Odla i akvarium

SpanskaLoppan

Trådstartare
Jag har hittat ett akvarium som skulle passa utmärkt på vår ena köksbänk. Måtten är 180x20x20 så det är lågt och långsmalt och skulle liva upp vackert i ett annars ganska mörkt hörn av köket.
Men jag skulle vilja odla i vattenytan så att säga. Är det så enkelt som jag tänker; att ersätta täckglaset med ett nät(vi har katt och barn)och ovanpå det helt enkelt placera nätkorgar med växter? Lämplig belysning har jag redan i form av ledlampor som jag använder för att dra upp plantor tidigt på våren. Dessa kan jag fästa på undersidan av överskåpen.

Tänkte ha kampfiskhonor eller räkor i sen, de bör uppskatta att få massa rötter att smyga runt bland tänker jag? Orolig att räkorna rymmer bara, hur finmaskigt nät kan man behöva för att hålla dem kvar?
Kommer ha ett mindre innerfilter i för få cirkulation men inga kraftiga grejer.

Nån här som gjort nåt sånt här? Jag har för mig att jag läst det i nån av akvarietrådarna?
 
Beroende på vad man vill odla så kan det vara väldigt enkelt eller snudd på omöjligt. Tänker du dig några specifika växter, eller anpassa efter vad som funkar bäst med det vatten du har i akvariet?

Jag hade föredragit en växtvägg som kommer upp från bakre väggen eller att plantera på rötter som sticker upp, och ha flytväxter på ytan.
 
Mer näringskrävande växter kan bli en utmaning att hålla i balans samtidigt som vattenmiljön är vettig för att ha djur levande däri, men det går ju. De jag känner som har "riktig" akvaponi håller stenkoll på vattenvärden och har fiskarter som är väldigt tåliga. Normalt sett brukar man cirkulera vattnet mellan odling och tank, och inte låta dem leva i samma.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Ja, jag vet att det har varit en del akvarietrådar här nu på sistone, men jag hoppas att ni orkar med en till? Det känns enklast att...
2
Svar
27
· Visningar
7 944
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp