Bukefalos 28 år!

Lön som Hästskötare

Sv: Lön som Hästskötare

Hej!
Har inte orkat läsa hela tråden..

Min kompis jobbade ett tag som "beridare" hos en svensk tävlingsryttare. Hon ÄR utbildad beridare, utbildad (hur många år gör dom nu då? 3? 4?) i Tyskland, samt har jobbat flera år i sverige och rider dessutom som en gud (tog henne 5 år från nybörjare till tävlingsryttare i både hopp och dressyr- på ridskola!).

Hon fick i lön i sverige som beridare 4000/månad, samt stall till hästen och "boende" (dvs. 1 rum, delat kök och badrum). Hon jobbade alla dagar i veckan, mellan ca 6 och 22, fast det var sagt ledig 1 dag/vecka och arbete 6-16 (tror jag det var). Plus att hon knappt fick rida alls, utan mest agera stall/hästskötare.

Vilken mer utbildning ska hon ha haft för att få göra sitt riktiga jobb, till en lön hon kunde leva på?

Tilläggas bör att hon tröttnade ganska fort och flyttade tillbaka till Tyskland och de riktiga lönerna och jobben, men eftersom den svenske arbetsgivaren är känd lär det fort ha kommit någon ny stackare som den kunde utnyttja..

/ Lavinia, utbildad hästskötare och ridledare, som bytt bana för att ha råd med egen häst.
 
Sv: Lön som Hästskötare

hon gjorde ju rätt.. hon ska inte ta ett skitjobb i swe... eller så tar hon ett hon får betalt för sin kunskap...
 
Sv: Lön som Hästskötare

Jag tror inte det är rätt sätt att få jobb genom att annonsera, man bör nog ringa runt. De flesta stora tränare inom travet har en väldig ruljans på personal, just för att det är ett fruktansvärt tufft jobb och det är många tjejer som inser att det inte är en dans på rosor. Dock gör denna ruljansen att det är hyfsat lätt att få jobb, och dessutom lön enligt avtal på de allra flesta ställen, det har STC och facket en jäkla koll på. Och finns det inget jobb första gången, ringer man igen. Och igen. Och igen. Man får inte vara feg utan ligga på lite.
Inom galoppen saknas det också duktig personal. Här har det ju blivit mycket bättre nu genom utbildningar och kurser, långa som korta, om man vill lära sig grunderna. Sedan får man jobb...

Jag kan ärligt säga att jag inte var ett dugg intresserad av varken trav eller galopp när jag slutade skolan. Men jobba med hästar till en vettig lön var det jag ville, och då fanns det inte mycket att välja på. Jag sökte ett galoppjobb efter att ha jobbat utomlands med hindergaloppörer, hade ju då visserligen lite rutin av sporten som så, men tro mig, det var en helt annan sak att rida ungehästar och flathästar på täby mot att rida de lugnare och äldre hindergaloppörerna på Irland. När jag blev lite för tung för att rida som lärling inom galoppen sökte jag till travet, hade då ingen som helst erfarenhet men fick det första riktiga jobbet jag sökte.

Jag anser fortfarande att många söker hästjobb för att utveckla sig själva, och då är man praktikant eller elev och ska ha lön (praktiklön) där efter. Dock ej svart givetvis. Handlar jobbet om det JOBB som det faktiskt innebär att sköta hästar (dvs mocka, borsta hästar, se till att de trivs med sitt liv) utan att man själv utvecklar sig via lektioner och så vidare, då ska man givetvis ha lön därefter.

Vill man JOBBA med hästar finns jobben, och då borde det faktiskt kvitta om man jobbar med trav, galopp eller ridhästar, häst som häst anser jag. Eller hur?
 
Sv: Lön som Hästskötare

*knapplån*
Vilken tråd!
Jag var arbetsgivare ett tag.
Med anställd hästskötare.

Och en reflektion som jag gjorde var att det inte var många hästskötare som ville jobba.
De ville rida.
Och helst få lektioner hela tiden.
Dessa BEHÖVDE gå som praktikanter och var faktiskt INTE lönsamma.
Inte ens med utbildning om de kom direkt från skolan.

Ett års praktisk.
Sedan så började de kunna jobba också.

Jag anställde till slut en f.d. avbytare till avtalsenlig lön.
Hon hann med allt jobb pluss en hel del till SAMT rida.
För hon kunde arbeta.
Det är liksom skillnad.
Hon var mycket lönsam.

Ofta så tror jag att alla dessa som inte jobbar förstör marknaden.
Man förväntar sig till slut inte som arbetgivare att verkligen få något riktigt gjort.
 
Sv: Lön som Hästskötare

Kan inte säga annat i denna debatten än att jag håller med dig. Jobbar själv utomlands och tjänar faktiskt jättebra, SPECIELLT som det är mitt första jobb efter studenten. Bra tider och dessutom VITT... När arbetskraften försvinner från de svenska svartarbetsgivarna, tvingas de till att ge bättre villkor för att locka folk..

förlåååt! :o Jag var inte riktigt med på tråden. jag har nog högre lön eftersom jag är anställd som beridare och inte hästskötare. Jag tror att man i genomsnitt får högre lön som beridare (var det än är, i normalfall - väck med Lavinias exempel:p ) än som hästskötare.

så bortse från mitt lilla dumma inlägg som inte alls hade med tråden att göra.
 
Sv: Lön som Hästskötare

(jag tar och snor tråden här lite grann)

Som jag sa tidigare så verkar det vara sämst ställt bland våra tävlingsryttare, så detta skulle ju definitivt vara nått för ridsportförbundet att ta tag i.

Tvärtom så verkar allt detta svartjobbande för slavlöner mer eller mindre ske med SvRF´s goda minne...

Sen så tycker jag att hästskötarexamen ger fel bild av vad det egentligen innebär att jobba i stall.... det tävlingsryttare/tränare/* mest behöver hjälp med är ju med vardagsbestyr som att mocka, sopa, sladda ridbanan, fastighetsunderhåll, underhåll av hagar, bokföring etc så att dom kan ägna sig åt att träna hästarna... att få sitta på en flashig grand prix häst kanske aldrig nånsin kommer att inträffa för hästskötaren ifråga.

Knoppa man och linda ben på under 20 minuter... vilket trams !
Byt ut detta mot ett förarprov på traktor och fyrhjuling istället, det har man ju mera nytta av hos en anställd.

(lite off topic kanske :D )
 
Sv: Lön som Hästskötare

Messy:

Bara för att jag är nyfiken; hur ser lönebilden ut för en ljudtekniker och vad för typ av ljudtekniker är du?
 
Sv: Lön som Hästskötare

Messy:

Bara för att jag är nyfiken; hur ser lönebilden ut för en ljudtekniker och vad för typ av ljudtekniker är du?

beror på var man jobbar å med vad...
jag är för dagen ljud/sändningstekniker på tv...
får ok lön för att vara den här branchen (frilansar, väldigt bra skulle jag säga jämfört med mitt andra jobb som är säljare i butik)... men det finns de som drar in betydligt mer, säkert mindre oxå :)!

svårt att få jobb...
jag är dålig på studio, alltså mixa låtar osv, höra små detaljer, jag gillar mer att lösa saker å få det att funka, finlir kan nån annan sitta med ;)
 
Sv: Lön som Hästskötare

*knapplån*
Vilken tråd!
Jag var arbetsgivare ett tag.
Med anställd hästskötare.

Och en reflektion som jag gjorde var att det inte var många hästskötare som ville jobba.
De ville rida.
Och helst få lektioner hela tiden.
Dessa BEHÖVDE gå som praktikanter och var faktiskt INTE lönsamma.
Inte ens med utbildning om de kom direkt från skolan.

Ett års praktisk.
Sedan så började de kunna jobba också.

Jag anställde till slut en f.d. avbytare till avtalsenlig lön.
Hon hann med allt jobb pluss en hel del till SAMT rida.
För hon kunde arbeta.
Det är liksom skillnad.
Hon var mycket lönsam.

Ofta så tror jag att alla dessa som inte jobbar förstör marknaden.
Man förväntar sig till slut inte som arbetgivare att verkligen få något riktigt gjort.


Jag tror det ligger mycket i detta!
 
Sv: Lön som Hästskötare

jag förstår verkligen vad du menar, MEN jag vet att det finns många som söker sig tillvåra främsta tävlingsryttare, för att få lära sig, för att få privatlektioner, osv och därför ställer upp på att få en "praktikantlön" dvs bostad och 3000 i månaden, som i slutändan knappt ser röken av några lektioner och som slavar 12-14 per dag 7 dgr i veckan, med att mocka, borsta, sadla ut hästar osv. då undrar alla här, varför stannar man då? jo, för att man sökt sig till denna ryttare med förhoppningen om goda vitsord i slutändan och då kan man inte bara dra efter en månad! så man stannar och gör sitt år och sen åker man hem och svär på att man aldrig skall jobba med hästar igen! ( om det inte är vitt med bra betalt och reglerad arbetstid förstås! )
jag vågar påstå att många tävlingsryttare är så bortskämda med "gratis-personal" att de inte vill betala även om de har råd!
( jag vet att det finns undantag, det finns det alltid!)
 
Sv: Lön som Hästskötare

Så skulle jag aldrig säga! En hästskötare måste väl för f-n kunna linda ben och knoppa??? Däremot kan jag hålla med dig i att ett förarprov på traktor/fyrhjuling utöver det som redan finns skulle sitta fint.
 
Sv: Lön som Hästskötare

Överpris? Så länge det är under 17.000 kr är det UNDERPRIS! Det är ju iprincip slaveri hästskötare håller på med! Gratis jobb! :crazy:

Håller med, 17.000 är minst sakt rimligt. Jag har jobbat för en svensk ryttare på internationell nivå. Jag jobbade minst 10 timmar om dagen men oftas eller nästan alltid mer. Mellan 12-20 timmar var mer rimligt. Kunde jobba 3 månader i sträck utan en enda sovmorgon eller ledig em/kväll. Var under ett år ledig ca 17 dagar helt och hållet. resten jobbade jag dag som natt. Jag tjänade 3000 i månaden men bodde gratis tillsammans med de andra hästskötarna eller i hästbussen. Så komma och säga att det är överpris med 17.000 kr imånaden för 29 dagars arbete per månad och ca 348 timmar per månad är rent ut sagt löjligt!

Då hade jag i ryggen när jag kom dit 3 årig hästinriktinings program (mycket bra betyg) i ryggen med hästskötar examen, tappsko kompetens, många år rid och häst erfarenhet för övrigt och många sommarjobb på stuterier, inridning och tillridningstall osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Lön som Hästskötare

Jag sa inte att de inte skulle kunna knoppa och linda... men att ha ett prov där detta ska göras på under 20 minuter är tramsigt.

Vad sägs istället om att ha ordentliga kunskaper i första hjälpen för både människa och djur som prov istället ? Att se hur dom klarar såna saker under press... mycket mer intressant än knoppning + lindning på tid.

Man vet ju faktiskt på förhand vilka hästar som ska tävlas och när....
 
Sv: Lön som Hästskötare

*knapplån*
Vilken tråd!
Jag var arbetsgivare ett tag.
Med anställd hästskötare.

Och en reflektion som jag gjorde var att det inte var många hästskötare som ville jobba.
De ville rida.
Och helst få lektioner hela tiden.
Dessa BEHÖVDE gå som praktikanter och var faktiskt INTE lönsamma.
Inte ens med utbildning om de kom direkt från skolan.

Ett års praktisk.
Sedan så började de kunna jobba också.

Jag anställde till slut en f.d. avbytare till avtalsenlig lön.
Hon hann med allt jobb pluss en hel del till SAMT rida.
För hon kunde arbeta.
Det är liksom skillnad.
Hon var mycket lönsam.

Ofta så tror jag att alla dessa som inte jobbar förstör marknaden.
Man förväntar sig till slut inte som arbetgivare att verkligen få något riktigt gjort.


Det är det jag också menar med mina inlägg. Många som söker vill lära sig RIDA och utvecklas, inte jobba med hästar...
 
Sv: Lön som Hästskötare

Jo.. visst gjorde hon rätt, men det ska inte ens behöva vara så..

(speciellt inte som den hon jobbade hos tydligt i pressen gått ut o sagt vad viktigt det är med vila och matraster o hans egna anställda har typ inga alls!).

Jag anser att oavsett jobb ska man kunna få dräglig lön. Själv utbildar jag mej ju till nåt jag är intresserad av, ska jag bara därför få pisslön?

/ Lavinia
 
Sv: Lön som Hästskötare

Vill man JOBBA med hästar finns jobben, och då borde det faktiskt kvitta om man jobbar med trav, galopp eller ridhästar, häst som häst anser jag. Eller hur?

Absolut. Just nu är jag ju lite inne på att bli alternativbehandlare för häst (massör/ET eller dylikt) och det innefattar inte ridning. Och behöver jag praktisk erfarenhet för att komma in på det skulle travskötarjobb absolut vara ett alternativ. Eller om jag helt enkelt bestämmer mig för att jag inte längre trivs med ett stillasittande latmansjobb utan hellre går över till att jobba med hästar, som ju är betydligt mer stimulerande även om det är mycket skitgöra.

Men som du säger så får man ju skilja på praktik och jobb. Ska det vara praktik så ska det vara för att lära sig (så i ett travstall blir det ju bara praktik om man själv vill lyckas inom travet). Gäller det ett jobb behöver det inte ingå ridning för min del men då känns det extra viktigt att få betalt utefter det jobb man utför. Ska man absolut få "skitlön" innan man anses yrkeskvalificerad nog genom att ha fått erfarenhet så anser jag att man inte ska behöva arbeta lika länge och hårt utan att även det ska ses mer som praktik. Om det är stor skillnad på lönenivån vill säga, det får inte betalas 8-9000:- före skatt för ett "riktigt" hästskötarjobb om de yrkeskvalificerade får ut upp till 15-20000:- före skatt.
 
Sv: Lön som Hästskötare

Jo.. visst gjorde hon rätt, men det ska inte ens behöva vara så..

(speciellt inte som den hon jobbade hos tydligt i pressen gått ut o sagt vad viktigt det är med vila och matraster o hans egna anställda har typ inga alls!).

Jag anser att oavsett jobb ska man kunna få dräglig lön. Själv utbildar jag mej ju till nåt jag är intresserad av, ska jag bara därför få pisslön?

/ Lavinia

Har vi en gemnsam bekant?
 
Sv: Lön som Hästskötare

Jag sa inte att de inte skulle kunna knoppa och linda... men att ha ett prov där detta ska göras på under 20 minuter är tramsigt.

Man vet ju faktiskt på förhand vilka hästar som ska tävlas och när....

Ja men hallå... Hade du tänkt knoppa och linda hästen på morgonen och sätta halstäcke över på vintern och sen hoppas att allt är kvar när hästen ska ut på em funkar i lastbilen, men knapapst i boxen... snacka om risiga knoppar och att mannen är avsliten. vissa dagar är det stressigt och du går mellan hästar, borstar lite här, knoppar lite där, sätter på skydden på någon, gör iordning nästa. Tro inte att du får tid på dig när det kommer till att göra iordning hästar. Eller som många hästskötares tävlingsdagar ser ut. Åtta hästar som ska knoppas på morgonen innan de lastas på lastbilen. Hade du tänkt gå upp vid midnatt?

Nej, tidspressen borde vara kvar, kan man inte knoppa och linda på 20 minuter har man inte dr att göra, däremot borde kanske övriga saker du sa vara med. Traktor och första hjälpen.
 
Sv: Lön som Hästskötare

Jag tror att när man är yngre accepterar man mer, man är glad för erfarenheter, chanser, en fot in osv. Jag undrar om det inte är därför många arbetsgivare vill ha ung personal - för att de ställer upp på en massa extra arbete utan ersättning o gnäll.

Nu är jag äntligen trettio o kan säga ifrån. Är inte högutbildad men har arbetat mig fram och accepterar inte längre nån skit. Sa upp mig från jobbet nyligen för att de inte ville ge mig en rimlig grundlön(arbetade på enbart provision utan semesterersättning=olagligt, fick välja mellan det eller underbetald timlön). De trodde väl att jag skulle köpa det då jag tjänade bra(520 000 förra året) men då fick jag verkligen slita. Kunde aldrig unna mig ledighet eller tid för barnen, hästarna utan allt var bara måsten.

Nu står de där med lång näsa, jag startade eget, snodde med mig kunderna och garvar häcken av mig.

Ett exempel till: Ringde en fornby där jag arbetade som ledare för några år sen när jag sagt upp mig. Lönen hade inte förändrats på de tre år jag inte arbetat där o det förklarade att lönen var så bra så att de inte kunde höja den. Skriftligt gav jag dem ändå ett högre löneanspråk(skulle aldrig gjort det för några år sen) och de gick med på de men förklarade att man inte längre fick lön för alla deltager=lönesänkning. Då tackade jag nej till jobbet. Två dar senare ringde de och sa att jag fick betalt för alla deltagare ändå.

Så jag håller med föregående talare, man måste själv bestämma sig för vad man är värd. Självklart vill ingen betala mer än de måste och ända sättet att tvinga dem att betala mer är att säga nej till skitlönerna.
 
Sv: Lön som Hästskötare

*knapplån*
Vilken tråd!
Jag var arbetsgivare ett tag.
Med anställd hästskötare.

Och en reflektion som jag gjorde var att det inte var många hästskötare som ville jobba.
De ville rida.
Och helst få lektioner hela tiden.
Dessa BEHÖVDE gå som praktikanter och var faktiskt INTE lönsamma.
Inte ens med utbildning om de kom direkt från skolan.

Ett års praktisk.
Sedan så började de kunna jobba också.

Jag anställde till slut en f.d. avbytare till avtalsenlig lön.
Hon hann med allt jobb pluss en hel del till SAMT rida.
För hon kunde arbeta.
Det är liksom skillnad.
Hon var mycket lönsam.

Ofta så tror jag att alla dessa som inte jobbar förstör marknaden.
Man förväntar sig till slut inte som arbetgivare att verkligen få något riktigt gjort.

Med det som jag jobbar i mitt företag nu så anses upplärningstiden vara 1-1,5 år. Självklart får jag lön under den tiden.

Men då sitter jag inte och rullar tummarna under tiden utan jag börjar jobba med de enklare uppgifterna och avancerar allt eftersom jag lär mig mer.

Om man anställer någon så får man nog räkna med en upplärningsperiod. Olika lång beroende på vad personen kan innan och hur avancerat arbete man skall lära sig.

Men man måste ju vara villig att arbeta och inte bara sitta och rulla tummarna och glida runt på en räkmacka.

När jag jobbade med hästar så var man ju hästskötare, beridare, rörmokare, snickare, elektriker, traktorförare och allt annat möjligt annat samtidigt. Men detta visste jag om när jag började jobba där. Däremot så har jag en kompis som började jobba i ett stall nere i Tyskland och hon red bara hästar dagarna igenom. Hon behövde knappt sadla dem utan de var färdiga och för de mesta redan framskrittade.

Det svåra är att hitta rätt person till sin verksamhet då hästskötare innefattar ett så stort område med så fruktansvärt många olika uppgifter som dessutom varierar väldigt mycket från stall till stall. Sen så finns det lika många konstiga hästskötare som det finns konstiga hästägare vilket inte gör det hela lättare. Har man otur så råkar man ut för de som har de mest konstiga ideer.

Mhv

Tora
 

Liknande trådar

Äldre Snart 36 år gammal finner jag mig plötsligt stående utan varken jobb, häst eller man. Mitt liv är ett helt oskrivet blad och det är med...
2
Svar
36
· Visningar
3 010
Senast: Tranan
·
N
Ekonomi & Juridik Jag tar tacksamt emot ALLA typer av tips och hjälp ang lön enligt kollektivavtal för hästskötare. Vad ligger lönerna på? Det har ju...
Svar
3
· Visningar
1 985
L
Hästmänniskan Jag är utbildad hästskötare och kollar ständigt vad det finns för jobb men börjar nästan ge upp. Hur tror dem att man ska kunna överleva...
2
Svar
32
· Visningar
8 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp