Bukefalos 28 år!

Ljusa färger i ett stall = dumt??

Sv: Ljusa färger i ett stall = dumt??

Jag har vita väggar i mitt stall med ljusbruna boxar, vårat stall är ett gammalt stenstall så väggarna är hyfsat buckliga, på "bucklorna" samlas ALLT och då menar jag verkligen ALLT damm, annars är vitt fint, men väljer man mörkare färger blir ju det mycket praktiskare, det syns oftast inte om det är damm på om man inte kryper nära och därför behöver man ju inte städa lika ofta. ;)
Ett tips för den late möjligtvis..?
 
Sv: Ljusa färger i ett stall = dumt??

Åh, ljust är så fint tycker jag. Vi har halva (nedre) delarna av boxen i en mörkmörkbrun nyans (ljusare än svart, men nästintill...). sedan är övre delarna vita. Boxdörrarna och de boxväggar som vetter mot stallgången är vita, och resten av alla väggar är också det. Så vårat stall är i princip helvitt förutom nedre halvorna inne i boxarna, som är mörka. Ser inget problem med våra resterande vita väggar! :)
 
Sv: Ljusa färger i ett stall = dumt??

Vi har också "delade" väggar -mörkare färg på nedre halvan av väggen och vitt på övre halvan. Färgen är skogsgrönt eller mörk chokladbrunt (flera stallbyggnader så det är olika färg i olika stall). Högtryckstvätt och skurning + målning varje sommar när hästarna går ut på betet.

Vi har ganska mycket fönster i våra stallbyggnader så det blir ljust och boxfönstrens galler tar inte så mycket ljus heller. Stallet ligger ganska öppet på en höjd och det är inte så mycket träd och tjafs i vägen för solen heller.
Sen så har vi spån i en del boxar (de riktiga smustgrisarna står på torv men resten har spån eller blandat torv/spån) och det ljusar också upp. Bra belysning med lysrör är också ett tips.

Funkar bra färgmässigt då det inte ser alltför skitigt ut inne i boxarna även om vissa av hästarna gör sitt bästa för ändra på det :D
Jag personligen hade jättegärna haft ljust grått och vitt på väggarna men det är ju inte jag som bestämmer (eler städar alla 50 boxarna/spiltorna)...
 
Sv: Ljusa färger i ett stall = dumt??

Tusen tack!

Nu har jag precis sommarstädat stallet, så nu är det i det närmaste kliniskt rent igen. Men stallgång, höförråd, sadelkammare och lösdrift har det knappt synts att det varit hästar i närheten (vilket det ju inte heller har i sadelkammaren eller höförrådet ;)). I boxarna var det enda smuts som man la märke till några bajsfläckar på inre väggen i bägge boxarna. Så inte alls så smutisgt som jag tror de flesta tänker när man nämner ljusfärg i samma mening som stall.
 
Sv: Ljusa färger i ett stall = dumt??

Vad fint stallet är! :)

Mitt stall är under tillbyggnad! Sambon sätter upp de sista skivorna till min uppvärmda sadelkammare! :bump: :bump:
Jag har 2 boxar, 1 box till är på gång och de har vi valt att ha i furu (har egen såg och skog, så varför inte utnyttja det man har.)
Sen i själva boxen så målade jag väggarna vita och till hälften så har vi en panel i furu runt om, så det blir enhetlig med mellanväggen och boxdörren. Och så är det i hela stallet. Skulle en bräda gå sönder eller se allt för ful ut, så är det bara ta bort ena listen som är fastskruvad och byta ut den, väldigt lätt! :)
I boxen har vi även i hörnet en foderho av furu och slipper då allt spill. Har ju en häst som gärna lekte elvisp med höet innan vi kom fram till den här lösningen.
Sen själva stolparna som håller upp taket och mellanväggen ska målas i svart hammarlack.
Jag tycker stallet håller sig fint, trots den ljusa färgen.
 
Sv: Ljusa färger i ett stall = dumt??

När vi målade stallet i höstas så var det meningen att det skulle bli mjölkchokladbrunt och beige med fronterna i brunlasyr.
tyvärr så blir det inte alltid som man tänkt sig, ändå lämnade vi tillbaka 1:a omgången färg då det blev ngn. konstig lilaaktig ton i:crazy:
Här är iaf. resultatet

DSC00211.jpg


Här ser man fronterna samt den mörkare färgen i boxarna.
DSC00240.jpg

Vart har du fått tag på armeringsstålet??? gööööör snyggt ju!! :love:
 
Sv: Ljusa färger i ett stall = dumt??

Kommer inte ihåg märket på färgen. Kan kolla imorgon om jag kommer ihåg vad det står på burken som finns kvar. Men det var inte en färg de hade färdig utan den fanns i en färgkarta och så bad jag att få den blandad.
 
Sv: Ljusa färger i ett stall = dumt??

Vi har vitt hela vägen på väggarna.Boxinredningen har vi bara lackat så den är också ljus (=träfärgad).Vi tvättar och målar inne i boxarna varje sommar.
 
Sv: Ljusa färger i ett stall = dumt??

Ska det vara snyggt får man allt måla varje år. Det blir alltid en massa skavanker. Man behöver ju inte måla allt utan där det behövs.
 
Sv: Ljusa färger i ett stall = dumt??

jag skulle vilja få tag på "fina" armeringsjärn, men vart hittar man sådant!!

Gillar "Lille Skutts" galler..
 
Sv: Ljusa färger i ett stall = dumt??

Vi har precis målat om våra mörkbruna boxväggar(inne i boxarna)med gråvit färg.
Oj vad ljust o fint det blev.Nu syns min brunsvarta häst i boxen.
Ev skit syns,så att man lätt kan svampa bort det direkt.Tidigare vart det sittande till nästa sommar(lite äckligt)
Man blir glad av att det känns så rent och fräscht.:)
 
Sv: Ljusa färger i ett stall = dumt??

kl
Klart det ska vara ljust! Svart o vitt är både fult o förlegat. Stallet blir inte mindre skitigt bara för att det är mörkt, bara för att det inte syns lika bra så finns smutsen där. Bättre att se det o göra ngt åt det!
Där jag står är det målat i ockragul linoljefärg med silvergröna stolpar o beslag :love: Det är underbart, man blir glad av att komma in där o hästarna trivs väldigt bra.
I Toklyckan lyser alltid solen :)
 
Sv: Ljusa färger i ett stall = dumt??

KL

Jag har vitt i boxarna :) Har inte behövt måla om. Tipset från min sida är att göra rent boxarna lite nu och då istället för att vänta till "vårstädning". Det är bara att hugga in med rotborste, grönsåpa o vatten o gnugga boxarna varannan månad hela vintern så har man ett fräscht o fint stall året runt :) När man dessutom gör det ofta så blir det inte lika svårstädat (blir ju mindre smuts att ta bort) o skiten hinner inte gro lika mkt på en månad som på 6 månader.
 
Sv: Ljusa färger i ett stall = dumt??

Har precis blivit färdig med det ena stallet,
tyckte själv att det blev jättesnyggt!

Före!
DSC00615.jpg


Efter!
DSC00710.jpg



Före!
DSC00640.jpg


Efter!
DSC00712.jpg
 
Sv: Ljusa färger i ett stall = dumt??

Vilken skillnad det blev, helt otroligt snyggt!

Jag håller som bäst på att måla i mitt lilla stall. I boxarna var det helt omålat och i stallgången var den ena väggen faluröd eftersom jag byggt ut stallet och den väggen var tidigare en yttervägg.

Jag har valt ljusgrått och vitt i mitt stall. Taket i boxarna samt alla reglar och vindpappen i utbyggnaden ska också bli vitt. Det gör så otroligt mkt för ljuset i stallet när det blir ljusa färger :)

Vägg före:

blog



Samma vägg efter målningen:

blog


En av boxarna innan jag byggde ut, "sadelkammaren" rakt fram och allt trä är omålat:

blog


Nu är det målat:

blog


blog


Viss skillnad är det redan fast det inte ens är klart :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 748
Senast: Lhas
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 533
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 808
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 306
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp