Bukefalos 28 år!

lön HR-strateg?

agner

Trådstartare
Jag ska på intervju för jobb i "ny bransch" men lite samma uppgifter som tidigare och jag har ingen aning om hur lönerna ligger. Varit med om att lönediskussionen tagits upp på första intervjun och vill vara beredd. Mitt nuvarande jobb trivs jag kanonbra på, men löneutvecklingen och karriärutvecklingen är tyvärr inget vidare. Jag har därför börjat intresserat mig för HR-branschen som jag genom universitetsexamen och nuvarande arbetsuppgifter har kompetens för att jobba med. Idag tjänar jag ca 30 800 kr/månad. Om jag ska byta jobb vill jag ha minst 4000 mer/månad. Är det rimligt att kräva närmare 35 000 kr/månad för en strategisk HR-roll? Jag har inte jobbat inom "HR på pappret" men jag har i nuvarande tjänst jobbat med kvalificerade HR-uppgifter, extra viktiga för just denna tjänst (har det som min spetskompetens).
 
Jag ska på intervju för jobb i "ny bransch" men lite samma uppgifter som tidigare och jag har ingen aning om hur lönerna ligger. Varit med om att lönediskussionen tagits upp på första intervjun och vill vara beredd. Mitt nuvarande jobb trivs jag kanonbra på, men löneutvecklingen och karriärutvecklingen är tyvärr inget vidare. Jag har därför börjat intresserat mig för HR-branschen som jag genom universitetsexamen och nuvarande arbetsuppgifter har kompetens för att jobba med. Idag tjänar jag ca 30 800 kr/månad. Om jag ska byta jobb vill jag ha minst 4000 mer/månad. Är det rimligt att kräva närmare 35 000 kr/månad för en strategisk HR-roll? Jag har inte jobbat inom "HR på pappret" men jag har i nuvarande tjänst jobbat med kvalificerade HR-uppgifter, extra viktiga för just denna tjänst (har det som min spetskompetens).


Tänker förstås, någon här som har erfarenhet av branschen?
 
Hör med facket! De brukar ha den bästa överblicken.
Är det verkligen så? Har flera bekanta som kollat med facket inför löneförhandlingar och fått rekommendationer som är helt galna, typ 7-8 000 över den faktiskt ingångslönen, bara för att facket vill att lönerna ska höjas.
 
När jag bytt yrke till något helt nytt har jag sagt att jag vill prata med arbetsplatsens fackliga representant och återkomma efter det, eftersom att jag har svårt att ange en rimlig lön för ett helt nytt yrke.
 
Är det verkligen så? Har flera bekanta som kollat med facket inför löneförhandlingar och fått rekommendationer som är helt galna, typ 7-8 000 över den faktiskt ingångslönen, bara för att facket vill att lönerna ska höjas.

Jaha, vad konstigt. Det har jag inte hört talas om tidigare.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 877
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Hej! Om ni har blivit besviken på genomfört medarbetarsamtal och lönesamtal, hur har ni fått tillväga då? Om ni är chefer, hur agerar ni...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
18 604
Senast: Breaktown
·
Skola & Jobb Hej! Jag är uppsagd från mitt nuvarande arbete och kommer att bli arbetsbefriad inom någon månad. I dagarna blev jag kallad till...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 538
Senast: lil-sis
·
Skola & Jobb Jag behöver hjälp att tänka, står vid ett vägskäl och vet inte var jag ska ta vägen. Jag sökte för en tid sedan två tjänster, både är...
Svar
2
· Visningar
755
Senast: Monkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp