Livrädd men stolt! **långt inlägg**

P

pumpqin

Vill bara dela med mig av den största utmaningen jag övervunnit detta år..hittills. ;)

Igår var det alltså dags för min sista lektion som ridskoleelev (iaf för den här gången, ingen vet hur framtiden ser ut). Det var hoppning på schemat och jag hade stallets stora dam, Lucia. Redan under morgonen började jag fantisera om bilolyckor, magsjuka och hjärnskakning. Anledningar att slippa hoppa. Anledningar att slippa undan. Bortförklaringar. Men hey, de som känner mig, vet att jag promt ska utmana ödet när jag egentligen borde vända mig om och gå.

Well.

Jag spanar lite på lektionen innan och Lucia tanten hoppar utan svårigheter med ryttaren innan. "Det där såg ju enkelt ut." Ingen rammlade av, ingen ambulance. Puh. Min tur att rida. Hoppar upp, stor klump i magen, ångest, ångest, ångest. Jag var livrädd. Börjar värma upp och trava över bommar. "Det här går ju bra." Tant var lite seg, min största räddsla är att hon ska stanna, så jag drev på så mycket jag bara kunde. xD

Så sätts första hindret upp, ett liiiteeet ynkligt kryss, som vi tar oss över med magklumpen i halsen. "Wah vilket skutt den där tanten tar!" Efter det läggs nästa hinder upp, så att det blir en studs. Efter några nervösa varv i trav tar vi oss an monstret, min enda tanke var "Lucia, vi tar oss fram till hindret tillsamans, låt oss ta oss över hindrena tillsamans också!" Sen hoppade jag. Heelt omedveten om hur jag satt, mina hjälper osv. Glädjen när vi var på andra sidan är obeskrivlig.. Jag lever!! Hoppar den studsen en gång till med samma glädje efteråt.

Sen sätts ett tredje hinder upp, så att det ska bli tre skutt i studsen. "Ojoj. Nu börjar vi utmana ödet påriktigt." Men ingen av de som hoppade först åkte av, så jag kanske också skulle klara mig. Styr mot hindret, hoppar, hoppar, hoppar. "Jag lever! JAG LEVER! Lucia, jag skulle kunna kyssa dig!" Klumpen i magen lättar lite inför andra gången. Sen höjs alla hinder och det ställs koner i hindrena för att utmana oss och hästarna lite mer. Det är första gruppens tur att ta sig igenom studsen, en åker av och övriga tre vägrar. Hej, klumpen som är påväg att få mig att hoppa av hästen och spy.

"Duu, ridläraren, jag tror inte jag vill utmana ödet mer idag.. Det känns som att jag och tant är nöjda nu." Jag har aldrig varit så nervös under ett ridpass, jag har aldrig fegat ur och inte gjort allt som ridläraren sagt till om. Men jag hoppade, den segern övervinner allt! Jag är nöjd..typ.

Medan vi skrittade av gick ridläraren runt och pratade med alla. Då hon kom till mig sa hon bara att jag måste flytta fram underskänkeln lite och slappna av lite mer. Jag talade då om att jag var jättenervös eftersom min senaste hopplektion slutade med ambulance till akuten. "Nejmen, det hade jag helt glömt bort. Vilken tur, annars hade jag nog daltat lite mer med dig. Det där gick ju jättebra! Starkt jobbat!" Det kändes minst sagt..bra. :D
 
Sv: Livrädd men stolt! **långt inlägg**

Grattis!!!!!

Alltid skönt att klara sig igenom det som är svårt. Men känslan efteråt är enorm!!!
Vet av egen erfarenhet, har en dam som är väldigt svår och bestämd. Varje framsteg känns som man har vunnit en stor tävling :d
 
Sv: Livrädd men stolt! **långt inlägg**

Grattis!!!!!

Alltid skönt att klara sig igenom det som är svårt. Men känslan efteråt är enorm!!!
Vet av egen erfarenhet, har en dam som är väldigt svår och bestämd. Varje framsteg känns som man har vunnit en stor tävling :d

Aw, tack! Det känns verkligen som att jag har vunnit OS eller något. ;) Sjukt skönt. Kanske vågar hoppa några fler gånger.. :P
 
Sv: Livrädd men stolt! **långt inlägg**

det hoppas vi. Hoppning är ju roligt :d

säger jag som gått över till western:rofl:
 
Sv: Livrädd men stolt! **långt inlägg**

Bra gjort :D
Känns ofta sjukt bra när man lyckats med ngt som man inte trodde :)

Glad Påsk :)
 
Sv: Livrädd men stolt! **långt inlägg**

Bra gjort :D
Känns ofta sjukt bra när man lyckats med ngt som man inte trodde :)

Glad Påsk :)

Ååh, så skönt att folk inte tycker att jag är larvig (som tjejerna i stallet gjorde..-_-) Tack! :D

Glad påsk till er alla!! :)
 
Sv: Livrädd men stolt! **långt inlägg**

BRA! Jag hade lite samma känsla när jag hoppade förut (dock utan olycka värre än skenande häst 7 dagar i veckan). Sedan hoppade jag som du beskrev 1 gång. Aldrig att jag är rädd längre!
 
Sv: Livrädd men stolt! **långt inlägg**

BRA! Jag hade lite samma känsla när jag hoppade förut (dock utan olycka värre än skenande häst 7 dagar i veckan). Sedan hoppade jag som du beskrev 1 gång. Aldrig att jag är rädd längre!

Jag hoppas verkligen att jag inte ska vara rädd nästa gång det är hoppning på schemat. Tur att man bara småskuttar över knähöjder :angel:

Härligt att fler än jag övervunnit sin räddsla! :D
 
Sv: Livrädd men stolt! **långt inlägg**

Ja, det är verkligen något du ska vara stolt över!! Starkt jobbat!! :)
 
Sv: Livrädd men stolt! **långt inlägg**

Ja, det är verkligen något du ska vara stolt över!! Starkt jobbat!! :)

Jag blir otroligt glad av alla positiva kommentarer! :banana:
Det är verkligen en självförtroende kick. :)


Tack!
 
Sv: Livrädd men stolt! **långt inlägg**

Så klart det inte är löjligt! Alla är rädda för någonting!
GRATTIS! :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har under senaste året långsamt byggt upp en rädsla främst till hoppning. Jag rider på ridskola och hade i våras tur att på nästan...
Svar
9
· Visningar
1 523
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Hoppträning med tinkern, kan bara sluta på ett sätt. Hon är verkligen hoppglad.:). På uppvärmningen gjorde vi volter som ökades och...
Svar
0
· Visningar
280
Senast: indra2012
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flöde i ridningen känns det som! Härligt att känna, minns att det har varit åt andra hållet tidigare. Det är...
Svar
0
· Visningar
322
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
481
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp