Ljudböcker - vilken/vilka uppläsare gillar ni?

strawberrysylt

Trådstartare
Jag provade att börja lyssna på ett par böcker, men gillade det inte alls... kanske är det inget för mig. Men sen märkte jag att det var lite skillnad på uppläsare. Så, vilka gillar ni? Jag har lyssnat en bit på Fredde Granberg och honom gillar jag bäst hittills.
 
Det är väldigt stor skillnad på uppläsare. Jag har avbrutit flera ljudböcker för att jag inte stått ut med uppläsaren.
Just nu uppskattar jag My Holmsten och Marie Rickardsson som uppläsare.
Det finns några uppläsare som jag gillade i början, men som återkommer överallt, bland en massa olika genrer och författare, som jag helt enkelt ledsnat på och nu undviker - vilket kanske egentligen är synd...
Något som stört mig genom åren är när man kan höra att uppläsaren drar ett halsbloss eller tar en klunk kaffe (?) medan hen läser. Det har hänt.
 
Tack så mycket för era tips! Ska prova lyssna på dem! Hade/har lite tankar på att prova lyssna på böcker när jag ska förlänga mina löprundor :).

Haha jag drömde i natt att jag blev dissad i denna tråden för jag hade tydligen skrivit att jag bara ville lyssna på heterosexuella uppläsare eller nåt liknande. Hahaha :rofl:
 
Jag gillar Jonas Malmsjö och Tomas Bolme (oftast, men inte när han hittar på röster).

Peter Andersson gillar jag inte. Han är för neutral och entonig. Jag vill inte att uppläsaren dramatiserar, men heller inte att hen entonigt läser rakt upp och ned. Rösten ska driva berättelsen framåt vilket kräver betoningar, pauser osv. Tycker jag!
 
Katarina Ewerlöf gör allting bra, Johan Rabeaus är en fröjd att lyssna på liksom Stefan Sauk. Tomas Bolme och Torsten Wahllund är pålitliga.

Några gånger har jag stängt av en ljudbok för att uppläsaren varit för dålig. Det finns en ung kille som jag inte minns namnet på som har ett alldeles eget sätt att uttala vissa saker som t ex gatunamn men även annat. Helena Bergström har jag hört en gång och kommer aldrig mer att lyssna på något hon läst in oavsett hur bra det är.
 
Jag är helt och hållet enig med @Görel .

I samma ordning, otroligt nog.
Lägger till Mirja Turestedt och Gunilla Leining.

Största besvikelsen för mig hittills är Persbrandt. Fungerade inte alls för mig, eller så hade jag bara för stora förhoppningar. Trodde det skulle bli klockrent. Men nej, inte för mig.

Är inte så förtjust i när författaren läser själv. Konstigt nog. Kan inte komma på någon som har funkat bra utom Jonas Gardell.
 
Katarina Everlöf är riktigt bra! Reine Brynolfsson har läst en bok jag lyssnat på och var väldigt bra!

Finns en jag undviker helt.
 
Är inte så förtjust i när författaren läser själv. Konstigt nog. Kan inte komma på någon som har funkat bra utom Jonas Gardell.

John Ajvide Lindqvist gör det helt fantastiskt bra!
Den enda av hans som jag lyssnat på som han inte läst själv är Himmelstrand och den tyckte jag inte var bra alls, och det tror jag beror på uppläsaren. Hans sätt att betona texten tillför så mycket och jag kan skratta för mig själv när han gör det.
 
Är inte så förtjust i när författaren läser själv. Konstigt nog. Kan inte komma på någon som har funkat bra utom Jonas Gardell.
Agneta Sjödin är helt rätt till sina egna böcker, någon av dem var inläst av någon annan men man hörde liksom Agnetas språk igenom uppläsaren så det var lika bra att hon gjorde det själv...
Jag tycker även att det är trevligt när författarna läser in sina egna biografier - har lyssnat på massor men kommer inte på nåt bra exempel just nu...
 
John Ajvide Lindqvist gör det helt fantastiskt bra!
Den enda av hans som jag lyssnat på som han inte läst själv är Himmelstrand och den tyckte jag inte var bra alls, och det tror jag beror på uppläsaren. Hans sätt att betona texten tillför så mycket och jag kan skratta för mig själv när han gör det.
Då ska jag lyssna på honom, har inte lyssnat på hans böcker. Tack för tipset! :)
 
Katarina everlöf, Disa Östrand, Angela Kovacs (min absoluta favorit!), Callin öhrvall delmar, Anna Maria käll, Moa gammel, Philomene Grandin, Mirja Turestedt, Lo Kauppi (men inte alltid, hon har en speciell röst så jag måste vara på rätt humör), Susanna Hellden, Gunilla Lening (också en favorit), Ludvig Josephson, Marie Richardsson, Karin Mannertröm, My holmsten.
Jag föredrar helt klart kvinnor som uppläsare, och dom här ovan gillar jag. Ofta söker jag på en uppläsare för att hitta nya böcker.
 
Jag provade att börja lyssna på ett par böcker, men gillade det inte alls... kanske är det inget för mig. Men sen märkte jag att det var lite skillnad på uppläsare. Så, vilka gillar ni? Jag har lyssnat en bit på Fredde Granberg och honom gillar jag bäst hittills.
Jag föredrar generellt kvinnliga uppläsare, har jag märkt. Favoriter bland senaste böckerna jag lyssnat på är Marie Richardson och Anna Maria Käll, men också Odile Nunes som läste Neapelkvartetten bra.

Tomas Bolme är okej, även om jag retar mig på hans (förvisso korrekta) uttal av vissa ord.

Sämsta uppläsaren jag hittar bland mina lyssnade böcker är Magnus Roosman i Begravd jätte, hans stil gjorde den till ett sömnpiller rakt igenom.

Håller också med den som skrev att Ajvide Lindqvist läser sina egna böcker bra.

Och på engelska, Stephen Fry!
 
Reine Brynolfsson.
Efter att ha sett honom i Springfloden känner jag att jag nog aldrig mer kan lyssna på honom :o

Generellt så gillar jag olika uppläsare beroende på vilken bok det är pch brukar behöva byta uppläsare när jag byter bok för att inte blanda ihop dom alltför mycket (typ om jag lyssnat på en fantasyserie och sen ska lyssna på en biografi som råkar ha samma uppläsare - då måste det vara minst en bok emellan).

En av dom absolut bästa lyssningsupplevelserna har varit när Robbie Coltrane (han som spelar Hagrid) läste in en Stevenson-bok. Boken i sig var helt okej, men inläsningen! Inläsningen var magisk! :love:
 
Jag föredrar också helt klart kvinnliga uppläsare, och den enda kvinna jag verkligen inte klarat av att lyssna på var någon författare som läste sin egen bok (minns dock inte namnet), där gav jag upp alldeles i början.

Män har jag betydligt lägre toleransnivå för. Generellt fungerar det med "yngre" män, som har klara och lite ljusare röster.
Men så fort de har minsta lilla "gubbighet" i rösten så är det kört. Det värsta jag vet är mörka och lite "knarriga" röster. Funkar inte! Så synd för finns så många böcker jag skulle vilja lyssna på, men det är helt uteslutet. :p

Ville t.ex länge lyssna på Jo Nesbös böcker, men då jag trodde att det stod Jan Malmsjö och inte Jonas som uppläsare försökte jag inte ens, för jag tänkte att det måste var min värsta mardröm.:laugh: Sen läste jag att någon beskrev att uppläsaren lät så sexig, och kunde verkligen inte fatta. Så var tvungen att provlyssna och insåg att det inte var Jan utan hans helt klart lyssningsbara son.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 103
Senast: Norma
·
IT & mobiler Jag har Youtube premium och har en del låtar nedladdade så att man kan lyssna offline. Ibland krånglar det, men det brukar lösa sig...
Svar
1
· Visningar
222
Senast: Enya
·
  • Låst
IT & mobiler För en tid sedan fick jag veta att reels var det man skulle lägga upp på instagram för att de var populära. Så jag har lagt upp reels...
13 14 15
Svar
288
· Visningar
14 135
Senast: Gunnar
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 843
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp