Bukefalos 28 år!

Löpande kostnader per dag

Jag tycker tyvärr att den billiga, nyttiga och goda maten är den som kräver relativt stor insats, ofta. Tex kikärtscurry: torkade kikärter som ska blötläggas och kokas. Det kräver lite kunskap/vana att få till kryddningen bra, osv, och det bör få puttra ett tag för att bli gott.

(Även om man är en käck människa som kokar mycket kikärter på en gång och fryser in, så måste ju även det göras då och då. Det gör sig inte av sig självt.)
 
Köp en DISKMASKIN! Finns väl inte mycket tråkigare än att stå och diska?? Får ni inte plats med en "vanlig" diskmaskin (det får inte vi) så köp en bänkdiskmaskin. Räcker finfint om man bara är två :)!

Vi har funderat på det både en och två gånger men vi får varken plats med vanlig diskmaskin eller bänkdiskmaskin. Och vi bor i hyresrätt så vi kan inte modda om så mycket. Diskmaskin står definitivt högst upp på priolistan den dag vi flyttar.
 
Men vad är billig, nyttig och god mat med minimal insats? :confused: Vi har så fruktansvärt dåligt fantasi så det slutar ofta med att vi står där i mataffären som två fågelholkar och sen blir det det gamla vanliga i alla fall..

Spaghetti och köttfärssås går ju jättesnabbt. Hacka och fräs lök och vitlök. Lägg till köttfärs. I med en burk krossade tomater, lite vatten, en buljongtärning, salt, peppar och oregano/basilika/vad ni nu gillar. Koka spaghettin och låt köttfärssåsen puttra under tiden. Done :)!

Har även ett gott recept på köttfärsröra som man kan använda till t.ex. burritos. Bryn en gul lök och två vitlökssklyftor. Lägg till 500 g köttfärs. Bryn. Sedan kryddar man med 1 tsk salt, 1 tsk spiskummin, 1 tsk paprikapulver och chilipeppar. I med 2 msk tomatpuré och 4 msk vatten. Låt puttra en kort stund. Fyll värmda tortillas med köttfyllningen och annat som ni vill ha i (t.ex. bönor, ost, creme fraiche, tomat, etc). Röran kan också användas som en lite annorlunda pastasås om man späder med lite mer vatten eller grädde :) ! Gott :)!
 
Skaffa en bra kokbok efter just de krieterierna! :D

Brukar försöka hitta recept och prova något nytt ibland vilket oftast resulterar i att jag köper hem dom grejer som behövs (oftast en hel del grejer som vi i vanliga fall inte har hemma), lagar maträtten och inser att det här blev inge gott alls (oftast för att jag är helt inkompetent när det kommer till matlagning) och sen står vi där med mat vi får tvinga i oss och nya kryddor eller andra ingredienser som blev dyra i inköp men som inte kommer till användning igen.

För det är ju så, alla dom här "småsakerna" som ofta ska vara i recept är ju inte så dyra om man räknar på bara det som ska vara i. Men när man måste köpa hela påsen eller karet eller vad det nu är för att man inte har det hemma sedan innan så blir det dyrt. Särskilt om det inte kommer till användning fler gånger.
 
Saker vi lägger pengar på då, frukost, lunch, middag och kvällsfika varje dag. Maten är väl hemlagad ungefär 50% av gångerna. Både jag och sambon hatar att laga mat, vi är inte särskilt bra på det, det tar tiiiid och det blir en jävla massa disk som man sen måste stå och handdiska vilket tar tid det också.

En vanlig vardag just nu så kliver sambon upp klockan 4 och kommer hem vid 16 då han ofta sover middag på soffan eftersom han är så trött. Jag kliver upp vid halv 7 och kommer hem vid 17-18 beroende på.
När vi väl är redo att börja med matlagningen så är vi ofta hungriga båda två, vi får båda jäkligt dåligt humör när vi är hungriga (sambon är dessutom diabetiker och kan bli låg), att laga mat tar någon timme sen handdisk på det samtidigt som sambon går och lägger sig 21 och jag strax därefter.
Det är jäkligt mycket bekvämare, roligare och trevligare att köpa utemat då, båda blir mätta och glada och sen kan man ägna kvällen åt att ha trevligt istället :up:

Bara nyfiken, hur hinner ni äta både middag och kvällfika (som kostar pengar på riktigt) om du kommer hem 18, lagar mat i en timma, och går och lägger er 21? En kopp te och en biscotti går ju ned, men det blir ju ganska lite pengar utslaget på en månad.
 
Spaghetti och köttfärssås går ju jättesnabbt. Hacka och fräs lök och vitlök. Lägg till köttfärs. I med en burk krossade tomater, lite vatten, en buljongtärning, salt, peppar och oregano/basilika/vad ni nu gillar. Koka spaghettin och låt köttfärssåsen puttra under tiden. Done :)!

Har även ett gott recept på köttfärsröra som man kan använda till t.ex. burritos. Bryn en gul lök och två vitlökssklyftor. Lägg till 500 g köttfärs. Bryn. Sedan kryddar man med 1 tsk salt, 1 tsk spiskummin, 1 tsk paprikapulver och chilipeppar. I med 2 msk tomatpuré och 4 msk vatten. Låt puttra en kort stund. Fyll värmda tortillas med köttfyllningen och annat som ni vill ha i (t.ex. bönor, ost, creme fraiche, tomat, etc). Röran kan också användas som en lite annorlunda pastasås om man späder med lite mer vatten eller grädde :) ! Gott :)!

Köttfärssås och spagetti är en standardrätt här också men fort vet jag inte om det går. Eller så har jag en annan definition av fort.

Först ska man skala och hacka löken, värma upp pannan och spagettivattnet, bryna köttfärsen och löken, krydda, på med mjöl och vätska, reducera, koka spagettin. Sen står du där med disken: skärbräda, kniv, stekspade, vitlökspress, stekpanna, kastrull, tallrikar, bestick, glas som ska handdiskas. Matlagning + disk och röja upp tar nog i alla fall en timme. Och en timme är jäääkligt länge när man är hungrig, trött och grinig :nailbiting:

Däremot har jag hittat en rätt som jag faktiskt tycker går fort. Färdig pytt i panna :D Värma upp pannan, ner med pytten, steka 5-10 minuter, upp på tallrikarna och sen knäcka ett par ägg i pannan och steka dom. Det är min definition av fort ;)
 
Jag har 3 frysar med kött fisk och fågel så jag bara behöver handla potatis mjölk och bröd .Det är mitt sätt att ha en låg matbudget .Det mesta av det i frysen har jag fiskat eller jagat själv .Brukar köpa en 1/4 gris ibland
 
Men vad är billig, nyttig och god mat med minimal insats? :confused: Vi har så fruktansvärt dåligt fantasi så det slutar ofta med att vi står där i mataffären som två fågelholkar och sen blir det det gamla vanliga i alla fall..

Fast vi har faktiskt kommit på en bra vardagslunch för helgerna vi brukar köra med om vi är hemma, bullens och korvbröd :angel: Inte så roligt men billigt och bra.

Med det svåra är ju om man inte är hemma och man inte är på jobbet för då kan man varken laga mat eller äta matlådor. T ex på helgen om man vill fara in till storstan (;)) efter frukost så kommer man ju vara ute på vift över lunchen, då blir det också lätt att man äter ute. Om man nu inte ska bära med sig en pastasallad hela tiden, just in case ;)

Mna kan ju äta det "gamla vanliga" nästan varje dag. Lägg in valfri grej i ugnen (Fiskbit, köttbit, kycklingdel...) koka morötter och (purjolök/blomkål/potatis/broccoli) osv till. Ganska trist kanske och det kanske tar 30 min i ugnen, men det blir i alla fall knappt ngn disk.
 
Men vad är billig, nyttig och god mat med minimal insats? :confused: Vi har så fruktansvärt dåligt fantasi så det slutar ofta med att vi står där i mataffären som två fågelholkar och sen blir det det gamla vanliga i alla fall..

Fast vi har faktiskt kommit på en bra vardagslunch för helgerna vi brukar köra med om vi är hemma, bullens och korvbröd :angel: Inte så roligt men billigt och bra.

Med det svåra är ju om man inte är hemma och man inte är på jobbet för då kan man varken laga mat eller äta matlådor. T ex på helgen om man vill fara in till storstan (;)) efter frukost så kommer man ju vara ute på vift över lunchen, då blir det också lätt att man äter ute. Om man nu inte ska bära med sig en pastasallad hela tiden, just in case ;)

Sommartid äter vi mycket sallad. Tex köper vi färdiggrillad kyckling, lax, rostbiff, skinka som inte behöver tillagas och sen bara lite grönsaker och ev lite dressing till.
Tar 2 min att göra och det som går åt är 1 skärbräda, en kniv, två tallrikar och två gafflar.
Vill man avancera lite kan man ju koka pasta eller bulgur till.
Annars är ju tex egna hamburgare eller kallskuret och färdig potatissallad enkelt och billigt.
Övriga tiden på året gör jag ofta storkok på billiga säsongsvaror så det bara är att hämta en matlåda ur frysen.
Vissa saker är dock ingen höjdare efter att det frysts så då brukar jag göra tex köttfärsbiffar som jag fryser in så behöver jag bara koka ris/pasta/potatis när jag ska äta och kanske vispa ihop en enkel sås.
 
Bara nyfiken, hur hinner ni äta både middag och kvällfika (som kostar pengar på riktigt) om du kommer hem 18, lagar mat i en timma, och går och lägger er 21? En kopp te och en biscotti går ju ned, men det blir ju ganska lite pengar utslaget på en månad.

Beskrivningen av våra matvanor var väl mer ett genomsnitt för en vecka. På vardagarna då middagen blir senare blir det inte lika mycket/ofta kvällsfika och på helgerna när middagen ofta blir tidigare så hinner vi med även kvällsfika. Kvällsfika blir det när middagen inte räcker för att hålla oss mätta över natten.
 
Köttfärssås och spagetti är en standardrätt här också men fort vet jag inte om det går. Eller så har jag en annan definition av fort.

Först ska man skala och hacka löken, värma upp pannan och spagettivattnet, bryna köttfärsen och löken, krydda, på med mjöl och vätska, reducera, koka spagettin. Sen står du där med disken: skärbräda, kniv, stekspade, vitlökspress, stekpanna, kastrull, tallrikar, bestick, glas som ska handdiskas. Matlagning + disk och röja upp tar nog i alla fall en timme. Och en timme är jäääkligt länge när man är hungrig, trött och grinig :nailbiting:

Däremot har jag hittat en rätt som jag faktiskt tycker går fort. Färdig pytt i panna :D Värma upp pannan, ner med pytten, steka 5-10 minuter, upp på tallrikarna och sen knäcka ett par ägg i pannan och steka dom. Det är min definition av fort ;)

Börja tidigare? Jag har iofs hört om folk som gör köttfärssås genom att steka köttfärsen, hälla på lite grädde och tja äta som spagetti och köttfärssås. Men jag rekommenderar nog ketchup till så man inte får skörbjugg.
 
Okej, vi lever väl jävligt slösaktigt om man ska jämföra med er. Vi får klara oss på 555 kr om dagen x 30 dagar och visst, det gör vi men pengarna rullar på ett löpande band :o

I detta ingår mat, hygienartiklar, kläder, alla kostnader för hästen.
I och med att hästens kostnader ingår så drar det ju på lite, men räknar man på att han kostar 4000 kr i månaden så har vi ändå 420 kr om dagen.
Bensin ingår inte, det går på ett annat konto, likaså underhållet med prylar till bilar och släp. Inga andra kostnader utför dom som är nämnda för dessa pengar, som då hamnar på 16600 kr i månaden.

Ja, vi borde väl se över både matkontot och övriga kostnader.

Vi är dock 4 pers.
 
En frukt i väskan kanske? Tänker om ni vill minimera utelunch på helgen kanske en banan kan stilla hungern tills ni kommer hem och kan ordna med något då? :)

Rätta mig om jag har fel, men jag vill minnas att jag läst att man "ska" ha 300 kr att leva på/dag för att det skall räknas som fullgott. Men i de 300 kr/dag involverar allt dvs inte bara mat utan nöjen, hyra, el, telefon osv. Dvs en student har ganska så precis 300 kr dagligen ;)

Jag gör också som du och räknar ut summan jag kan använda/dag. Men det sker oftast de sista 2 veckorna när CSN:et börjar sina. Känns bra som riktmått om det riskerar att försvinna iväg långt mer än vad det bör. Normalt sätt tänker jag att 100:- om dagen täcker upp för mig och min sambo. Middagen som lagas på kvällen äter vi sent, matlådan som blir över äter sambon på jobbet, jobbet bjuder även på frukost, själv äter jag musli och lunch brukar ske ganska så sporadiskt och sker inte ens varje dag.

Nu om sommaren tycker jag man känner sig ganska så omotiverad till att både laga och äta överhuvudtaget i värmen :yuck: förr köpte vi mycket hämtmat eller åt ute. Numera är det tvärtom, mer hemlagat. Det jobbiga oavsett är ju att komma på maträtter utöver ett par - tre stycken man gör om och om igen varje vecka pga kass fantasi och att jag är kräsen och inte gillar husmanskost :o

Sen som flera säger så spräcker man budgeten vissa dagar. För vår del spräcks den av att byta gasflaskan till sodastreamern, tvätt och sköljmedel, diskmedel, toalettpapper osv. Även om det i sig inte är dyrt.

Min farmor tyckte att toapapper var en viktig post att lägga pengar på, medan jag själv inte har lust att bekosta toalettpapper alls vilket jag ju givet måste, men då prioriterar jag ju hellre billigt toalettpapper än att skära ner på matkostnaden vilket min farmor hellre verkade föredra :p
 
Beskrivningen av våra matvanor var väl mer ett genomsnitt för en vecka. På vardagarna då middagen blir senare blir det inte lika mycket/ofta kvällsfika och på helgerna när middagen ofta blir tidigare så hinner vi med även kvällsfika. Kvällsfika blir det när middagen inte räcker för att hålla oss mätta över natten.

Aha, lät som att ni åt kvällsfika varje dag. Trodde det var ngt om man åt vid fyra, femtiden. Vi äter nog middag vid 19 jämt, då kanske vi å andra sidan knaprar lite på ngt innan middagen istället på helgen.

Btw, kanske bäst att tillägga, tycker nog inte ni är slösaktiga. Jag har ingen aning om vad vi gör av med på en dag (det kan vara i genomsnitt 300, eller ngt annat). Men för 300 kr, då har vi tre fikat ute... tur att vi inte gör det jätteofta. För vissa är det livskvalitet att slippa diska och laga mat, för andra någonting annat (jag kanske skulle fastna för det också om jag inte tröttnade på hämtmat så snabbt). Duktigt att diska direkt efter i alla fall tycker jag, det har vi varit dåliga på. Då kan man få diska ett par timmar ngn annan dag istället, brr.
 
Senast ändrad:
Spaghetti och köttfärssås går ju jättesnabbt. Hacka och fräs lök och vitlök. Lägg till köttfärs. I med en burk krossade tomater, lite vatten, en buljongtärning, salt, peppar och oregano/basilika/vad ni nu gillar. Koka spaghettin och låt köttfärssåsen puttra under tiden. Done :)!

För att bli både god, billig och nyttig, skulle jag använda betydligt mindre köttfärs än tex de flesta recept och förpackningar verkar rekommendera (jag tar sådär 200-250 gram till tre personer, max, och då blir det ofta matlåda också), och jag skulle riva och fräsa en massa rotfrukter - morot, palsternacka, persiljerot, selleri - ihop med löken, och jag skulle helst låta det puttra i minst en timme om jag hann. Som sagt, man förlorar det där med "snabbt att laga".
 
Börja tidigare? Jag har iofs hört om folk som gör köttfärssås genom att steka köttfärsen, hälla på lite grädde och tja äta som spagetti och köttfärssås. Men jag rekommenderar nog ketchup till så man inte får skörbjugg.

Jag tänker inte börja gå tidigare från jobbet för att hinna laga mat ;)Lösningen borde väl istället vara att lägga till ytterligare ett mål mat = eftermiddagsfika så jag inte hinner blir så hungrig innan middagen.
 
Ni behöver börja planera bättre. Din sambo får ta en macka när han kommer hem från jobbet så står han sig bättre.
Pastavattnet sätter man på det första man gör (om ni inte har en vattenkokare då, då går det snabbare). Ofta sätter jag på stekpannan då med och så börjar jag laga maten. Investera i en vattenkokare och så kan ni äta pasta och bacon varje dag ;)
 
Köttfärssås och spagetti är en standardrätt här också men fort vet jag inte om det går. Eller så har jag en annan definition av fort.

Först ska man skala och hacka löken, värma upp pannan och spagettivattnet, bryna köttfärsen och löken, krydda, på med mjöl och vätska, reducera, koka spagettin. Sen står du där med disken: skärbräda, kniv, stekspade, vitlökspress, stekpanna, kastrull, tallrikar, bestick, glas som ska handdiskas. Matlagning + disk och röja upp tar nog i alla fall en timme. Och en timme är jäääkligt länge när man är hungrig, trött och grinig :nailbiting:

Däremot har jag hittat en rätt som jag faktiskt tycker går fort. Färdig pytt i panna :D Värma upp pannan, ner med pytten, steka 5-10 minuter, upp på tallrikarna och sen knäcka ett par ägg i pannan och steka dom. Det är min definition av fort ;)

Men gör dubbelt så mycket då när du ändå håller på? Tar inte så mycket mer tid, men då har ni ju till flera måltider som knappt tar någon tid alls. Och, ja, om du bara är intresserad av mat som tar i princip INGEN tid att laga, så förstår jag om köttfärssås känns som om det tar en evighet...
 
Jag tänker inte börja gå tidigare från jobbet för att hinna laga mat ;)Lösningen borde väl istället vara att lägga till ytterligare ett mål mat = eftermiddagsfika så jag inte hinner blir så hungrig innan middagen.

Ah, ja absolut, jag trodde ni dröjde med att laga mat tills ni nästan dog. I så fall rekommenderar jag ett äpple på vägen hem istället. Det är hemskt att komma hem jättehungrig, man blir så sur (jag med). (har lyckats flytta min aggrohungergräns lite genom att sticka och rida direkt efter jobbet o äta mandlar vid 15 tiden, kroppen verkar bara ge upp med en suck och inse att 18 uppenbarligen inte var mattiden alltid.) Eller få mannen att servera middagen när man kliver genom dörren, men det är kanske överkurs.
 
Ni behöver börja planera bättre. Din sambo får ta en macka när han kommer hem från jobbet så står han sig bättre.
Pastavattnet sätter man på det första man gör (om ni inte har en vattenkokare då, då går det snabbare). Ofta sätter jag på stekpannan då med och så börjar jag laga maten. Investera i en vattenkokare och så kan ni äta pasta och bacon varje dag ;)

Ja faktiskt! spagetti carbonara varje dag! det går. Stek med lite squash, purjo eller svamp ibland som omväxling.

Skulle hitta recept men de är så komplicerade. Stek lite fryst hackad lök (jag har sett det säljas!) och bacon (från fryslagret) och släng i ett ägg i pastan när ni hällt av vattnet :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 103
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 361
Senast: Ava22
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag...
2
Svar
29
· Visningar
5 564
Senast: Torktumlare
·
R
Äldre För två år sen sålde jag min underbara V70 pga att min ekonomi blev sämre och jag behövde en mer ekonomisk bil. Dessutom kändes en V70...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
8 859
Senast: TomasN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp