att jag har blivit lite nördig :angel:. Just nu är min internettid uppdelad mellan Buke och en annan sida där jag lär mig om akvariekonsten :D
 
Sv: Litet akvarium - fisktips?

Gud nej, kampfiskarna har jag koll på :D jag menade DarioDario! de såg himla fina ut.
 
Sv: Litet akvarium - fisktips?

Aha! :idea: :angel:

De vill ha ett pHvärde mellan 6-7,5 står det!

ja, visst ser de kul ut, jag blev lite kär när jag såg dem nu och ska nog försöka få plats för akvariet jag fick till skänks igår, om jag hittar ett bra ställe att ställa det på ska jag ha såna!
 

Liknande trådar

Övr. Djur Jag har hittat ett akvarium som skulle passa utmärkt på vår ena köksbänk. Måtten är 180x20x20 så det är lågt och långsmalt och skulle...
Svar
2
· Visningar
597
Senast: Sassy
·
  • Artikel
Dagbok Jag älskar Bella, hon är en jätterolig hund! Men jag saknar så extremt mycket att ha ett litet plåster som hela tiden är med mig...
Svar
5
· Visningar
435
Senast: Lyan
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
18 19 20
Svar
398
· Visningar
15 158
Fritid Någon som är vän med goprokamera? Filmade en längre ridtur i olika sekvenser och när jag bytte till nytt batteri så hänger sig/ fryser...
Svar
2
· Visningar
215
Senast: Gramse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp