Bukefalos 28 år!

"Livsfarliga" mässor!

Mia_R

Trådstartare
Har shoppat loss på Hem- & Villamässan för mer pengar än vad jag egentligen vill tänka på. :o "Impulsköpte" en ny spis, element och badrumsfläkt redan första dan och igår när vi var där fick jag en underbar badrock av sambon i förtidig födelsedagspresent :love: och beställde en stor gjutjärnskamin som ska värma oss senare i vinter. Tyvärr så är vi inte helt klara med köksrenoveringen så jag fick avstå den nya diskmaskinen som jag lyckades pruta ner butikspriset med 1/3 iom att vi redan köpt en av värstingspisarna med induktion.
PSAHCO090P000004.jpg

Ska bli kul att äntligen få hem en induktionsspis att laga mat på. :idea:
101850002.jpg
Kaminen är 167 hög och väger 280 kg.
Vi ska åka och slänga den gamla spisen idag och hämta den nya lite senare, men det lär bli en pärs för sambon efter att lillpojken la en del av sina 600 kg tyngd på hans tår igår. :eek:

Någon fler som shoppat loss på mässan?
 
Sv: "Livsfarliga" mässor!

Himmel många kg har ni köpt.
Men vaddå avstå diskmaskinen?
Räntorna är låga - låna mera?
Varför begränsa sig?

Snygg kamin, vad finns i toppen av den?
Och vad var det för fel på den gamla "spisen"?
 
Sv: "Livsfarliga" mässor!

Den gamla spisen är trasig och skulle ändå bytas ut och diskmaskin ville vi inte köpa då vi ännu inte vet om vi får plats med en vanlig eller om det "bara" blir en smal, men det var frestande. Vi vill inte låna ngt mer för stunden utan håller på att försöka få ordning här hemma en bit i taget och sedan kunna lägga om alla lånen efter en omvärdering. Kaminen får stå där en av kakelugnarna stått så får den sen flytta upp på vinden när vi kommer så långt att kakelugnarna ska muras upp igen, men tills dess kommer den att ge välkommen extravärme då effekten ligger på 5 - 10 kW och håller värmen i flera timmar tack vare volymen i godset.

I dagsläget har vi bara värme i sovrummet och badrummet då alla gamla element från 60-talet slängts ut och rummen är nytapetserade, nymålade eller inte färdiggipsade och all el är inte omdragen ännu. Renoveringen får ta den tid det tar, vi skyndar heller långsamt än belånar oss över öronen och blir klara snabbt.

Toppen av kaminen är bara ett utsläpp för värmen, den har ett mellanrum mellan själva eldstaden och ytterplåten så luft sugs in i botten av konstruktionen och släpps ut i toppen, rökgången i kaminen har lite samma konstruktion som i en kakelugn, den går upp och sedan ner igen för att ta tillvara på värmen i rökgaserna och kommer ut längst ner på baksidan innan den leds upp i skorstenen.
 
Senast ändrad:
Sv: "Livsfarliga" mässor!

Visst är den! :love: Nyproduktion av en 150 år gammal modell. Fanns så väldigt många fina spisar och kaminer på mässan att jag nästan ångrade att vi köpt induktionsspisen, det hade varit häftigt att ha en modern vedspis i köket där man ser elden medan man lagar mat. :idea:
 
Sv: "Livsfarliga" mässor!

Jag har en vedspis som jag tidigare lagade all mat på hela höst, vinter och vår. Men sedan vi installerade en stor effektiv täljstenskamin för värmens skull (gammal stocktimrad kåk utan vattenburen värme) har jag inte kunnat ha vedspisen igång så mycket. Skit att den är så effektiv så att man blir både kokt och stekt samtidigt om man också kör med vedspisen igång;) :(

Men en vedspis är inget alternativ till elspis, vaaaarmt på sommaren du vet. Men både och i ett kök är kanon :love:
 
Sv: "Livsfarliga" mässor!

Jo, jag vet, vi har en som används vintertid fast mest för värmens skull. :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp