Bukefalos 28 år!

Löp igen?

Apollo 13

Trådstartare
Våran tik på 1 år har börjat bete sig lite underligt och jag skulle behöva lite råd om vad ni tror?

Hon löpte strax innan jul och innan dess blev hon väldigt dålig på att äta. Efter löpet så blev det något bättre igen.

Nu har hon börjat bete sig väldigt underligt, slutat äta nästan helt (förutom skinka och godis som går jäääättre bra när vi tränar). Dessutom har hon börjat pipa och gnälla helt från ingenting och verkar väldigt låg förutom när vi tränar eller leker. Efter träning och lek slår hon av och går över till att verka låg som om någon slog av henne på en knapp. Nyss hade vi vart ute på morgonpromenaden och hon var helt normal. När jag sedan gick in i soffan så hoppade hon upp bredvid mig och satte sig och började gny. Det värsta var i natt när hon väckte oss när hon helt plötsligt började gny och vägrade sluta.
I början trodde jag att hon hade ont men nu tror jag inte det för det är rätt lätt att få ur henne ur det genom att börja leka, då blir hon jätte glad.

Generellt tycker jag att beteendet verkar som om hon ska löpa, ffa eftersom hon bär runt på sitt ena gosedjur och slickar på den... men hon är 1 bast och började löpa rel tidigt redan innan jul (fyllde 1år 16 feb) och jag tycker inte att det ska vara dax redan igen.. Eller vad tror ni?
 
Sv: Löp igen?

Våran tik på 1 år har börjat bete sig lite underligt och jag skulle behöva lite råd om vad ni tror?

Hon löpte strax innan jul och innan dess blev hon väldigt dålig på att äta. Efter löpet så blev det något bättre igen.

Nu har hon börjat bete sig väldigt underligt, slutat äta nästan helt (förutom skinka och godis som går jäääättre bra när vi tränar). Dessutom har hon börjat pipa och gnälla helt från ingenting och verkar väldigt låg förutom när vi tränar eller leker. Efter träning och lek slår hon av och går över till att verka låg som om någon slog av henne på en knapp. Nyss hade vi vart ute på morgonpromenaden och hon var helt normal. När jag sedan gick in i soffan så hoppade hon upp bredvid mig och satte sig och började gny. Det värsta var i natt när hon väckte oss när hon helt plötsligt började gny och vägrade sluta.
I början trodde jag att hon hade ont men nu tror jag inte det för det är rätt lätt att få ur henne ur det genom att börja leka, då blir hon jätte glad.

Generellt tycker jag att beteendet verkar som om hon ska löpa, ffa eftersom hon bär runt på sitt ena gosedjur och slickar på den... men hon är 1 bast och började löpa rel tidigt redan innan jul (fyllde 1år 16 feb) och jag tycker inte att det ska vara dax redan igen.. Eller vad tror ni?



Hon är helt klart skendräktig :D
 
Sv: Löp igen?

Instämmer med dig Grana. Min fars dalmatiner beter sig likadant när det är skendräktighet på g. Piper, gnäller och springer runt med sina pipleksaker eller ev. handduk som hon utsett till "valpar". Skitjobbigt. ;)
 
Sv: Löp igen?

Hahaha jasså.. då håller hon inte på att dö iaf :angel:

Men vad innebär de da? Gör man något? Om inte, om hur länge förväntas det ha gått över?
 
Sv: Löp igen?

Instämmer med dig Grana. Min fars dalmatiner beter sig likadant när det är skendräktighet på g. Piper, gnäller och springer runt med sina pipleksaker eller ev. handduk som hon utsett till "valpar". Skitjobbigt. ;)

Mm, funderar då på om hon skulle bli någon vidare bra mamma då hon kan gå från att slicka på den till att leka och vilja slita den i stycken :p
 
Sv: Löp igen?

Haha... Ja, man kan ju fundera. Dallisen brukar tugga på sin när hon blir exalterad. *pip gnäll pip* *tuggatugga*... Heh..

Brukar väl hålla i sig en vecka eller två kanske. Varierar lite mellan olika hundar. Du kan få låna en överaktiv unghund på koppelvila istället så kan jag ta tiken. ;)
 
Sv: Löp igen?

Haha jag avstår nog snällt.. lite fördelar drar det ju med sig... hon har blivit betydligt mer gosig :D I like! ^^

Dessutom är det egentligen mammas och pappas hund och jag vet inte vad dom skulle säga om jag lämnade tillbaka en helt annan hund haha!
 
Sv: Löp igen?

Minns jag fel eller är det en springer? För i så fall ser de nog ingen som helst skillnad. ;) :angel:
 
Sv: Löp igen?

Haha, tyvärr inte. Hon är en liten kooikertik

13963_215530706460_627071460_3624963_2450526_n.jpg
 
Sv: Löp igen?

Hej!
Helt klart skendräktig!

Jag har 2 tikar som båda löpte före jul o nu är skendräktiga.
Den äldsta pipig, otroligt kelen, bäddar och vill rida på den yngre.

Den yngre, matvägrar o skulle hellst villa ligga på soffan hela dagen-får dra ut henne. Trist och vill egentligen varken spåra eller mysa.

Så nu är det lite mat och långa promenader som gäller+ att hålla tummarna att ingen av dem får mjölk i tuttarna.

Har Galastop utskrivet av Vet. men vill hellst inte använda det.:bump:
 
Sv: Löp igen?

mindre mat är inget vi behöver fundera på eftersom hon själv inte vill äta.
mortionen är absolut något jag ska ta upp med mamma och pappa. Hon är ju en pensionärshund och tyvärr har det väll blivit si och så med mortionen nu när det vart så sanslöst kallt så länge. (Hon har själv protesterat och inte velat gå ut) Men nu är hon hos mig i tre dagar så jag får väll kickstarta det här och slänga ut henne i hästhagen och låta henne leka med hästarna lite (dom älskar henne.. ibland lite för mycket :angel:)

Tack för tipset!

Ingen mjölk.
Om hon skulle få det, vad gör man då?
 
Sv: Löp igen?

Meeen det kan nog funka..

25622_101132463257163_100000812288677_28479_216299_n.jpg


Den lilla i soffan... ;)


haha nog för att mina föräldrar kanske inte är dom smartaste, men den där va nog lite väl enkel ^^
men söt var det ju iaf så då kanske mamma är rätt övertalbar (det var hennes enda kriterie när vi letade hund ^^) pappa är nog svårare.. hon är hans lilla prinsessa (han bytte snabbt och enkelt ut mig :eek:)
men.. om jag ska vara ärlig så är det nog jag som släpper henne sist :love:
 
Sv: Löp igen?

Vad är galastop för och vad är det som gör att man väljer att ta det... om man nu helst inte vill ta de menar jag?
 
Sv: Löp igen?

Ingen mjölk.
Om hon skulle få det, vad gör man då?

Skulle hon få mycket mjölk så kan veterinären skriva ut Galastop, det gör att mjölken försvinner snabbt.
Men det går också fixa själv, med som redan skrivits mer motion och mindre mat.
Går hon runt och piper med leksaker, så ta bort dom. För det blir hon bara oroligare av. Då måste hon ju hålla på och ta hand om sina "valpar". Bättre hon slipper dom :)
 
Senast ändrad:
Sv: Löp igen?

tack för alla råd och tips! verkligen!

nu ska jag bara skicka i mig lite mat och sen påbörja avvecklingen av skendräktigheten ^^

hur tycker ni att jag ska göra med maten. hon äter verkligen suuuper lite... borde jag ge efter och ge "god" mat så hon iaf får i sig lite grann, eller gör det bara att hon lär sig att om hon vägrar äta så får hon snask?
 
Sv: Löp igen?

Jag läste någonstans att det gamla tricket med mindre mat och mer motion är förlegat och i studier visat sig vara ganska verkningslöst? Eller är det inte det? *förvirrad

Har tyvärr ingen källa på det, men det var nog ett par år sedan jag läste det. Antagligen i Hundsport eller på Vovve för det är bara där jag brukar läsa hundrelaterade grejjer :o
 
Sv: Löp igen?

Jag har ju så klart ingen aning, men jag har iaf märkt idag att hon blivit "bättre" för vi har vart ute mer eller mindre hela dagen. Sen kanske hon inte blivit mycket bättre inne, men ute har det inte visat sig öht... men beteendet har ju minskat tidsmässigt iaf.

jag kommer bli vältränad av det här iaf... en rask promenad i skogen var ju lätt för henne som inte sjönk igenom skaren... sen tror jag att jag kastat ungefär 5000 bollar idag ^^
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
193
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: ryujaneiro
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 529
Senast: Acto
·
Hundträning Har en söt liten chihuahua som tidigare bajsade inomhus ofta men efter mycket ansträngningar blev hon bättre och började visa tydligt...
2
Svar
35
· Visningar
4 210
Senast: mysboll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp