Bukefalos 28 år!

Löpande kostnader per dag

Mischmasch

Trådstartare
För att få pengarna att räcka hela månaden istället för att slippa snåla på slutet så har jag och sambon börjat köra lite löst med "daglig budget". Det vill säga, att efter att alla räkningar och andra fasta avgifter är betalda så delar man kvarvarande summa på antalet dagar till lön för att få fram vad man maximalt kan spendera på dag.
Förra månaden blev det 300 kronor per dag för oss två. Dom pengarna skulle då räcka till alla löpande kostnader (mat, kläder, grejer) med undantag för drivmedel till bilarna. Upptäckte ganska snart att 300 kronor funkar men det är ganska tajt, man får helt klart tänka till vad man handlar för att det ska räcka. Ändå blir det 9000 kronor i månaden totalt och då låter det helt plötsligt inte så lite längre :eek:

Hur mycket pengar skulle ni behöva ha till förfogande varje dag för att känna att ni kan leva "normalt" men ändå inte i överflöd. En hållbar vardagsbudget alltså?

Anledningen till att jag undrar är att jag nu inför nästa månad satt och räknade baklänges, dvs 9000 kronor löpande kostnader (baserat på dom är 300 kronorna)+ fasta utgifter vilket resulterade i att det inte skulle finnas något kvar av lönen alls :o Min lön varierar från månad till månad så uppenbarligen måste jag ha haft mer luft i budgeten förra månaden då jag räknade ut summan på 300 kronor. Samtidigt känns det som att vi verkligen kommer måsta anstränga oss för att klara oss på mindre än 300 kronor per dag, det räcker ju ingenstans, eller är vi slösaktiga? :cautious:
 
Jag har gjort ungefär så under långa perioder av dålig ekonomi.

Fast jag har dragit mer från summan. Dvs jag har räknat ut hur mycket jag kan få lägga på tex kläder.

300 kr per dag låter för mig som ENORMT mycket pengar. Jag brukar försöka snitta på 300-400 i veckan för mat och hygienartiklar för en person. Det skulle bli 600-800 i veckan för er. Sommartid är det enklare när det finns mycket grönsaker och så småningom svamp ;)

Jag har också anfallit lite från andra hållet... Jag har sett vad jag behöver spara för resp månad för att kunna göra en viss investering senare (som den där diskmaskinen, kökssåpet, mangeln etc etc) Det som återstår är det jag får leva på.

Jag tror det mera handlar om att få in ett grundtänk. Vara prismedveten utan att vara snål! Veta när något är billigt och då köpa mer. Avstå när något är extra dyrt.
 
300kr på hemlagad mat blir en veckas matlådor. Lägg på 200 så har du sjysst frukostmat också. Och en vanlig dag behöver du mat och inget mer. Det betyder att efter fem arbetsdagar bör ni ha 1000kr kvar till helgnöjen (300*5-300-200), plus 600 för lördag+söndag, alltså 1600kr för helgnöjen, hobbys mm.

Så, vad är det du/ni vill lägga pengarna på egentligen?
 
Vi brukar räkna på en tusenlapp i veckan för oss två och då är det alltid med god marginal.
Köper eko, krav och närproducerat. Snålar aldrig.
Så vad gör ni med pengarna?
 
Ni är slösaktiga! :D ;)
Vi har en matbudget på 100kr/dag för både mig och sambon den håller vi enkelt.
Kläder och grejer köper vi sällan så vet inte riktigt vad det skulle bli utslaget per dag men vissa månader köper vi ingenting och andra kan det bli destå mer istället.
 
Budget per dag, känns helt oöverskådligt för mig. Det mesta man köper, räcker ju för användning under mycket mer än en dag, såsom hygienartiklar och inte minst kläder.

300 kr/dag, låter för mig som frukost hemma, lunch ute, fika ute, middag hemma (eller hämtmat) och kanske en öl eller två på stan på kvällen sedan.

Men då har jag ju inte ett öre till hygienartiklar och kläder kvar, så det funkar ju inte. Redan den dagen jag måste köpa kaffe och en ost, skiter det sig ju.

Varför tänker du på pengarna på dagsbasis?

Jag skulle då hellre sätta summor för olika poster: mat, kläder, lunch ute och vad man nu behöver.
 
I mitt fall hänger det precis på vad jag gör om dagarna och antar det även handlar om intressen. Har jag inga pengar så köper jag helt enkelt inga kläder och grejer. Kyl och frys är aldrig tomma, jag hade inte behövt göra åt en spänn på en vecka om jag inte vill ( sen saknas nog bröd, pålägg, mjölk mm).

Men nu är det ju sommar och semester, och då rullar pengarna lättare mellan fingrarna på mig. Däremot har jag inga dyra intressen. Älskar att vara i skogen och plockar då både svamp, bär, våtarv mm som jag sen använder hemma. Får även en hel del frukt och grönsaker av folk som har trädgård/kolonilott. Jag plockar även naturmaterial som jag sen kan pyssla lite med och göra tex födelsedagspresenter till folk. Det kostar inget.

Åker jag till stranden har jag alltid med mig eget kaffe och matsäck, vilket kan bli en stor utgift om man ska köpa all mat ute.

Går sällan ut och äter, har alltid med mig mat till jobbet. Går sällan heller på krogen och köper min alkohol på bolaget. Ja, för ute kostar en öl en 50-60 spänn, när jag kan få 5 st för det priset hemma. Visst händer det att jag är ute, men det är inget jag prioriterar om jag inte har pengar. Minst lika trevligt att grilla ett gäng vid sjön, och lite knytkalas på det och det kostar inte många kronor.

Så frågan är istället vad det är ni lägger era pengar på? Är det mat eller grejer? Behöver det kosta så mycket som det gör? Behöver ni alla grejer, behöver ni ......vad det nu är ni lägger pengar på ;-) ?
 
Budget per dag, känns helt oöverskådligt för mig. Det mesta man köper, räcker ju för användning under mycket mer än en dag, såsom hygienartiklar och inte minst kläder.

300 kr/dag, låter för mig som frukost hemma, lunch ute, fika ute, middag hemma (eller hämtmat) och kanske en öl eller två på stan på kvällen sedan.

Men då har jag ju inte ett öre till hygienartiklar och kläder kvar, så det funkar ju inte. Redan den dagen jag måste köpa kaffe och en ost, skiter det sig ju.

Varför tänker du på pengarna på dagsbasis?

Jag skulle då hellre sätta summor för olika poster: mat, kläder, lunch ute och vad man nu behöver.

Anledningen till att jag börjat tänka "budget per dag" är just för att det är ett så kort tidsspann och därför lätt att hålla i huvudet hur mycket man handlat för i förhållande till vilken peng man har att tillgå.

Men precis som du är inne på så spricker ju dom där 300 kronorna ruskigt lätt så fort du behöver handla något "större". Därför försöker vi hålla oss på under 300 kronor per dag och sen får man ta med sig överskottet till nästa dag :D

Ju snålare man lever desto mer marginal samlar man på sig.

Saker vi lägger pengar på då, frukost, lunch, middag och kvällsfika varje dag. Maten är väl hemlagad ungefär 50% av gångerna. Både jag och sambon hatar att laga mat, vi är inte särskilt bra på det, det tar tiiiid och det blir en jävla massa disk som man sen måste stå och handdiska vilket tar tid det också.

En vanlig vardag just nu så kliver sambon upp klockan 4 och kommer hem vid 16 då han ofta sover middag på soffan eftersom han är så trött. Jag kliver upp vid halv 7 och kommer hem vid 17-18 beroende på.
När vi väl är redo att börja med matlagningen så är vi ofta hungriga båda två, vi får båda jäkligt dåligt humör när vi är hungriga (sambon är dessutom diabetiker och kan bli låg), att laga mat tar någon timme sen handdisk på det samtidigt som sambon går och lägger sig 21 och jag strax därefter.
Det är jäkligt mycket bekvämare, roligare och trevligare att köpa utemat då, båda blir mätta och glada och sen kan man ägna kvällen åt att ha trevligt istället :up:
En vardagkväll där man dessutom ska få in stall också eller besök hos någon så går det helt enkelt inte att få in matlagning så länge vi inte klonar oss eller pausar klockan.

Utöver maten så har jag den senaste månaden bland annat köpt en körpisk, kattmat, pellets till kattlådan och betalat en del läkaravgifter. Saker som spräcker en daglig 300 kronorsbudget väldigt fort. Idag ska jag utöver att handla något att laga middag av och toapapper köpa läderfett. Pengarna försvinner fort helt enkelt :angel:
 
Jag tycker också att det är svårt att räkna per dag.
Jag äter lunch ute (kommer sluta med det i höst pga operation) vilket ger ungefär 1500kr/mån i lunchkostnad (jobbar inte fem dagar i veckan och lunchen går i snitt på 75kr).
Sen snålar vi inte när vi köper mat hem, så det blir väl 1500kr till för min del.
Lägger man till hygien och kläder (jag köper inte kläder) så skulle jag klara mig utan ansträngning på 3500kr/mån.

Till hösten så kommer matbudgeten sjunka rejält iom att jag gör en gastric bypass, inte bara för att mängden blir reducerad utan det blir även andra varor och inga luncher ute med några få undantag (lååååånga raster). Istället kommer klädbudgeten på sikt öka, hoppas jag...

Ska man lägga till alla andra kostnader som inte är fast månadskostnader så blir det ju mer och väldigt ojämnt. Förra veckan gjorde mitt gamla russ av med 6000kr på veterinärvård, månaden innan 3000kr. Och månaden före det så vaccinerade jag de för 3000kr. Så eg borde jag väl lägga 3000kr extra på hästkontot för veterinär varje månad. Eller kanske betala direkt till Distriktsveterinärerna. Hm.
 
Senast ändrad:
300 kr/dag, låter för mig som frukost hemma, lunch ute, fika ute, middag hemma (eller hämtmat) och kanske en öl eller två på stan på kvällen sedan.

Fast nu är vi ju två personer på dom där 300 kronorna, dvs 150 kr per person. Bara lunch ute och hämtmat till middag spräcker ju den budgeten utan att man behöver klämma in någon öl på kvällen :D
 
Jag brukar spendera 600-800 kr/vecka för mat, hygienartiklar och hund- och kattmat.

Sedan är ju problemet hästarna... Var femte vecka (var sjätte vecka under vintern) får de nya skor. Hö kostar ungefär en tusenlapp/månad för båda och spån går väl på ca 400 kr/månad. Det är DÄR mina pengar försvinner... Jag köper väldigt lite kläder, skor, etc till mig själv. Men hästarna - DE kostar!
 
Anledningen till att jag börjat tänka "budget per dag" är just för att det är ett så kort tidsspann och därför lätt att hålla i huvudet hur mycket man handlat för i förhållande till vilken peng man har att tillgå.

Men precis som du är inne på så spricker ju dom där 300 kronorna ruskigt lätt så fort du behöver handla något "större". Därför försöker vi hålla oss på under 300 kronor per dag och sen får man ta med sig överskottet till nästa dag :D

Ju snålare man lever desto mer marginal samlar man på sig.

Saker vi lägger pengar på då, frukost, lunch, middag och kvällsfika varje dag. Maten är väl hemlagad ungefär 50% av gångerna. Både jag och sambon hatar att laga mat, vi är inte särskilt bra på det, det tar tiiiid och det blir en jävla massa disk som man sen måste stå och handdiska vilket tar tid det också.

En vanlig vardag just nu så kliver sambon upp klockan 4 och kommer hem vid 16 då han ofta sover middag på soffan eftersom han är så trött. Jag kliver upp vid halv 7 och kommer hem vid 17-18 beroende på.
När vi väl är redo att börja med matlagningen så är vi ofta hungriga båda två, vi får båda jäkligt dåligt humör när vi är hungriga (sambon är dessutom diabetiker och kan bli låg), att laga mat tar någon timme sen handdisk på det samtidigt som sambon går och lägger sig 21 och jag strax därefter.
Det är jäkligt mycket bekvämare, roligare och trevligare att köpa utemat då, båda blir mätta och glada och sen kan man ägna kvällen åt att ha trevligt istället :up:
En vardagkväll där man dessutom ska få in stall också eller besök hos någon så går det helt enkelt inte att få in matlagning så länge vi inte klonar oss eller pausar klockan.

Utöver maten så har jag den senaste månaden bland annat köpt en körpisk, kattmat, pellets till kattlådan och betalat en del läkaravgifter. Saker som spräcker en daglig 300 kronorsbudget väldigt fort. Idag ska jag utöver att handla något att laga middag av och toapapper köpa läderfett. Pengarna försvinner fort helt enkelt :angel:

Jag och P hatar ju också att laga mat, tråkigt, inge bra på det, disk osv.
Men det går att laga billig nyttig och god mat med minimal insats. Framförallt nu sommartid.
Vi äter också en del hämtmat men drar ned på det allt mer. Jag tycker det är roligare att åka på träning med L än att äta upp pengarna.
Men det är ju en prioriteringsfråga vad man vill lägga pengarna på.
 
Maten är väl hemlagad ungefär 50% av gångerna. Både jag och sambon hatar att laga mat, vi är inte särskilt bra på det, det tar tiiiid och det blir en jävla massa disk som man sen måste stå och handdiska vilket tar tid det också.

Köp en DISKMASKIN! Finns väl inte mycket tråkigare än att stå och diska?? Får ni inte plats med en "vanlig" diskmaskin (det får inte vi) så köp en bänkdiskmaskin. Räcker finfint om man bara är två :)!
 
Fast nu är vi ju två personer på dom där 300 kronorna, dvs 150 kr per person. Bara lunch ute och hämtmat till middag spräcker ju den budgeten utan att man behöver klämma in någon öl på kvällen :D

Sant. Men mina svårigheter med att tänka "budget per dag" kvarstår ju.

De perioder jag har haft det mer knapert (många år som student bakom mig, med mera), har jag snarare sett till att ta undan direkt till de fasta utgifterna (hyra, el, tele osv osv), och sedan tänka igenom vad jag måste köpa under månaden som är lite större (kläder, vinteroverall till barn, någon present till någon, frisörbesök, eller vad det kan vara - gäller det en kortare tids pankhet, kan givetvis mycket sådana utgifter undvikas, gäller det en längre tid går det inte att låta bli att köpa kläder hur länge som helst).

Det som sedan finns kvar, har jag "helt enkelt" snålat med till den nivå som krävts. Kikärtscurry, är till exempel inte dumt alls.

Men generellt sett har jag absolut inte som mål att göra av med så lite pengar som möjligt, och absolut inte att göra av med så lite pengar på mat som möjligt. Jag tycker ofta att folk är sparsamma ner på en nivå där livet verkar bli väldigt torftigt, utan att riktigt behöva det, inte minst när det gäller mat. Men finns det inga pengar, så måste man ju snåla.
 
Maten är väl hemlagad ungefär 50% av gångerna. Både jag och sambon hatar att laga mat, vi är inte särskilt bra på det, det tar tiiiid och det blir en jävla massa disk som man sen måste stå och handdiska vilket tar tid det också.
[SNIPP]
När vi väl är redo att börja med matlagningen så är vi ofta hungriga båda två, vi får båda jäkligt dåligt humör när vi är hungriga (sambon är dessutom diabetiker och kan bli låg), att laga mat tar någon timme sen handdisk på det
Håller helt med er. Laga mat är supertråkigt! Frys och micro är räddningen. :)

Laga mat på helgen. Laga minst trettio portioner (t ex fyra maträtter om 8 portioner vardera) och frys in i färdiga portioner med frysta grönsaker i som ni sen tinar och äter till middag och tar med till lunch.
 
ja, ni lever dyrt.

Fast jag tror att en väldigt stor del av det hänger på det faktum att ni inte gillar att laga mat och därför låter bli.
Så länge ni avstår matlagningen och planering för den så kommer det att kosta (ganska stora) pengar.

Allt hänger på vad man är villig att prioritera. Jag prioriterar matlagning eftersom jag inte har råd att både äta ute OCH göra andra roliga saker. Sååå himla roligt är det inte. men det är inte roligt att borsta tänderna heller. Eller diska. Men jag anser att jag måste och väljer att inte lägga energi på att avsky det.
 
Jag och P hatar ju också att laga mat, tråkigt, inge bra på det, disk osv.
Men det går att laga billig nyttig och god mat med minimal insats. Framförallt nu sommartid.
Vi äter också en del hämtmat men drar ned på det allt mer. Jag tycker det är roligare att åka på träning med L än att äta upp pengarna.
Men det är ju en prioriteringsfråga vad man vill lägga pengarna på.

Men vad är billig, nyttig och god mat med minimal insats? :confused: Vi har så fruktansvärt dåligt fantasi så det slutar ofta med att vi står där i mataffären som två fågelholkar och sen blir det det gamla vanliga i alla fall..

Fast vi har faktiskt kommit på en bra vardagslunch för helgerna vi brukar köra med om vi är hemma, bullens och korvbröd :angel: Inte så roligt men billigt och bra.

Med det svåra är ju om man inte är hemma och man inte är på jobbet för då kan man varken laga mat eller äta matlådor. T ex på helgen om man vill fara in till storstan (;)) efter frukost så kommer man ju vara ute på vift över lunchen, då blir det också lätt att man äter ute. Om man nu inte ska bära med sig en pastasallad hela tiden, just in case ;)
 
Med det svåra är ju om man inte är hemma och man inte är på jobbet för då kan man varken laga mat eller äta matlådor. T ex på helgen om man vill fara in till storstan (;)) efter frukost så kommer man ju vara ute på vift över lunchen, då blir det också lätt att man äter ute. Om man nu inte ska bära med sig en pastasallad hela tiden, just in case ;)
Om ni sköter hemma- och jobbet-maten med hemlagat har ni råd att lyxa till på era utflykter.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 076
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 346
Senast: Ava22
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag...
2
Svar
29
· Visningar
5 526
Senast: Torktumlare
·
R
Äldre För två år sen sålde jag min underbara V70 pga att min ekonomi blev sämre och jag behövde en mer ekonomisk bil. Dessutom kändes en V70...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
8 766
Senast: TomasN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp