Bukefalos 28 år!

Löpande kostnader per dag

Tycker också det är skittråkigt att laga mat, så jag gör det på söndagarna bara. Gör matlådor för hela veckan då. Jag gillar iofs att äta samma mat både till lunch och middag i en hel vecka haha.

Oftast ris och quorngryta :D + grönsaker då.

Rekordet är nog när jag åt samma sak i en månad, är ändå inte trött på det.
 
Jag har försökt det där med dagsbudget, men det fungerar inte alls för mig, eftersom att vissa dagar blir betydligt dyrare än mitt tänkta snitt. Jag är helt enkelt rätt kass på att hålla mig, sas och vi lever rätt dyrt skulle jag tro; för att vi kan, typ.

Istället har jag börjat dela upp pengarna direkt när jag får dem. Jag knappar alltid in räkningarna dagen innan lönen så att alla ryker med en gång, då ser jag ju redan dag 1 vad som finns kvar. Sedan delas pengarna upp på sparande, mat och hundar - dvs alla nödvändigheter är färdiga direkt. Matpengar på matkort, hundpengar tar jag ut kontant och lägger i en burk osv. Resten som finns kvar flyttas över till ett annat konto också, jag vill ha så lite som möjligt på handla-kontot. Sedan delar jag upp det som finns kvar vecka för vecka - och det som pengarna då ska räcka till är ju enbart nöjen och skojiga saker som öl, tidningar, utemat etc.
 
Gör jag köttfärsås så gör jag massor och fryser in och sen kokar man bara spaghetti så man slipper micrad spaghetti.
Om vi gör t ex broccoligratäng så gör jag en stor och fryser in lådor av det som blir över. Har morötter i typ allt, gott och fyller ut.

Stekt lax med ärtor och potatis (eller pulvermos) tar ingen direkt tid. Igår åt vi fläskfilé i sötsur sås och nudlar. Tar tio minuter på spisen om man förvärmer stekpannan, skär fläskfilén tunt och värmer vattnet i vattenkokaren först. Färdig sås då. Det som blev över tog sambon i matlåda och jag har en burk nudlar till lunch som jag tänkte steka med ett ägg och äta med wokgrönsaker (frysta i påse som jag ångkokar).

Här lagar den som kommer hem först maten så den är klar när den andra kommer hem. På vardagar oftast jag, på helger sambon (eftersom jag jobbar helger och inte han).
 
Brukar försöka hitta recept och prova något nytt ibland vilket oftast resulterar i att jag köper hem dom grejer som behövs (oftast en hel del grejer som vi i vanliga fall inte har hemma), lagar maträtten och inser att det här blev inge gott alls (oftast för att jag är helt inkompetent när det kommer till matlagning) och sen står vi där med mat vi får tvinga i oss och nya kryddor eller andra ingredienser som blev dyra i inköp men som inte kommer till användning igen.
.
Men? Vad gillar ni? Vad har ni hemma i vanliga fall?

Alltså - pannkakor tex är ju superlätt att göra och går lätt att steka ihop till ett antal matlådor förutsom de man smaskar i sig direkt. Rulla runt skinka, ost, grönt så blir de nyttiga mellanmål eller lättare luncher dessutom.

Släng ihop potatis, morot, någon annan grönsak och koka i en liter vatten och två buljongtäringar. Mot slutet häver du i tärnad kassler eller falukorv och vips har du en god soppa.

Jag tror fortfarande att det kokar ner till ointresset. Och att ni måste bestämma er för om ni tycker det är välinvesterade pengar i uteätandet. eller om ni hellre får åbäka och anstränga er lite och få pengar över :)
 
Lite allmänna tankar från en funderare. ( ursäkta romanen här)

Ekonomi handlar ju ovillkorligt om prioritering, man kan se alla bekymmer och allt man inte kan göra om man måste avsätta 30 min/dag för matlagning, som man för övrigt säkert får vänta även om man beställer mat och måste hämta/ få det hemkört om man inte lever på typ McDonalds. Det som tillkommer den hemlagade maten är disken men tar man itur med den på engång dvs tar hand om skärbrädorna medans köttfärsen puttrar, ha diskvattnet färdigt när man ätit klart så att var och en diskar sin egen tallrik, bestick och glas så handlar det väl om 5 min extra för kastrullerna. För de där extra 5 minnutera per dag kan man spara nästan hur mycket pengar som helst men säg 100kr/dag. 100 kr för 5 mins arbete skulle jag säga är ganska bra lön.... Och det skulle ge 3100 kr extra i kassan varje månad att göra något roligt för.

Så OM det är maten som är boven i dramat skulle jag 1 börja ta några minuter extra varje helg att laga större portioner så det räcker till några matlådor( köttfärssås som nämns i tråden är väl något av det bästa att frysa in men jag väljer ändå att laga tillbehören färska) som nr 2 skulle jag nog ta och offra några timmar på att kolla på Jamie Olivers serier "mat på 15 minuter" och "mat på 30 minuter" som säljs även som kokböcker.

Om man trots detta sedan kör med "det finns ingen tid" så får man nog svälja sin stolthet och erkänna för sig själv att det bara är en dålig ursäkt för att säga "vi har ingen lust". Som någon skrev tidigare så är det egentligen inget fel med att erkänna det sistnämnda för alla har vi olika prioriteringar men då måste man också acceptera att den bekvämligheten kostar ca 3100 kr i månaden. Sedan kan man naturligtvis dra ner på annat för att kunna ha råd led den bekvämligheten men det måste ju vara upp till var och en bara man inte klagar över saken.

men till TS startinlägg
för oss funkar det bäst att kolla på hur mycket pengar vi får spendera per vecka. Vet man hur mycket man får göra av med per vecka så kan man ju ändå ha lite koll på vad som är ok att spendera per dag men just för de här lite dyrare grejorna (typ handla upp alla basvaror mm) så känns det lättare att stämma av per vecka istället för per dag. Tror vi kanske ligger på runt 1000 kr/veckan för mat och hygien artiklar mm stora kostnader utöver det är foder och bensin men vi har olika bilar mm så där delar vi inte på betalningen på samma sätt utan tar från den egna budgeten. Veterinärkostnader, anmälningsavgifter till olika tävlingar och andra kostnader för våra respektive intressen (hundar, hästar, fotografering, motorsporter, jakt och fiske mm) provar vi ha en varsin "intressen post" (som i jämförelse med våra andra utgifter säkerligen är gigantisk men det kunde ha varit värre :p ) i våra budgetar som vi sedan provar dela på beroende på vad det är som går till vad (hundsport och skoter delar vi på, hästsport står ja för, jakt och fiske står sambon för osv). Så skulle vi börja räkna in ALLA kostnader i vår dagliga budget så gör vi nog av med i princip alla pengar som kommer in på en månad så alltså ganska mycket mer än 1000kr/ veckan :p
 
Men? Vad gillar ni? Vad har ni hemma i vanliga fall?

Alltså - pannkakor tex är ju superlätt att göra och går lätt att steka ihop till ett antal matlådor förutsom de man smaskar i sig direkt. Rulla runt skinka, ost, grönt så blir de nyttiga mellanmål eller lättare luncher dessutom.

Släng ihop potatis, morot, någon annan grönsak och koka i en liter vatten och två buljongtäringar. Mot slutet häver du i tärnad kassler eller falukorv och vips har du en god soppa.

Jag tror fortfarande att det kokar ner till ointresset. Och att ni måste bestämma er för om ni tycker det är välinvesterade pengar i uteätandet. eller om ni hellre får åbäka och anstränga er lite och få pengar över :)

Pannkakor är jättegott men dom gånger vi gjort det så har det väl dröjt ungefär en timme innan vi är redo att mörda varandra igen pga att vi inte har någon vettig mat i magen. Fast att göra crepes kan nog fungera bättre, då är det ju "mat" i fyllningen :)

Sen finns ju alltid risken att själva pannkaksstekningen går helt åt helvete, det brukar hända det med. Härliga middagsminnen när man står där med blodsocker nere vid fotknölarna och svär sig förbannad över dom där jävla pannkakorna som antingen bränns fast eller bara går sönder tills man är redo att sula in stekpannan i väggen och hoppa från balkongen typ..

Jag tror vårat största problem är ointresse och talanglöshet i köket. Det är det där när folk börjar prata om att det bara är att "slänga ihop någonting" till middag. Vi "slänger inte ihop någonting". För att lyckas med det så måste man ha något form av handlag när det gäller matlagning.
Därför kan vi inte heller improvisera öht. Jag kan t ex smaka av en rätt och säga om det är gott eller inte, men jag kan helt omöjligt säga vad som saknas ifall det nu inte är gott :banghead:
 
Pannkakor är jättegott men dom gånger vi gjort det så har det väl dröjt ungefär en timme innan vi är redo att mörda varandra igen pga att vi inte har någon vettig mat i magen. Fast att göra crepes kan nog fungera bättre, då är det ju "mat" i fyllningen :)

Sen finns ju alltid risken att själva pannkaksstekningen går helt åt helvete, det brukar hända det med. Härliga middagsminnen när man står där med blodsocker nere vid fotknölarna och svär sig förbannad över dom där jävla pannkakorna som antingen bränns fast eller bara går sönder tills man är redo att sula in stekpannan i väggen och hoppa från balkongen typ..

Jag tror vårat största problem är ointresse och talanglöshet i köket. Det är det där när folk börjar prata om att det bara är att "slänga ihop någonting" till middag. Vi "slänger inte ihop någonting". För att lyckas med det så måste man ha något form av handlag när det gäller matlagning.
Därför kan vi inte heller improvisera öht. Jag kan t ex smaka av en rätt och säga om det är gott eller inte, men jag kan helt omöjligt säga vad som saknas ifall det nu inte är gott :banghead:

Matlagning kräver träning. Jag serverade min sambo rått fläskkött några gånger och salt istället för socker innan det började ta sig.
Nuförtiden är det jag som äter hans köttbullar med alldeles för mycket vitpeppar och väser fram ett "gott älskling".
Jamie oliver är en bra idé, eller så kan ni gå på kurs tillsammans:D
 
Han borde ju kunna få en bra kostplan hos sjukvården? Och så följder ni den båda två?

Det var mer en retorisk fråga till Pepson2 då jag aldrig har skrivit vad utematen består av och frågan är då vad det är hen förutsätter är så olämplig kost för en diabetiker.
 
Vad är nyttig mat för en typ 1-diabetiker?
Rent kött, fisk, grönsaker, väldigt lite potatis, spannmål och vitt bröd.
Hellre fullkorn och ovanjordsgrönsaker än kokta morätter och vitt bröd.

Han borde ju ha haft åtskilliga kontakter med en dietist? Kanske ska ni båda träffa hans dietist för att prata mathållning?
Det är ju bra om ni har samma information när ni delar hushåll.

/tanten - diabetiker
 
Det var mer en retorisk fråga till Pepson2 då jag aldrig har skrivit vad utematen består av och frågan är då vad det är hen förutsätter är så olämplig kost för en diabetiker.

Det var väl kanske eg inte kopplat till just det där, för jag vet också att man kan välja olika även om någon annan lagar maten :D

Utan att dietisten borde ju kunna vaska fram en bunt med bra och enkla recept.
 
Pannkakor är jättegott men dom gånger vi gjort det så har det väl dröjt ungefär en timme innan vi är redo att mörda varandra igen pga att vi inte har någon vettig mat i magen. Fast att göra crepes kan nog fungera bättre, då är det ju "mat" i fyllningen :)

Tjaaa, jag brukar bli normallänge mätt på pannkakor. Men jag vet någon kollega som har keso till sina, själv har jag testat grekisk yoghurt o sylt en gång, det var inte så dumt. Ost har en kompis på dem, hoprullade när de är varma så den smälter lite. En burk ärtsoppa till kanske? (brr för ärtsoppa).

Faktum är att någon näringsentusiast (var det en av barn och familjetidningarna kanske) hade roat sig med att kontrollera näringsinnehåll i pannkakor med sylt, fiskpinnar o pulvermos, köttbullar och makaroner, falukorvsskivor och... och konstaterat att pannkakor var en riktig vinnare i jämförelse med mycket barnvänligt snabbhemlagat -de innehåller nämligen ägg och mjölk.

Tips, diska inte gjutjärnspanna med för mycket diskmedel. Gnugga den med salt innan ni börjar för att bli av med fisksmak och dv små brända rester som gör att pankisarna fastnar. Försök låta smetstackaren stå och vänta i 10-30 minuter innan ni anfaller den, häll i lite av det smälta smöret. Kanske göra smeten först och springa på toa sedan när man kommer hem.

Nästa tips är att äta gurka och morötter och kanske någon finnkrisp medan man lagar dem om det är panik, fungerar på fyraåringen i alla fall. Annars kan man ju sätta i sig dem omedelbums de är ur pannan, man behöver ju inte vänta tills alla är klara.
 
Senast ändrad:
@Sandros talanglöshet i köket kan man ju träna upp så den är helt okej, på samma vis som du tränar dig att bli bättre med hästen.
Ointresset är ju svårt att göra något åt, dock tycker jag att intresset växer i takt med att man lär sig mer och utvecklas.
 
Rent kött, fisk, grönsaker, väldigt lite potatis, spannmål och vitt bröd.
Hellre fullkorn och ovanjordsgrönsaker än kokta morätter och vitt bröd.

Han borde ju ha haft åtskilliga kontakter med en dietist? Kanske ska ni båda träffa hans dietist för att prata mathållning?
Det är ju bra om ni har samma information när ni delar hushåll.

/tanten - diabetiker

Som sagt, jag har aldrig skrivit att vår kosthållning är ett problem för sambons diabetes. Det var Pepson2 som förutsatte att utemat = onyttig mat. Nu är det förvisso ofta så, men behöver inte vara.

Dom kostråd han får är precis samma som för vem som helst med undantaget att han ska undvika sockrad dricka.
 
@Sandros talanglöshet i köket kan man ju träna upp så den är helt okej, på samma vis som du tränar dig att bli bättre med hästen.
Ointresset är ju svårt att göra något åt, dock tycker jag att intresset växer i takt med att man lär sig mer och utvecklas.

Ja det har du rätt i, men det är betydligt roligare att träna på att rida än att träna på att laga mat ;) Synd bara att man måste äta, längtar till den dagen dom uppfunnit matpiller som ger en all näring man behöver och håller en mätt till en vettig peng.
 
Vad är nyttig mat för en typ 1-diabetiker?
Eftersom färdigmat ofta innehåller snabba kolhydrater, högre halt av mättat fett/transfett och lägre fiberhalt, bör man undvika den i möjligaste mån, om man är diabetiker. Jag har fått kostrådgivning hos dietist, eftersom jag också är diabetiker. Hör med VC om inte din sambo också kan få det. Kanske även du har behov av det?:)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 103
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har läst/håller på att läsa några böcker om att leva en mer minimalistisk livsstil: “Jag lämnar ekorrhjulet” - Åsa Axelsson...
Svar
9
· Visningar
2 361
Senast: Ava22
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag...
2
Svar
29
· Visningar
5 564
Senast: Torktumlare
·
R
Äldre För två år sen sålde jag min underbara V70 pga att min ekonomi blev sämre och jag behövde en mer ekonomisk bil. Dessutom kändes en V70...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
8 859
Senast: TomasN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp