Bukefalos 28 år!

"Ljustuta" vid omkörning.

Jag skulle inte ge mig till att blända Agda 80 år med helljuset i vilket fall som helst. Hon tycker nog att det är tillräckligt obehagligt ändå ;)

Jag har faktiskt aldrig hört någon som tycker att ett helljusblink i dagsljus är bländande.
Eftersom det lärdes och fortfarande lärs ut så måste det vara ytterst ovanligt
 
Jag tillhor de som inte gar ut i vagrenen ... sa vida det inte ar en lang rakstracka och klar sikt sa jag garanterat hinne tillbaka ut pa vagen innan jag kommer fram till backkronet/kurvan och inte ligger pa vagrenen dar.
Jag ocksa brukade ga sa langt ut som mojligt ... anda tills jag blev pakord bakifran nar jag hade stannat pa vagrenen for att bilen la av. :eek: Straxt efter gick jag ner som vanligt och holl nastan pa att kora pa en cycklist da jag inte blev inslappt pa vagen igen.
Dessutom ar det illegalt att kora pa vagrenen dar jag bor (dar ska gang trafikanter, cycklar, och bilar som fatt problem stanna) sa jag haller mig till det aven i Sverige.:angel:

Jag är också väldigt restriktiv med vägrenskörning. Var nära att bli påkörd där i somras när jag var ute och cyklade.
 
Jag har faktiskt aldrig hört någon som tycker att ett helljusblink i dagsljus är bländande.
Eftersom det lärdes och fortfarande lärs ut så måste det vara ytterst ovanligt

Nu är det ju inte alls så att det lärs ut generellt. Det verkar vara ytterst lokalt och därmed får man anta att många körlärare anser att helljuset bländar. Något som inte heller är tillåtet.
 
Nu är det ju inte alls så att det lärs ut generellt. Det verkar vara ytterst lokalt och därmed får man anta att många körlärare anser att helljuset bländar. Något som inte heller är tillåtet.

Att logga med helljuset på nej eller i mörker.
Men det är inte vad det handlar om här.
Men vi kommer inte längre här. Jag använder det i vissa fall och det har aldrig varit några problem. Den gången jag tutade höll tanten däremot på att köra i diket så det gör jag inte om.
 
Att logga med helljuset på nej eller i mörker.
Men det är inte vad det handlar om här.
Men vi kommer inte längre här. Jag använder det i vissa fall och det har aldrig varit några problem. Den gången jag tutade höll tanten däremot på att köra i diket så det gör jag inte om.

Det är helt omöjligt att ljustuta utan att använda helljuset. Så, jo, det är precis vad det hela handlar om.
 
Det är helt omöjligt att ljustuta utan att använda helljuset. Så, jo, det är precis vad det hela handlar om.

Snark, du läser ju det du vill. Viss skillnad att blinka och köra med helljuset på.
Att göra helljusblink är inte olagligt, frågade min polisvän :)

Det stod tom i körkortsboken när jag tog körkort så särskilt lokalt kam det inte ha varit :)
 
Att logga med helljuset på nej eller i mörker.
Men det är inte vad det handlar om här.
Men vi kommer inte längre här. Jag använder det i vissa fall och det har aldrig varit några problem. Den gången jag tutade höll tanten däremot på att köra i diket så det gör jag inte om.

Nej du skulle inte märka om du bländade mig.

Jag gör det däremot.

Vilket typ är hela poängen med att somliga av oss helst slipper bli bländade ;)
 
Nej du skulle inte märka om du bländade mig.

Jag gör det däremot.

Vilket typ är hela poängen med att somliga av oss helst slipper bli bländade ;)

Ja det är väl ingen som vill bli?
Har fortfarande inte hört om någon som blir det i dagsljus.
Ett annat alternativ är ju att folk tittar i backspegeln då och då och inte kör mitt i vägen, då skulle detta verkligen vara ett ickeproblem :p
 
Ja det är väl ingen som vill bli?
Har fortfarande inte hört om någon som blir det i dagsljus.
Ett annat alternativ är ju att folk tittar i backspegeln då och då och inte kör mitt i vägen, då skulle detta verkligen vara ett ickeproblem :p

Om jag nu inte tittade i backspegeln skulle jag ju inte bli bländad och mitt på vägen kör jag nog aldrig.
 
Ja det är väl ingen som vill bli?
Har fortfarande inte hört om någon som blir det i dagsljus.
Ett annat alternativ är ju att folk tittar i backspegeln då och då och inte kör mitt i vägen, då skulle detta verkligen vara ett ickeproblem :p
Och de flesta här har ju inte heller diskuterat dagsljus. Och jo, problemet skulle vara kvar även om folk tittade i backspegeln, ja själv har ju blivit "ljustutad" på när jag kört på ställen där det är omöjligt(!) att köra om. Personerna kan omöjligt ha försökt annat än få mig att snabba på, men jag vägrar köra för fort på vissa sträckor. (Kommer på tre händelser där det hänt, två gånger på 40-väg, en gång på 30-väg. Efter sistnämnda sträcka tutade bilisten och pekade finger åt mig när han lite senare fick möjlighet att köra om :meh:)
 
Om jag nu inte tittade i backspegeln skulle jag ju inte bli bländad och mitt på vägen kör jag nog aldrig.

Och då kommer jag heller inte behöva använda den.
Jag antar att du förstår att jag skriver om hur jag använder ljustuta.
Det är alltså i dagsljus de gånger någon ligger mitt i vägen på landsväg I väldigt låg hastighet.
 
Och de flesta här har ju inte heller diskuterat dagsljus. Och jo, problemet skulle vara kvar även om folk tittade i backspegeln, ja själv har ju blivit "ljustutad" på när jag kört på ställen där det är omöjligt(!) att köra om. Personerna kan omöjligt ha försökt annat än få mig att snabba på, men jag vägrar köra för fort på vissa sträckor. (Kommer på tre händelser där det hänt, två gånger på 40-väg, en gång på 30-väg. Efter sistnämnda sträcka tutade bilisten och pekade finger åt mig när han lite senare fick möjlighet att köra om :meh:)

Det är bara korkat. Jag brukar sura till och köra ännu mer långsamt :p
 
Snark, du läser ju det du vill. Viss skillnad att blinka och köra med helljuset på.
Att göra helljusblink är inte olagligt, frågade min polisvän :)

Det stod tom i körkortsboken när jag tog körkort så särskilt lokalt kam det inte ha varit :)

Det är inte tillåtet att blända andra med helljuset. Hur i hela friden gör du för att ljustuta utan att använda det? Med dimljusen?

För övrigt kan du sluta sucka och stöna. Den diskussionstekniken är tämligen trist. Att jag inte alls håller med dig innebär inte att jag inte förstår vad du skriver.
 
Ja det är väl ingen som vill bli?
Har fortfarande inte hört om någon som blir det i dagsljus.
Ett annat alternativ är ju att folk tittar i backspegeln då och då och inte kör mitt i vägen, då skulle detta verkligen vara ett ickeproblem :p

Vad åker du på för vägar egentligen där det är så väldigt stora problem med folk som åker mitt i vägen?
 
Vad åker du på för vägar egentligen där det är så väldigt stora problem med folk som åker mitt i vägen?

Du är välkommen att göra ett studiebesök :D

Nu händer det inte särskilt ofta men när det händer så är ljustuta utmärkt. Det väcker uppmärksamhet hos framförvarande utan att skrämma. Det är iaf min erfarenhet och det är då jag använder den förutom vid de tillfällen som jag nämnt tidigare i tråden :)
 
Du är välkommen att göra ett studiebesök :D

Nu händer det inte särskilt ofta men när det händer så är ljustuta utmärkt. Det väcker uppmärksamhet hos framförvarande utan att skrämma. Det är iaf min erfarenhet och det är då jag använder den förutom vid de tillfällen som jag nämnt tidigare i tråden :)

Ja det vore kanske på sin plats att några körde ett antal tusen mil på slingriga små landsvägar, det är en nyttig erfarenhet ;)
 
Just saying ...

highbeems_zpsvgrv90ea.jpg
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 859
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp